Jaarling verzekeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Jaarling verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 11:52

Hallo bokt ik vraag om jullie mening.

Zouden jullie een jaarling met een aankoop bedrag van 380,- verzekeren? Voor mijn oude paard heb ik nooit een verzekering gehad en deze heeft mij uit eindelijk 8000,- euro gekost aan kosten van de kliniek en dierenartsen. Nou had ik voor hem een potje en zetten elke maand geld opzij. Voor mijn jaarling doe ik dit nu ook maar vroeg me af of een verzekering toch niet beter is. Maar waarvoor kan je een jaarling verzekeren? En word een jaarling ook gekeurd dan?

Bedankt alvast!

j1988

Re: Jaarling verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:55

Hier wordt het wel gedaan voor de tijd in de opfok, mocht er nou iets gebeuren bijvoorbeeld dat ze om wat voor reden ook komen te overlijden, iig aankoopbedrag/dekgeld weer terug gekregen wordt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:17

ED -> TAO

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:21

Wij hebben obze tinkerjaarling verzekerd.. Vooral om het feit dat hij in een opfok staat en een ongeluk in een klein hoekje zit..

Hij is verzekerd voor 4500.-, b tarief ziektekosten, diefstal en bliksem/hemelvuur..
Premie p/m 37.25

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:05

Mag dat voor zo'n hoog bedrag verzekeren? Die van mij is dat niet waard dus zou ook niet om zo'n hoog bedrag gaan. Maar hebben jullie dan gewoon een basis verzekering?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:09

Ik vraag mij af of je voor zo'n laag bedrag mag verzekeren? Ik zou eerst kijken wat het minimum is, en dan kijken of je beter kunt sparen of verzekeren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:11

tuurlijk mag dat je betaald er alleen wel voor.

Volgens mij bestaan er speciale verzekeringen voor paaren in de opfok. En dan na de opfok kan je ze opnieuw laten verzekeren voor hoger bedrag als je dat wilt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:13

Hoogte van bedrag bepaal je tot op zekere hoogte zelf.
Gaat niet om het aankoopbedrag.

Zo hebben wij beide veulens als in de buik verzekerd en toen ze eenmaal in de opfok gingen apart verzekerd. Als ze 3 jaar worden wordt het (dacht ik) omgezet in een reguliere paarden verzekering. Bedrag bepaal je zelf en dat is afhankelijk van keuring. Vanaf een bepaald bedrag dien je rontgenfoto's te overleggen.

Een verzekering heeft niks te maken met de waarde van het paard.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:20

Houden jullie er wel rekening mee dat de verzekering niet meer dan het verzekerde bedrag uitkeert én meestal toetst of dat realistisch is? Als jij je jaarling voor € 400 verzekert, is dat het maximale uitkeringsbedrag op jaarbasis. En een jaarling van €400 voor (bijvoorbeeld) €5000 verzekeren, daar begint de gemiddelde verzekeraar ook niet aan. Tenzij jij een jaarling met een marktwaarde van rond de € 5000 voor €400 hebt weten aan te schaffen...(in dat geval hoor ik trouwens héél graag hoe je dat gefixt hebt)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:22

Het punt wat Lon aangeeft bedoel ik dus. Het moet wel nut hebben om te verzekeren. 400 euro per jaar als max uitgekeerd bedrag is natuurlijk niet veel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:48

Je moet het aankoopbedrag wel opgeven bij het aanvragen van de verzekering en ook de inspecteurs die het paard komen bekijken voor de verzekering definitief geaccepteerd wordt zijn niet gek ;)

Ik zou een paard met een aanschafwaarde van 400 euro niet verzekeren :n

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 18:23

Thnx voor de berichten ga gewoon zelf mijn bedrag aan de kant zetten dat is dan meer dan dat ik hem verzeker

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:38

Www.efo.nl

Je kunt verzekeren voor t bedrag dat je zelf wil.. Maar de premie wordt er wel naar.. En die is niet mals.. :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:34

Wat ik niet snap: de kosten van een goedkoop paard zijn toch niet lager dan voor een duurder paard?

Bezoek van DA, ongelukje, wondje etc..........dat is allemaal even duur.

De verzekering geeft wat ruimte in moeilijke tijden. Om een keuze als bijv koliek (mits de juiste verzekering) je paard kan redden en dat je dan je paard niet hoeft te laten inslapen omdat je het niet kan betalen.

Wij hebben alle paarden verzekerd gehad. Niet hoog, ik geloof iets van 3000/3500 euro. En ik ben blij dat ik die keuze toen heb gemaakt. Als je ziet wat een een kosten ik heb gehad? Dan had ik zelf een hele behoorlijk spaarpot moeten hebben.

Zo wordt de medicatie voor cushing ook betaald (bijna 2 euro per dag) Zonder baan nu.....had ik dat anders niet kunnen betalen.
De premie haal ik er dik uit.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:39

Dimple schreef:
Wat ik niet snap: de kosten van een goedkoop paard zijn toch niet lager dan voor een duurder paard?

Bezoek van DA, ongelukje, wondje etc..........dat is allemaal even duur.

De verzekering geeft wat ruimte in moeilijke tijden. Om een keuze als bijv koliek (mits de juiste verzekering) je paard kan redden en dat je dan je paard niet hoeft te laten inslapen omdat je het niet kan betalen.

Wij hebben alle paarden verzekerd gehad. Niet hoog, ik geloof iets van 3000/3500 euro. En ik ben blij dat ik die keuze toen heb gemaakt. Als je ziet wat een een kosten ik heb gehad? Dan had ik zelf een hele behoorlijk spaarpot moeten hebben.

Zo wordt de medicatie voor cushing ook betaald (bijna 2 euro per dag) Zonder baan nu.....had ik dat anders niet kunnen betalen.
De premie haal ik er dik uit.

Je moet het anders bekijken. De kostenm zijn inderdaad niet minder maar als je een paard koopt van 5000 en die gaat dood kost dat je 5000. Gaat je paard van 400 euro dood heeft je dat maar 400 gekost.

Wat als jou paardr nu dood gaat? Ik weet niet wat jij voor je paard betaald heb (hoef ik ook niet te weten) maar stel dat jij er 10000 voor gegeven hebt en hij gaat nu dood krijg jij netjes je verzekerde bedrag, maar heb je dus wel een verliespost en kan je niet zo een twee drie en nieuwe van het zelfde bedrag kopen. qua ziekte kosten heb jij met cushing natuurlijk geluk maar bedenk nu eens dat je een jonkie hebt die weinig mankeerd, dan is je premie weggegooid geld en kan je datzelfde bedrag beter op een spaarrekening zetten voor wanneer het nodig is

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:14

Dat klopt, maar dat weet je dus nooit!
Bij paarden loopt een beetje behandeling al in de honderden euros's (beetje degelijk kreupelheidsonderzoek)

En paarden zijn 1 al al verliespost :D en dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken door een verzekering (ben ook niet zo denderen in sparen zeg maar :o )

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 22:06

Wat het kost weet ik helaas uit ervaring gelukkig heb ik altijd gezorgd voor een flinke spaarpot en mijn ouders schieten bij als het nodig is. Heb mijn paard nooit enkele zorg hoeven ontnemen ook niet toen ik werkeloos was.
Maar denk dat het in dit geval idd beter is om zelf te sparen aangezien ik die 400,00 alweer apart heb staan.