Trailer probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_e

Trailer probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:23

Hoi allemaal!
ik zou even niet meer weten wat ik moet doen..
even vanaf het begin, Ik start nu bijna 2jaar wedstrijden en sindsdien ook begonnen met trailer laden. Ik ben ook rustig begonnen met wennen en laden, stapje voor stapje in alle tijd. Dit ging trouwens super!
Nog nooit problemen gehad tijdens de rit zelf, en dan staat hij er ook super rustig op!
het eerste 3/4e jaar heb ik geen problemen met hem gehad, altijd braaf de trailer op! rustig op de trailer. welleswaar wel nerveus en wat gestresst op het terrein, maar goed daar is/was hij natuurlijk ook jong voor!
een dik jaar geleden is meneer een keer op de trailer gevallen.. Ik ben normaal gesproken altijd bij de trailer en laat 'm niet alleen staan. dit keer moest ik even snel naar de wc en was ik nog geen 5 minuutjes weg. toen ik terug kwam ging de hele trailer op en neer en lag meneer lang uit met 2 voorbenen over de stang. helemaal in paniek! Ik had geen idee wat er was gebeurd (andere mensen waren er op dat moment niet in de buurt) Uiteindelijk is dit allemaal met 1 schrammetje goed afgelopen, en heb ik de 5 maanden daarop ook helemaal geen problemen met de trailer gehad! (wel liet ik 'm NOOIT meer alleen staan :P )
Op de een op andere dag wou hij de trailer niet meer in! (hij ging gewoon niet! wat je ook probeerde.) dit heeft een dik half jaar geduurd en uiteindelijk gaat dat nu sinds een dikke maand super!! hij loopt er zo weer op! zoals voorheen!
alleen heeft hij sinds een maand of 3 een nieuwe "streek' ontdekt... mijn laatste wedstrijd heb ik 'm een half uurtje op de trailer laten staan om te wachten voor de prijs uitreiking, geen druk terrein, hij stond lekker te eten en ik zat in de auto. Op een gegeven moment gaat de trailer weer als een GEK te keer, en stond hij als een debiel de steigeren en de bokken en de trappen in de trailer! (lees; proberen zijn voorbenen over de stang te krijgen, met zn achterbenen uitglijden ect.) hij kan niet geschrokken zijn omdat ik er continu bij was en er helemaal niks aan de hand was. eenmaal gerust gesteld te hebben begint hij dit steeds te doen en vaker achter elkaar..
we hebben de prijs uitreiking gelaten en zijn meteen naar huis gereden. Tijdens de rit is die trouwens super rustig en staat hij super stil.

Nu ben ik vanochtend sindsdien weer op wedstrijd geweest. tussen door veel geoefend met de trailer en dit gaat allemaal super!
ook deze ochtend zonder stress de trailer op en op naar het terrein. eenmaal aangekomen gaat mijn lezer mij aanmelden en ik zou 'm vast klaar maken.
Ik zadel hem altijd op in de trailer (hij weet niet beter dit heb ik altijd zo gedaan) en dit keer ging het mis. ik had de singel nog niet vast en hij begint weer als een gek te trappen/bokken/steigeren/ en ik zat er tussen.. ik viel en hij knalde met zijn voorbenen op m'n rug en schouder. ik ben er tussen uit weten te kruipen(vraag me niet hoe :P) en ik ben met forse blauwe plekken en een gekneusde schouder er uit gekomen, maar mijn zadel lag in de trailer, was van z'n rug gevallen en onder hem terecht gekomen.. stang verbogen, de klip waarmee je de klep dicht doet verbogen en forse sneeen uit de zeikant geschraapt. (trailer is deze winter net helemaal geroveerd.. :( )
uiteindelijk is hij gekalmeerd (er waren aardige mensen die mij goddank hielpen!) en heb ik 'm direct de trailer uitgeladen waarna hij natuurlijk helemaal gestressd was. en heb ik mijn proeven nog redelijk fijn heb kunnen rijden (192 & 186), en op de terugreis gewoon weer de trailer in stapte en er niks aan de hand was. (ik ben wel meteen weggegaan na de proeven)
thuis lekker op het land gezet en hem zo gelaten..

Nu is het goed afgelopen zowel voor mij als voor hem, (dit had heel anders kunnen aflopen en heb ik geluk gehad) maar dit kan natuurlijk niet.. En ik zou ook niet weten hoe ik dit moet gedrag moet of kan afleren!?
ik ga nu niet meer met een vertrouwd gevoel op wedstrijd, en laat staan in de trailer zetten..
Ik weet het nu allemaal niet meer!

(verder is het paard fysiek helemaal gezond! de da is vorige maand nog langsgeweest voor zijn inenting, waarna hij meteen hem helemaal heeft na gekeken. Ik heb sinds 2 maanden een ander zadel dus dit zou het ook niet k unnen zijn. en is de Tandarts in januari nog geweest..)

in ieder geval bedankt voor het lezen!

Ils_e

Re: Trailer probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:31

up

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:37

Wat een vreselijk verhaal! Ik ben blij dat het met jou goed is afgelopen.
Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om hem in de trailer op te zadelen? Lukt het buiten de trailer niet?
Wanneer denk je zelf dat hij zich voor de eerste keer zo begon te gedragen? Was dit voor of na de val, had hij daarvoor ook al af en toe van deze "uitspattingen"? Doet hij het alleen als hij moet wachten op de trailer?

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 17:56

Dieselpaard schreef:
Wat een vreselijk verhaal! Ik ben blij dat het met jou goed is afgelopen.
Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om hem in de trailer op te zadelen? Lukt het buiten de trailer niet?
Wanneer denk je zelf dat hij zich voor de eerste keer zo begon te gedragen? Was dit voor of na de val, had hij daarvoor ook al af en toe van deze "uitspattingen"? Doet hij het alleen als hij moet wachten op de trailer?

Ik ben er ook heel blij om dat wij beide er heelhuids uitgekomen zijn!
Al vanaf het begin heb ik hem altijd in de trailer opgezadeld, vooral omdat hij zich buiten erg opfokt en ik hem (voorheen) het rustigste hield in de trailer. voor hem minder stress maar ook voor mij!
Ik denk dat hij tijdens die eerste val precies het zelfde heeft gedragen. dit weet ik niet zeker aangezien ik toen even snel naar de wc ging. Ik dacht dat hij dit wel alleen deed als hij moest wachten in de trailer omdat hij de wedstrijd hiervoor wel eventjes een half uurtje stond (wat normaal ook nooit een probleem was). maar nu stond hij nog geen 5 minuten op het terrein.. Het is ook verder niks voor hem!

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:23

het is een vrij nuchter paard die zich erg opfokt, maar het ook heel snel los laat.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:58

Ik weet het ook niet wat ik concludeer na je verhaal is dat hij erg weinig geduld heeft en jij daar op inspeelt door hem gelijk van de trailer af te halen en hem er nooit lang op te laten staan, op dat half uur die ene keer na dan, klopt dit?? Ik herken er wel wat van aangezien wij ook een erg ongeduldige pony hebben die je dan als eigenaar ook liever niet laat staan op de trailer omdat ze zich dan zo druk gaan maken :o
Ik zou proberen niet het laden te oefenen maar het alleen laten............
en dan niet direct een half uur maar dat echt met minuten uitbouwen, misschien is er iemand die daar ervaring mee heeft en je kan helpen??

Daarnaast zou ik wel die beschadigde zijkant van je trailer aanpakken, nu kan er vocht bij en dat is zonde ;)
Succes joh, ben blij te horen dat je er zo vanaf kwam, ik zou zelf niet meer zo snel in de trailer opzadelen, maar toch erbuiten, juist om dit te voorkomen je kwam er nu nog relatief goed vanaf !!

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:55

gap schreef:
Ik weet het ook niet wat ik concludeer na je verhaal is dat hij erg weinig geduld heeft en jij daar op inspeelt door hem gelijk van de trailer af te halen en hem er nooit lang op te laten staan, op dat half uur die ene keer na dan, klopt dit?? Ik herken er wel wat van aangezien wij ook een erg ongeduldige pony hebben die je dan als eigenaar ook liever niet laat staan op de trailer omdat ze zich dan zo druk gaan maken :o
Ik zou proberen niet het laden te oefenen maar het alleen laten............
en dan niet direct een half uur maar dat echt met minuten uitbouwen, misschien is er iemand die daar ervaring mee heeft en je kan helpen??

Daarnaast zou ik wel die beschadigde zijkant van je trailer aanpakken, nu kan er vocht bij en dat is zonde ;)
Succes joh, ben blij te horen dat je er zo vanaf kwam, ik zou zelf niet meer zo snel in de trailer opzadelen, maar toch erbuiten, juist om dit te voorkomen je kwam er nu nog relatief goed vanaf !!

daar heb je absoluut gelijk in! en herken ik zijn gedrag hier ook wel in! alleen heeft hij wel vaker een half uurtje er op gestaan. niet uren maar wel langer, en zeker voor de proef! Ik heb hem na de vorige wedstrijd alweer 2 keer op de trailer gehad. ik heb niet gereden of laten staan, puur het laden zelf! en morgen zal ik weer op wedstrijd en idd laat ik hem niet meer wachten.. uit voorzorg! ik moet dit inderdaad maar vaker oefenen thuis! hem even een kwartiertje laten staan in de trailer en vanuit daar opbouwen! dankje wel voor je reactie! :)