2e hands trailer 10 jaar oud, wat verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

2e hands trailer 10 jaar oud, wat verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:11

Momenteel ben ik aan het kijken voor een 2e hands trailer (ifor williams). Deze hoeft niet nieuw te zijn, maar moet wel veilig zijn.
Nu kom ik een aantal trailers tegen van zo'n 10 jaar oud. Nu hoor ik van iedereen dat dit bij Ifors niet zo heel veel uit zou maken ivm de totale levensduur welke erg lang zou zijn.
Na gister bij een trailer te zijn gaan kijken welke in nette staat zou zijn, ben ik erg geschrokken. Natuurlijk verwacht ik gebruikerssporen, maar vastgeroeste handrem, weggeteerde kitranden, deels loszittende bescherming op de klep had ik niet helemaal verwacht.

Zijn dit standaard zaken na 10 jaar of heb ik toevallig pech gehad? Moet ik wellicht mijn eisen aanpassen en voor wat jongers gaan zoeken?

Voor de duidelijkheid, ik vind roest op een handrem helemaal niet erg, dat snap ik, dat gebeurd met buitenstaan. Voor een 10 jaar oude trailer verwacht ik ook echt geen nieuwe trailer, natuurlijk zal deze niet helemaal 100% geweldig zijn.

Ik ben nu gewoon erg benieuwd wat je mag verwachten bij een Ifor van 10 jaar oud. Wellicht verwacht ik gewoon teveel, en dan kom ik er liever nu achter dan dat ik nog een aantal keer teleurgesteld wordt omdat mijn idee van 10 jaar oud gewoon heel anders is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:41

Denk ook dat het gewoon ligt aan het onderhoud wat de eigenaar er tussentijds aan gedaan heeft. Slijtage komt altijd voor. Maar als je het bij houdt blijft de trailer over het algemeen netjes. Denk dat je beter voor je gaat kijken kan vragen naar wat ze gedaan hebben door onderhoud. EN als hij in onderhoud is geweest bij wie en hoe;) Rekeningen inzien eventueel. Dat zegt al veel meer over de staat van de trailer zelf.

Leeftijd hoeft niet alles te zeggen:) Onderhoud er tussen wel;)

Ik heb zelf bijvoorbeeld een 2 paards Bockmann uit 1994 al een lange tijd inmiddels. Hier moest wel een keer een nieuwe verlichtingsboom op is 2 jaar geleden gedaan. Laatste keer moest er een nieuwe oplooprem op omdat deze kapot was van binnen. Banden goed naar kijken hoe oud ze zijn en of ze niet droog zijn enz. Die zijn bij mij bij aankoop vervangen. Ik heb nu een rotklusje wat me te wachten staat en dat is de kap moet opnieuw in de polyesterlak omdat na zn lange tijd deze verkleurt en wat dunner wordt. Dat is mijn klus voor dit voorjaar. En tja weet dat de trailer het waard is.

Bodem kijk daar goed naar. Als ze hem elke keer na gebruik uitgespoten hebben en het is een houten vloer en ondanks rubber mat kan deze rot zijn. OF als ze veel plassen enz enz.

Maar alles hangt gewoon af wat voor onderhoud de eigenaar er aan gedaan heeft. Veel mensen doen er lang niets aan en als het teveel wordt verkopen ze hem juist op dat moment.

In Belgie moet de trailer ook jaarlijks naar de keuring daardoor komen er ook dingen uit vaak zoals remmen niet op orde. Maar heb je een handige man/vriend kan die vrij goedkoop omdat je geen uurloon hebt het vaak wel vervangen. Anders kost het je in een onderhoud ook nog veel geld. Maar is het waard want mijn trailer is dus al van 1994 maar is nog zeer goed. Ik heb wel gekozen voor Aluminium en helaas zit er een polyester dak op had van mij ook wel eraf gemogen.

En tegenwoordig zijn de jongere trailers gemaakt op licht zijn dus vind ik ze ook wel sneller kapot gaan of iets nodig hebben omdat ze betaalbaar moeten blijven. En vind ze nog peperduur;)

Apple

Re: 2e hands trailer 10 jaar oud, wat verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:52

Hangt helemaal af van het onderhoud en het gebruik van de trailer. Met een 10-jaar oude Ifor hoort niet zo heel veel mis te zijn. Misschien moet je er nieuwe bandjes onder laten zetten, maar verder zou deze gewoon prima moeten zijn.

Het klinkt meer alsof je een exemplaar hebt getroffen dat niet onderhouden is door zn eigenaars en een beetje aan zn lot is overgelaten/niet vaak gebruikt.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:02

Ik denk dat je net pech had, er staan nog zat goede, prima trailers te koop die 10 jaar oud zijn. Net inderdaad wat de eigenaar aan onderhoud heeft gepleegd. Die van mij is inmiddels ook ruim die leeftijd en in goede staat.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:03

Dank jullie voor de antwoorden.
Ik begon gewoon enorm aan mezelf te twijfelen, doordat dit gelijk de 1e trailer was waar ik naar ging kijken. Maar er zijn dus wel voldoende trailers welke na 10 jaar wel in goede staat zijn begrijp ik (1 is genoeg ;) ).
Apple ik had bij deze juist het gevoel aan de binnenkant dat hij redelijk wat gebruikt was. Alleen altijd gebruikt en niet al te veel onderhoud denk ik. Ik kreeg gelijk angsten van de los latende mat op de klep, kreeg gelijk alle verhalen van de verrotte kleppen voor me enzo. Alles schijnt al wel alumimium te zijn maar je weet maar nooit...

Gewoon nog even verder zoeken want ze zijn er dus wel :)

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:07

Ook ik denk dat je pech hebt gehad en toevallig bij een verkeerde bent geweest. De ene persoon onderhoud zijn spullen beter dan de andere persoon.

Voorbeeld ik heb een trailer van 32 jaar oud, we hebben hem inmiddels wel een keer opnieuw van hout voorzien en een nieuwe bodem maar ding ziet er nog goed uit en is wederom weer door de keuring heen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:51

Wij hebben onze trailer gekocht bij een dealer, was ook 10 jaar oud. Door de vorige eigenaars altijd heel goed onderhouden geweest. Trailer is heel keurig en perfect in orde. Rijd na 3 jaar nog altijd super!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:04

Het hangt van de degelijkheid en het onderhoud af. Als er jaarlijks aandacht aan besteed is, dan is dat al een groot voordeel. Verder is een wekelijks gebruikte trailer technisch vaak beter, dan eentje die nooit gebruikt wordt.

Kitranden, banden (staat een weeknr en jaartal op) kunnen zeker 6 jaar mee, houtwerk is lastig... Die van mij zag er goed uit, maar bleek toch behoorlijk rot te zijn, vooral de zijwanden. Het chassis is echter nog als nieuw. Ik heb een weijer, een ifor gaat denk ik ook een leven lang mee.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:53

hou er rekening mee dat bij de oudere ifor s tussen het aluminium(buitenkant) en bekleding (binnenkant) hout zit van 10mm dikte en die willen wel eens weg willen rotten
je kunt het ieder geval voelen als je op de buitenkant drukt kun het al merken als hij zacht zou kunnen wezen .

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:18

wij hebben vorig jaar een trailer gekocht van 25 jaar oud!

onze eerste trailer, en er zaten keurings papieren bij, maar we waren toch te naif !

we hebben hem laten repareren, en dit moest er allemaal aan gedaan worden

- laadklep vernieuwd
- nieuw rubber voor de laadklep
- nieuwe stangen
- tussenschot gespoten
- pvc aan tussen schot (ivm scheuren)
- nieuwe ramen (oude waren verteerd en lekte , konden niet meer dicht enz.)
- nieuwe wielkappen

er moet nog steeds veel gedaan worden zoals ander zeiltje want die lekt ook, en ik denk dat bij de komende beurt de banden vervangen moeten worden maar wij hadden er dus veel meer werk aan dan gedacht!

gelukkig hadden wij iemand die dat super netjes voor ons gedaan heeft! en een stalgenootje heeft er nog een zadelkamer in gebouwd!

maar eerlijk is eerlijk, wij hadden veel kritischer moeten zijn bij de aankoop, want voor dit geld hadden we byna een nieuwe kunnen hebben :D

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:46

Het belangrijkst is dat er regelmatig onderhoud is geweest. Bodem en remmen zijn erg belangrijk.
Vaak kan je aan de buitenkant nog wel zien in welke staat de trailer verkeerd, echter is het remmechanisme minstens zo belangrijk maar lastiger zelf te beoordelen.
Ik zou zeggen kom bij mijn trailer kijken ;-) staat ook te koop en 8 jaar oud...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 12:36

Nou het is gelukt :) Ik heb nu een trailer in hele nette staat gevonden. Dit jaar moeten alleen de bandjes vervangen worden (kleine droogte scheurtjes), verder is de trailer echt in super goede staat.
Hij heeft volgens het bedrijf net zijn onderhoud gehad, alles is open geweest (remmen etc). Heb ook een half jaar garantie.

Geka bedankt voor je tip! ik heb gekeken maar de wanden lijken nog goed, evenals de bodem.

Gossa4ever wat balen van je miskoop! Hier was ik ook bang voor idd, ik ga de trailer nogmaals uitgebreid nakijken thuis, maar hij ziet er zo naar wat ik kon vinden nog prima uit.

Evelien bedankt voor je aanbod, maar heb er dus al 1 gevonden (en ik ging ook voor een 2 paards). Succes met de verkoop!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:54

Je zou nog kunnen overwegen een aankoopkeuring te doen bij Gap, dan weet je zeker dat de trailer goed is of niet.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:06

Dat is waar cissy, misschien doe ik dat ook wel even, bedankt voor de tip! Gap zit volgens mij maar 25 minuutjes van mij af, dat is goed te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:00

Ze hebben in ieder geval lekkere koffie :D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:34

Is het een ifor williams geworden of een ander merk?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:57

Het is een Ifor geworden :D Moet ook wel ivm een nogal stuiterend paard op de trailer (ik ben hem ook al eens verloren uit een trailer, vandaar dat hufterproof en compleet af kunnen sluiten een must is)
Het is er 1 uit 2002 maar ziet er echt nog super netjes uit. Nauwelijks roest, alles gaat super soepel, is altijd netjes onderhouden.