Alleen, mager paardje.. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marachels

Alleen, mager paardje.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 23:23

Hee bokkers!

Toen ik gister in het zonnetje een wandelingetje met mijn zus ging maken, kwam ik er achter dat vlak bij mij in de buurt een paardje staat.
Wij zagen deze vanaf een afstandje dus liepen er heen.
Dichterbij gekomen leek hij wel wat mager, al kon ik het alsnog niet heel goed zien.
Verder zag die er ook wel wat ouder uit.
Nou is dat nog niet heel erg natuurlijk, maar wat ons ook meteen opviel, was dat hij/zij helemaal alleen stond...
Nou was het de eerste keer dat ik er langs liep, en heb ik dus ook geen idee of er wordt gezorgd voor dat paardje, maarja, het zit me toch niet helemaal lekker.
Hij leek dus wat ouder, enigszins mager en stond helemaal alleen. Er was een bak aanwezig, maar wel behoorlijk vervallen/ongebruikt. Of het paardje drinken had kon ik niet (goed) zien (maar dacht wel dat er iets van een watervoorziening stond..).

Ik denk dat ik er binnenkort nog maar eens heen loop, en bij 1 van de huizen in de buurt aan bel of zij misschien weten van wie het paard is/of hij/zij verzorgd wordt. En dan maar even verder kijken..

Wat zouden jullie doen?

Groetjes :=

Anoniem

Re: Alleen, mager paardje.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:25

Briefje ophangen?
Ik zou het sowiso wel even in de gaten houden, misschien heeft iemand dit paard opgevangen en is die hem aan het opknappen. :)

Dat hij alleen staat, tja, misschien heeft hij schimmel, luizen, kan hij niet bij andere paarden, is hij ziek etc.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:26

Als het dier zonder water staat zou ik melding maken.
Eten kan best ook gegeven worden als jij er net even niet bent.
Dat een paard alleen staat vind ik ook niet kunnen maar is voor de DB geen reden om het dier daar weg te halen.
Beetje mager is iets anders dan graat mager.
Dat het dier wat ouder lijkt....sja....fijn toch dat dieren een leuke leeftijd halen???

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 23:32

Hmm ja, misschien maak ik me ook wel druk om niets, ga er inderdaad eerst nog maar eens langs.
W.b. dat hij ouder lijkt, bedoelde ik ook als 'het kan zijn hij/zij daardoor wat aan de dunne kant is' ;), dus niet negatief oid.
Ik geloof niet dat ie echt 'graat mager' was, want dat zou ik wel zien, maar hoe mager wel, was niet goed te zien van die afstand + wintervacht. Maar bedankt voor jullie reacties in ieder geval :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:34

Ik ben benieuwd wat je ziet als je er een volgende keer komt.
Je kan altijd even een wortel mee nemen om hem bij je te roepen, dan kan je het beter zien.

Wel goed dat je zo om je heen kijkt....zouden meer mensen moeten doen :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:41

Dat is zeker super. Bij een vriendin van me heeft ze haar paard net uit een kudde gehaald, omdat hij luis heeft. Mager, kale plekken, hij ziet er echt niet uit. Maar wordt wel behandelt en goed verzorgt. Wat ik zeggen wil, je weet het gewoon niet altijd. Maar je bent wel attent en dat is gewoon goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 03:24

quartel schreef:
Je kan altijd even een wortel mee nemen om hem bij je te roepen, dan kan je het beter zien.

En dat zou ik dus niet doen. Voor hetzelfde geld is het paard op een streng dieet door een ziekte en geef jij net die wortel die hij niet mag hebben. Bovendien zou ik het ook niet waarderen als mijn paard zomaar wortels krijgt.

TS, inderdaad gewoon in de gaten houden en eventueel rondvragen van wie het paard is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 03:46

Paard is denk je al wat ouder, winter is net geweest dus dan is iets mager niet zo gek. Daarbij zijn de meeste paarden te dik dus vraag mij af of betreffende paard inderdaad te mager is. Wat alleen lopen betreft, ken ik helaas ook paarden van. Maar is evenmin verboden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:46

Veel oudere paarden zijn mager. Op een gegeven moment nemen ze de voedingsstoffen bijna niet meer op, en door gebrek aan tanden eten ze ook veel langzamer, waardoor het bijna niet te doen is om ze echt goed op gewicht te houden. Misschien is het dier wel jaren samen geweest met een andere pony, maar is die pony al overleden en wilt de eigenaar niet nog meer paarden aanschaffen? Tja, alleen is niet ideaal, maar ook geen reden voor een dierenbescherming om in te grijpen.

Hou het in de gaten, maar maak er ook geen onnodig drama van. Inderdaad wel checken of er een watervoorziening is. Aan de hoeven van een paard is vaak te zien hoe goed de verzorging ervoor staat. Dat is meestal het eerste wat niet verzorgt wordt, geloof niet dat er veel paarden zijn met perfecte hoeven die vervolgens slecht te eten krijgen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:51

van de week nog een rondje gaan lopen wie weet heb hij wel een weide maatje alleen werd er op dat moment met het paardje gereden of iets ? kan allemaal he..

goed van je dat je wel op let want wie weet is het idd een beginnend geval van ''verwaarlozing''