Paard breekt wagen af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Paard breekt wagen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 01:42

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken...

Ik heb een paard van 18 jaar oud. Super braaf dier in de omgang, doet alles wat ik wil en meer, maar heeft nogal wat karakter met hier en daar een hoek af.
En nu heeft ze weer zo iets waar ik echt geen oplossing meer voor weet.

Ze breekt mijn wagen af... En niet zo'n beetje ook. De brokstukken vlogen me deze avond rond de oren.

Ik heb sinds dit voorjaar een vrachtwagentje op B-rijbewijs om met mijn paard op verplaatsing te gaan. Hiervoor had ik een andere. Een oud wrak van het jaar 1991. Daar heb ik 2 jaar met veel plezier mee rondgereden, helaas is hij afgekeurd en was hij niet te herstellen.
Ik heb nu dus een andere. En daar waren eerst geen problemen mee. Ze gaat super gemakkelijk op de wagen, ze staat (stond) rustig en relaxed, gaf hoogstens eens een tik naar achter als ik iets te hard over een bultje ging ofzo, maar niets bijzonders.

Echter deze week (ze heeft een maand op rust gestaan wegens een kleine blessure) heeft ze bedacht dat mijn wagen stuk moet.
Ik heb niets veranderd qua rijstijl, qua inrichting, qua raampjes die open of dicht zijn, qua voeding of weidegang. Alles is precies zoals het altijd geweest is. En er zijn geen nare ervaringen of wat dan ook.
Ik kan haar nog steeds heel gemakkelijk laden, ze staat rustig aan het hooinet te prutsen, motor starten is geen probleem, stapvoets gaat meestal ook goed... en zodra je iets vlugger gaat heb je 50% kans dat ze braaf is, en 50% kans dat ze de boel kort en klein slaat.

Deze week:
maandag wou ik naar het bos, alles ingeladen, vertrokken zoals altijd, 2 splitsingen verder stond ze te rampetampen (2 achterbenen vol in de achterwand gooien, waar je als chauffeur dus vlak achter zit, zodra ze geland is, opnieuw de lucht in, de mest en urine tot aan het plafond) stil gaan staan, haar gaan kalmeren vanuit de zadelkamer, omgedraaid naar stal en op stal de wagen stil gezet (paard stopt met stampen) en laten staan tot ze volledig kalm was (kwartiertje ofzo?) en dan pas uitgeladen;
dinsdag 2e poging: 2x heen en weer gereden op het erf en alles weer stil gegooid want alles moest kapot volgens madam. Dan nog wat gepuzzeld met een ander paard er naast, vliegendeken op/af, raampje open/dicht, tussenschot wel/niet er in. Geen succes, het moest kapot. Tussenin een paar keer van de wagen gehaald, ze loopt er opnieuw in alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
donderdag: vanaf 0 begonnen, alles heel traag opgebouwd, stapje verder zodra ze rustig was. Op deze manier uiteindelijk de baan opgegaan, waar ze na 5 min weer begon dom te doen. Ik heb haar kalm gekregen en merkte dat ze pas begon te slaan als haar kont tegen de achterwand kwam. Ik heb haar korter vast gebonden met de bedoeling naar stal terug te keren. Echter bleef ze zo kalm en braaf op de terugweg, dat ik uiteindelijk nog wat ben doorgereden en ze heeft uiteindelijk 20min kalm en braaf op de rijdende wagen gestaan. Met het korter aanbinden dacht ik dus de oplossing te hebben.
Vandaag durfde ik het dus aan om naar het bos te gaan (is 20min rijden), iets wat ze graag doet (ik hoopte een positieve ervaring aan de wagen te koppelen) ze was wat onrustig, veel gezwiep met de staart, maar verder braaf. We zijn in het bos geraakt, een rondje gemaakt van zo'n 12km, nadien voldoende tijd ingepland om weer naar huis te gaan zodat ze kalm en braaf op de wagen stond. Halfweg naar huis begon ze echter weer te stampen, in die mate dat ik huilend naar stal gebeld heb of iemand me kon helpen want ik zag me niet met paard en wagen thuis geraken. Uiteindelijk zijn we op stal geraakt doordat iemand in de zadelkamer stond en haar met stem corrigeerde zodra ze begon te slaan. Ze stopte niet volledig, maar het waren geen stamp-salvo's meer, maar hier en daar een slag. Deze persoon zegt me dat ze eerst tegen de zijwand gaat hangen op de rechte stukken en dan als een hengstige merrie naar achter mept... echter ze is niet hengstig op dit ogenblik.

Paard gaat voorlopig NIET meer op de wagen. Daarvoor is 1 de schade te groot (ik kan vanuit de cabine de laadbak in kijken). En 2: als ze zo blijft doorgaan slaat ze zichzelf stuk, het is me een raadsel hoe ze er uit komt met enkel een schaafwondje op haar heup. De wagen danst alle kanten op.

What the hell is wrong here? Ik sleep haar 2 jaar van hot naar her, ze heeft hoogstens 2 x moeilijk gedaan, 1x door pijn, 1x door hengstigheid.
Ook in de nieuwe wagen heeft ze 400km rustig en happy gestaan, 1 à 2 x de baan op per week, ook voor langere ritten (1 uur rijden) geen probleem. Ze krijgt een licht blessure aan haar voorvoet, staat een maand op rust, ik wil haar weer mee nemen met de wagen, en het ding moet stuk??? Maar ze loopt er wel op met een vingerknip en zonder druk op het halstertouw?

Wat zie ik over het hoofd? Wat klopt er niet? Wat kan een oplossing zijn?
Het bos is haar uitlaatklep, ze wordt gek van enkel pistewerk, maar als ze me niet toelaat van haar daarheen te brengen?

ilaan

Re: Paard breekt wagen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 02:03

Misschien nog last van de blessure wat ze merkt als je rijd? Is het enige wat op dit moment (op dit uur vooral) in me opkomt.

Het is in ieder geval heel merkwaardig. Verstandig dat je voorlopig even thuisblijft met haar, dit is best gevaarlijk als ik het zo lees.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:28

Wat voor blessure heeft ze gehad? En is ze behandeld door een osteopaat? Ik zie dit soort dingen wel eens, vooral bij merries. Een scheefstaand bekken of SI gewricht zorgt ervoor dat ze niet in balans staan, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze vallen en in paniek gaan trappen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:00

Staat ze altijd aan dezelfde kant? Kan het zijn dat de vering misschien slapper is geworden, waardoor de wagen scheef hangt?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:04

Caira schreef:
Wat voor blessure heeft ze gehad? En is ze behandeld door een osteopaat? Ik zie dit soort dingen wel eens, vooral bij merries. Een scheefstaand bekken of SI gewricht zorgt ervoor dat ze niet in balans staan, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze vallen en in paniek gaan trappen

Dit klinkt voor mij als een aannemelijke verklaring. Ik zou haar eerst nog eens medisch laten keuren.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:31

Het evenwicht verliezen en daardoor in paniek raken, heb ik ook al aan gedacht. Maar het is op de rechte stukken dat ze het doet. In bochten is ze braaf en die neem ik altijd traag en rustig. Als het haar evenwicht is, zou ze toch net moeilijk doen in de bochten?

De blessure was een kleine verstuiking aan het kogelgewricht rechts vooraan. En die heeft genoeg tijd gehad te herstellen. Ik heb ze ook eerst weer opgepakt met pistewerk voor ik ze mee nam op verplaatsing. Er is niets meer te merken aan dat voetje.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:14

Nou er zijn denk ik een paar opties
1 het ligt aan de blessure dat ze daar nog een beetje last van heeft in de wagen.

2 is de ruimte waar ze in staat in dr vrachtwagen klein want dan is ze misschien bang voor kleine ruimtes ofzo

3 het kan ook dat als ze altijd op dezelfde plek staat de wagen gaat scheefhangen waardoor ze zelf ook scheef gaat hangen en dat is niet fijn en dan gaat ze dingen mollen

Misschien kun je hier iets mee.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 14:29

Woensdag komt de dierenarts in de hoop dat hij iets kan vinden wat kan helpen. Voetje wordt nog eens nagekeken, maar het lijkt me sterk dat hij daar nog iets gaat vinden. Ik wil hormonale problemen uitsluiten en eens controleren of haar bekken vast zit ofzo.

De ruimte in de wagen is eerder te groot dan te klein en is bovendien onveranderd met de eerste 400km die ze er probleemloos heeft in gestaan.

De wagen is nagenoeg nieuw (chassis van 2008, 70.000km, opbouw volledig nieuw), dus slijtage aan de wagen waardoor hij scheef hangt kan ik denk ik ook uitsluiten.
Nu ik er aan denk, mijn oud wrak... die hing scheef. Gaf geen problemen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:34

Misschien een bepaalde geur in de wagen waar ze gek van word ?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:50

Een wilde gok:

Zou het kunnen dat er uitlaatgassen naar binnen dwarrelen? (zit de uitlaat aan de zijkant, als een vrachtauto, of aan de achterkant, zoals een busje?)

Heb je toevallig in het voorjaar veel met (harde) wind gereden, waardoor je toen geen last van uitlaatgassen had?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:10

Een vreemde geur die haar doet tilt slaan zou ik vreemd vinden. Dan zou ze al moeilijk moeten doen bij het laden, of bij het stilstaan. De maandagavond, na haar eerste gestuiter, heb ik de laadbak volledig uitgespoten. Ik ging er van uit dat het maar een eenmalig iets was... Dus een geur die er eventueel in zat (er zijn andere paarden vervoerd terwijl ze op rust stond), zat er niet meer in op dinsdag. Kuiswerk is wel duidelijk voor niets geweest...

Ik heb geen idee waar de uitlaat zit... Dat ga ik nog eens bekijken. De raampjes zijn wel meestal dicht geweest. Maandag had ik voor het eerst de dakkoepel open gezet, dus dacht dat het misschien daar fout gegaan was. Maar dinsdag was die dicht en was er ook niets met haar aan te vangen.
En ze is deze week ook al rustig geweest op de wagen. Zoals donderdag... en toen was het zelfs behoorlijk aan het regenen. Ik zou het gesnapt hebben als ze onrustig was geworden van het geluid van de regen. Maar donderdag was ze nog het kalmste van de hele week.
Ik vraag nog even aan degene die meegereden heeft in de zadelkamer of er hem iets opgevallen is qua geluiden of geuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:53

Ashkerlon schreef:
De ruimte in de wagen is eerder te groot dan te klein en is bovendien onveranderd met de eerste 400km die ze er probleemloos heeft in gestaan.

Oei, dit is zo herkenbaar!
Wij hebben jaren geleden een klein vrachtwagentje gehad, en deze verruild voor een grotere. Mooie vakken erin gemaakt, het grootste verschil was in plaats van vooruit reizen, achteruit reizen. De eerste ritjes gingen ook zonder problemen. Ritjes zijn bij ons overigens vaak ritjes van meer dan 100 km enkele reis. En toen begon de ellende, de 18-jarige ruin begon ook te slaan. En deze ruin ging al vanaf zijn 3de jaar mee op de wedstrijden zonder ooit problemen gegeven te hebben! Ik heb er veel achter bij in gezeten (vrachtwagen heeft voor de pony's nog een hele grote ruimte waar 2 karren zouden kunnen staan, dus veilig genoeg voor mij om te zitten ;) ) en ik kwam erachter dat ie zich opzij liet vallen, dan kwaad werd, en begon te timmeren.
Conclusie: hij stond te ruim! Veel ruimer als op het vroegere vrachtwagentje.
Wij hebben uiteindelijk ringen op de stangen gelast, zodat hij verder naar achteren gezet kon worden. Daarmee kon hij, als hij wilde slaan, niet meer zo vol uithalen, omdat hij met zijn kont bijna tegen de achterwand stond. Verder hebben wij een kussen gemaakt, en dit tegen het schot gemaakt. Hij liet zich altijd naar links vallen, wij hebben aan het linkerschot dat kussen gemaakt. Als hij zich liet vallen deed het in ieder geval niet meer zeer, en bovendien kon hij zich ook niet meer echt laten vallen, omdat hij wat strakker er tussen stond. Hij had echt de steun van de schotten nodig. Hij is nog 3 jaar meegegaan op wedstrijd, en met die aanpassing ook nooit meer een probleem gehad.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:23

Dat is het vreemde... in mijn oude wagen had ze heel de laadruimte voor zichzelf. Ik had er de tussenschotten uitgehaald omdat ik dan op mijn bestemming een (kleine) mobiele stal had. Ze had alle ruimte om te draaien en te keren. Ze stond er wel schuin in, met het hoofd naar voren. Nu staat ze met haar hoofd naar achter, evenwijdig met de rijrichting en dus relatief opgesloten.
Ze heeft ook al verschillende keren op een trailer gestaan. Hoe meer plaats ze had, hoe braver ze was. (2 paards zonder schot bijvoorbeeld, met het tussenschot er in heeft ze ook wel eens de boel bij elkaar gemept) Vandaar dat ik ze ook niet te veel wil opsluiten. Donderdag ging ze eerst 2 stappen naar achter, tot ze met haar kont tegen de wand stond, krijgt ze een "kortsluiting" en begint te meppen. Vandaar dat ik de oplossing dacht gevonden te hebben in het korter aanbinden, maar nu frot ze gewoon tegen de zijwand, geeft een kreun of een gil, begint te meppen en verliest zichzelf volledig in haar gedrag.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat haar hormonale cyclus op gang getrokken is en dat ze zichzelf in de weg zit.
21/3 had ze haar eerste hengstigheid dit jaar, 2 dagen later stond ze mank en dus bijgevolg op rust en niet meer op transport.
Het is ook wel een "specialleke" tijdens haar hengstigheid. Ze leunt tegen de wanden van de stal en poetsplaats, soms zelfs in die mate dat ze bijna omvalt, met hier en daar een kreun en een zucht. Er is ook een eierstok weg gehaald in het voorjaar van 2012 door een hematoom.
Met de andere wagen heb ik ook een keer aan de kant gestaan omdat haar hengstigheid haar in de weg zat. Alleen is ze nu niet hengstig...

De afspraak voor de dierenarts staat in ieder geval. Hij komt woensdagnamiddag na 16u.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:03

Jij zegt dat ze eerst schuin stond met haar hoofd naar voren en nu recht met haar hoofd naar achter. Dat maakt veel uit. Een paard staat vaak graag schuin om zijn evenwicht beter te bewaren en een verandering van 'kijkrichting' kan veel uitmaken. GA zelf maar eens in de bus 'achteruit' rijden. Het gevoel is anders.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:11

Maar zou ze dan niet meteen problemen moeten gegeven hebben?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:31

Maar het schijnt zo te zijn dat paarden het prettigste achteruit reizen, dus in dat opzicht is deze wagen nu goed. Wij hebben om die reden onze vrachtwagen zo gebouwd dat ze ook achteruit reizen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:07

Neonlight schreef:
Maar het schijnt zo te zijn dat paarden het prettigste achteruit reizen, dus in dat opzicht is deze wagen nu goed. Wij hebben om die reden onze vrachtwagen zo gebouwd dat ze ook achteruit reizen.

Maar dat is toch niet met elk paard zo?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:48

Het is voor haar inderdaad een aanpassing om anders op de rijrichting te staan, maar ze laat zich hangen op de rechte stukken? In de bochten is ze braaf, maar die neem ik dan ook super traag op grootmoeders wijze, tot ergernis van de andere weggebruikers ;)
Ze begint niet te meppen in de bochten...

Stel dat ik dikkere kussens zou plaatsen, zodat ze steviger staat in het midden van haar laadvak. Gaat ze dan niet uitgenodigd worden om nog meer te gaan hangen? Omdat ze dan al meteen iets voelt aan de zijkant?
Misschien enkel kussens ter hoogte van borst en ribben? Want ik blijf het gevoel hebben dat ze getriggerd wordt door druk op haar heupen.

Ik ben nog aan het bekijken hoe ik haar veilig scheef in de wagen kan plaatsen, maar dan moet het tussenschot er uit en zit er vooraan een metalen stuk waar ze zich kan aan beschadigen. Het tussenschot valt hier tegen bij het dichtmaken, zodat hij niet doorschiet naar de verkeerde kant. Ik denk niet dat dit er zomaar uit kan.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:59

Ik heb ook een pony die gaat tegen de kant hangen en dan in paniek raakt. Dit is dan in de trailer, we hebben geen vrachtwagen. Dit is alleen aan de linker kant. Als ik haar rechts zet is er niets aan de hand. Als we met haar op stap gaan zetten we haar dus altijd aan de rechter kant.

Ik zou daarom eens proberen om je paard de andere kant op te zetten, of op een andere plek in de wagen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:00

Ashkerlon schreef:
De wagen is nagenoeg nieuw (chassis van 2008, 70.000km, opbouw volledig nieuw), dus slijtage aan de wagen waardoor hij scheef hangt kan ik denk ik ook uitsluiten.
Nu ik er aan denk, mijn oud wrak... die hing scheef. Gaf geen problemen.

Is dit dan niet net als een scheve ruiterzit? Op het moment dat je recht gaat zitten voelt het scheef. Misschien was ze de 'scheve vrachtwagen' zo gewent dat de nieuwe scheef voelt en ze daardoor in paniek raakt?

Heb er verder zelf geen ervaring mee, probeer alleen maar mee te denken :o

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:59

De dierenarts is geweest en geeft het 80% kans dat het vanuit de hormonen komt. Dus die gaan we uitschakelen en dan hopen dat het effect heeft. En is het geen hulp in de wagen, dan gaat ze tenminste deze zomer zichzelf niet meer stukwrijven op de stalwanden... Op hoop van zege dus maar.