Nvwa keuring nodig voor wedstrijd/show Duitsland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetB

Nvwa keuring nodig voor wedstrijd/show Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:12

Kon hier in de andere topics geen passend antwoord op vinden dus daarom hier mijn vraag.

Moet ik voor een show in Duitsland een nvwa keuring hebben?

Ik heb de nvwa site helemaal doorgespit. Het gaat daar vooral over export en dan met name van slachtpaarden. En staat ook een kopje dat het voor wedstrijden en tentoonstellingen vrij is MAAR daar staat niets over het buitenland. Zou niet willen dat ik straks problemen heb omdat ik het verkeerd heb begrepen.

Heb de nvwa ook een mail gestuurd met deze vraag: antwoord binnen 6 weken.... :o
Daarnaast lijkt het me een zinvol topic omdat er vast meer mensen zijn die met paard/pony de oostergrens oversteken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:25

Misschien kan je iets met deze link van de KNHS: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/inter ... -je-paard/ .

Het artikel heeft niet alleen betrekking op wedstrijden, maar ook op lessen e.d. in het buitenland. Voor Duitsland is altijd zo'n verklaring nodig. Ik ben er wel eens mee bezig geweest omdat ik met mijn paard naar Duitsland op vakantie ging, ik moest toen eerst een nummer bij de nVWA aanvragen, dat duurde te lang voordat ik dat had, dus toen ben ik zonder verklaring gegaan. Gelukkig heb ik er geen problemen mee gehad, maar ik vond het wel spannend.

Marije_jiplover

Re: Nvwa keuring nodig voor wedstrijd/show Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:40

Ja, voor alle intraverkeer van paarden tussen lidstaten is een gezondheidsverklaring van de NVWA nodig, dat hoeftgeen permamente export te zijn.

Nederland heeft alleen met België en Luxemburg een verdrag dat niet permante export zonder gezondheidsverklaring mag. Dat wil dus zeggen dat je naar België of Luxemburg (via België, niet via Duitsland!) naar een kliniek, show, wedstrijd of vakantiebestemming kunt en weer terug naar huis, zonder gezondheidsverklaring.
Met Duitsland heeft Nederland niet zo'n verdrag, dus moet die gezondheidsverklaring er altijd bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:50

Uitzondering is toch binnen 24 uur heen en weer? Dus voor 1 uurtje les over de grens of een wedstrijd op 1 dag hoef je toch niet te keuren voor Duitsland?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:57

Nee, die uitzondering staat nergens beschreven.
Ik hoor wel vaker dat mensen dat denken, maar dat zijn erin geslopen gewoontes of zoiets.

Ik heb het intern nagevraagd en er is hier geen officiëel verdrag of nota over en dat móet er zijn, voor zoiets is toegestaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:00

Volgens de link van de KNHS geldt het ook voor lessen en wedstrijden, dus ook voor verblijven die korter zijn dan 24 uur.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:01

Is dit een nieuwe "regel"?
Ik heb 3jaar terug mijn welsh cob verkocht naar duitsland en die moest een gezondheidsverklaring omdat ze langer als 7uur op transport moest.
(dit zei het transportbedrijf trouwens ook, onder de 7uur was het niet nodig.)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:07

Nee, die regel is niet nieuw.

Er zijn er alleen een heleboel die de regel aan hun laars lappen.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:31

Maar internationale transportbedrijven kijken toch wel uit?! Vaag allemaal..
De site van Nvwa vind ik ook zeer onduidelijk!!

Wel begrijpelijk dat ze ergens een grens moeten trekken maar dat het dan weer 100euro ook voor een dagje moet kosten....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:15

Niet voor een dagje. Die verklaring is 10 dagen geldig (al heb je daar niks meer aan als je 1 wedstrijd gaat rijden).
Ik weet ook dat ze bij een SGW een keer buiten de poort hebben staan te controleren en alle Nederlanders er zo uit haalden.
Meestal heb je geluk en wordt je niet gepakt. De vraag is of je het risico wilt nemen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:53

Wettelijk gezien moet je altijd een gezondheidsverklaring hebben als je je paard de grens over transporteert naar buiten de BE-NE-LUX, wij wonen in het grensgebied en gaan regelmatig naar NL voor lessen clinics etc. en vragen nooit een verklaring aan. Bij grotere evenementen wordt vaak gecontroleerd bij het evenement zelf, als er bijvoorbeeld paardenmarkten zijn dan wordt er wel eens een grenscontrole gehouden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 23:42

Zouden ze die controle ook bij equitana hebben?

babeth23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:08

Hoi, weet iemand antwoord op deze vraag:

Hallo,

er zijn al eerder vragen over dit onderwerp gesteld, maar er lijkt geen eenduidig antwoord te zijn.

Van de VWA, die ik heb gebeld, begrijp ik dat je een gezondheidsverklaring nodig hebt, ook als je op 1 dag heen en weer gaat net over de grens met Duitsland voor les. Nu heb ik hen gevraagd; wat als ik er voor kies het risico te nemen, wat gebeurd en dan als ik wordt aangehouden?

Antwoord; Geen idee!

We zijn er uiteindelijk uitgekomen dat de Duitse VWA net als ik NL rond rijdt en je kan controleren, en de politie zou dit ook kunnen doen (hoewel de vraag is of zij op de hoogte zijn van dat je een gezondheidsverklaring nodig hebt), maar wat er gebeurd als je geen gezondheidsverklaring hebt (paard in beslag genomen en dan?) en hoe hoog de boete dan is dat weet niemand en is ook nergens bij de VWA terug te vinden.

Persoonlijk vindt ik dit vreemd, waar kan ik deze informatie vinden? Moet ik dan naar Duitsland bellen en weten zij het dan wel als onze eigen VWA het niet weet?

Mocht iemand hier een antwoord op hebben, met onderbouwing, dan hoor ik het heel graag :-)!

Alvast bedankt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:07

Van het geval wat ik heb meegemaakt is er toen een boete uitgedeeld. In de wet staat dat het 'voorwerp' in beslag genomen wordt en vernietigd mag worden. Nu lijkt me dat ze dat niet zo snel zullen doen, maar ik vermoed dat je dus op die boete uit gaat komen. En die was niet mals in het geval wat ik ken.

babeth23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:37

Dank je wel. Ik kan dat wetsartikel niet vinden. Naar mijn beste zoeken gaat het om de wet Dieren. Daarin wordt nergens gesproken over vernietiging, juist alles in het belang van het dier (daar zijn de wetten ook voor toch?). Wat is niet mals? Spreken we over honderden of duizenden euro's en ging het om commercieel of particulier vervoer?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:59

In Duitsland is onze Nederlandse wetgeving niet van toepassing.
En in Duitsland heeft de NVWA geen bevoegdheid, die houdt nl op bij de landsgrens.

Kortom, je zult bij de Duitse wetgeving moeten achterhalen welke maatregelen zij nemen bij niet aanwezig zijn van een gezondheidscertificaat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:35

Het ging om een paard dat verkocht werd, wel door een stal dus ik denk dat het commercieel is dan. Het was iets met vier cijfers, geen honderduizend dus. En in 99% van de gevallen kom je er ook wel gewoon mee weg. Ik denk dat vooral bij evenementen waarvan ze weten dat er Nederlanders komen er gecontroleerd zal worden. Dus een wedstrijd, Equitana, dat soort dingen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 07:44

We hebben het nu zo geregeld dat we haar standplaats Duits hebben gemaakt. Ik heb kennissen in Vierssen en we zeggen nu dat ze daar al die tijd al heeft gestaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:58

en hoe ga je dat dan doen als je op weg naar huis Dld verlaat en wordt aangehouden? Dan is het ineens een NL paard op weg naar huis? In beide gevallen heb je toch die verklaring nodig lijkt me?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:05

Klopt, je hebt gelijk, cissy :j
En die verklaring is 10 dagen geldig vanaf moment van afgifte, dus meestal kun je wel heen en weer op 1 verklaring.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:15

Voor een wedstrijd, les of show heb je vanuit Nederland naar Duitsland geen gezondheidsverklaring nodig. Ik ga bijna dagelijks met mijn paarden de grens over en ben al zo vaak aangehouden, maar nog nooit is er een opmerking over een gezondheidsverklaring gemaakt. Ook rijd ik wedstrijden in Duitsland, samen met vele andere Nederlanders en ook hier is nooit gevraagd naar de verklaring. Andersom rijden er ook veel Duitsers mee op de Nederlandse wedstrijden en ook zij hebben geen verklaring. Er worden hier in de Achterhoek zelfs wedstrijden in de Euregio georganiseerd om juist het heen en weer gaan tussen de buurlanden te vergemakkelijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:15

Lees de wetgeving er maar op na, het is wel degelijk verplicht.
Er gaan veel fabels rond over grensverkeer en dat het niet zou hoeven voor 1 dag heen en weer. Maar het is pertinent niet waar.
Dat de controles nog niet zo frequent zijn, kan zijn, wellicht leggen de Duitse veterinaire dienst hun prioriteiten op andere diersoorten.
Politiecontroles zullen er wellicht niet naar vragen, maar ik was laatst bij iemand die met haar wedstrijdpaard wel was aangehouden wn een dikke bekeuring kreeg.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:50

We zijn afgelopen weekend geweest en er was geen haan die kraaide naar de verklaring.
Gelukkig maar want ik had em ook niet op zak.