adoptie paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

adoptie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:02

Een vraag om meningen te peilen.
Ik ben sinds kort bij het bestuur van de zweedse paardenbescherming, die zich ontfermt over in beslag genomen paarden. We werken dus samen met dierenbescherming (hier overheid) en politie.

Nu is er momenteel een adoptiesysteem dat niet werkt; nl het adopteren van een paard dat ergens is geplaatst.
Dat plaatsen van paarden is ook een vorm van adoptie; het paard blijft van de stichting, de nieuwe eigenaar krijgt af en toe controle (onaangemeld) en het paard gaat terug naar de stichting als de eigenaar er niet meer voor kan zorgen.
In de regel gaat dit dan om 'bruikbare' paarden

Voordat een paard op deze manier geadopteerd kan worden, komt het eerst vanuit politie in een van onze accuutstallen, waar ze worden opgelapt en opgeleid/opnieuw opgeleid (ze zijn er meestal niet best aan toe als ze bij ons komen) Pas als een paard weer fit is en we exact weten hoe het is met rijden/mennen, wordt dus een 'thuis'gezocht en het paard geplaatst.

Tot zover duidelijk...
De adoptie op afstand, wat ik nu bedoel, is het bijdrage aan onkosten van een paard, maar het is bijzonder onlogisch als dat naar een nieuw 'thuis' gaat van een gewoon bruikbaar paard.

Mijn voorstel is dus om adoptie op afstand mogelijk te maken voor gezonde paarden/pony's die echter niet gereden/gemend kunnen worden en die derhalve dus niet echt geplaatst kunnen worden. De kansloze dus (geen zieke en kreupele paarden, uiteraard. Deze worden ingeslapen)

Nu heb ik verschillende adoptiesystemen bekeken en iedereen hanteert dat anders.

Het idee is mensen de mogelijkheid te bieden een paard te adopteren op afstand en deze mensen goed op de hoogte te houden van het wel en wee van hun paard, foto's te sturen, erbij te betrekken etc. Ook moet de adoptief eigenaar de mogelijkheid hebben het paard in kwestie te bezoeken.

Vraag: welke bedragen zouden redelijk kunnen zijn (deels-adoptie), op welke manier kun je adoptie-eigenaars (van adoptie op afstand dus) zo goed mogelijk betrekken in het geheel. Aan welke voorwaarden zou moeten worden voldaan?

Schiet maar los met ideeën :)

kleinvosje

Re: adoptie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele adoptie-op-afstand idee niet echt aantrekkelijk vind. Noem het dan donateur worden van jullie stichting. Als een paard geplaatst is/wordt, dan is er in mijn ogen pas een adoptie.

De donateurs zou je een of meerdere keren per jaar uit kunnen nodigen om te zien waar hun geld naar toe gaat, een soort open huis zeg maar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:11

Systeem Foster Parents Plan dus (nu kortweg 'Plan' geheten, althans in NL).

Ik zou een system bedenken waarbij je bv voor vanaf 10 euro/maand 'adopteur' kunt worden - in feite ben je dan gewoon 'donateur'. Als je 10 euro/maand betaalt, ben je samen met 19 anderen 'adoptie-eigenaar'. Betaal je de volle mep, stel dat is 200 euro, dan ben je 'solo-adoptie-eigenaar'. En eventueel nog een aantal stappen daartussen, 100 euro is half-ouderschap, voor 50 euro deel je je paard met 3 anderen. Zo kun je op veel manieren geld binnenhalen en hetzelfde paard meerdere keren 'verkopen'.

Je hebt in NL ook "adopteer een legkip" dacht ik, die werkt ook op zo'n soort manier. Alleen is het natuurlijk goedkoper een kip te adopteren, dus dan hoef je niet te delen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:44

kleinvosje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele adoptie-op-afstand idee niet echt aantrekkelijk vind. Noem het dan donateur worden van jullie stichting. Als een paard geplaatst is/wordt, dan is er in mijn ogen pas een adoptie.

De donateurs zou je een of meerdere keren per jaar uit kunnen nodigen om te zien waar hun geld naar toe gaat, een soort open huis zeg maar.

Het is een beetje verwarrend uitleggen. De persoon bij wie hier een paard, na herstel in accuutopvang, wordt geplaatst, heet hier fodervärd. Verzorger, zeg maar.

Adoptie heet hier fadder. Twee verschillende begrippen.

Donateurs hebben we in de vorm van leden, die vier keer per jaar een tijdschrift krijgen waarbij ze op de hoogte worden gehouden van de ontwikkeling, bedrijven die sponsoren, eenmalige giften etc. Verder werken we met actieve leden die bv stalcontroles doen en natuurlijk de accuutstallen.

Wij hebben geen centrale plek waar mensen kunnen komen kijken. Het is wel onze wens en droom om ooit een rescuecentrum op te zetten, zoals in amerika, in samenwerking met de hondenbescherming, die in beslag genomen honden opvangt, maar dat kost heel veel geld en zo ver zijn we nog niet.
We werken dus met accuutstallen door het hele land, en dat zijn mensen die bereid zijn een dergelijk paard op te nemen, te verzorgen en evt in te rijden of in te spannen. Ze krijgen daarbij de onkosten door ons vergoed, maar niet de stalplaats/wei en het werk.

Het adoptiesysteem, wat nu dus niet zo gelukkig is opgezet, staat daar dus buiten en dient puur om paarden een kans te geven, die niet rijbaar of menbaar zijn. Die zijn namelijk vrijwel nooit plaatsbaar en moeten dus bij bv een accuutopvang blijven staan of bij een bestuurslid van de stichting of iets dergelijks. Voor die paarden hebben we niet echt een voorziening en het 'gewone ' donateursgeld gaat eigenlijk al naar de accuutopvang en dergelijke. Vandaar het adoptiesysteem, waar meer dieropvang mee werkt, voor dieren die dus niet plaatsbaar zijn. Bedoeling is dus dat mensen dat adoptief eigenaar worden en zich ook betrokken daarin kunnen voelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:46

Ibbel schreef:
Systeem Foster Parents Plan dus (nu kortweg 'Plan' geheten, althans in NL).

Ik zou een system bedenken waarbij je bv voor vanaf 10 euro/maand 'adopteur' kunt worden - in feite ben je dan gewoon 'donateur'. Als je 10 euro/maand betaalt, ben je samen met 19 anderen 'adoptie-eigenaar'. Betaal je de volle mep, stel dat is 200 euro, dan ben je 'solo-adoptie-eigenaar'. En eventueel nog een aantal stappen daartussen, 100 euro is half-ouderschap, voor 50 euro deel je je paard met 3 anderen. Zo kun je op veel manieren geld binnenhalen en hetzelfde paard meerdere keren 'verkopen'.

Je hebt in NL ook "adopteer een legkip" dacht ik, die werkt ook op zo'n soort manier. Alleen is het natuurlijk goedkoper een kip te adopteren, dus dan hoef je niet te delen.

Ja iets in die richting dacht ik ook. Je kunt ook nog onderscheid maken in pony (toch iets goedkoper, want die eet minder) en paard. En het wordt betaalbaar . Bij veel stichtingen zie je dat een volledige adoptie vaak door een bedrijf wordt gedaan en dat is dus een overweging die gemaakt kan worden

wat zou je, als je nu zoiets zou doen, daar tegenover willen hebben staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:53

Je zal het vast heel goed uitleggen, maar ik begrijp er weinig van wat je nu eigenlijk vraagt :o

Jullie hebben dus voorlopig enkel eigen opvang als ik het goed begrijp (op verschillende plaatsen, maar onder jullie hoede)? En dan wil je nu naar een systeem waarin andere mensen de paarden uit die eigen opvang kunnen adopteren? Of bedoel je adopteren in theorie? Dus dat de paarden altijd in de eigen opvang blijven staan en je dan voor x bedrag per maand je goed hart kan laten zien en je "eigen" adoptiepaardje kan hebben, maar dan zonder dat je er fysiek zelf voor moet zorgen?

Of is dat laatste wel iets wat jullie al hebben en bedoel je nog iets anders? :o

Edit; zoiets bedoel je misschien?
http://www.tohl.be/helpen_meterpeter.html

Is van een ander opvangcentrum, kan je meter/peter worden van een paard dat daar blijft staan en deze kan je dan ook altijd gaan opzoeken en dergelijke..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:56

We hebben accuutopvangstallen en vandaaruit worden paarden bij mensen geplaatst als zijnde verzorgpaard, zeg maar. In feite net als een eigen paard, maar het paard blijft in bezit van de stichting.

Waar het hier om gaat, in dit topic, zijn de paarden die niet plaatsbaar zijn en dus niet naar een levenslange verzorger kunnen. Die zouden dan geadopteerd kunnen worden op afstand, zoals je noemt in je tweede optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:59

Ok, had nog een link gepost waar ze hetzelfde doen .. Misschien kan je via hen je licht eens opsteken over het wat & hoe?

In theorie is het een leuk idee, zeker als je een paard wil helpen maar niet meteen de mogelijkheid hebt om deze op te vangen. Hoeveel ik eraan zou willen geven zou ik zo niet kunnen zeggen, vind ik een beetje moeilijk.. heb toch liever gewoon het paard onder mijn hoede zeg maar, maar dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk en op die manier doe je toch iets voor de dieren ;) Die van de site werken vanaf 4 euro per maand, dat zijn bedragen die voor iedereen wel "makkelijk" kunnen en alle beetjes helpen natuurlijk :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:12

Kijk eens op de site van "t olde manegepeerd". Daar kun je ook donateur worden, of een speciaal paard helpen met een grotere bijdrage. Je wordt dan inderdaad op de hoogte gehouden van het wel en wee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:09

Ok 4 euro per maand of 5 euro per maand zoals in t olde manegepeerd is idd heel laagdrempelig. Dat is op zich niet onbelangrijk

Veel instellingen beginnen bij 10 euro per maand. Is weer wat meer, maar zet wel weer wat zoden aan de dijk. Is dus iets om over na te denken.

De planning is eigenlijk dat degene die het adoptiepaard onder de hoede heeft (we hebben helaas nog geen centrale plek voor dit soort paarden) de 'adoptie' baasjes van het wel en wee van de paarden op de hoogte houdt, foto's stuurt en evt zelfs een opzoekmogelijkheid biedt.
Zou mij zelf wel kunnen voorstellen om iets dergelijks te doen, maar heb momenteel de stal redelijk vol met eigen kneuzen. :p

We staan dus voor een paar uitdagingen. Of ik sta voor uitdagingen :p, gezien ik het plan mag uitwerken.
1. bepalen van het bedrag (wat kost het paard per maand, wat is het minimale bedrag dat iemand bijdraagt)
2. de PR om adoptie-eigenaars te krijgen.
3. bepalen hoe vaak 'eigenaars' updates krijgen etc
4. mensen hebben die een dergelijk paard onderdak bieden én open staan voor het versturen van updates en evt zelfs 'adoptie' baasjes kunnen ontvangen als ze het paard echt willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:10

liljebo schreef:
We staan dus voor een paar uitdagingen. Of ik sta voor uitdagingen :p, gezien ik het plan mag uitwerken.
1. bepalen van het bedrag (wat kost het paard per maand, wat is het minimale bedrag dat iemand bijdraagt)
2. de PR om adoptie-eigenaars te krijgen.
3. bepalen hoe vaak 'eigenaars' updates krijgen etc
4. mensen hebben die een dergelijk paard onderdak bieden én open staan voor het versturen van updates en evt zelfs 'adoptie' baasjes kunnen ontvangen als ze het paard echt willen zien.

Denk dat je er dan zo ongeveer wel bent :j Succes ermee, is niet simpel ..
Krijgen eigenlijk die "eigenaars" dat geld voor het opvangen van dat specifieke paard? Of houden jullie dat geld maar krijgen zij wel de mensen over de vloer?

Zit nu gewoon aan mijn eigen situatie te denken.. weet niet of het zo interessant is als er om de zoveel tijd iemand langskomt om een bezoekje te brengen. Ligt natuurlijk helemaal aan het paard, waar die staat en hoe vaak de mensen willen komen (en hoeveel verschillende het zijn). Als ik dan dat geld zou krijgen om bv. de stalling of andere verzorging te betalen is dat weer een leuk iets, maar kan me ook voorstellen dat dit problemen kan geven, net zoals paarden laten opvangen nogal eens problemen geeft (of die verhalen hoor ik hier toch, dat de opvanghuisjes in het begin mooier zijn dan na een tijdje zeg maar.. maar dat is in Zweden misschien niet zo?).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:18

Het geld gaat naar het 900 nummer van de stichting, omdat dat een goedgekeurd nummer voor een 'goed doel' stichting is, maar het paard blijft volledig onder de hoede van de stichting. In die zin dat dezelfde regels voor een dergelijke opvang gelden, als voor een accuutopvang; nl dat de stichting het voer, strooisel, hoefsmid, verzekering en medische kosten betaalt. (stalplaats en werk vergoeden we nooit maar onze accuutopvangstallen hebben allemaal eigen stal... is hier natuurlijk ook wel wat meer gangbaar dan in nl)

Omdat de paarden, ook de geplaatste paarden, altijd eigendom blijven van de stichting, voeren we als stichting ook controles uit. Bij een controle voor plaatsing moet de stal aan de algemene eisen voldoen die hier gangbaar zijn en daarna volgt regelmatige controle om te kijken of nog alles goed is. Alles wordt officieel vastgelegd. Dit gebeurt dan dus ook bij de adoptiepaarden, als deze er komen.

Overigens blijft bij het leeuwendeel van de accuutopvang adressen en de plaatsingsadressen alles prima. Uitzonderingen komen sporadisch voor en dan worden dus maatregelen genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:37

Dus als ik een paard bij jullie adopteer (echt adopteer bedoel ik, dus vanuit een stal van jullie naar mijn eigen stal) dan betalen jullie nog steeds alle kosten? Hoe controleer je wat je moet betalen? Of is dat een vast bedrag per maand ofzo?

Snap dan wel dat het geld naar jullie rekening gaat :j Hier is het zo dat de adoptant alle kosten op zich neemt dus vandaar mijn redenatie ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:43

Het klinkt alsof het huidige plaatsingsbeleid financieel gezien voor de stichting niet handig is. Het lijkt mij tenminste logisch dat als iemand een paard daadwerkelijk in handen krijgt, hij daar ook de kosten van draagt. Ook al wordt hij geen eigenaar.

Dat de stichting de acute opvang betaalt, is logisch.
Maar bruikbare, geplaatste paarden? Dat lijkt me zeer onlogisch, en een dure grap ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:44

Nee, nu snap je het verkeerd. Dat komt een beetje doordat bepaalde begrippen in nederland minder gangbaar zijn en dat is dan lastig uit te leggen
Je kunt een paard ter 'fodervärd' nemen. Je krijgt dan het paard in je eigen stal te staan en het valt verder onder jouw verantwoordelijkheid, net als een eigen paard, maar het blijft officieel van de stichting.
In dat geval betaal je de kosten voor het paard zelf, net als je voor eigen paard zou doen.
Alleen de verzekering is goedkoper, omdat we vanuit de stichting een collectief verzekering hebben. Bovendien kan het paard terug naar de stichting als je om welke reden dan ook het paard niet kunt aanhouden.
Je kunt het paard nooit verkopen en je krijgt wel controles door de stichting, zodat we weten dat het paard het goed heeft.

Vergoeding voor voer etc gaat alleen naar accuutopvang en naar een adoptiepaard (fadderhäst), dat dus alleen op afstand geadopteerd kan worden omdat het ongeschikt is voor plaatsing; bv omdat het niet bruikbaar is.
Bij een accuutpaard staat daartegenover dat het dier 'opgelapt' en eventueel ingereden/ingespannen moet worden opdat het geschikt wordt voor plaatsing. Bij adoptiefpaard(fadderhäst dus) staat er dus tegenover dat je het werk hebt met een paard waar je verder niet mee kunt rijden of zo en dat je de adoptiefbaasjes moet updaten over het wel en wee van het paard, omdat zij uiteindelijk zijn levensonderhoud betalen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:45

Ibbel schreef:
Het klinkt alsof het huidige plaatsingsbeleid financieel gezien voor de stichting niet handig is. Het lijkt mij tenminste logisch dat als iemand een paard daadwerkelijk in handen krijgt, hij daar ook de kosten van draagt. Ook al wordt hij geen eigenaar.

Dat de stichting de acute opvang betaalt, is logisch.
Maar bruikbare, geplaatste paarden? Dat lijkt me zeer onlogisch, en een dure grap ook.

Dat gebeurt dus ook niet. dan waren we allang falliet. We hebben over de 100 paarden. :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:45

Waarom zijn die paarden niet te plaatsen? Omdat ze niet aan het werk kunnen? Waarom zouden ze wel bij jullie kunnen staan en niet bij de mensen zelf?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:47

Omdat maar zeer weinig mensen de zorg van een onbruikpaard paard, met bijbehorende kosten, op zich willen nemen. Daarom niet :) Je krijgt voor zulke paarden gewoon geen plaatsingsadres.

Kijk ook maar eens hoeveel gezelschapspaarden te koop staan. De markt puilt uit, maar niemand wil ze.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:50

Maar denk je niet dat mensen vinden die voor deze dieren betalen maar er niets mee hebben verder nog veel moeilijker is?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:52

Waarom de goede bruikbare paarden niet verkopen voor een normaal bedrag en dat gebruiken voor de echte kneusjes?

Verder heb ik https://www.facebook.com/princefluffykareem?fref=ts op facebook en daar kan je ook een paard adopteren voor bijvoorbeeld 1 maand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:55

Ze betalen slechts een klein bedragje (deeladoptie) en geven daarmee zo'n paard een kans. Vergeet ook niet dat er genoeg mensen zijn die willen helpen, maar geen mogelijkheid hebben voor een eigen paard. Adoptie van een paard geeft voor veel mensen meer betrokkenheid dan zomaar doneren.
Adoptie van een heel paard gebeurt meestal alleen door bedrijven.

Ik weet natuurlijk niet hoe het hier gaat functioneren, want het ligt momenteel op ijs, maar in de regel, met andere dieren en in andere landen, werkt het wel. En je kunt beginnen met 1 adoptiepaard (we hebben een mogelijke kandidaat... een in beslag genomen drachtige merrie, die bij het uitpluizen van de geschiedenis van hop naar her is gesleurd en een dusdanige ernstige vorm van zadeldwang heeft dat ze zich tegen de muur gooit of laat vallen bij het opzadelen. Meer profs mee bezig geweest zonder resultaat.... is nog onduidelijk of het paard gewoon volledig verknoeit is of lichamelijk een ernstig probleem heeft... dat laatste wordt direct na bevalling in kliniek nagetrokken, zekerheidshalve) en dan kijken hoe het loopt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:57

Ik heb zelf een shetje op afstand geadopteerd. Dan ben je een soort "ouder" van t paardje en doneer je elke maand 10 euro voor dat paardje. In ruil krijg je elke maand foto's via hun facebook en updates te zien. Je krijgt ook voor de "lol" een certificaat dat je mama of papa bent van dat paardje. Dat geld word dus ook alleen gebruikt voor dat paardje die het nodig heeft. Misschien is zoiets een idee ? als je de naam wilt van dit kan je me pb doen om te zien of het wat is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:57

MarjanB schreef:
Waarom de goede bruikbare paarden niet verkopen voor een normaal bedrag en dat gebruiken voor de echte kneusjes?

Verder heb ik https://www.facebook.com/princefluffykareem?fref=ts op facebook en daar kan je ook een paard adopteren voor bijvoorbeeld 1 maand.

We verkopen niets. We zijn geen handelsstal. De paarden zijn stuk voor stuk paarden met een nare geschiedenis en blijven in ons bezit om er zeker van te zijn dat ze niet nog meer ellende tegenmoet gaan

Degene bij wie een paard wordt geplaatst, betaalt echter wel een bedrag, afhankelijk van het paard, tussen de tweehonderd en zeshonderd euro en draagt dus ook zelf de kosten van het houden van het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:58

Mioux schreef:
Ik heb zelf een shetje op afstand geadopteerd. Dan ben je een soort "ouder" van t paardje en doneer je elke maand 10 euro voor dat paardje. In ruil krijg je elke maand foto's via hun facebook en updates te zien. Je krijgt ook voor de "lol" een certificaat dat je mama of papa bent van dat paardje. Dat geld word dus ook alleen gebruikt voor dat paardje die het nodig heeft. Misschien is zoiets een idee ? als je de naam wilt van dit kan je me pb doen om te zien of het wat is

Ja, dat is dus idd de bedoeling. Ik top alleen een beetje over het bedrag etc.
Ik dacht zelf ook aan 10 euro. minder is lager in drempel, maar zet niet zoveel zoden aan de dijk :o Beetje lastig

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:58

Zo'n merrie, kan je mits goed papier eventueel ook nog 'wegdoen' als fokmerrie. Het is misschien hard maar je kan gewoon niet alles redden.. Sommige dieren zijn beter af als ze geslacht worden. Hoe sneu het ook is.