Bokkers/mensen met trailer waar paard diagonaal op staat....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Bokkers/mensen met trailer waar paard diagonaal op staat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:00

Zijn er bokkers die een trailer hebben waar het paard ipv recht diagonaal opstaan??? Of kennen iemand die zon trailer heeft??

Ik ben aan het denken of ik mijn trailer ga inruilen tegen 1 waarop ze diagonaal staan. Reden is dat mijn ene merrie niet kan wennen aan het recht op de rijrichting staan. Mijn paarden waren allemaal een vrachtauto gewend, en deze dame heeft ook maar zelden op een trailer gestaan. Op de vrachtauto stonden ze dwars op de rijrichting, en hoorde ik dr nooit. Ze stond altijd rustig en was ook nooit gestrest als ze erop moest of er even op moest blijven staan wachten. Nadeel bij haar was dan weer wel dat ze de laadklep bij het uitladen nooit gebruikte := Kwartje van 1.52 m die vanaf de laadvloer een reuzesprong maakte alsof ze de Derby van Hamburg liep :+
Maar goed daar had ik haar dus geleerd achteruit van de vrachtauto te gaan, probleem ook opgelost. Alleen gebruikte ik de auto maar zo weinig dat het niet meer rendabel was om hem te houden. En zo ben ik 3 jaar geleden overgestapt op weer een trailer met auto. Trailer toen nieuw gekocht, en als blik ervoor een stevige Volvo V70. Dacht ik ^) tot ik bijna 2 keer met haar op de trailer verongelukte. Toen hebben we een camera in de trailer gemaakt en kon ik zien dat ze onderweg heel onrustig was. Ze leunt met de schouder tegen de buitenwand en bumpt dan steeds met de achterhand tegen de wand aan. Ook op de rechte stukken weg. Errug leuk not. V70 maar verkocht en een nog zwaardere Volvo ervoor.

Mijn rijden ligt het niet aan, en ja dat durf ik gerust te zeggen :D Ik kan Ikke@bokt 's beroemde glas water zonder verspillen op het dashboard houden :D En de bochten, helemaal met miss stresskip gaan echt stapvoets omdat ze zich anders of laat vallen (kan het ja zien op de camera) of ze zodra de bocht begint helemaal tegen het schot aanklemt. En dan heb ik echt zoiets van "jeeeeetje ik doe nog niks" :roll: De rest van de paarden staan allemaal als een huis, zelfs als ik dan ietsje sneller door de bochten ga. Bij hun kan dat ja, die hebben er geen van allen een probleem mee.

De beroemde druppel was vorige week toen ik met haar een een kliniek moest om dr gebit te laten doen en een kies te laten trekken. En ik op een recht stuk, vlak voor een afslag, heel licht (echt minimaal) begon te remmen. Het ging nl ook nog licht bergop, dus veel remmen hoefde ik niet. En madam, klabam, kletter de kletter zich gewoon liet vallen :x Kan je vertellen dat ik vanaf dat moment echt niet meer fijn in de auto zat. Was nl ook nog alleen onderweg en moest nog een uur rijden. Maw ik heb de pijpen nu echt wel vol met dr op de trailer.

Het maakt ook niet uit aan welke kant ik haar zet, zowel rechts als links gaat ze hangen en bumpen. Zelfs met een 2e paard op de trailer geen verandering. Schot opzij is imo ook geen oplossing, als ze nl even niet op staat te letten voor een bocht of net even met wat anders bezig is (dr hoofd naar links is gedraaid) blijft ze wel gewoon staan >;) Ze kan het dus wel, en ze staat nu ook niet smaller dan op de vrachtauto vroeger waar het dus allemaal wel kon. Het lijkt dus echt de rijrichting te zijn waar ze niet aan kan wennen.
En aangezien ik toch liever niet terug wil naar een vrachtauto (met oog op weinig gebruik en de kosten) was ik dus aan het zoeken naar ervaringen met de trailer waarop ze diagonaal staan. En evt als het niet te ver uit de buurt is, of er een proefritje mee gemaakt zou mogen worden. Ik ben echt wel huiverig of dat dan wel goedgaat, en ik heb geen puf om zoiets te kopen en er dan achter te komen dat ze ook dat niks vind. Ik zit in het noordoosten van NL net over de grens met Dld.

Dus iemand ervaringen, of kennen mensen die zon trailer hebben???

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:09

ED -> TAO

Ibbel

Re: Bokkers/mensen met trailer waar paard diagonaal op staat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:47

En zonder schot in de 2-paards? Dan kan ze zelf diagonaal gaan staan...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:17

Heb ik geen voor en achterstangen voor. Waarbij ik verwacht dat ook dat niks uit zal halen en ze nog weer richting de zijkant links zal gaan staan hangen. En is ook lastig als ik er wel 2 meeneem, wat eigenlijk altijd wel het geval is.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:22

Ik heb de breedste 1 1/2 paards trailer die verkrijgbaar was en daar staat mijn paard ook altijd diagonaal in. Misschien is dat een optie?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:45

Odin schreef:
Ik heb de breedste 1 1/2 paards trailer die verkrijgbaar was en daar staat mijn paard ook altijd diagonaal in. Misschien is dat een optie?

Nope geen optie, neem eigenlijk altijd 2 paarden mee ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:03

Wij hebben op stal de Ifor Williams voor 3 paarden. Ik weet sowieso dat 1 van hun paarden ook echt een probleem was op de ''gewone'' trailer en nooit in deze 3 paards.

Zelf ook wel met mensen mee geweest die gooseneck hadden met meerdere paarden schuin en altijd rustige paarden.

Onze pony's staan altijd rustig, maar onze quarter merrie verschilt wel een beetje per trailer. Ik neem even voor het gemak aan dat jij een hele nette trailer hebt, maar qua wegligging is de Fautras en Ifor wel een groot verschil. En zelf vinden wij de Brenderup ook echt heel fijn liggen achter de auto.

Waar de merrie slecht op stond was een Bockmann.

Ook zien onze kleinere paardjes niks. Wij zoeken nu een trailer en ik kijk een beetje naar de plek van de ramen en of ze licht zijn aan de binnenkant. Voor mn gevoel zal dat schelen.

Ik had laatst een oude Henra met raam voor geleend en dat was wel prettig voor de d-pony. Ik zag hem de hele tijd lekker kijken. Die zijn er helaas alleen nog maar als oudje, maar de Ifor heeft dat ook. De 3 paards is dan weer anders natuurlijk.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:26

rina schreef:
Odin schreef:

Nope geen optie, neem eigenlijk altijd 2 paarden mee ;)

Nee, dat wordt lastig dan. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:36

Je zegt als ze even is afgeleid/niet oplet doet ze niets. Ik zou zo'n 'race-blinker' (zo'n hood met een soort oogkleppen) eens proberen. Als de onrust toch van een soort vsn reisziekte komt, is zorgen dat ze niet te veel kan zien misschien een oplossing. Wagenziekte wordt veroorzaakt door een mismatch tussen evenwichtorgaan en ogen. Beperkt het zicht, en die mismatch wordt minder.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 00:24

vrees dat ze juist daarmee nog veel erger wordt. Het niet opletten is echt eerder dat ze even achterom kijkt naar buiten oid. En dat ook alleen maar als ze linksom naar achter kijkt (dan kan ze dus wel gewoon door de bocht wat imo niet past bij reisziekte). Staat ze het rechtsom naar achter te kijken is het net zo erg, lees dan bonkt ze echt tegen de buitenkant aan. Naar voren ziet ze niet echt veel, mijn ramen zitten vrij hoog/ naar voren en ze is niet zo groot.
Ik heb echt al alles door mijn hoofd laten gaan. waarom enz. en ik blijf tot de conclusie komen dat ze moeite heeft met het recht op de rijrichting staan. Tis echt het enigste wat ik kan bedenken. Ze gaat ook altijd vrij simpel erop, lees heel af en toe krijg je zon "moet het nu echt" maar ze gaat zonder echt morren. Ik merk en voel alleen aan dr dat haar stresslevel op dat moment aardig omhoog gaat. En dat ben ik niet van dr gewend. Deed ze vroeger op de vrachtauto nooit, en daar moest ze dus achteruit van een best hoge laadklep af (wat imo veel spannender zou zijn). Ze stond altijd relaxt op de auto en ik kon dr ook rustig een uur laten staan. Dat moet ik nu op de trailer niet proberen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:29

Probeer eens een keer zonder tussen tussenschot en diagonaal laten staan om aan te kijken of het daadwerkelijk het probleem is. Al laad je hem maar in voor een kort ritje.

Niet dat je dadelijk een nieuwe trailer koopt en je paard daar ook op valt. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 01:39

Is ook de reden dat ik kijk naar een trailer met voorraam. Laatst dus die oude Henra mee ( wel gerestaureerd ) en dat was super voor de d-pony. Merrie moet ik nog uitproberen.

Fautras en Ifor hebben dat ook, dus even zien wat we tegenkomen. We kijken dan naar gebruikt......Sowieso liggen die fijn achter de auto.

Mijn man rijdt ook heel netjes, maar je merkt wel verschil in de trailer merken. Misschien is er wel een 2 paards te vinden die wel bevalt, zoals de Fautras die wel fijn achter de auto ligt. Staat ook een 3 paards gebruikt nu te koop.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 02:19

xSlvna schreef:
Probeer eens een keer zonder tussen tussenschot en diagonaal laten staan om aan te kijken of het daadwerkelijk het probleem is. Al laad je hem maar in voor een kort ritje.

Niet dat je dadelijk een nieuwe trailer koopt en je paard daar ook op valt. :')

Ehmm dat is me even een te groot risico. Ik heb een zadelkamer voorin de trailer. Das simpel en dun poly en als ze dan wel gaat etteren, daar gaat ze doorheen. Dat is niet gemaakt om paardegewicht tegen te houden ;) Zodra ik het tussenschot eruit haal heb ik ook geen stangen meer. Niet voor en niet achter.

Maar je hebt wel gelijk hoor, ze moet hem goedkeuren anders hoef ik hem niet te kopen :D Ziet mezelf nu in gedachte al met paard bij de trailerboer staan. "Ja paard moet de trailer goedkeuren" :')

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:55

Ik heb een 2paards trailer waar ik een aparte stang voor heb gemaakt die van middenvoor naar rechtsachter gaat. Uiteraard ook een lange stang erachter. Paard kan dus zelf schuin gaan staan en bij het opzadelen licht ik de stang eruit en heb ik alle ruimte :)