mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:20

Hallo! :D

Aangezien ik al die regeltjes maar krom vind en er ondertussen geen snars meer van snap, schakel ik bokt in!

Ik vraag mij dus af of ik met de combi mag rijden die wij hebben. Het gewicht samen komt niet boven de 3500 kilo. In weze mag dat dus , maar ik heb mijn rijbewijs augustus 2013 gehaald. Mag ik dit dan alsnog?

upendo

Re: mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:21

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:22

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:27

hoe zit dat eigenlijk met 1 assige en 2 assige aanhangers?
heb ooit gehoord dat je met een B rijbewijs alleen 1 assige mag trekken?
maar dan zou een trailer ook niet mogen..
snap er niks meer van :')

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:31

ik volg want ik heb gestudeerd op al die regeltjes maar het is en blijft vaaaaag

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:37

dat van 1 assig en 2 assig gebruiken ze in de volksmond voor de aannemersaanhangers, die weten niet eens dat een paardentrailer er 2 heeft en die 3500 kilo regel, pas nog discussie met zwager over gehad

Speedster

En ze zijn zo eenvoudig :D: blijft het totaalgewicht onder de 3500kg, mag je met b rijbewijs rijden., anders heb je be nodig. Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.

JosineS

De link van Upendo is het meest betrouwbaar.

Je mag een auto met aanhanger rijden zolang je op papier maar niet boven de 3500 kilo komt.

Vroeger moest je auto zwaarder zijn dan de aanhanger, maar dat is niet meer, dus dat kan je vergeten.

Let alleen wel op, dat een tweepaardstrailler vaak niet mag. Deze wegen op papier vaak aardig wat en met het gewicht van je auto kom je dan snel boven de 3500kg. Ook al stop je er dan maar 1 paard in, en blijft het feitelijke gewicht onder de 3500kg, mag je deze combinatie alsnog niet rijden.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:40

dus je moet het maximaal aantal kilo van de auto pakken (geladen) ook al heb je dat niet + het miximale gewicht van de trailer ?
misschien zit je dan onder de 3500 maar het moet op papier ook onder de 3500 blijven

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:41

De regels voor het rijden van een auto met aanhanger met B rijbewijs) zijn vorig jaar veranderd. ( en zullen nog wel weer veranderd worden.)
Voor nu weet ik (en correct me if i'm wrong :) )dat:

Maximale toelaatbare massa aanhanger (dus niet het werkelijke gewicht) moet mogen worden getrokken door de auto en totaal mag niet meer wegen dan 3500 kg.
Een trailer valt onder de zgn. dubbelassige middenas, dit wordt gerekend als een enkele as.

Voorbeeld: Een trailer met maximale toelaatbare gewicht (dit is dus het gewcht van trailer + maximale lading die op het papier staat) van 1600 kg mag nu dus getrokken worden door een auto van 1400 kg + maximale lading (in dit geval max. 500 kg), mits de auto dit gewicht mág trekken.
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 12-03-14 13:44, in het totaal 3 keer bewerkt

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:41

Speedster schreef:
En ze zijn zo eenvoudig :D: blijft het totaalgewicht onder de 3500kg, mag je met b rijbewijs rijden., anders heb je be nodig. Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.

Wat dat gewicht is een lastige. Stel:Je hebt een auto op papier van 2000 kg en een trailler op papier van 2250kg en je hebt je BE rijbewijs. Dan mag je deze combinatie rijden (=4250kg dus BE nodig). De auto mag alleen maximaal 1500kg trekken. Dan mag het gewicht van de trailler met lading maximaal 1500 kg, anders dekt de verzekering het niet. Dit moet je kunnen aantonen. Dit gaat met een paardentrailler vaak wel makkelijk, want dan zet je er maar 1 paard in in plaats van 2 :)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:43

_helga_ schreef:
dus je moet het maximaal aantal kilo van de auto pakken (geladen) ook al heb je dat niet + het miximale gewicht van de trailer ?
misschien zit je dan onder de 3500 maar het moet op papier ook onder de 3500 blijven

Klopt :) Papier bepaalt of je het uberhaupt mag rijden. Feitelijk gewicht bepaald of je verzekerd bent (en onverzekerd rondrijden mag niet van de politie :Y) )

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:43

ChristaMoor schreef:
De regels voor het rijden van een auto met aanhanger met B rijbewijs) zijn vorig jaar veranderd. ( en zullen nog wel weer veranderd worden.)

Maximale toelaatbare massa aanhanger (dus niet het werkelijke gewicht) moet mogen worden getrokken door de auto en totaal mag niet meer wegen dan 3500 kg.
Een trailer valt onder de zgn. dubbelassige middenas, dit wordt gerekend als een enkele as.

Voorbeeld: Een trailer met maximale toelaatbare gewicht (dit is dus het gewcht van trailer + maximale lading die op het papier staat) van 1600 kg mag nu dus getrokken worden door een auto van 1400 kg, mits de auto dit gewicht mág trekken. totaal zit dan op 3000 k, is lager dan 3500 kg.

en hoe zit dat dan met een twee assige aanhanger dat mag dan niet?
zo een:
http://www.dolcoverhuur.nl/wp-content/u ... 980-kg.jpg

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:44

JosineS schreef:
_helga_ schreef:

Klopt :) Papier bepaalt of je het uberhaupt mag rijden. Feitelijk gewicht bepaald of je verzekerd bent (en onverzekerd rondrijden mag niet van de politie :Y) )

dankjewel :D dan snap ik het :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:44

Nee, overbeladen mag niet. Of je verzekering lastig doet bij overbeladen, hangt van de verzekering af.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:45

Dát is dus ook zo'n tweeassige middenasser :)

_helga_ schreef:
ChristaMoor schreef:

Voorbeeld: Een trailer met maximale toelaatbare gewicht (dit is dus het gewcht van trailer + maximale lading die op het papier staat) van 1600 kg mag nu dus getrokken worden door een auto van 1400 kg, mits de auto dit gewicht mág trekken. totaal zit dan op 3000 k, is lager dan 3500 kg.

en hoe zit dat dan met een twee assige aanhanger dat mag dan niet?
zo een:
http://www.dolcoverhuur.nl/wp-content/u ... 980-kg.jpg

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:46

JosineS schreef:
Let alleen wel op, dat een tweepaardstrailler vaak niet mag. Deze wegen op papier vaak aardig wat en met het gewicht van je auto kom je dan snel boven de 3500kg. Ook al stop je er dan maar 1 paard in, en blijft het feitelijke gewicht onder de 3500kg, mag je deze combinatie alsnog niet rijden.

Ik neem aan dat je een B rijbewijs hebt?
Ter verduidelijking van bovenstaande quote: bij een B rijbewijs wordt gekeken naar wat er in de trailer MAG, en niet wat er in de trailer STAAT. Blijf je dan nog steeds onder de 3500 en mag je auto het gewicht van de trailer + wat er in MAG ook trekken?
Alleen bij een E rijbewijs kijken ze naar wat er daadwerkelijk in STAAT

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:47

speurneusc schreef:
dat van 1 assig en 2 assig gebruiken ze in de volksmond voor de aannemersaanhangers, die weten niet eens dat een paardentrailer er 2 heeft en die 3500 kilo regel, pas nog discussie met zwager over gehad

Een paardentrailer is dan ook geen twee-asser, maar een tandemasser. Een twee-asser is pas een twee-asser als de asafstand meer dan 1 meter bedraagt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:47

Speedster schreef:
Nee, overbeladen mag niet. Of je verzekering lastig doet bij overbeladen, hangt van de verzekering af.

Een bekeuring krijg je er wel voor, maar dat is dus een andere dan rijden zonder geldig rijbewijs (wat je dus doet als je eigenlijk BE nodig hebt, maar met alleen B op pad gaat).

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:48

Ibbel schreef:
speurneusc schreef:

Een paardentrailer is dan ook geen twee-asser, maar een tandemasser. Een twee-asser is pas een twee-asser als de asafstand meer dan 1 meter bedraagt.

Een echte tweeasser blijft ook staan zonder neuswiel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:50

Hier zijn al zoveel topics over, gebruik de zoekfunctie.
Waarom niet gewoon je rijbewijs halen? Word tijd dat je voor een aanhanger gewoon standaard BE Nodig hebt..

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:50

Nog een voorbeeld:

Onze trailer weegt zonder paarden 700 kg, maar mag 1600 kg wegen met lading.
Onze auto weegt 1600 kg, en mag 2100 kg wegen met lading.
Je telt dan 1600 + 2100 kg bij elkaar = 3700kg, mag dus niet met alleen B.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:51

Speedster schreef:
Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.

Heeft wél wat met het rijbewijs te maken, want om te bepalen of je auto het mag trekken kijken ze bij B rijbewijs naar het gewicht van de trailer + wat er maximaal in MAG, en bij E kijken ze naar het gewicht van de trailer + wat er in STAAT

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:53

Dorine92 schreef:
Speedster schreef:
Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.

Heeft wél wat met het rijbewijs te maken, want om te bepalen of je auto het mag trekken kijken ze bij B rijbewijs naar het gewicht van de trailer + wat er maximaal in MAG, en bij E kijken ze naar het gewicht van de trailer + wat er in STAAT

Nee, dat heeft te maken met of je overbeladen bent of niet. Als het max treingewicht onder de 3500kg blijt, rij je wel met het juiste rijbewijs, maar als je de trailer vervolgens zwaarder laadt dan dat de auto technisch mag trekken, dan ben je overbeladen. Maar dat ben je op dat moment ook als je een BE rijbewijs hebt. Het is dus een beperking van de auto en niet van het rijbewijs.

Je hebt dus te maken met de regels mbt het rijbewijs EN DAARNAAST met de technische beperking van de auto. Dus, 1: mag de bestuurder die combi rijden met zijn rijbewijs en 2: mag de auto, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder, het daadwerkelijke gewicht wel trekken?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:59

Qua combinatie mag het gewoon. Mij gaat het erom of ik dus mag rijden omdat ik mn rijbewijs NA 19 januari 2013 heb gehaald Ik heb namelijk gehoord dat dat niet mag als je je rijbewijs NA 2013 hebt gehaa;d