Hoe zat het nou ook alweer met die (aluminium) bodems?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Hoe zat het nou ook alweer met die (aluminium) bodems?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 15:55

Ik ben van plan om een jonge 2ehands of eventueel nieuwe trailer te gaan kopen. Het gaat om een 1,5 paards. Maar ik ben me een beetje aan het orienteren en lees veel verhalen over het materiaal van de bodem.

Ik ben als de dood dat de bodem verrot blijkt te zijn, terwijl dit niet te zien is. Daarom zat ik te denken aan een aluminium bodem, maar hierbij las ik weer over oxidatie wanneer het in contact komt met andere materialen? Hoe zit dit precies? En zorgen de fabrikanten er niet voor dat dit niet kan gebeuren? Of mag je daar niet van uitgaan?

De Henra heeft bijvoorbeeld een kunstof/ aluminium bodem en geeft daar 15 jaar garantie op. Zijn deze bodems beter dan gewone aluminium bodems zoals bijv, van Ifor? En maakt het uit als de rest van de opbouw wel van hout is?

En is een aluminium bodem met daarop een gietvloer veilig?

Welk merk en uitvoering zouden jullie aanraden qua prijs/kwaliteitsverhouding?

Veel vragen, maar ik vind het erg lastig allemaal...

Kirrr

Re: Hoe zat het nou ook alweer met die (aluminium) bodems?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:05

'Ikke' hier op bokt weet daar het meeste over.

Hout gaat mits goed onderhoud enorm lang mee.
Dat wil dus zeggen zorgen dat er geen water/urine etc aan kan.
Trailer telkens proper maken. Staat hij droog op klinkers weg of zonder afdak in hoog gras etc.

Ook aluminiumbodems kunnen 'rotten'.

Met prijzen en modellen kan ik je niet helpen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:13

Alu bodems kunnen rotten, maar veel minder snel dan de houten. Daarnaast is de kans klein als je een kwaliteits trailer koopt die de wel de goede moeren en schroeven gebruikt. Maar over het algemeen is de kans wel erg klein. Ik ken een paar alutrailers die ruim 20 jaar zijn die altijd buiten staan en nog steeds heel goed zijn.
Ik heb nu een alu ik ga nooit meer voor een houten (die heel snel rotte).

Maar als ik jouw was zou ik een tijdje door sparen voor een nieuwe daar krijg je nooit spijt van. Met inruil hoef je na 10 jaar maar een klein bedrag toe te leggen en je kunt weer nieuw rijden. Ik kreeg 5 jaar geleden het koop bedrag van mijn oude trailer (toen 10 jaar oud) weer helemaal terug.
Een bedrag toegelegd en ik reed met een nieuwe alu trailer (bockman) naar huis.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:56

Bedankt voor de reacties! Als ik het zo hoor denk ik dat mijn voorkeur inderdaad uitgaat naar aluminium. Liefst helemaal aluminium, maar alleen de bodem is ook wel een optie.
Hebben jullie wel eens gehoord van de merken Cheval Liberte of Montana? Die zijn redelijk betaalbaar en zien er op het eerste gezicht goed uit, maar ik heb nog nooit van die merken gehoord... Of zijn dit een soort b-merken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:42

Cheval liberte is zeker geen B merk.
Een absolute aanrader!

Montana ken ik niet.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:11

Ik ben altijd goed geweest voor mijn houten bodem maar toch ging hij verrotten, ze kwamen hierachter door met een schrouvendraaier in de hoeken achterin en voorin te prikken en een keer in het midden, als dit niet wil is de bodem goed anders niet, ik heb van horen zeggen dat de aluminium bodems wel goed zijn!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:25

ik heb een alubicomb vloer van Humbaur in mijn trailer, is een combinatie kunststof en aluminium.

Gejat van internet;
Deze bodem bestaat uit een harde schuimkern van polypropyleen met twee deklagen van aluminiumplaat. De AluBiComp bodem wordt bovendien met een 8 mm dikke rubbervloer met hamerslagoppervlak bedekt, beplakt en afgelakt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:30

Kijk eens naar een weijer.
Deze zag ik pas op een evenement voor een erg fijne prijs.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 20:27

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:17

Mooie trailer!!!!!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:16

alu bodem is een goede solide oplossing. in principe kan er niet veel mee gebeuren mits het idd niet in contact komt met ander metalen, bv het frame van de trailer deze is vaak van gegalvaniseerd staal. Een fabrikant zal dit weten en zat iets (rubber of wat) tussen de bodem en het frame leggen. ook schroeven ed moet men voor oppassen.

Wanneer goed uitgevoerd zal de vloer niet snel kapot moeten kunnen gaan en heeft het veel minder last van weersinvloeden vocht etc.
Een nadeel van metalen t.o.v hout is dat hout zich eerder aankondigt (beschadigingen zijn te zien en te repareren, hout wordt langzaam zachter etc.) bij metalen is er ook wel achter te komen maar het is voor een leek wat lastiger te zien. Metalen kunnen tijdens gebruik vervormen wat men niet verwacht. het is een geleidelijk proces waarbij door overbelasting of aantasting van het materiaal zelfs de sterkte eigenschappen van de doorsnede van een profiel afnemen. gevolg: vervorming, scheuren en breuken waarbij de sterkte verminderd. Deze gevolgen zijn moeilijk te zien. wanneer de vloer dan de sterkte verliest kan hij (voor het gevoel) plotseling ineens kapot gaan terwijl er niets aan de hand leek

brandweer mannen zijn ook nooit heel blij met een gebouw van staal omdat die door de hitte ook vaak ineens in elkaar klappen zonder veel aankondiging, terwijl hout begint te kraken etc.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:20

wil je er weinig omkijken naar dan zou ik voor alu gaan. wil je graag zelf de status van je vloer in de gaten houden dan zou ik kiezen voor een houten bodem

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:28

wij hebben de henra met die bodem en met die 15 jaar garantie. Erg tevreden over. De bodem is dus van alluminun en daarover heen is een rubberen vloer gegoten.

Wat vaak het probleem is met de houten vloeren is dat er rubber overheen gelegd word en dat er dan vuil en nattigheid onder blijft en daar gaat hout van rotten. datzelfde geld natuurlijk ook voor allumium. daarom ben ik ook blij met het feit dat mijn vloer gegoten is en dat er geen matten los liggen zodat er urine ed onder kan

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:37

bliver schreef:
wij hebben de henra met die bodem en met die 15 jaar garantie. Erg tevreden over. De bodem is dus van alluminun en daarover heen is een rubberen vloer gegoten.

Wat vaak het probleem is met de houten vloeren is dat er rubber overheen gelegd word en dat er dan vuil en nattigheid onder blijft en daar gaat hout van rotten. datzelfde geld natuurlijk ook voor allumium. daarom ben ik ook blij met het feit dat mijn vloer gegoten is en dat er geen matten los liggen zodat er urine ed onder kan

de afwerking van een vloer is altijd een lastige kwestie. rubber is ook waterdicht te maken maar heeft ingewikkelde eigenschappen. Na enige tijd kunnen er scheurtjes in ontstaan (kijk bv een oude autoband) dan kan er ook vocht langs.
Nu zal dat hij een alu bodem waarschijnlijk niet gelijk heel spannend zijn. bij hout vind ik dat persoonlijk wat minder gewenst.
Maar ik ben een typ dat graag alles zelf in de gaten houd. Heb een bouwkundige opleiding afgerond en ben redelijk handig. dus ik wil de vloer aan 2 kanten altijd kunnen zien :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:12

Een gegoten vloer kan na verloop van tijd uitdrogen en krijgt dan haarscheurtjes die je niet ziet maar waar wel vocht in gaat zitten. Je kunt zelf wel bedenken wat er dan gebeurt....

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:57

cissy schreef:
Een gegoten vloer kan na verloop van tijd uitdrogen en krijgt dan haarscheurtjes die je niet ziet maar waar wel vocht in gaat zitten. Je kunt zelf wel bedenken wat er dan gebeurt....

Ook rubbermatten kunnen uitdrogen of gaan scheuren. Die matten die ze er tegenwoordig in lijmen zijn ook boterzacht met heel weing of geen koordlagen. Deze maand heb ik nog een gelijmde ruitjesmat uit een 9 jaar oude trailer gepeuterd. Totaal uitgedroogd en broos op sommige plekken en er zat geen enkele ! koordlaag in.
90% van de houten bodems begint te rotten aan de zijkant of bv bij het gat waar het tussenschot in valt. Bij de zaagsnede dus, en niet ergens zomaar in de midden En of daar nou een verlijmde mat of een gietvloer op ligt maakt niet zo veel uit. Goed afkitten blijft het credo. Zowel onderom binnenlangs als wel buitenlangs. want die kitnaden gaan na verloop van tijd vocht doorlaten en dat kruipt als een sluipmoordenaar langs de zaagsnede in de plaat.
Wil je zorgeloos rijden dan adviseer ik een aluminium bodem. Die zijn onderhoudsvrij en rotten niet

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:16

Koordlagen zijn toch niet echt nodig in vloermatten? In bijvoorbeeld fietsbanden of transport(lopende)banden is draagkracht nodig. Een vloermat kan direct op de ondergrond rusten.

Of maak ik ergens een denkfout?

Volgens mij bestaat "onderhoudsvrij" ook niet, er is alleen "onderhoudsarm".

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:36

APCIII schreef:
Koordlagen zijn toch niet echt nodig in vloermatten? In bijvoorbeeld fietsbanden of transport(lopende)banden is draagkracht nodig. Een vloermat kan direct op de ondergrond rusten.

Paarden die staan te schrapen krijgen een mat met niks er in wel kapot. Net als met de rubber trapbescherming tegen de zijwanden of een mat op de klep. Na enkele jaren hangen de stukken rubber er soms bij, en dan houd een mat met enkele koordlaagjes het aanmerkelijk langer uit.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:27

APCIII schreef:

een nyloninlage is ook belangrijk tegen het bobbelen, door warmte kan rubber bobbelen, wij hebben zelfs hele bellen eronder gezien, dit voorkom je door kwaliteitsrubber te gebruiken, idd met nyloninlage, en zeker met wat Karreman al aangeeft, met het schrapen is een nyloninlage ook een extra stevigheid ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:29

Persevero schreef:
alu bodem is een goede solide oplossing. in principe kan er niet veel mee gebeuren mits het idd niet in contact komt met ander metalen, bv het frame van de trailer deze is vaak van gegalvaniseerd staal. Een fabrikant zal dit weten en zat iets (rubber of wat) tussen de bodem en het frame leggen. ook schroeven ed moet men voor oppassen.

Wanneer goed uitgevoerd zal de vloer niet snel kapot moeten kunnen gaan en heeft het veel minder last van weersinvloeden vocht etc.
Een nadeel van metalen t.o.v hout is dat hout zich eerder aankondigt (beschadigingen zijn te zien en te repareren, hout wordt langzaam zachter etc.) bij metalen is er ook wel achter te komen maar het is voor een leek wat lastiger te zien. Metalen kunnen tijdens gebruik vervormen wat men niet verwacht. het is een geleidelijk proces waarbij door overbelasting of aantasting van het materiaal zelfs de sterkte eigenschappen van de doorsnede van een profiel afnemen. gevolg: vervorming, scheuren en breuken waarbij de sterkte verminderd. Deze gevolgen zijn moeilijk te zien. wanneer de vloer dan de sterkte verliest kan hij (voor het gevoel) plotseling ineens kapot gaan terwijl er niets aan de hand leek

brandweer mannen zijn ook nooit heel blij met een gebouw van staal omdat die door de hitte ook vaak ineens in elkaar klappen zonder veel aankondiging, terwijl hout begint te kraken etc.

Blijf ik enkele vragen overhouden:
1) Hoe kan ik zien (lees: de potentiele koper) dat die vloer er netjes geïsoleerd in ligt? Heb je daar foto's van?
2) Wat doet die alu bodem in combinatie met wegenzout? Op de langere termijn.