Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:04

Sinds kort hangt er een brief op het informatiebord bij ons op stal (pensionstal) dat we de paspoorten van onze paarden moeten geven aan de stalhouder, in verband met de identificatie en registratie van de nVWA.

Ik wil best mijn paspoort afgeven, maar moet ik dit zomaar doen? Of is het handig om een contractje op te stellen? En wat zou daar dan in moeten staan? Er is geen systeem van kluisjes of iets dergelijks, dus zonder dat ik het aan de stalhouder vraag, kan ik dan niet meer bij mijn paspoort. Ook komen de paspoorten naar mijn weten niet in een kast / kluis te liggen die brandveilig is. Wat gebeurt er als mijn paspoort zou verbranden? En wat als ik bonje zou krijgen met de stalhouder en hij geeft mijn paspoort niet terug?

Of zie ik beren op de weg en moet ik het gewoon maar afgeven?

vordur

Re: Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:07

Geef ander gewoon een kopie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:07

Goede morgen!
Goede vragen, maar waar ben je precies bang voor.
Helaas is het paspoort niet het "eigendomsbewijs".
In Nederland kun je bijna niet aantonen dat een paard van jou is.
Als het paspoort verbrand is je stalhouder hier verantwoordelijk voor, dus zal zijn verzekering dit oplossen, plus een nieuw paspoort kan gewoon aangevraagd worden.
Succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:09

vordur schreef:
Geef ander gewoon een kopie.

Kopie is niet geldig bij die controles :n
De boetes zijn best hoog die uitgedeeld worden.

Je zou een papier kunnen maken en laten tekenen dat je je paspoort in zijn beheer hebt achtergelaten en dat dit geen eigendomsbewijs is en hij met het paspoort geen aanspraak mag maken op het eigendom van je paard oid.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:10

Ik denk maar zo: je vertrouwt je paard ook toe aan die pensionstal. Die staat ook niet in een kluis :o

Als de stalhouder het paspoort niet heeft en het paard staat daar wel op stal dan is de boete, voor wat ik heb gehoord, rond de 500 euro.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:12

Ik zou gewoon een kopie geven.
No way dat mijn stalhouder mijn paspoorten krijgt hoor.
Ook al is het geen eigendomsbewijs, als ie ooit kwaad wil kan hij hem er wel mee verkopen oid.
Daar gaan we wel niet vanuit maar ik zou liever op safe spelen.
Mocht hij moeilijk doen zou ik informatie gaan inwinnen

Edit; mag een kopie echt niet?
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 09-05-14 08:12, in het totaal 2 keer bewerkt

JustEnjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:12

Bij ons op stal hadden ze inderdaad een contract. Elke keer als je je paspoort inleverde kreeg je een pasje met daarop de gegevens van je paard. Als ik dan op pad ging en mn paspoort nodig had dan moest ik dat pasje inleveren, contract tekenen dat ik het paspoort weer in bezit had en dan mocht ik het meenemen. Leverde ik het weer in ging het op dezelfde manier.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:13

Kopie mag inderdaad niet.
Eikenbos: je hebt inderdaad wel gelijk.

Ik heb sowieso een koopcontract van de aankoop van mijn paard.

Waar ik bang voor ben is dat ik nu dat paspoort zomaar afgeef en me later om de een of andere reden mezelf voor mijn kop sla omdat ik er nu niet goed over nagedacht heb.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:14

Als je je stalhouder wel vertrouwt met je paard, waarom dan niet met je paspoort? Had jij het paspoort zelf in een brandveilige kluis liggen thuis?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:17

Maar de stalhouder kan een flinke boete krijgen als hij/zij het paspoort van het paard niet kan overleggen bij een controle. En wie betaald die boete dan? Heb je dat ook eens vanuit de staleigenaar bekeken?
Het paspoort hoort bij het paard te zijn en ik denk dat je alleen je paardje wil stallen bij een stal die je denkt te vertrouwen toch?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:17

Is er geen plek op stal waar alleen jij en de stalhouder bij kunnen? Dus bijvoorbeeld een kastje waar jullie beide een sleutel van hebben? Dan kun jij gewoon op wedstrijd zonder om je paspoort te moeten vragen en als er eens controle is dan kan de stalhouder direct bij het paspoort.

Een alternatief is natuurlijk om het paspoort bij je te houden en iets van een contract op te stellen waar in staat dat jij de boete op je neemt als je bij controle niet op tijd bent met het paspoort. Maar ik zou me persoonlijk niet zoveel zorgen maken. Je hebt een aankoopcontract en betaalt stalling dus het is overduidelijk jouw paard, in het ergste geval kun je een nieuw paspoort aanvragen :)

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:18

Wij hebben dit ook al gedaan op stal en door de stal eigenaar is keurig een papier verstrekt dat hij het document heeft ontvangen van eigenaar (ik dus ) en in bewaring heeft .Er staat op vermeld om welk paard het gaat en het chipnummer van het paard .Daar hebben we allebei een copie van .

Als we weg moeten met het paard dan melden we het en dan krijgen we het paspoort mee en zijn we terug dan geven het weer aan de stal eigenaar .Was voor mij ook heel raar eerst want ik ben nogal een regeltrut die alles in eigen handen wil houden .Maar toch werkt het goed .Je bent gewoon verplicht om het document bij je paard in de buurt te hebben helaas .En thuis kan er ook wat mee gebeuren op wedstrijd kan hij ook kwijt raken .Niet te veel aan denken .En idd het paspoort is GEEN eigendoms bewijs .(zelfs niet voor mij als fokker van mijn eigen paard ) ..De boetes die je anders kunt ontvangen als het paspoort niet aanwezig is ligt tussen de 350 en 500 euro heb ik gehoord van een stal nabij die dus al gepakt zijn ..En voor dat geld ga ik echt liever naar een ruitershop toe hoor !!

Maar weet je nog maals het went hoor met je paspoort .Suc6

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:19

Paspoort ligt bij mij thuis ook niet brandveilig nee.
Popke: ja ik bekijk het ook vanuit de staleigenaar, want ik wil mijn paspoort wel inleveren, alleen de vraag is: met of zonder contract.

Yessy: nee die plek is er niet.

Maar met de antwoorden hier denk ik inderdaad dat ik mijn paspoort maar gewoon zonder contract ga geven aan de stalhouder. :)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:21

Ik zou toch even overleggen.
Kopie van paspoort geven.
Op zich zou dat wel mogen als je dan binnen een bepaalde tijd het origineel kan laten zien. Je kan dat zelf het paspoort bij je houden ( kast e.d.)
Ondanks dat het geen eigendomsbewijs is geef ik het paspoort niet af. Mijn staleigenaren denken daar gelukkig net zo over. Zij zeggen zelf ook dat zouden wij ook niet doen. Zij hebben alles uitgezocht en op bovenstaande wijze is het op te lossen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:22

De paspoorten van onze paarden in de opfok liggen ook allebeide bij de eigenaar daar; wettelijk verplicht, boete's zijn niet misselijk. Zie het probleem niet? Kopie mag echt niet, bij controle moet het originele paspoort overlegd worden.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:23

Tja, het is nou eenmaal verplicht. Mijn paspoort ligt ook op stal. Nu heb ik, omdat ik ook medewerker ben, wel een sleutel van het kantoor. Maar zou dat niet zo zijn zou ik het nog steeds niet zo erg vinden. Als je bij ons je paspoort nodig hebt kan je dat gewoon aan een van de stalmedewerkers vragen. Elke dag is één van ons aanwezig en kunnen wij het paspoort voor je pakken.
Als jij je daar prettiger bij voelt zou ik iets op papier zetten, maar echt nodig is het niet vind ik. In geval van brand zou ik het niet vanzelfsprekend vinden dat de stalhouder de paspoorten vergoed. Brand is overmacht en dan zou de stalhouder kosten maken voor iets wat buiten zijn schuld om is gebeurd. Als het paspoort zoek raakt door zijn eigen nalatigheid vind ik het een ander verhaal.
Over bonje met de stalhouder, denk je dat er een reële kans is dat dat gebeurd? Want dan is het misschien verstandig om inderdaad iets op papier te zetten. Zo niet, zou ik het laten zitten. Overigens, mocht hij het paspoort niet terug willen geven, kan je het volgens mij redelijk eenvoudig terug eisen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:24

Vraag de stal anders om een document op te maken net zoals bij Barte is gedaan! Dat is toch prima!

De controle komt onverwachts en dan dienen inderdaad de originele paspoorten overlegd te kunnen worden.

Princesj

Bij ons op stal hebben we een andere oplossing aangereikt gekregen. Ik heb de sleutel van mijn kast ingeleverd, waar mijn paspoort in ligt. Gezien ik regelmatige op pad ga met mijn paard is dat vele malen handiger. Zo kunnen we er beide bij als we hem nodig hebben.

Ik heb ook al stallen met postbusjes (zoals in portiekwoningen) en soort zwembadkluisjes gezien.

S_en_Z

Hier zelfde probleem. Als mn paatd halsoverkop naar de dierenarts moet mag ik nieteens met paard en trailer de weg op zonder paspoort.. maar wat nu als staleigenaar er niet is???

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:24

Nee ik denk niet dat er snel bonje komt met de stalhouder hoor. :)

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:25

"Paard zonder paspoort of chip
Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html

De stalhouder is hij automatisch ook houder (niet eigenaar) van het paard en is dus wel verplicht om het paspoort te kunnen tonen. Dus is het ook geen vreemde eis dat hij dit vraagt. Als je weigert, dwing je hem tot een overtreding.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:25

Ik geef mijn paspoort rustig af, als mijn paard geënt moet worden ligt hij daar ook in huis zolang, zodat ze gelijk kunnen bijschrijven met enten. Bij ons is het zo vertrouwd dat dit geen enkel probleem geeft.

Wij hebben allemaal kasten waarin we zelf kunnen en de stalhouder ook. Op die manier kan je dus zelf het in beheer houden, als je op pad moet het paspoort meenemen en verder het paspoort op stal laten.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:26

Hoe doen jullie dat dan wanneer je opeens besluit om de trailer te pakken, paard erin te zetten en naar een bos te rijden wanneer de stalhouder er niet is en jij niet bij het paspoort kan komen omdat dat binnen in zijn huis ligt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:27

Volgens mij mag je gewoon buitenrijden zonder paspoort, als je maar binnen een paar uur het originele paspoort kunt laten zien.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:29

Oké, ik dacht dat je die altijd bij je moest hebben als je je paard vervoert.