Ik ben sinds kort bij het bestuur van de zweedse paardenbescherming, die zich ontfermt over in beslag genomen paarden. We werken dus samen met dierenbescherming (hier overheid) en politie.
Nu is er momenteel een adoptiesysteem dat niet werkt; nl het adopteren van een paard dat ergens is geplaatst.
Dat plaatsen van paarden is ook een vorm van adoptie; het paard blijft van de stichting, de nieuwe eigenaar krijgt af en toe controle (onaangemeld) en het paard gaat terug naar de stichting als de eigenaar er niet meer voor kan zorgen.
In de regel gaat dit dan om 'bruikbare' paarden
Voordat een paard op deze manier geadopteerd kan worden, komt het eerst vanuit politie in een van onze accuutstallen, waar ze worden opgelapt en opgeleid/opnieuw opgeleid (ze zijn er meestal niet best aan toe als ze bij ons komen) Pas als een paard weer fit is en we exact weten hoe het is met rijden/mennen, wordt dus een 'thuis'gezocht en het paard geplaatst.
Tot zover duidelijk...
De adoptie op afstand, wat ik nu bedoel, is het bijdrage aan onkosten van een paard, maar het is bijzonder onlogisch als dat naar een nieuw 'thuis' gaat van een gewoon bruikbaar paard.
Mijn voorstel is dus om adoptie op afstand mogelijk te maken voor gezonde paarden/pony's die echter niet gereden/gemend kunnen worden en die derhalve dus niet echt geplaatst kunnen worden. De kansloze dus (geen zieke en kreupele paarden, uiteraard. Deze worden ingeslapen)
Nu heb ik verschillende adoptiesystemen bekeken en iedereen hanteert dat anders.
Het idee is mensen de mogelijkheid te bieden een paard te adopteren op afstand en deze mensen goed op de hoogte te houden van het wel en wee van hun paard, foto's te sturen, erbij te betrekken etc. Ook moet de adoptief eigenaar de mogelijkheid hebben het paard in kwestie te bezoeken.
Vraag: welke bedragen zouden redelijk kunnen zijn (deels-adoptie), op welke manier kun je adoptie-eigenaars (van adoptie op afstand dus) zo goed mogelijk betrekken in het geheel. Aan welke voorwaarden zou moeten worden voldaan?
Schiet maar los met ideeën
Die van de site werken vanaf 4 euro per maand, dat zijn bedragen die voor iedereen wel "makkelijk" kunnen en alle beetjes helpen natuurlijk
Succes ermee, is niet simpel ..