Paspoort klopt niet, aanpassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Paspoort klopt niet, aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 00:34

De bijrijder van mijn arabier wil deze zomer misschien een paar dressuur wedstrijdjes starten en ik mogelijk eens een endurance. Helaas klopt het paspoort van het paard niet helemaal, degene die hem aangevraagd heeft dacht waarschijnlijk dat hij bruin was maar het is toch echt een schimmel geworden :P . Verder zou hij ook nog een hengst zijn.

Heeft iemand enig idee of dit een groot probleem is (vooral de kleur, ik verwacht van wel) en hoe ik dit aan kan laten passen? En aangezien het vast niet voor niks kan, iemand enig idee wat het gaat het kosten?
Is alweer een tijd geleden dat ik wedstrijden heb gereden maar het paard hoeft verder niet op je naam te staan toch?

polleman

Re: Paspoort klopt niet, aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:37

Hengst maakt niks uit is altijd zo,
Maar kleur is wel vervelend eventjes stamboek bellen waar paard ingeschreven staat om het naar te vragen en te regelen

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:38

Ik heb geen idee of het echt problemen kan geven, maar een stalgenootje heeft ook een schimmel waarvan in het paspoort staat dat ze bruin is. Deze rijdt wel gewoon knhs wedstrijden.

Het paard hoeft niet op je naam te staan nee.

Gini

Re: Paspoort klopt niet, aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:36

Ik ken iemand die al 4 jaar wedstrijden reed met een schimmel die als vos ingeschreven stond zonder problemen. Toen op 1 wedstrijd werd die naar de jury geroepen om uitleg over de afwijkende kleur en werd hem opgedragen de kleur in het paspoort te veranderen. Hij heeft dat niet gedaan en rijdt nu alweer 3 jaar wedstrijden zonder een haan die er naar kraait.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:50

Jouw dierenarts kan ik het paspoort een aantekening maken met de juiste kleur en geslacht.
Er staat meestal bij schimmels, schimmel vos geboren / schimmel bruin geboren.
Als het toch een vos blijkt te zijn, kleur + geslacht laten aanpassen door de dierenarts met handtekening en stempel.
Bij het aan vragen van de startkaart even opletten dat de KNHS deze wijziging ook goed overneemt.
Het is niet noodzakelijk dat het op het stamboekpapier veranderd wordt, tenzij je aan het stamboek gerelateerde wedstrijden/ keuringen mee wilt doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:57

De dierenarts heeft geen recht om aantekening met betrekking tot kleur en geslacht te maken in het paspoort hoor
Daarvoor moet het paspoort echt terug naar de paspoort uitgevende instantie het AVS in dit geval.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:57

Dat is dus niet waar. Heb het zelf bij de hand gehad en als je in het paspoort kijkt is daar gelegenheid voor. Wat betreft stamboekpapier moet je idd bij het stamboek zijn. Dat heb ik ook aangegeven.
De ts wil mogelijk een startkaart aanvragen en dan hoeft er alleen een kopie van het paspoort en de gegevens van de startkaarthouder naar de KNHS. Dit is dan voldoende en ook het voordeligst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:03

De kleur kan in dit geval idd ook aangepast worden door de dierenarts. Ik heb een schimmel gehad die heel erg lang donker is geweest en bruin was volgens het paspoort. Op de pagina waar de schets staat, heeft de dierenarts (al bij de vorige eigenaar) een aantekening met stempel en handtekening gemaakt dat het een schimmel, bruin geboren, betreft.
Dat paard is er Z mee geworden dus... ;)

Bij een andere kleur zou ik het WEL via het stamboek doen, van vos naar bruin of andersom verandert niet met de tijd ;)

Castratie is idem en dat weet ik 100% zeker, want ik heb er echt al heel veel op stal gehad die geruind zijn en nog hengst in het paspoort stonden (veulenboek papier is tenslotte altijd het 'originele' geslacht, er is geen paard wat als ruin geboren wordt :P ) en heb er ook selecties ed mee gereden met paspoortcontroles.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:04

Geslacht hoeft niet aangepast te worden.
Het is niet verplicht om kleur aan te passen en hiermee mag je ook gewoon starten..

Voor mezelf zou ik de kleur wel graag aangepast willen hebben.