Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:45

Mijn oudste dochter (bijna 8) rijdt nu een tijdje op een manege en bij ons thuis op onze shetlander. Omdat zij (en wij :D ) het rijden en de ponies zo leuk vindt zijn we aan het rondkijken voor een (grotere) pony voor thuis. Ponies zat, maar wat zoek ik nu eigenlijk? Zelf neig ik heel erg naar een braaf oudje die nog lekker met haar wil rondhobbelen en waar ze veel plezier mee kan hebben en vertrouwen van kan krijgen. Maat maakt dan misschien niet eens zoveel uit wat mij betreft.

Maar de een zegt ga toch voor een kleine maat, de ander roept neem een jongere/grotere pony dan kan ze langer vooruit want anders moet je weer snel een andere kopen, weer iemand anders zegt ja, je wil toch een beetje een knapperd voor als je ooit op wedstrijd gaat, of "als ze jong zijn en braaf dan blijven ze ook wel braaf, oudere ponies kunnen ook stout zijn" kortom, ik weet helemaal niet wat verstandig is om te doen...

Er zijn volgens mij zoveel fouten die je kan maken als je een eerste pony gaat kopen, ik wou ze niet allemaal maken :+

Zelf ben ik begonnen op een welshje die niet zo braaf was maar toen was ik ook al 11. Mijn dochtertje is bijna 8, dat is toch een heel verschil dus ik kan het zelf niet goed vergelijken. Het mooiste zou zijn via zo'n ponyclubcircuit natuurlijk, maar daar zit ik nu helemaal niet in momenteel...

Dus. Waar moet ik naar zoeken. Help :P

Lolacabana

Re: Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:00

Ik zou voor een C pony gaan, daar ben ik ook mee gaan rijden en heb er tot mijn 18 mee kunnen rijden.

Je zou via de manege eigenaar kunnen gaan zoeken, die hebben meestal wel een groot netwerk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:01

Zoek naar een rustig dier, maat is niet zo belangrijk, al zou ik geen gigant nemen. Ouder dier is aan te raden. maar vooral goed informeren. Vaak gaan kijken met en zonder kind en uitgebreid proefrijden met een ervaren iemand erbij. Natuurlijk een keuring laten doen.

Misschien kun je via een manege aan een leuk dier komen. Een kennis van mij had een kruising haflinger-onbekend gekocht voor haar 8-jarige dochter. Hij was 9 jaar en liep al drie jaar in een kleine manege. Heb zelden een geschikter dier gezien. Heel braaf, absoluut niet saai en bomproof.

Zelf hebben wij een brave, makke kinderpony gekocht (een a-welsh), die dus totaal ongeschikt was als kinderpony. Kijk niet te veel naar het uiterlijk, vooral naar het karakter.

Onze vroegere hoefsmid had zijn kinderen opzettelijk op grote paarden leren rijden, want 'die zijn veel rustiger dan die hittepetitten van pony's', zoals hij zei.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:09

Elk paard is natuurlijk anders maar een new forest is echt een kinder/wedstrijd pony. Heerlijk en vriendelijk ras!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:13

Karakter is het belangrijkst, leeftijd zou me niet veel uitmaken, liever een jonger, braaf dier wat wel wil werken, dan een oudere die ingesleten (slechte) gewoonten heeft.
Qua maat zou ik er wel 1 nemen waar ze nog even mee vooruit kan (en jijzelf eventueel ook nog op kan?)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:16

Onze dochter was nog geen 3 toen zij op korte wandelritjes meeging op onze eerste eigen pony (shetlander). Toen zij een jaar of 7 was, begon ze al echter te willen rijden en bleek dit regelmatig een behoorlijk gevecht te worden. Het ging dus wel, ze heeft ook een paar keer bixie met hem gereden en met mij samen op buitenrit maar het was nooit echt relaxed en ontspannen (voor de wagen is het echt een ster en dat lijkt hij zelf geweldig te vinden dus rijdt onze oudste zoon er nu mee).

Wij zijn toen voor een oudje gegaan. Een A pony van rond de 1m10 en volgens haar paspoort 22 (maar de DA zei dat het paspoort er ook rustig 10 jaar naast zou kunnen zitten ;) ). In de ogen van velen was dit waarschijnlijk een erg lelijke pony om te zien :P (zie profiel) maar deze pony was vanaf dag 1 dikke vriendinnen met onze dochter (toen dus 7). Ze volgde onze dochter los overal en onze dochter scheurde er achterstevoren zonder zadel mee door de wei ;). Lag Dicky in de wei te slapen, lag onze dochter er bovenop. Dicky was 300% bomproof en regelmatig heb ik mijn dochtertje voor moeten laten gaan als mijn Fjord iets eng vond ;)

Na ruim een jaar zijn we met Dicky gaan minderen in het werk en kreeg onze dochter er een C pony (1m30) bij (type sportmodel). Onze dochter had nooit zo kunnen leren rijden zonder die oude oma omdat alles ontspannen, relaxed en zonder gevecht/dwang o.i.d. ging. Had ik dit achteraf allemaal geweten was ik destijds meteen voor een oude bep gegaan. Mijn advies is zelf ook altijd voor beginnende ruiters met een eigen pony, zorg dat het een pony is waarmee ze relaxed en vol vertrouwen kunnen "rondboemelen". Ze zijn toch over het algemeen te jong om dingen rijdtechnisch op te lossen dus als je kunt zorgen dat er niets "op te lossen" valt, maar gewoon op en top genieten, geef je ze (denk ik) de beste ponyjeugd.

Enige nadeel van een oudje? Helaas hebben wij vorig jaar van Dicky afscheid moeten nemen omdat haar lichaam op was en hoewel onze dochter ook echt gek is op haar nieuwe pony, zal Dicky altijd 'numero uno' zijn!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:16

Het hangt ook af van eventuele ambitie om wedstrijden te gaan rijden, maar ik zou zeker kijken naar een stokmaat die goed bij je dochter past een pony op de groei werkt niet zo. Ga een pony goed uit proberen en indien mogelijk, schaf via een bekende een pony aan.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:18

Een pony van een jaar of 9-10 die lekker cool in zijn/haar hoofd is, daar kan ze dan nog een hele poos mee vooruit. En dan geloof ik eerder dat ik voor een c pony zou gaan dan een b pony. Kinderen groeien op die leeftijd nog volop. Maar ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot ze zelf is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:20

Braafheid is het allerbelangrijkst; maar een prettig maatje is ook fijn.
Voor een 8-jarige is een flinke pony al snel een reus.
Dus - als je de keuze hebt - liever een wat kleiner handzamer dier, waar het ruitertje goed mee overweg kan in de stal en als ruitertje. (A- of B-pony)
Een grotere pony kan ze qua maat wat langer mee toe, maar een ruitertje verandert ook als ze ouder wordt.
Mogelijk is ze dan toe aan een wat uitdagender pony, en niet de brave kinderpony die een 8-jarig nodig is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:21

Proficiat Nathalie! Ben het helemaal met je eens. ONze instructrice had voor haar zoontje en dochter ook twee hele oude pony's gekocht en super braaf. Beiden liepen tegen de 30 jaar en die kinderen hebben zo fijn op die beestjes kunnen leren. Inderdaad toen de pony's vier jaar verder waren was het op en heeft ze beiden voor de winter in moeten laten slapen. Maar ik heb zelden bravere kinderpony's gezien voor de kleintjes (zoontje was 8 jaar dochter 6) als bij haar. Het zag er niet uit maar de kinderen en die pony's waren zo gek met elkaar.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:23

je hebt 8 jarigen die nog heel klein zijn maar ken ook 8 jarige kinderen die al behoorlijk aan de maat zijn. Denk dat je daar eerder naar moet kijken dan of het een a of b pony moet zijn. Als ik naar mijn kinderen kijk, waren destijds al te groot voor een a. Maar ken ook meisjes van 18 die nog zat op een shetlander kunnen. Omdat ze gewoon heel klein en fijn gebouwd zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:26

Ik heb nu contact met iemand over een 21 jarige pony. Aan de ene kant denk ik, leeftijd geen probleem, aan de andere kant, 21 is ook best wel oud, alhoewel ze op de manege waar ze rijdt bijna allemaal tegen de 30 lopen... Inderdaad Nathalie, misschien moet je ook al vrij snel afscheid nemen. Wedstrijdambities weet ik niet zeker of ik daar nu al rekening mee zou moeten houden, volgens mij heeft ze nu in ieder geval nog heel veel plezier in het lekker rondsturen en meerijden ;)

Oh ja, die A-welshjes, ik zie ze ook voorbij komen, wat een prachtige diertjes <3

Ik zie allerlei ponies trouwens ook al in de categorie 3-6 jaar voorbijkomen als bomproof kinderpony, maar zouden die daadwerkelijk zo betrouwbaar zijn?

Ja vaak kijken is zeker aan te raden inderdaad. Ik heb een aantal heel leuke ponies gezien, maar volgens mij doen ze een wedstrijdje "woon zover mogelijk van de eventuele koper af" -O-

Heb trouwens ook een zo van de foto sympathieke en brave 11-jarige kleinere D-maat haflinger gezien, kunnen die geschikt zijn? Die zijn dan weer behoorlijk breed qua zit lijkt mij of niet? Ze is niet overdreven lang ofzo, maar van haar leeftijdsgenootjes wel een van de langere. Ze rijdt op les op een smal d-maatje en dat lijkt helemaal niet verkeerd eigenlijk, maar eigen is toch anders dan zo'n doorgewinterde lespony denk ik...

Ik vind het zo lastig. Als ik de pony kan bekijken zal ik waarschijnlijk best redelijk kunnen inschatten of het wat wordt of niet, maar om nou steeds twee uur enkele reis in de auto te zitten om even te gaan kijken...

Dank allemaal voor het meedenken trouwens, ik kan het even niet zo snel bijhouden allemaal maar alle inbreng wordt gewaardeerd ;)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:27

Ik zou voor een braaf paardje van rond 1.40m gaan.
Die wel een beetje uitstraling heeft maar vooral erg betrouwbaar is.
Beetje ervaring met wedstrijden/bixie/buiten rijden heeft.
Zou vanaf de 7 jaar tot 13 jaar zoeken.
Zodat ze er ook langere tijd plezier aan kan beleven

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:31

WowAmigo schreef:
Ik heb nu contact met iemand over een 21 jarige pony. Aan de ene kant denk ik, leeftijd geen probleem, aan de andere kant, 21 is ook best wel oud, alhoewel ze op de manege waar ze rijdt bijna allemaal tegen de 30 lopen... Inderdaad Nathalie, misschien moet je ook al vrij snel afscheid nemen. Wedstrijdambities weet ik niet zeker of ik daar nu al rekening mee zou moeten houden, volgens mij heeft ze nu in ieder geval nog heel veel plezier in het lekker rondsturen en meerijden ;)

Toen ik 9 was kreeg ik 18 jarige pony van 1.51.
Was totaal niet de meest brave kinderpony maar heb er een heleboel opgeleerd.
Pas sinds mijn 16e ben ik begonnen met wedstrijden en daarvoor altijd maar wat rond gehobbeld en af en toe een wedstrijdje.
Zou gewoon wat rond zoeken en dan kom je van zelf wel wat tegen.
En ze mogen natuurlijk af en toe wel wat streken hebben, daar leren ze alleen maar van

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:35

Als de 21 jarige braaf is en op een manege al loopt zou dat een heel goede pony kunnen zijn. Even goed checken dat hij hard op de benen is en waarom ze hem weg willen doen.
Zelf ben ik voor kinderen niet zo kapot van Haflingers, fjorden, merens en meer van dat soort paarden want die paarden hebben vaak voor die kleintjes te veel karkater en gaan dan staken vervelend doen, drammen, door alle hulpen heel rennen enz. Daar moet je vaak heel consequent mee zijn (heb zelf twee merens, die ik geweldige paarden vindt, dus ik vind dat ik zo'n opmerking over dit soort rassen mag maken!). Dat neemt niet weg dat er zeker paarden tussen zullen zitten die de uitzondering zijn die de regel bevestigen. Maar toch vind ik een waarschuwing voor kleine kinderen met deze rassen op zijn plaats.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:36

Ik heb een d-pony in de aanbieding van 23 jaar.

Tja, wat is oud, ze heeft haar hele leven nog nooit iets gehad, altijd rustig mee gedaan.
Op haar 19e nog een gezond veulen gehad.

Ik heb een tijdje een bijrijdster gehad, maar dat bleek achteraf niet te passen, pony was wel blij, alleen wij niet :+

Ik merk gewoon dat alleen in de weide staan ik haar daarmee tekort doe en daarom zoek ik een fijn huis en iemand die haar wel genoeg aandacht kan geven.

Wellicht een optie?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:37

Een jong brave is heel goed mogelijk, net zoals een 21 jarige niet braaf kan zijn. Ik weet niet in welke omgeving je zoekt maar op mp kun je afstand intypen krijg je niet van alles voor je neus wat zo leuk lijkt maar ook zo ver weg staat..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:38

Als het een brave en gezonde D-pony is van Kaatje waarom niet TS. Kan interessant zijn voor jullie. Voordeel van de D is dat ze er tot en met de pubertijd op kan blijven rijden. Pony's kunnen met een beetje geluk zo oud worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:38

Ik heb het toch regelmatig mis zien gaan met 'een paardje op de groei'.
Resultaat: (Onzekere) ruitertjes die alles onder begeleiding moeten doen.
Liever iets korter, maar volop plezier; dan het gestuntel van een klein kind op een (te) grote pony.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:40

Verkijk je niet op leeftijd. Vooral de pony's zijn op hogere leeftijd vaak echt nog fit en sterk. Wij hebben een Fjord van 1m40, heel vriendelijk in de omgang. Echt een Golden Retriever in paardverpakking. In de wei/bak zo superbraaf met ons dochtertje.

Afbeelding

Maar een buitenritje o.i.d. kun je vergeten. Veel te sterk voor ons kleine dametje. Ze heeft gewoon helemaal niets te vertellen dus buiten is alleen "aan het touw" (onze dochter vindt dat de meest gruwelijke woorden die er zijn :') ). Met Dicky had ik haar bij wijze van spreken nog helemaal alleen op buitenrit kunnen laten gaan (gebeurde uiteraard nooit maar geloof me dat gemoedsrust voor jezelf heel veel waard is! Het gaat er niet alleen om dat je dochter de pony vertrouwt maar ook dat jij je dochter aan de pony toevertrouwt (mijn man en ik noemden Dicky altijd grappend onze babysitter :) )

Zou als ik jou was dus gerust eens gaan proefrijden bij de 21 jarige. Als je hier in de buurt (Flevoland) woont, mag ze hier ook komen proberen hoor, onze Fjord en de Welsh C van onze dochter om eens een gevoel erbij te krijgen (maar bij de laatste zul je al zien dat dat verre van een makkelijke tante is en geen echte kinderpony)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:40

Een jong brave is heel goed mogelijk, net zoals een 21 jarige niet braaf kan zijn. Ik weet niet in welke omgeving je zoekt maar op mp kun je afstand intypen krijg je niet van alles voor je neus wat zo leuk lijkt maar ook zo ver weg staat..
Kun je zelf ook rijden?en dus de pony proberen? Neem anders iemand mee die al aardig kan rijden die kan waarschijnlijk al veel "voelen" aan een pony.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:41

@Josje Ja wedstrijden was bij mij ook pas vanaf mijn 14e of zoiets, dus wat dat betreft... Ja, ik ben al heerlijk aan het rondkijken, maar de ponies die ik aansprekend vindt zijn minimaal 2 uur rijden, dus ik wil echt even goed nadenken wat ik nou precies zoek!

@pien_2010 die benen is misschien een puntje bij deze, je kunt er niet meer mee springen want dan krijgt ie dikke benen. Pony lijkt zo uit de info verder wel iets waar we naar zoeken, maar dat is wel een struikelblokje denk ik. Hij hoeft echt geen parcoursen af te leggen, maar af en toe een huppeltje zou toch eigenlijk geen probleem mogen zijn...

@kaatje, heb je eventueel foto's?

@pizza, ja dat weet ik, maar als ik dat doe vind ik dus niks wat me meteen aanstaat -O-

Omgeving Achterhoek trouwens!

@senna: ja heb je ook gelijk in, maar op de grotere pony van de les gaat het ook lekker. Maar dan moet het dus echt wel een brave zijn inderdaad, anders wordt het niks.

Verder ben ik er zelf altijd bij met rijden, ik moet onze shetlander ook nog wel eens ehhh begeleiden :D

Ik heb zelf veel rijervaring trouwens, dus een grotere zou ik zelf ook nog kunnen proberen/bijrijden.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:43

Een haflinger zou ik niet doen.
Ten eerste omdat ze behoorlijk breed zijn, wat slecht is voor de heupen, ten tweede omdat als ze in de gaten krijgen dat ze dat kleine meisje wel aan kunnen, ze echt ontzettend vervelend kunnen worden met rijden.
Een leuke C-pony zou ik kiezen.
En tja welshjes, je hebt hele lieve, maar ook echt draken, zeker als ze wat jonger zijn.
Zo'n welshje van 4 kan braaf zijn, maar kijk wat voor ruiter hem/haar nu rijdt.
Als dat iemand is die al jaren rijdt, wedstrijden etc, al diverse pony's gereden heeft, is zo'n pony inderdaad braaf, TOT er iemand op gaat rijden die het grotendeels nog moet leren, en dan kan die brave pony heel makkelijk ook heel vervelend worden.
Wij hebben destijds voor onze dochter van 10 (klein meisje) een 11 jarige c-pony gekocht.
Superbraaf op buitenrit, en met rijden wel eens wat dwars maar nooit gevaarlijk of gemeen.
Aan elkaar wennen moet altijd, maar als je weet dat ze ondertussen geen gekke dingen doen, is voor moeders wel zo rustgevend.
Ik hielp haar dan ook even opzadelen en ging als zij reed, ondertussen zelf even andere dingen doen.
Heerlijk is dat, dat je niet met angst en beven toe hoeft kijken en hopen dat er niks gebeurt.
Onze pony hebben we net verkocht in november, aan ook weer een meisje van 10.
Onze dochter was er na 6,5 jaar echt uitgegroeid.
Nieuwe eigenaar is er ook weer dolgelukkig mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:45

eldora1 schreef:
Elk paard is natuurlijk anders maar een new forest is echt een kinder/wedstrijd pony. Heerlijk en vriendelijk ras!

Daar vergis je dan behoorlijk in, ze zijn niet altijd geschikt voor een 8 jarig kind.

Ken er zat die heel ondeugend zijn en heel pittig zijn, kende er zelfs een paar dat met hun 30ste nog behoorlijk pittig zijn, zulke werkgrage dieren.

Belangrijkste is om te kijken naar het karakter en hoe het dier is en of het geschikt is van wat TS graag ziet en hebben wilt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:50

@Dakotah, inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken, niet doen dus, die haflinger. Ik heb zelf geen ervaring met dat soort rassen qua karakter, maar de dame was inderdaad wel breed gebouwd, dan hebben ze misschien al snel helemaal niets meer te vertellen.

En inderdaad, die jonge ponies die als kinderpony worden aangeboden daar zit er (op de foto) in ieder geval wel een op het oog meer ervaren ruitertje op. Ik zou daar zelf niet aan denken trouwens, maar was even benieuwd of er iemand was die dat wel gedaan had en hoe dat uitgepakt had. (Zo vond ik zelf al eens een driejarige onder-mij-doooodbrave hengst zeer geschikt voor mijn vriend om even een rondje op te toeren :') )

Heb zelf trouwens vanaf mijn 12e een new forest gehad, dat was wel echt een ideale pony, zo braaf, is ook stokoud geworden.