Paard uit omgeslagen trailer/vrachtwagen halen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard uit omgeslagen trailer/vrachtwagen halen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:54

Gisteren reed ik op een 80 km weg en schrok ik behoorlijk toen een naderende 2-paardsvrachtwagen ineens behoorlijk slingerende. De chauffeur was aan het smsen en raakte behoorlijk van de weg af, de wagen ging alle kanten op en ik hoorde de paarden stampen en beuken. Best sneu en vooral heel dom van de bestuurder.
Nu reed ik door en ik vroeg me af, stel dat de wagen omklapt, wat doe je dan? Ik zat te denken dat ik de paarden zou proberen los te maken en ze dan zelf het uit te laten zoeken om zwaaiende benen te ontwijken. MAar hoe zouden jullie het doen en stel dat het al eens is gebeurd, hoe hebben jullie dit gedaan?

miezelke

Re: Paard uit omgeslagen trailer/vrachtwagen halen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:56

Ik vraag me dat ook altijd af hoe paarden uit een omgekiepte trailer geraken... Heb zelf geen idee. Uit een vrachtwagen lijkt me nog te doen, denk dat paarden in een vrachtwagen die op zijn zijkant ligt nog wel recht kunnen staan. Schotten kunnen natuurlijk wel geweldig in de weg liggen/hangen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:57

Ik denk dat je de brandweer moet bellen en zij hem rechtzetten ofzo?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:58

ik lees mee ben nieuwschierig

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:20

Als hij echt op zijn kant ligt en er twee in zitten wil je het bovenste paard er direct uit hebben om de onderste te ontlasten. Ik denk dat ik die vooraan zou losmaken en afhankelijk van hoe die reageert zou helpen eruit te komen, desnoods met longeerlijn om het middel naar achter trekken als ondersteuning. Als het om 1 gaat zou ik wel op de brandweer wachten. Die zal gok ik ook niet meer kunnen dan eruit trekken..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:23

Goede vraag!!!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:24

Zo'n 2 paards wagentje heeft een zijlader meestal toch? Als die op de zij klapt heb je een behoorlijk probleem denk ik := moet er niet aan denken brrr...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:25

Inderdaad er uit trekken als ze er zelf niet uit kunnen komen. Dus eigenlijk altijd een longeerlijn of lang touw mee. De brandweer kan hoogstens de trailer kapot slijpen/knippen maar of je dat wil met een paard erin. Eruit moeten ze en als er iets gebroken is (heel hard) dan is het paard toch niet meer te redden (en misschien het 2e paard wel)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:26

Wij hebben het jaren geleden voorgehad met 2 D-pony's in de trailer. De vrachtwagen chauffeur achter ons heeft met zijn wagen de weg geblokkeerd om verkeer te stoppen. Trailer klep open, bovenste pony los en die is aan halstertouw en staart vrij snel/misschien ook wel hardhandig uit de trailer geschoven. Ging zo snel dat er eigenlijk niet veel mis gegaan is. Toen schot er uit geramd en kon de onderste pony er deels uit getrokken worden en zelf opstaan.
Wij hebben heel veel geluk gehad, ze zijn er met wat bulten en schaafplekken vanaf gekomen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:27

Ik zou direct 112 bellen voor brandweer en spoed dierenarts. Dierenarts kan de paarden dan platspuiten waardoor het één en ander wat makkelijker gaat en de paarden zichzelf niet verder verwonden.

Verder heb ik geen idee hoe ik zou reageren om eerlijk te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:29

Liselot schreef:
Ik zou direct 112 bellen voor brandweer en spoed dierenarts. Dierenarts kan de paarden dan platspuiten waardoor het één en ander wat makkelijker gaat en de paarden zichzelf niet verder verwonden.

Mja stel dat een van die 2 paarden helemaal in paniek raakt en de andere beschadigd, weet ik neit of ik ga wachten op een da. Was trouwens op de weg vanuit Geesteren naar Almelo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:30

als je ze platspuit dan wordt het alleen maar lastiger om ze te bewegen. Dan heb je 500 kilo dood gewicht, plus dat de onderste dan allang verpletterd is voor de DA er is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:31

Ja, maar een paard in paniek met maaiende benen waar waarschijnlijk ook nog ijzers aan zitten is ook geen pretje. Heel banketstaaf en egoïstisch misschien, maar dan kies ik wel voor veiligheid van mezelf

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:32

Joolien schreef:
Liselot schreef:

Mja stel dat een van die 2 paarden helemaal in paniek raakt en de andere beschadigd, weet ik neit of ik ga wachten op een da. Was trouwens op de weg vanuit Geesteren naar Almelo.

Nee ik wacht zeker niet op een DA! Ik zou zelf aan de gang gaan, het liefst met hulp van omstanders. In paniek verwonden ze zich meer in de trailer dan met eruit sleuren. Ga trouwens nooit alleen met de trailer op pad.

Mijn paard is pas gevallen in de trailer en lag onder het schot en onder ons andere paard (KWPN onder trekpaard van 850 kg) Gelukkig bleef het trekpaard super cool en konden we de KWPN-er er rustig onderuit halen, stond ook zelf weer op met wat hulp (1 schaafplek op bil verder niks)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:32

Dat is de reden waarom ik al 20 jaar mijn paard niet vastzet met touw of ketting. Ooit een heel gevecht gezien met trailer die op het deurtje lag, paard met 2 kettingen vast en in paniek dus niet bij te komen via de achterklep. Dat paard heeft zowat zichzelf en de trailer afgebroken voordat het halster knapte en het paard loskwam. Daarna eenvoudig de klep open, hij kwam er half kruipend uit.

Als een paard niet te ruim staat, kan hij best met hoofd losstaan. Bijten ze elkaar, zal ik er eerder een rek tussen zetten dan de paarden vastzetten...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:43

Heb eens op discovery gezien dat de staart van het paard zo beetje het hele gewicht van het paard kan dragen. Dit is echter wel jaaaaaren geleden, dus misschien is ondertussen de visie herzien.

Dus in feite zou je aan de staart kunnen trekken, maar persoonlijk zou ik zelf op meerdere punten touw of banden plaatsen en dan gaan trekken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:52

Als je niet anders kan zou ik ook aan de staart trekken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:27

ik zou wel wachten op de hulpdiensten, die zijn er zo in de meeste gevallen en zelf kan je echt niks met een paard in enorme paniek hoor...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:32

friesam schreef:
Als je niet anders kan zou ik ook aan de staart trekken.

Dan wel zo dicht mogelijk bij de staartwortel.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:36

Antwoord van de brandweer: bellen voor 112 en wél een vee-arts laten komen en niet zelf aan de knoei gaan. En het paard rustig proberen te houden.

Hij zegt nu, tien keer :') ga niet zelf lopen trekken :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:37

idd rustig houden en vooral niet zelf gaan prutsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:57

Meraki schreef:
Antwoord van de brandweer: bellen voor 112 en wél een vee-arts laten komen en niet zelf aan de knoei gaan. En het paard rustig proberen te houden.

Hij zegt nu, tien keer :') ga niet zelf lopen trekken :')

Zit er eentje naast je ofzo? :')

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:01

Ja :') m'n werkgever :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:10

Ibonn schreef:
Dat is de reden waarom ik al 20 jaar mijn paard niet vastzet met touw of ketting. Ooit een heel gevecht gezien met trailer die op het deurtje lag, paard met 2 kettingen vast en in paniek dus niet bij te komen via de achterklep. Dat paard heeft zowat zichzelf en de trailer afgebroken voordat het halster knapte en het paard loskwam. Daarna eenvoudig de klep open, hij kwam er half kruipend uit.

Als een paard niet te ruim staat, kan hij best met hoofd losstaan. Bijten ze elkaar, zal ik er eerder een rek tussen zetten dan de paarden vastzetten...

En dat is dus de reden dat ik mijn paard wel vast zet, maar dat hij in de trailer een leren ipv nylon halster draagt :) Die van mij duikt met z'n harses onder de voorstang door, als je 'm niet ophijst gaat 't sowieso mis.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:20

Het ligt er natuurlijk ook wel aan op wat voor weg het gebeurt. Op de snelweg kan je ze er ook niet zo maar uit laten lijkt me. Als je ze niet kan houden en ze gaan aan de haal zijn de gevolgen niet te overzien.