rijbewijs b of be check

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corbosman

rijbewijs b of be check

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:32

Hoi, voor de lol, en omdat ik er veel vragen over krijg van stalgenoten/vrienden (van de 10 mensen die ik het vroeg, hadden er 10 het fout) heb ik een simpele website gemaakt waar je met een paar klikken kan bepalen of je legaal mag rijden met je auto/aanhanger/rijbewijs combinatie onder de nieuwe rijbewijs regels.

Rijbewijs B of BE

Sim

Re: rijbewijs b of be check

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:34

Geinig en simpel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:40

misschien moet je er ook even bij vermelden welke gewichten ze dan moeten nemen want daar gaat het nl altijd fout. Men weet niet wat MTM is en neemt soms gewoon leeg gewicht auto en laadvermogen trailer....

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:20

Als je op de zwarte link klikt bij "toegestane maximum massa" laat het een plaatje zien met welke je moet hebben. In het kentekenbewijs staat ook letterlijk 'Toegestane Maximum Massa'. Maar ik kan er wel een apart zinnetje van maken zodat duidelijker is dat je er op kan klikken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:27

Mooi initiatief :)

cissy schreef:
misschien moet je er ook even bij vermelden welke gewichten ze dan moeten nemen want daar gaat het nl altijd fout. Men weet niet wat MTM is en neemt soms gewoon leeg gewicht auto en laadvermogen trailer....

Inderdaad, er worden allerlei gewichten gepakt behalve de goede :x

corbosman schreef:
Als je op de zwarte link klikt bij "toegestane maximum massa" laat het een plaatje zien met welke je moet hebben.

Is dat een pop-up? Ik krijg namelijk niets te zien.

Misschien ook handig om ergens bij te zetten dat de tmm van de aanhanger hoger mag zijn dan het maximale trekgewicht van de auto. Zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is dan het maximale trekgewicht.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:29

Ja, dat is een popup. Als die geblokkeerd zijn zie je het niet :). Maar ik maak de tekst wel duidelijker dat je het goede getal opzoekt in je kentekenbewijs.

Als je bij het volgende scherm ziet dat je mag rijden, staat er een zinnetje dat je moet checken of je auto het daadwerkelijke gewicht wel kan trekken door te kijken bij "maximum te trekken massa".
Laatst bijgewerkt door corbosman op 04-03-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:32

De ingewikkelde regels komen trouwens als je BE hebt gehaald na 19 januari 2013. Dan moet je ineens kijken naar de maximale last op de koppeling en de last op de as. Als mensen al niet eens de TMM kunnen vinden, laat staat de koppeling en aslast :)

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:08

Waar de meeste mensen de fout in gaan is dat ze denken dat je met een grotere auto meer mag. Maar als je alleen je B rijbewijs hebt is eigenlijk het omgekeerde waar. Als jij een dikke pickup truck hebt met een maximum massa van 3000 kg, mag je vrijwel geen enkele aanhanger meer rijden, en al helemaal geen paardentrailer. Je moet dan je E rijbewijs halen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:14

corbosman schreef:
De ingewikkelde regels komen trouwens als je BE hebt gehaald na 19 januari 2013. Dan moet je ineens kijken naar de maximale last op de koppeling en de last op de as. Als mensen al niet eens de TMM kunnen vinden, laat staat de koppeling en aslast :)

Valt wel mee hoor, met gewone aanhanger / trailer / caravan is dat niet van toepassing. Aslast en zo heeft betrekking op de BE 'vrachtautootje met oplegger' combi's die men met de nieuwe regeling een beetje probeert in te dammen. In een paar ander topic's heb ik daar foto's van geplaatst.

Dit soort voertuigen die met het oude BE bestuurd mogen worden terwijl eigenlijk de bedoeling is dat je daar vrachtwagenrijbewijs voor nodig zou hebben.

Afbeelding

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:56

Rex_Rolfo schreef:
Valt wel mee hoor, met gewone aanhanger / trailer / caravan is dat niet van toepassing. Aslast en zo heeft betrekking op de BE 'vrachtautootje met oplegger' combi's die men met de nieuwe regeling een beetje probeert in te dammen. In een paar ander topic's heb ik daar foto's van geplaatst.

Het is iets complexer dan dat. Ja, de nieuwe regels limiteren wat je normaal mag trekken met BE tot 3500. Maar vervolgens zijn er uitzonderingen voor specifiek opleggers en middenasaanhangers zoals paardentrailers. Door die uitzonderingen mag je dan vaak veel meer dan 3500 trekken.

In de praktijk zal dit op de meeste normale aanhangers geen invloed hebben omdat hun maximale massa onder de 3500 zit, maar voor bv een 3 paard trailer of een grote caravan kan dit in je voordeel uitvallen en mag je die alsnog rijden.

Dat geldt ook voor opleggers.

Je moet dan je aslast en koppelinglast opzoeken en in m'n website invullen :)

Cor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:02

Rex_Rolfo schreef:
corbosman schreef:

Dit soort voertuigen die met het oude BE bestuurd mogen worden terwijl eigenlijk de bedoeling is dat je daar vrachtwagenrijbewijs voor nodig zou hebben.

[ Afbeelding ]

Nee, hier is gewoon gebruik gemaakt van marges, precies zoals met die bestelauto's die een TMM van 4250kg hebben en die op B-rijbewijs gereden mogen worden (nog steeds!)

Ik heb eens gekeken voor zo'n autootje te huren als oprijwagen; bleek dat ik voor 2/3 van de prijs een 12-tons vrachtrwagen kon huren, tegen lagere km-kosten!! C-rijbewijs heeft voordelen...... :D :D

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:08

super handig (maar ik had m ook zonder deze link goed :D)

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:32

ikke schreef:
Nee, hier is gewoon gebruik gemaakt van marges, precies zoals met die bestelauto's die een TMM van 4250kg hebben en die op B-rijbewijs gereden mogen worden (nog steeds!)

Waar maak je dit uit op? Als ik de regels er op na lees mag je met B een drie of vierwiel voertuig rijden met een TMM van 3500. In de documenten die ik heb staan geen uitzonderingen voor bestelautos.

Heb je een URL waar ik dat kan vinden?

Je hebt wel een nieuw B+ rijbewijs, waar je nog steeds tot 3500 mag rijden als auto, maar waar de combinatie tot 4250 mag. Je mag met B+ dus een auto van 3500 rijden, en dan alsnog een aanhanger van 750. Maar je mag geen auto van 4250 rijden.

Ik gebruik dit document.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:05

handig en ik zit goed,maar zo had ik het ook berekend
maar toch fijn als het bevestigd wordt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:32

corbosman schreef:
ikke schreef:

Waar maak je dit uit op? Als ik de regels er op na lees mag je met B een drie of vierwiel voertuig rijden met een TMM van 3500. In de documenten die ik heb staan geen uitzonderingen voor bestelautos.

Heb je een URL waar ik dat kan vinden?

Je hebt wel een nieuw B+ rijbewijs, waar je nog steeds tot 3500 mag rijden als auto, maar waar de combinatie tot 4250 mag. Je mag met B+ dus een auto van 3500 rijden, en dan alsnog een aanhanger van 750. Maar je mag geen auto van 4250 rijden.

Ik gebruik dit document.

Je mag altijd 750kg TMM trekken, ongeacht het rijbewijs.
Dat is ook de truc met die bestelbusjes: 3500kg-spec auto met een lorry eronder die 750kg mag wegen. 3500 + 750 = 4250kg.......
Uiteraard kan en mag hier geen aanhanger meer achter.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:34

Hah, mijn code deed het idd goed. Altijd 750kg ongeacht de tmm van de auto (tot max 3500 van de auto).

Kan je eens een foto van zo'n lorry opsporen op google? Ben benieuwd hoe die er uit zien :) Klinkt een beetje als een grijs gebied.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:48

corbosman schreef:
Hah, mijn code deed het idd goed. Altijd 750kg ongeacht de tmm van de auto (tot max 3500 van de auto).

Kan je eens een foto van zo'n lorry opsporen op google? Ben benieuwd hoe die er uit zien :) Klinkt een beetje als een grijs gebied.

KAV verhuurt ze: http://www.kav.nl/speciale-voertuigen enkele opties.
De ogenschijnlijke tandem-as-constructie is feitelijk één achteras van de auto en één as van de lorry.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:57

Ik vind het wel een beetje vergezocht :) Want de TMM van de lorry mag hooguit 750KG zijn. Je mag niet zomaar meer dan 750KG in die achterbak gooien en zeggen dat je dan aan de 4250 zit. Of je moet de rest gewoon in de cabine gooien :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:21

corbosman schreef:
Ik vind het wel een beetje vergezocht :) Want de TMM van de lorry mag hooguit 750KG zijn. Je mag niet zomaar meer dan 750KG in die achterbak gooien en zeggen dat je dan aan de 4250 zit. Of je moet de rest gewoon in de cabine gooien :)

Nee, het is gewoon 3500kg TMM of 4250kg TMM en daarmee heb je netto 500 - 600kg meer laadvermogen en bij die B-rijbewijs paardenautootjes is dat het verschil tussen net wel en net niet.........

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:24

Zo lees ik de regelgeving niet. Er staat:

1) je auto mag maximaal 3500 TMM zijn
2) je aanhanger mag maximaal 750 TMM zijn
3) je aanhanger mag eventueel meer dan 750 TMM zijn, maar dan mag de combinatie niet meer dan 3500 TMM zijn.

(zie de regelgeving)

Dus je mag niet zomaar uitgaan van een combinatie van 4250 bij rijbewijs B. Je mag alleen maar uitgaan van 4250 als de aanhanger niet meer dan 750 tmm is en de auto niet meer dan 3500. Een aanhanger/lorry van 1000 en een auto van 3250 mag dus absoluut niet.

Dit is voor rijbewijs B. Voor rijbewijs B+ geldt inderdaad bij 3 dat de combinatie 4250 mag zijn. Maar je had het over B.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:42

corbosman schreef:
Zo lees ik de regelgeving niet. Er staat:

1) je auto mag maximaal 3500 TMM zijn
2) je aanhanger mag maximaal 750 TMM zijn
3) je aanhanger mag eventueel meer dan 750 TMM zijn, maar dan mag de combinatie niet meer dan 3500 TMM zijn.

(zie de regelgeving)

Dus je mag niet zomaar uitgaan van een combinatie van 4250 bij rijbewijs B. Je mag alleen maar uitgaan van 4250 als de aanhanger niet meer dan 750 tmm is en de auto niet meer dan 3500. Een aanhanger/lorry van 1000 en een auto van 3250 mag dus absoluut niet.

Dit is voor rijbewijs B. Voor rijbewijs B+ geldt inderdaad bij 3 dat de combinatie 4250 mag zijn. Maar je had het over B.

Nee, je mag altijd 750kg TMM trekken. Daar maakt men gebruik van, door die lorry een 750kg-spec mee te geven. Deze auto's hebben achter ook een witte kentekenplaat!
Op die manier mag de combi dus een 4250kg spec hebben en mag je toch met B-rijbewijs ermee rijden.

Er zijn ook combi's met een zwaardere lorry eronder en daar heb je dan ook B+ of BE rijbewijs voor nodig.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:56

Dat snap ik, maar die lorry ziet er uit alsof men er van uit gaat dat je er meer dan 750 mee gaat vervoeren. En dat mag dus niet. Je mag niet je lorry een 750K spec geven, maar vervolgens in je advertentie zetten dat je met die combi veel meer mag vervoeren :) Tenzij je de extra betonblokken niet in je achterbak maar in je cabine gooit :)

Bv, die onderste in jouw link, waar bij staat 'B', zegt 1100 KG laadvermogen. Maar als die die truuk gebruikt, mag je dus geen 1100 in je laadbak gooien, want die heeft een 750 spec dan.

Of bedoel je 1 van de andere wagens, waar B+E in de advertentie staat? Maar daar geldt hetzelfde voor. Met B mag die alleen maar een 750 spec hebben, dus hoe kan je in je advertentie dan zeggen dat het een laadvermogen van 2 ton heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:12

corbosman schreef:
Dat snap ik, maar die lorry ziet er uit alsof men er van uit gaat dat je er meer dan 750 mee gaat vervoeren. En dat mag dus niet. Je mag niet je lorry een 750K spec geven, maar vervolgens in je advertentie zetten dat je met die combi veel meer mag vervoeren :) Tenzij je de extra betonblokken niet in je achterbak maar in je cabine gooit :)

Bv, die onderste in jouw link, waar bij staat 'B', zegt 1100 KG laadvermogen. Maar als die die truuk gebruikt, mag je dus geen 1100 in je laadbak gooien, want die heeft een 750 spec dan.

Of bedoel je 1 van de andere wagens, waar B+E in de advertentie staat? Maar daar geldt hetzelfde voor. Met B mag die alleen maar een 750 spec hebben, dus hoe kan je in je advertentie dan zeggen dat het een laadvermogen van 2 ton heeft.

Ah, zit daar je verwarring. Sorry mijnerzijds dat ik daar onduidelijk in was.

Je hebt inderdaad verschillende versies met zo'n lorry.
De wagens van KAV hebben zwaardere lorry's en vallen binnen de regels voor rijbewijs BE. Je hebt ook versies met een lorry van 750kg TMM en dan val je binnen de regels voor B-rijbewijs.

Het is inderdaad de wet op het scherp van de snede benaderen, maar het klopt wel en deze wagens hebben ook een RDW-goedkeuring.

biertjuh_tw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:45

Site ziet er goed uit, en zal vast ook wel kloppen, handig voor de toekomst als ik ook eens wat uit moet zoeken.. Helaas nu nog geen rijbewijs maar daar zal snel verandering in komen..

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:28

Handige site! Goed gemaakt :)

Voor mij niet echt veel meerwaarde, ik mag eigenlijk alles wel rijden, zolang de auto het mag trekken. Ik heb alles t/m CE