vraag omtrent verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

vraag omtrent verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:01

Hi Bokkers,

Ik zit met het volgende en ben benieuwd of andere bokkers een zelfde situatie hebben meegemaakt of dat er misschien bokkers zijn met een "juridische / verzekeringstechnische" kijk hierop. De situatie is als volgt:

Ik had mijn paard uitgebreid verzekerd gehad bij een bekende paardenverzekeraar. Zowel voor ongevallen als een zeer uitgebreide ziektekostenverzekering. Hij is helaas wegens een chronisch probleem met een slechte prognose afgelopen oktober ingeslapen. Hij was pas 5,5 jaar. Zoals jullie ongetwijfeld begrijpen was ik hier echt kapot van. Het verzekeringswerk is naar mijn optiek niet echt netjes afgerond maar ik heb het vanwege alle emoties zo gelaten. Echter zit ik nu nog steeds met een onbeantwoorde vraag..

Ik weet dat bij verzekeringen gewerkt wordt met een verzekeringsjaar. Mijn paad was altijd van mei tot mei verzekerd. Hij is afgelopen oktober is ingeslapen (met toestemming van verschillende behandeld artsen en de verzekering zelf). Vervolgens na afwikkelen van de verzekering kreeg ik in november een rekening met verzoek de premie van november tot mei te voldoen. Schijnbaar is het bij de verzekering zo dat ondanks dat het verzekerde object niet meer bestaat (dood is), ik toch gewoon mijn verzekeringsjaar volledig moet betalen.

Ik vind dit een hele rare gang van zaken en heb zodoende nogmaals gebeld met ze en wordt doodleuk verwezen naar de algemene voorwaarden. Niemand kan mij echt uitleggen waarom dit zo is.
Volgens mij is het namelijk zo dat contracten (maar weet niet of dit geld voor verzekeringen) niet zomaar met een jaar mogen worden verlengt mogen worden.. Daarnaast is dit voor zover ik weet een schadeverzekering en wordt bij zo'n verzekering vaak een dier gezien als een object. Voorbeeld: als ik mijn auto kapot rijd en deze doet niets meer stopt mijn verzekering toch ook?

Ik ben heel benieuwd hoe andere bokkers hierover denken en of er mensen zijn die het mij wel uit kunnen leggen :)

Alvast bedankt!

Ylana

Re: vraag omtrent verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:04

Wat staat er precies in de voorwaarden?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:08

Volgens mij mogen ze dit niet door berekenen
Wat staat er in de algemene voorwaarde?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:09

In de voorwaarden van mijn bromfietsverzerking staat dit vermeld. Daar staat dat wanneer ik de brommer verkoop ik de verzekering kan opzeggen met een termijn van 1 maand. Staat daar bij jou niet iets in de voorwaarden?

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:22

In principe is het zo dat je een volledig jaar verzekerd bent. Of je nou je premie maandelijks betaalde of per jaar doet er niet toe, er is een jaarpremie berekend.
Mocht er in het lopende verzekeringsjaar iets gebeuren waardoor de verzekering tot uitkering komt i.v.m. totaal verlies van het object (ik hou het even algemeen en niet op jou paard, dus het is niet bot bedoeld) houdt de verzekering op te bestaan per de datum dat het object ophield te bestaan, maar is de premie voor dat jaar wel verschuldigd. Mocht je vooraf voor een jaar betaald hebben zal er geen restitutie plaatsvinden en betaal je per maand bijvoorbeeld dan zal er inderdaad een bedrag nog in rekening gebracht worden.

Een verzekeraar heeft risico gelopen (waarvoor hij een premie vraagt) en heeft ook uit moeten keren, het zou apart zijn als de verzekeraar dus risico loopt vervolgens een uitkering moet doen vanuit de verzekering en dan ook nog eens premie terug moet gaan geven. Hij heeft dan ook niet de "ingecalculeerde" premie ontvangen voor dat betreffende risico, maar hij moet wel een x bedrag uit gaan keren.

Het recht om de verzekering maandelijks op te zeggen heeft met bovenstaand niets te maken. Het object bestaat nog, maar wordt verkocht. Verzekeraar heeft geen uitkering gedaan vanuit de verzekering.

Zo is de strekking bij mijn werk als het gaat om een uitkering op basis van totaal verlies.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:10

Masi1 schreef:
In principe is het zo dat je een volledig jaar verzekerd bent. Of je nou je premie maandelijks betaalde of per jaar doet er niet toe, er is een jaarpremie berekend.
Mocht er in het lopende verzekeringsjaar iets gebeuren waardoor de verzekering tot uitkering komt i.v.m. totaal verlies van het object (ik hou het even algemeen en niet op jou paard, dus het is niet bot bedoeld) houdt de verzekering op te bestaan per de datum dat het object ophield te bestaan, maar is de premie voor dat jaar wel verschuldigd. Mocht je vooraf voor een jaar betaald hebben zal er geen restitutie plaatsvinden en betaal je per maand bijvoorbeeld dan zal er inderdaad een bedrag nog in rekening gebracht worden.

Een verzekeraar heeft risico gelopen (waarvoor hij een premie vraagt) en heeft ook uit moeten keren, het zou apart zijn als de verzekeraar dus risico loopt vervolgens een uitkering moet doen vanuit de verzekering en dan ook nog eens premie terug moet gaan geven. Hij heeft dan ook niet de "ingecalculeerde" premie ontvangen voor dat betreffende risico, maar hij moet wel een x bedrag uit gaan keren.

Het recht om de verzekering maandelijks op te zeggen heeft met bovenstaand niets te maken. Het object bestaat nog, maar wordt verkocht. Verzekeraar heeft geen uitkering gedaan vanuit de verzekering.

Zo is de strekking bij mijn werk als het gaat om een uitkering op basis van totaal verlies.

Je verhaal klinkt op zich logisch, maar toch heb ik er een raar idee bij en wel om het volgende:
Ik heb een object (auto in dit geval) verzekerd. Deze auto komt niet door de APK en ik besluit de auto te schorsen. Ik meld aan de verzekering dat de auto geschorst is en voorlopig niet terug op de weg komt. Ik krijg vervolgens een restitutie van de premie over het resterende deel van de verzekering.
Wat is het verschil?

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:24

ikke schreef:
Masi1 schreef:

Je verhaal klinkt op zich logisch, maar toch heb ik er een raar idee bij en wel om het volgende:
Ik heb een object (auto in dit geval) verzekerd. Deze auto komt niet door de APK en ik besluit de auto te schorsen. Ik meld aan de verzekering dat de auto geschorst is en voorlopig niet terug op de weg komt. Ik krijg vervolgens een restitutie van de premie over het resterende deel van de verzekering.
Wat is het verschil?

Het verschil is dat de verzekeraar vanuit de verzekering geen uitkering op totaal verlies hoeft te doen omdat je de auto laat schorsen en daarom uit de verzekering haalt. Auto laten schorsen is in deze vergelijkbaar met auto verkopen. Het object bestaat nog wel alleen verkoop of schors je het.

Dat je geen restitutie ontvangt heeft alles te maken met het feit dat de verzekeraar een bedrag heeft uit moeten keren en op basis van totaal verlies. Schadevergoeding doen op basis van totaalverlies = geen restitutie, dit staat (bij ons althans) ook in de voorwaarden.

Ik vind het wel vreemd dat jouw verzekeraar dit niet zo uit kan leggen. Dan vraag je je toch af wat voor mensen ze achter de telefoon hebben zitten :\

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:25

Is de rest van de premie niet verrekend met het uitbetaald bedrag?
Dat staat zo in mijn voorwaarden vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:30

Vervelende sitiatie maar ze staan wel in hun recht. Ik heb hetzelfde gehad alleen mijn paard is afgekeurd in december en haar verzekeringsjaars liep van Januari tot Januari. Had ik geluk mee. Anders had ik gewoon moeten betalen. Dat zijn nou eenmaal de regels en staat in de voorwaarden...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:00

ik vrees ook dat het normaal is. je betaald immers jaar premie ook betaal je hemsoms in termijnen.
wanneer je premie per maand zou mogen betalen en altijd zou mogen opzeggen zal deze ook veel duurder zijn.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:01

Ylana schreef:

dit zou ik ook netjes vinden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:05

Jenny_S schreef:
Ylana schreef:

dit zou ik ook netjes vinden

Dit veranderd de zaak natuurlijk niet, blijft een feit dat je de premie moet betalen. Koop je een paard en verzeker je die en als hij een maand later dood gaat ben je meestal toch verplicht om de hele premie te betalen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:09

ja maar dat moet toch ook?
ik krijg liever het bedrag min de premie van rest van het jaar dan volledig bedrag en vervolgens nog een rekening

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:14

Jenny_S schreef:
ja maar dat moet toch ook?
ik krijg liever het bedrag min de premie van rest van het jaar dan volledig bedrag en vervolgens nog een rekening

Dat kan maar dat is dan meer een emotionele reden, dat je achteraf nog geconfronteerd word met iets waar je liever niet aan wil denken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:18

ja en dat je verder kan.

verder kom je er toch niet onderuit

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:50

Verzekering eindigt normaal gesproken zodra de maatschappij heeft aangegeven tot uitkering van het verzekerde dier over te gaan bij overlijden of ongeschikt. Dus als jij schriftelijk doorgegeven hebt dat je paard is overleden dan zou de verzekering moeten stoppen en uitkeren.

Ik vind het dus niet normaal dat ze de premie doorberekenen.
Bij overlijden of verkoop is het verzekerde dier er niet meer dus waar betaal je dan voor?

Ik heb bij de verkoop van mijn paardje de verzekering opzegt per brief en kreeg teveel betaalde premie terug.

Zou raar zijn dat je bij overlijden door zou moeten betalen.

Ben wel benieuwd welke verzekering je hebt want ze wilde bij mij ook dat ik doorbetaalde maar in de voorwaarde stond duidelijk dat bij verkoop paard je de verzekering direct opzegt en verrekend wordt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:52

Het zit zo, je betaald de verzekering per jaar. Het is de bedoeling dat je dit bedrag aan het begin van het verzekeringsjaar gaat betalen. Het is een jaarpremie.

Maar aangezien dit bedrag voor een hoop mensen toch een behoorlijk bedrag is heeft de verzekeringsmaatschappij de mogelijkheid geschapen om de premie in termijnen te betalen.

In feite ben je gewoon de jaarpremie schuldig, leuk is het niet maar zo staat het vaak wel in de voorwaarden.

Nog een tip, de premie in een keer betalen scheelt echt veel geld. Als het even lukt zou ik dit doen.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:11

CoRiNa1983 schreef:
Verzekering eindigt normaal gesproken zodra de maatschappij heeft aangegeven tot uitkering van het verzekerde dier over te gaan bij overlijden of ongeschikt. Dus als jij schriftelijk doorgegeven hebt dat je paard is overleden dan zou de verzekering moeten stoppen en uitkeren.

Ik vind het dus niet normaal dat ze de premie doorberekenen.
Bij overlijden of verkoop is het verzekerde dier er niet meer dus waar betaal je dan voor?

Ik heb bij de verkoop van mijn paardje de verzekering opzegt per brief en kreeg teveel betaalde premie terug.

Zou raar zijn dat je bij overlijden door zou moeten betalen.

Ben wel benieuwd welke verzekering je hebt want ze wilde bij mij ook dat ik doorbetaalde maar in de voorwaarde stond duidelijk dat bij verkoop paard je de verzekering direct opzegt en verrekend wordt.

In het laatste stukje van je tekst heb je het over verkoop. Bij verkoop hoeft de verzekeraar geen bedrag uit te keren vanwege "totaal verlies" dus krijg je inderdaad een restitutie, betaal je premie tot de verkoopdatum/opzegdatum.

Maar het gaat nu om een uitkering bij overlijden van het paard. De verzekeraar moet met geld/uitkering komen. Ik vind het niet vreemd dat je voor dat verzekeringsjaar waarin de uitkering heeft plaatsgevonden de volledige jaarpremie moet voldoen. Voor die eventuele uitkering bij overlijden van het dier betaal jij toch ook de premie?

Wat ik inderdaad wel vind is dat ze beter met de uitkering hadden kunnen verekenen. Nu krijg je nog een nota op je bord en wordt je weer geconfronteerd met het overlijden van je paard.