paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:15

omdat ik eigenlijk geen idee heb ?

Mijn paard heeft een trap gehad van zn weidemaatje. Zal zn eigen schuld geweest zijn want hij kan nogal opdringerig zijn...
Wond tot op het bot, staat paar dagen op de kliniek ivm verband wisselen en antibiotica. Komt hopelijk allemaal weer goed maar kost uiteraard weer de nodige centjes...
Nu heb ik toevallig in een paar dagen al 3x dezelfde vraag gehad. Of je deze schade kunt verhalen op de verzekering van de eigenaar ? Net als bij auto's :D
Nu heb ik mijn paard verzekerd dus krijg een groot deel van de rekening weer terug maar mijn interesse is wel gewekt .

Ik heb al s zitten googlelen en kom verschillende casussen tegen maar steeds net iets anders als dit verhaal, maar kom eigenlijk niet tot een definitief antwoord hierop.

Ik ben helemaal niet van plan om iemand aansprakelijk te stellen, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal als paarden samen op het land staan. Alleen heeft die van mij nu pech dat ie een keer goed geraakt is :)
Wil gewoon weten hoe het zit omdat ik er geen antwoord op heb :)

norton84

Re: paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:19

Ik ben benieuwd naar antwoord. Heb opdringerig paard die idf nodige schoppen te verduren krijgt

ierusju

Volgens mij als het een gevaarlijke situatie geweest is, dus dat ze met z'n tweeën op een paar vierkante meter staan en er meerdere keren dit tegen de staleigenaar is gezegd, dan zou de staleigenaar aansprakelijk zijn. Maar als dit niet het geval is geweest, is er denk ik niemand aansprakelijk. Want een paard kan moeilijk een ander paard aansprakelijk stellen :p

bliver

ik denk dat je het in dit geval niet kan verhalen omdat je ze zelf samen op de wei doet. Als je samen in de bak rijd en de een trapt de ander dan kan je dit wel verhalen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:26

In theorie is de eigenaar van het andere paard aansprakelijk. Die is nl áltijd aansprakelijk voor wat z'n dier aan schade aanricht. Máár, de verzekeraar zal zeggen: eigen schuld dikke bult, je neemt zélf bewust het risico twee paarden bij elkaar te zetten, en dan weet je dat er klappen kunnen vallen.
Dus je zult geen vergoeding van de verzekeraar krijgen. Tenzij die heel coulant is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:29

ierusju schreef:
Volgens mij als het een gevaarlijke situatie geweest is, dus dat ze met z'n tweeën op een paar vierkante meter staan en er meerdere keren dit tegen de staleigenaar is gezegd, dan zou de staleigenaar aansprakelijk zijn. Maar als dit niet het geval is geweest, is er denk ik niemand aansprakelijk. Want een paard kan moeilijk een ander paard aansprakelijk stellen :p

Onzin. Weer een zelf-benoemde jurist in de dop.

TS:
Lees dit maar eens door:
Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Of, en zo ja, voor welk gedeelte wiens verzekering de schade aan het getrapte paard vergoed, ligt helemaal aan de situatie. Aan de hand daarvan wordt het percentage 'eigen schuld' berekend. Daarbij zou je bijv. kunnen denken aan vragen 'staan deze paarden altijd al bij elkaar, of was het slechts éénmalig?', 'waren beide eigenaren akkoord dat betreffende paarden bij elkaar stonden?', etc. etc.

Maar gezien de omstandigheden (paarden van diverse eigenaren worden heel vaak bij elkaar gezet i.v.m. niet alleen staan en gezelschap) en het risico daarvan (zet paarden/dieren bij elkaar, dan kán er gewoon schade ontstaan, dat is het risico dat je neemt), zal de kans klein zijn dat de verzekering dit zomaar even vergoed. Daarnaast zal het schade-veroorzakende gedrag waarschijnlijk vanuit het dier zelf komen.

Maar dat er anders niemand aansprakelijk zou kunnen zijn, omdat dieren elkaar niet aansprakelijk kunnen stellen, dat is natuurlijk b*llsh*t. Denk eens aan een hond die een andere hond dood bijt......

Overigens is de vraag naar aansprakelijkheid iets héel anders dan de vraag naar de vergoeding vanuit de verzekering. Iemand kan 100% aansprakelijk zijn, maar het kan dan best zijn dat de verzekering niets, of slechts een bepaald percentage, zal vergoeden.

Vraag bokker LDRD anders eens; die is wel thuis in verzekeringskwesties.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:34

Ik snap wat je bedoelt JoyCiej, maar bij een honden is het anders omdat de eigenaar daar bewust bij is, bij paarden ben je er niet zelf de hele tijd bij. Dat was meer wat ik er mee bedoelde :P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:36

Ik heb een aantal jaren geleden zoiets aan de hand gehad.
Maar dit was een iets andere situatie.
De paarden stonden normaal apart maar de eigenaresse van het andere paard dacht: Goh, gezellig, laat ik de mijn er eens bijzetten.
Met het gevolg dat mijn paard een lelijke wond had en een heel nare breuk in het griffel been.

Mijn paard was niet verzekerd.

Alles is vergoed door de WA verzekering van de tegenpartij.

Ik weet niet hoe dat gaat in de situatie waarin jij je bevind omdat de paarden met wederzijds goedvinden bij elkaar staan.

Bij mij was dat niet het geval en volgens mij was dat wel iets waar de verzekering heel erg zeker van wilde zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:35

ierusju schreef:
Ik snap wat je bedoelt JoyCiej, maar bij een honden is het anders omdat de eigenaar daar bewust bij is, bij paarden ben je er niet zelf de hele tijd bij. Dat was meer wat ik er mee bedoelde :P

Dan nog maakt dat in principe qua aansprakelijkheid niet zoveel uit, ténzij de eigenaar/bezitter moedwillig zijn dier ophitst om bijv. een ander mens of dier te grijpen.

Als jij je paarden in een goed omheinde wei hebt staan, je bent er zelf niet bij, en kinderen gaan stiekem je wei in en die worden dan getrapt, ben jij als eigenaar (bezitter eigenlijk, maar dat ga ik hier even niet uitleggen, is teveel offtopic op dit moment) evengoed aansprakelijk.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar juridisch gezien slaan jou argumenten helemaal nergens op. Dat wilde ik duidelijk maken; doe geen uitspraken over iets waar je geen verstand van hebt.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 16:20

Interessant eigenlijk allemaal, vooral omdat een eventueel antwoord ook weer afhangt van zoveel verschillende factoren. Dank je wel Joyciej007 , ik ga dat eens doorlezen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:25

Gezien je beide akkoord gaat dat de paarden bij elkaar staan denk ik dat het in dit geval gewoon "het risico van het vak" is.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:27

Ik heb niet alles gelezen maar paar jaar geleden heeft mijn merrie in de bak een lel uitgedeeld aan paard van een stalgenoot. (We stonden erbij, ze liepen vaker samen na een ritje en ging altijd goed. Dit was samenloop van omstandigheden, mijn paard schrok maar kon niet weg door het andere paard)
Was oppervlakkig maar ze wilde graag de DA laten komen. Ik heb het op mijn WA verzekering kunnen verhalen gezien paarden in die zin onder huisdieren vallen en schade dus verzekerd is..

Misschien heb je er wat aan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:45

Ik werk bij een verzekeraar en ik vermoed dat het als volgt is:

Eigenaar ander paard is aansprakelijk voor schade die haar paard veroorzaakt.
Jouw paard heeft schade, dus de Aansprakelijkheidsverzekering van de ander kan aangesproken worden.

Echter: je kiest ervoor om ze samen te zetten (neem ik aan) Waarschijnlijk wordt hierdoor de schade 50/50 verdeeld. Je zou dus de helft van het schadebedrag uitgekeerd krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:23

Mijn paard heeft eens een ander paard lelijk verwond. Althans, iedereen dacht dat het mijn paard was. Mijn paard was de leider en dat andere paard probeerde hem steeds de baas te worden. Bij mijn paard kunnen ze heel ver gaan tot hij een keer uithaalt maar waarschijnlijk is dat hier dus gebeurd.

Stonden in een wei in een grote groep en ik ben niet aansprakelijk gesteld. Wederzijds goedvinden bij elkaar in de wei + geen getuigen. Ik was ook gewoon verzekerd maar in zo'n geval keert de verzekering niet uit.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:38

@Joyciej007 jij bent ook nog maar een rechtenstudent lees ik hier.
Ik studeer ook in Groningen in hetzelfde jaar als jij.
Maar dat betekent niet dat wij alles weten en 'beter' zijn dan de bokkers.
De mensen die hier reageren, maar misschien iets zeggen wat niet klopt, doen dit heus
niet omdat ze de TS willen pesten. Ze willen datgene delen wat ze denken te weten.
Jouw reactie naar andere toen kan dan ook wel wat respectvoller. ;)

Fijn dat je met de reacties iets kunt TS. Dan laat ik mijn juridische boekje dicht haha.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:01

Ik heb het een aantal jaar geleden bij de hand gehad.

Pony stond op de wei. Ik roep haar en ze komt en bij het hek wordt ze door een andere dominante merrie helemaal verrot geschopt. Ze kon ook niet weg want ze stond in een hoek.

Het was dat iemand een enorme schreeuw gaf waardoor de pony schrok en ophield. Mijn pony stond daarna op 3 benen. Veearts erbij, doorverwijzing naar faculteit, foto gemaakt en het bleek dat er een breuk in het griffelbeentje zat en vlak bij het gewricht. Het is godzijdank allemaal goed gekomen maar ik heb de eigenaar van de andere pony schriftelijk aansprakelijk gesteld en de verzekeraar van de eigenaar van de betreffende pony heeft de medische kosten vergoed.

Er komt wel een expert om het te beoordelen maar ze konden alles opvragen bij de behandelend veearts.

Ik zou dus zeker de eigenaar schriftelijkaansprakelijk stellen. Ik weet niet of de regels nu anders zijn maar het valt voor zover ik weet onder de aansprakelijkheid verzekering van de tegenpartij.

Bel anders je eigen WA verzekeraar eens voor informatie.

Edit; Niet de volledige medische kosten werden vergoed aangezien mijn pony was verzekerd maar het percentage wat niet werd vergoed. Ik geloof dat ik 80% vergoed kreeg van de verzekeraar en de 20% die overbleef werd uitgekeerd door de verzekeraar van de tegenpartij. Was al bij al toch zo'n € 1.500,00.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:15

Yinnar schreef:

Pony stond op de wei. Ik roep haar en ze komt en bij het hek wordt ze door een andere dominante merrie helemaal verrot geschopt. Ze kon ook niet weg want ze stond in een hoek.

Het was dat iemand een enorme schreeuw gaf waardoor de pony schrok en ophield. Mijn pony stond daarna op 3 benen. Veearts erbij, doorverwijzing naar faculteit, foto gemaakt en het bleek dat er een breuk in het griffelbeentje zat en vlak bij het gewricht. Het is godzijdank allemaal goed gekomen maar ik heb de eigenaar van de andere pony schriftelijk aansprakelijk gesteld en de verzekeraar van de eigenaar van de betreffende pony heeft de medische kosten vergoed.

Er komt wel een expert om het te beoordelen maar ze konden alles opvragen bij de behandelend veearts.

Ik zou dus zeker de eigenaar schriftelijkaansprakelijk stellen. Ik weet niet of de regels nu anders zijn maar het valt voor zover ik weet onder de aansprakelijkheid verzekering van de tegenpartij.

Jij hebt toch zelf je paard in een kudde gezet dan kan dat in mijn ogen gebeuren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:19

bliver schreef:
Yinnar schreef:

Jij hebt toch zelf je paard in een kudde gezet dan kan dat in mijn ogen gebeuren.

Ik geef alleen aan dat de verzekeraar van de tegenpartij de medische kosten die niet werden uitgekeerd op de verzekering van mijn pony vergoedde. Ik snap je vraag dan ook niet.

Het viel onder de WA verzekering van de eigenaren van de betreffende pony. Het hun verder niets. Ze hadden een WA verzekering en daar is het op geclaimd zonder problemen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:21

nou persoonlijk zou ik nooit iemand anders aansprakelijk stellen als het mijn eigen fout is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:24

bliver schreef:
nou persoonlijk zou ik nooit iemand anders aansprakelijk stellen als het mijn eigen fout is.

Uh...dus omdat hun paard de mijne trapt is het mijn eigen schuld? Als iemand op jouw bank een brandende peuk laat vallen waardoor er een enorm brandgat onstaat is dat ook jouw schuld? Dan had je ze niet op je bank moeten laten zitten? Wat een kul.

Je hebt een aansprakelijkheidsverzekering hiervoor. Dus gewoon melden. Ik heb de eigenaren op de hoogte gesteld en ze hadden er totaal geen moeite mee. Het kostte hun verder niets. De verzekeraar heeft het verder opgepakt en afgerond.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:29

Lisaapee schreef:
@Joyciej007 jij bent ook nog maar een rechtenstudent lees ik hier.
Ik studeer ook in Groningen in hetzelfde jaar als jij.
Maar dat betekent niet dat wij alles weten en 'beter' zijn dan de bokkers.
De mensen die hier reageren, maar misschien iets zeggen wat niet klopt, doen dit heus
niet omdat ze de TS willen pesten. Ze willen datgene delen wat ze denken te weten.
Jouw reactie naar andere toen kan dan ook wel wat respectvoller. ;)

Fijn dat je met de reacties iets kunt TS. Dan laat ik mijn juridische boekje dicht haha.

Klopt, maar ik dóe dan ook niet alsof ik alles zou weten. Mijn reactie komt ook voort uit het feit dat er hier op bokt énorm veel ontzettende flauwekul wordt gepraat voor wat betreft diverse juridische zaken, door mensen die van toeten noch blazen weten. En dat wordt vervolgens telkens weer nagepraat, zo krijg je fabeltjes de wereld in, en dat is jammer.

Hoe vaak ik wel niet heb gelezen dat bokkers hier op bokt hebben beweerd 'als je 6 mnd of langer voor een paard zorgt en álle kosten betaald voor dat paard, dan ben/wordt je eigenaar voor de wet'. Je reinste onzin.

Of wat dacht je van een meid waarvan de moeder ooit een paard 'voor' dat meisje heeft gekocht, moeder en dochter krijgen ruzie, moeder neemt paard mee, en half bokt adviseert vervolgens het meisje om letterlijk paard zonder pardon op te laden en weer mee terug te nemen?

Zo kan ik nog talloze voorbeelden noemen. En dat is jammer. Als je ergens niet vanaf weet, dóe dan ook niet alsof je dat wel doet, en ga dan niet goedbedoeld mensen adviseren met een compleet verkeerd advies. Zeg dan 'goh wat vervelend............. misschien kun je dit of dat, maar ik weet eigenlijk ook niet precies hoe het zit', ipv. één of ander kulverhaaltje op te hangen wat kant noch wal slaat.

Daarom reageer ik zo. Mensen die er niets vanaf weten, horen niet (hoe goedbedoeld ook) andere mensen van 'advies' te voorzien, indien dit compleet verkeerd advies is.

Of gaan we hier ook met z'n allen de arts uithangen als iemand op een subforum als MW zijn/haar lichamelijke klachten beschrijft?

Als rechtenstudent zou je moeten weten waarom er o.a. een rechtenstudie aan vooraf gaat. Je praat over 'nog maar' rechtenstudent. Maar ja, heel objectief, het lijkt mij toch wel dat 'nog maar een rechtenstudent' die niet ver meer van afstuderen is, toch een hele hoop meer over het recht, de wet en al wat dies meer zij, zou weten dan 'de gemiddelde bokker'.

Edit: ik heb in alle rust mijn post nog eens terug gelezen, en met de beste wil van de wereld kan ik daar niets uithalen wat 'niet respectvol' zou zijn, of waar ik zou claimen dat IK het allemaal het beste weet, of dat ik 'beter' zou zijn dan andere bokkers. Ik wijs alleen een enkele bokker op een nogal foutieve uitspraak.

Ach, ervaring komt met de jaren, zou ik zeggen, zelf ben je ook 'nog maar' 20, dat maakt jou niet minder nee. maar ik zou zeggen; kijk hier eens wat vaker op TAO, dan ga je het waarschijnlijk vanzelf wel vervelend en jammer vinden dat er zoveel onzin wordt gekletst.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 06-05-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:32

tuurlijk wel. hun premie gaat toch omhoog doordat er geclaimd word. Ik vind wanneer je paarden samen in een kudde zet je kan verwachten dat er rangorde gedrag komt. Nogmaals ik zou niet iemand daarvoor aansprakelijk stellen. Als het losbreekt en dan in jouw land terecht komt vind ik het een ander verhaal

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:40

bliver schreef:
tuurlijk wel. hun premie gaat toch omhoog doordat er geclaimd word. Ik vind wanneer je paarden samen in een kudde zet je kan verwachten dat er rangorde gedrag komt. Nogmaals ik zou niet iemand daarvoor aansprakelijk stellen. Als het losbreekt en dan in jouw land terecht komt vind ik het een ander verhaal

Premie omhoog? Hoe kom je daar nu bij??? :?
Een WA verzekering kent geen no claim korting zoals een autoverzekering en je premie gaat dus ook niet omhoog nadat je geclaimd hebt. Dit is wel bij een auto verzekering. Ik denk dat je dus wat zaken door elkaar haalt.

Dat jij iemand niet aansprakelijk wilt stellen als jouw paard schade oploopt door toedoen van het paard van een ander is jouw probleem. Ik vind € 1.500,00 een behoorlijk bedrag en als een verzekeraar het vergoed dan ga ik niet zeggen van doe maar niet want ik heb zelf die paarden bij elkaar gezet. Vreemde gedachtengang hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:50

Ik heb het ook voorgehad. Bij mij in de wei ,werd door de staleigenaar een nieuw paard gezet waarvan gezegd is dat het paard heel braaf is.Het brave paard schopt mijn paard een beenbreuk. Opname kliniek, foto's, operatie en nazorg in de kliniek koste 3000 euro. Tegen mij was gezegd dat de kosten te verhalen waren op de eigenaar van het paard. Dus mijn verzekering heeft een aangetekend schrijven gestuurd naar die mensen, alleen weigerde die elke medewerking, plots was het hun paard niet maar dat van haar vader Bla ,bla ,bla. Eind van het liedje was dat we achter het net viste omdat hun de medewerking weigerde. Het enige wat we hadden kunnen doen is een rechtszaak beginnen.

Maar in principe,met medewerking van de eigenaar van de dader kan je het bedrag geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:54

In principe zou het moeten kunnen. Het paard richt schade aan aan een ander paard. Paarden zijn huisdieren en de schade valt onder de WA. Ik heb iets dergelijks met mijn hond aan de hand gehad. Mijn hond en de hond van de overburen haatten elkaar. Wij (mijn hond aangelijnd) liepen de buurvrouw (en buurhond) tegen het lijf; haar hond was niet aangelijnd. Het was echt net een ongelukkige situatie, ik sloeg de hoek om en oog in oog. Dat kwam dus niet goed. Ook omdat ik net in de modder stond en door de ruk aan de riem languit lag. Hommeles, twee vechtende honden. En eentje (die van de buuf) met flinke winkelhaak.
In overleg heb ik de rekening geclaimd bij mijn WA. Ook al was mijn hond aanvankelijk aangelijnd; zij moest met haar hond naar de DA. De rekening is zonder problemen uitgekeerd.
Nou denk ik wel dat je - als je iedere week met zo'n rekening staat - je wel discussie hebt natuurlijk.
Maar ik denk dat je met het paard niet echt een andere situatie hebt. (Maar je hebt idd wel de medewerking van de eigenaren nodig. Als die verzekerd zijn lijkt me dat niet echt een probleem.)