Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dat zijn de berichten waar ik naar op zoek ben. Zo stom, iedereen waarschuwt ervoor maar niemand kan melden hoeveel het dan is. muppetmayo schreef:Kijk CardyDat zijn de berichten waar ik naar op zoek ben. Zo stom, iedereen waarschuwt ervoor maar niemand kan melden hoeveel het dan is.
.
dus dan zul je je altijd moeten houden aan het laagste gewicht .
) Op bokt wordt altijd geroepen over kogeldruk, vandaar dat ik dat hier ook gebruikt heb.
)
Opzich kan ik hier ook wel aan zo'n stok ding komen, alleen ik vind het zo'n eng idee dat de auto dan niet voor de trailer staat (of ja, letterlijk voor hihi). Je hebt ook van die meters die tussen je kogel van je trekhaak en de koppeling kunnen, die vind ik voor mijn gevoel iets minder eng.
Grooming_Mom schreef:je hebt kogeldruk en maximum last onder de koppeling dat zijn 2 verschillende dingen .
Je trailer kan geen kogeldruk hebben die heeft koppelingsdruk (heeft geen kogel want die zit aan je trekhaak ).
Kogelduk is de maximale druk op de kogel en dat zou je moeten kunnen vinden op het plaatje van de trekhaak .
Maximale last onder de koppeling gaat over hoeveel druk je mag hebben onder de koppeling (van de trailer dus ) .
Die getallen kun je terugvinden op de papieren van de trailer
Je gaat vervolgens uit van het laagste gewicht omdat je anders de een of de ander gaat overbelasten .
Je kan met een aanhanger wel schuiven met de lading of eventueel gewicht uit de aanhanger bv op de achterbank vervoeren .
Met paarden is dat enigsinds lastigdus dan zul je je altijd moeten houden aan het laagste gewicht .
APCIII schreef:Kun je dat niet eenvoudig (globaal) meten met een personenweegschaal, terwijl je de auto gewoon vast laat zitten?
Neuswiel omlaagdraaien totdat het wiel op de weegschaal staat. (misschien een plankje tussen wiel en weegschaal om de kracht wat te verdelen). Vervolgens nog iets doordraaien, tot het punt waarbij de koppeling de auto omhoog wil trekken. Dus niet de auto uit z'n veren hijsen, dan ben je de auto aan het wegen... (zet even een stokje op de grond, en tegen de koppeling, dan kun je zien of 'ie omhoog komt)
Het getal op de weegschaal is een ruwe indicatie, het werkelijke getal is lager omdat het neuswiel een stukje naar naar achteren zit. (vergelijk het maar met het optillen van een volle kruiwagen, halverwege de "armen" is het veel zwaarder te tillen dan aan het uiteinde bij het handvat)
MarcR schreef:De volgende uitleg geld voor Vlaanderen, ik weet niet of in Nederland de betreffende reglementen identiek zijn en of er wijzigingen zijn sindsdien.
Bijna 10 jaar geleden had ik een oude paarden trailer gekocht, technisch in orde, ik kreeg geen opmerkingen bij de technische keuring bij de aankoop.
Het enige probleem was dat op het gelijkvormigheids attest geen kogeldruk vermeld was maar dat was geen probleem.
De technieker van de controle nam een personenweegschaal, die ze daar hadden staan, een aantal balkjes van verschillende lengte, koppelde de trailer af, plaatste de weegschaal onder de koppeling, plaatste een balkje tussen weegschaal en koppeling zodat de trailer op het oog horizontaal stond en de aanduiding van de weegschaal werd ingevuld en ik kon vertrekken.
Citaat:Ik weet ook wel dat de kogeldruk afhankelijk kan zijn van de lading maar als ze op de technische controle deze zo meten mag je toch veronderstellen dat dit de wettelijk bepaalde manier is en dat de kogeldruk die opgegeven wordt ook zo bepaald is.
BMHP schreef:Citaat:Ik weet ook wel dat de kogeldruk afhankelijk kan zijn van de lading maar als ze op de technische controle deze zo meten mag je toch veronderstellen dat dit de wettelijk bepaalde manier is en dat de kogeldruk die opgegeven wordt ook zo bepaald is.
De maximaal toelaatbare kogeldruk is afhankelijk van de gebruikte koppeling, als de kogeldruk of het maximum gewicht van de trailer/koppeling wordt overschreden bestaat de kans dat de koppeling het begeeft. De bovenstaande methode komt erg vreemd op mij over. Het heeft in ieder geval niets te maken met het bepalen van een maximum. Deze waarden worden normaal (iets wat bij heel oude trailers weleens ontbreekt) door de fabrikant van de trailer en of koppeling opgegeven.
De kogeldruk, het maximale trekgewicht en de maximum snelheid 80 of 100 km/uur en de saat van het wegdek bepalen samen welke krachten er uiteindelijk gaan optreden. Omdat niemand daar iets mee kan zijn er eenvoudig te meten waarden kogeldruk en trekkracht gegeven. Deze waarden zijn inderdaad statisch gemeten en hebben onder normale omstandigheden een relatie naar de dynamische krachten die optreden tijdens het rijden.
Bij extreme situaties zoals kantelen / scharen kan het gebeuren dat de trailer loskomt van de auto.
Als dit het geval is geweest adviseer ik om de trekhaak en/of de koppeling te vervangen of ten minstens te laten controleren door een vak garage.
pff vast weer te ingewikkeld gemaakt.
de waarden zijn er niet om ons te plagen maar om ons een ongeluk te besparen.