Wel of geen tussenschot in 1,5 trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Wel of geen tussenschot in 1,5 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:02

Ik heb een 1,5 paardstrailer. Nu zit er een tussenschot in dus dat je voor het paard een ruimte hebt voor 1 paard. Het tussen schot zit denk ik op ongeveer 1/3. Dit wil zeggen dat ik ook een gedeelde achterstand heb. Ik vroeg mij af of een paard het fijner vind zonder het schot. Dat wil dan wel zeggen dat ik een nieuwe achterstang moet hebben op de volle breedte van de trailer.

Wat is jullie ervaring met wel of geen tussenschot. De mijne is trouwens een ijzeren stang met een rubber. mat.

Brainless

Re: Wel of geen tussenschot in 1,5 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:04

Ik heb een 1 3/4 trailer en geen tussenschot.

Vroeger werd er wel vaker een tussenschot gezet om een merrie/veulen trailer te creëren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:07

Ok even een vraag die nu bij mij op komt. De trailer is dan natuurlijk veel breder. Hoe zet je je paard dan vast. Net als anders of misschien aan 2 kanten of zo??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:09

Ja, gewoon met 2 touwen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:41

je kunt het hele schot eruit halen maar dan moet je ook een nieuwe voorstang waarschijnlijk. Nooit rijden zonder stangen, zonder schot is een ander verhaal, maar de stangen moeten in de trailer blijven.
Je wilt nl niet dat een paard voorin de neus cd trailer gaat staan (kogeldruk) of dat hij al de trailer uitkomt als je de klep open doet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 23:30

De voorstang hoeft niet vervangen te worden als ik het tussenschot verwijder. Alleen de achterstang.
Ik weet dat het schot eruit kan, maar wil graag de ervaringen horen omdat ik dan toch een nieuwe achterstang moet regelen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:38

Ik zou gewoon kijken hoe je paard erin staat? Mijn ervaring is dat de meeste het prettig vinden niet teveel ruimte te hebben omdat ze dan steviger staan, alleen niet elk paard loopt graag een smalle trailer op. En het ligt eraan hoe groot je paard is natuurlijk.
ik heb overigens nog nooit een 1,5 paards gezien met een schot, wordt het gewicht wel goed verdeeld dan?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:34

Het zit er bij deze standaard in zover ik weet. En het gewicht? Je zet toch ook wel eens in een 2 paards trailer 1 paard. Dan is het gewicht toch ook aan 1 kant? Ik heb een keer van iemand een trailer geleend was ook 1,5 met schot.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:36

als je paard er geen problemen mee heeft zou ik het zelf zo laten. Is links wel het gedeelte waar je paard staat, ivm wegligging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:38

Met schot vind ik 10 x niks! Je trailer is smaller dan een 2 paards dus er komt dan meer gewicht op 1 kant rijdt absoluut niet fijn.

Ik heb geen schot en zet paard altijd aan 1 kant vast.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:38

Mijn paard staat zonder tussenschot. Ze gaat dan lekker schuin in de trailer staan. Ik heb het idee dat ze dat fijner vindt voor haar evenwicht.

Ik heb ook wel gezien dat mensen wel een tussenschot gebruiken en wat spullen aan de andere kant neerzetten. Bijvoorbeeld een fiets voor als je naar een groot wedstrijdterrein gaat. Moet het natuurlijk wel goed vaststaan allemaal.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:47

Het schot zit rechts. Dus het paard staat links. Het stukje over is heel klein. Misschien iets van 40cm ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:49

Ik zou het er uithalen, het is idd maar een klein stukje maar ik vind die ruimte juist wel handig :j zo kan ik paard oop zadelen in de trailer oid.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:52

Wij rijden met een 2 paardstrailer en altijd zonder tussenschot. Mijn ervaring is juist dat ze dan rustiger staan. Het is ook fijn dat ik dan alle ruimte heb om in de trailer op te zadelen. Vooral als onze hengst meegaat, dat is dan veel makkelijker. En met slecht weer is het natuurlijk ook fijn dat je droog staat. Ze staan dan altijd aan 2 kanten vast.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:57

Ben ook benieuwd of mijn paard dat anders vind om aan twee kanten vast te staan. Dat gaan we ook nog even oefenen. Ik neig toch naar schot eruit en moet dan dus zien dat ik een andere achterstang krijg. En misschien een ander systeem daarvoor. Ik heb nu een schuifsysteem. En als het schot er tussenuit is zit dat schuif systeem dus aan beide kanten. Eerst achter er opschuiven dan een pin er door heen. En dan dus aan beide zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:01

Waarom wil je hem dan aan 2 kanten vastzetten? Dat is m.i. niet nodig ik heb ze altijd vast staan aan een 'trailertouw' gewoon 1 kant.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:44

Ik heb het net gemeten en de stang van de trailler zou 1,33 moeten zijn. Dus de trailer is dan nog iets breder. Dan heb je misschien een goed beeld. Iemand nog zo'n stang liggen haha

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:47

De meeste paarden vinden het prettiger om overdwars op een trailer te staan ivm evenwicht.
Zorg wel dat je hem altijd links vastzet zodat niet alle gewicht aan de rechterkant van de trailer kan komen. Dit voor de veiligheid in de bochten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:50

Ha, ha, moet je wel veel geluk hebben. wij hebben de stang ook laten maken. Maar een zwager was daar handig in dus kostte vrijwel niets.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:56

Ja haha daar was ik al bang voor. Tips altijd welkom of als je iemand weet die dat wel zou willen maken?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:24

Zonder schot is altijd prettiger kunnen ze beter verstappen rn staan ze niet opgesloten.
Ik heb een hele royale 2 paards mijn paard staat ook altijd zonder schot, is bijna net zo groot als z'n stal :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:30

denk dat als je een standaard 1,5 stang haalt je daar een heel eind mee komt hoor, de pinnen aan de buitenkant kun je volgens mij nog iets verstellen want ze hebben schroefdraad en dan kun je ze iets verder of minder ver erin draaien meen ik en daarmee de lengte veranderen. Neem gewoon even contact op met een trailerbedrijf en geef de maat door. Nog beter; trailer vervolgens even mee :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 13:31

Ik heb een stang gekregen ;-) Deze is wel iets te lang, een vriend van mij gaat hem voor me inkorten. Helemaal top dus!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:50

kvulden schreef:
Ik heb een stang gekregen ;-) Deze is wel iets te lang, een vriend van mij gaat hem voor me inkorten. Helemaal top dus!

Zorg er wel voor dat als die stang er straks in past je hem ook kunt borgen he ;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:56

Ken je je paard op de trailer? Mijn merrie vind meer ruimte absoluut niet prettig op een trailer. Zij leunt in bochten tegen het schot, het moeten omstappen vind ze niet prettig. Ze is altijd wat moeilijker te laden nadat ze in een ruimere trailer heeft gestaan.. verschilt dus ook per paard!