richtlijnen inrichting trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

richtlijnen inrichting trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:18

Onze veewagen gaat verbouwd worden omdat er zo niet prettig mee gewerkt kan worden om verschillende redenen. Op dit moment zitten er geen tussenschotten meer in omdat het paard te groot was voor de originele tussenschotten, maar er komt wel weer een tussenschot in om een looppad te creëren. De ruimte die hij heeft in de breedte vindt hij duidelijk fijn, dus dat blijft. Het paard is trouwens een kwpn'er van 1.80 en een volle tuiger, flink aan de maat.

Nu zitten we met een aantal dingen, en ik weet niet goed hoe ik deze gegevens op het internet moet vinden (wel gegoogled, niet gevonden).

- hoe hoog is ideaal qua tussenschot?
- hoe hoog is ideaal qua voorstang?
- hoe hoog is ideaal qua achterstang?
- en bij 2 achterstangen? We willen ze zo'n 20cm uit elkaar hangen dan.
- Wat vinden jullie de meest prettige sluiting voor de stangen?
- Bij rekken langs de loopplank, hoe hoog moeten deze zijn en waar moet je op letten qua model en bevestiging?
- hoe ver is de afstand naar de achterstang handig? Hoe ruimer hoe beter of niet? We hebben nu nog sowieso een ruime meter achter de stang over.

Ik ben zelf trouwens 1.63, ik weet niet of dat nog van belang is. Het paard laad niet heel makkelijk. Hij loopt er wel zo op maar dan moet je razendsnel de stang dichtdoen of hij staat weer buiten, en daarbij komt hij vaak ook naast de klep terecht, vandaar dus de rekken langs de klep. Het is iets waar we mee aan de slag zijn, maar dat is nog niet zo één twee drie opgelost en de komende maand/maanden zijn we regelmatig op pad. Als alles lukt willen we de veewagen deze week nog wegbrengen om aan te laten passen, want we kunnen hem eigenlijk niet missen.

Hopelijk hebben jullie antwoorden, en ook alle andere tips en suggesties zijn welkom. De veewagen heeft een stalen bodem met gelijmd rubber. Die is nog in goede staat. En ook de wanden zijn van staal.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:54

ik kan mijn trailer en die van een ander wel even voor je opmeten misschien heb je daar wat aan? moet toch nog met de meetlat langs stal voor de pvc foli van het tussenschot.

edtit: daar staan dan paarden in van ca 140 tot 175

Mizora

Re: richtlijnen inrichting trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:16

Dat zou zeker fijn zijn. Alvast bedankt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:09

Google eens op EG 1/2005. Dat zijn de nieuwe, europese, regels voor professioneel dierenvervoer.
Hoewel je je daar als particulier niet aan hoeft te houden, geeft het je wel enkele handvaten en ideeën om je wagen in te richten.

Let je wel even op het gewicht van je wagen en daarmee het resterende laadvermogen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:18

Hoogte voorstang ca 1m
Hoogte tussenschot ca 130 (zou van mij wat hoger mogen ivm hengst)
Ruimte tussen voor en achter stang verstelbaar van 170 tot ca 2 meter

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 09:02

Allebei, heel erg bedankt. Hier heb ik zeker wat aan.