Paard kopen uit Belgie, hoe werkt dat precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Paard kopen uit Belgie, hoe werkt dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 11:25

Kan iemand me misschien vertellen wat je moet doen als je een paard wil kopen uit Belgie? Hij moet geloof ik gechipt zijn. Welke formulieren moet je regelen?
Waar moet je op letten. Wanneer niet meenemen?
In Nederland of Belgie keuren? Tips? Sites met info... Alles welkom.... ;-)

HorseTopShop

Re: Paard kopen uit Belgie, hoe werkt dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:18

Chip is sowieso tegenwoordig verplicht. Waar je je paard ook vandaan haalt.

Je hoeft niks met formulieren te regelen. Alleen een koopcontract natuurlijk.

Waar je op moet letten en wanneer niet meenemen is een nogal groot begrip. Laat het paard in ieder geval keuren.

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:25

Niks , hetzelfde als je in Nederland zou doen als je een paard/pony koopt.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:24

Is er dan geen spraken van bijv import(kosten)?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:37

Ligt aan het stamboek. Ik heb mijn merrie wel laten importeren met het oog op fokken (anders zou weer gedoe worden, Nederlands veulen uit Belgische merrie 'kan niet'). Was 300 kwijt ongeveer. Maar op zich maakt het verder niet veel uit volgens mij hoor.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:42

Volgens mij moet er wel een gezondheidsverklaring van de DA bij het paard zitten. Was bij mij een jaar of 10 geleden in ieder geval wel zo. Weet niet of dat anders is bij een aankoop. Bij mij was het paard al van mij en verhuisde ik naar Nederland.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:47

In principe hoef je niks meer of minder te regelen als ware het een nederlands paard.
Maar: met het oog op fokkerij, stalling in belgië of terugverkoop naar belgië moet/kan je het middels het mutatiedocument door de vlaamse federatie op jouw naam laten zetten.
Kosten hiervan weet ik niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:49

Ik has wel een of ander mutatiedocument mee, dat scheen belangrijk te zijn, maar weet eigenlijk niet of dat vanuit het stamboek Was of een landelijk verplicht iets.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:15

Mutatiedocument is afgeschaft dus daar hoef je niets mee te doen. Verder hoef je ook niets bijzonders te doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:33

kopen en meenemen

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:40

Ik heb zelf een Nederlands paard (ben van België) en herinner mij dat er nergens extra papieren bij kwamen. Gewoon betalen en meenemen zoals hierboven gezegd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:59

Officieel moet je een gezondheidsverklaring van de Belgische variant van de NVWA bij het paard hebben, voor je het naar Nederland mag exporteren.

Alleen voor niet commerciële doeleinden van tijdelijke aard (training, vakantie, etc) hoeft dit niet wanneer het paard tussen België, Nederland en/of Luxemburg wordt vervoerd
.
Bij verkoop is er per definitie sprake van commerciële belangen (zelfs als particulier, er is geld mee gemoeid) en het is ook nog eens niet van tijdelijke aard maar betreft verhuizing, dus de gezondheidsverklaring is verplicht.

In de praktijk zul je met een trailer met 1 paard erin niet snel gecontroleerd worden, maar dat wil niet zeggen dat de regels er niet zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:28

Mijn paarden stonden op een pensionstal aan de grens, aan de Nederlandse kant. Toen ik ze naar huis haalde hoefde ik alleen maar een mutatiedocument aan te vragen. Stond ook zo vermeld op de website. Inmiddels is dat mutatiedocument afgeschaft.

Heb bij de Belgische overheid nooit iets gelezen over een gezondheidsverklaring. Voor zover ik weet mag je binnen de EU gewoon verhuizen.

Als het anders is hoor ik het graag maar waarom zou die regel dan niet voor Nederland naar België gelden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:54

Nee, je mag binnen de EU niet zomaar verhuizen met een paard.

Daar hoort een verklaring bij, afgegeven door de veterinaire dienst van het vertrekkende land, in Nederland door de NVWA.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:39

Je hebt, deels, gelijk. Daarom ontstond er even verwarring bij mij. Ben natuurlijk nooit verder gekomen dan België / Nederland en de benelux is een uitzondering op de regel die jij noemt. Ik heb mijn paarden ingevoerd dus ik wist heel zeker dat ik me aan de wet had gehouden.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/inter ... -je-paard/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:09

Zoals ik al zei, de uitzondering voor de Benelux geldt niet voor verhuizing, alleen voor tijdelijk verblijf met een niet commercieel doeleinde.
Dus training of vakantie.

Bij verkoop is er per defintie sprake van een commercieel doeleind, er is nl geld mee gemoeid.
En verhuizing is niet tijdelijk maar permanent en valt derhalve ook niet onder de uitzondering.

Info op de site van de KNHS is hopeloos verouderd.
De organisatie heet al bijna 3 jaar NVWA en daarvoor 1,5 jaar nVWA.
En faxen is inmiddels vervangen door een webform.

En hij is dus niet compleet, alleen voor tijdelijke uitvoer is voor de Benelux geen gezondheidsverklaring vereist.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:46

De knhs is altijd behoorlijk up-to-date en tijdelijk staat tussen haakjes, dus dat geldt ook voor definitieve verhuizing. Deze info is ook op Belgische sites te vinden. Kan wel verder gaan zoeken om links te geven maar deze info is toch echt accuraat. Althans volgens de officiële kanalen en daar mag je toch als particulier van uit gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:37

Als men een organisatie die al 4,5 jaar niet meer zo heet, nog steeds bij de oude naam noemt, kan ik dat niet erg accuraat noemen.

Evenals de beschreven aanvraagprocedure, een fax wordt al heel lang niet meer gebruikt, dat is eerst opgevolgd door e-mail en nu door webforms.

Het is dus een feit dat de door jou aangehaalde informatie achterhaald is.

Dan kun jij vinden dat de informatie van de KNHS up to date is, maar de feiten bewijzen het tegendeel.

Wanneer definitieve export tussen België en Nederland vrij zou zijn, wat doet de NVWA dan op de paardenmarkten? (wekelijks vertrekken in Barneveld zo'n 50-100 paarden naar België, mét een gezondheidscertificaat, tijdens de jaarmarkten in Bemmel, Elst, Zuidlaren en Hedel is de NVWA ter plaatse voor exportcertificering, vanuit Elst en Hedel gaat het gros van de geëxporteerde paarden naar België, tevens zijn de vervoersteam actief tijdens de paardenmarkten om paarden die zonder gezondheidcertificaat op weg zijn richting de grens van de weg te plukken).

Dat doen ze vast omdat het niet nodig is volgens de regels, want dat houdt zo lekker stand in een rechtszaal, als er geprocedeerd wordt tegen een bekeuring ivm niet aanwezig zijn van een gezondheidscertificaat :n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:49

Ik heb de gok genomen en ben zonder gezondheidscertificaat van BE naar NL gegaan, nooit wat over gehoord.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:01

Hier ook niet. Betreffend paard is ook weer teruggegaan naar België, ook weer zonder gezondheidscertificaat. Hoewel de mensen waaraan ik haar heb verkocht wel weer een mutatiedocument moesten aanvragen bij de federatie. Die doen daar schijnbaar dus ook niet moeilijk over. Dit was trouwens begin dit jaar, vóórdat het mutatiedocument is afgeschaft. Dit laatste wist ik trouwens niet voordat Percy eerder in dit topic dat vertelde.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:31

Elke paard,pony of ezel moet in België gechipt zijn,een paspoort en een mutatiedocument hebben.
Indien het dier niet opgenomen is in een stamboek noemt men het paspoort een Equipas.
Op het mutatiedocument vind je de naam van de eigenaar en ook het chipnummer.
Bij verkoop van het dier naar Nederland moet de nieuwe eigenaar het afscheurbare strookje rechts onderaan het mutatiedocument handtekenen en de vertrekdatum invullen.Dit strookje wordt bijgehouden door de oude eigenaar.
Thuis vult de nieuwe,Nederlandse eigenaar vult vak 3 (export) en vak 5 (wijziging huidige eigenaar) in,handtekent het document en stuurt het naar de Belgische Confederatie van het paard.
Doe je dit niet dan blijft het dier officieel eigendom van de oude,Belgische eigenaar omdat de Belgische databank niet op de hoogte is van de verkoop.
Welke officiële documenten vanaf de Nederlandse grens tot bij je thuis nodig zijn weet ik niet.
Ik ben zelf Belgische.

Nog even dit.Check altijd even of de gegevens van de verkoper overeenstemmen met de eigenaargegevens op het mutatiedocument.
Is dit niet het geval dan is de verkoper meestal een handelaar.Een gezin bvb. kan ook(niet officieel) handelen in paarden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:50

TS, hier vind je volgens mij alle informatie die je nodig hebt: http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... &Itemid=29 .

Ik zou trouwens in België laten keuren, het liefst nog voordat je hem betaalt. Als een verkoper dat niet wil of allerlei smoezen bedenkt om daar onderuit te komen kan je al zo je bedenkingen hebben. Laat verkoper het paard naar een onafhankelijke paardenkliniek brengen, neem zelf trailer en geld mee daar naar toe, zorg dat je er allebei bij bent en als alles oké is kan je betalen en het paspoort en je nieuwe paard in ontvangst nemen. Niet dat dat een volledige garantie is dat je paard niets mankeert, maar dan loop je wel het minste risico op een niet-gezond paard.

Percy, hier staat volgens mij hetzelfde als wat Marije_Jiplover zegt...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:58

Ik heb de mijne 8 jaar geleden uit Belgie gehaald.
Ingeladen en naar NL gereden.... met de afspraak dat als hij afgekeurd werd hij weer retour kwam naar Belgie.
Hier wel gekeurd door mijn eigen DA.

Ik wilde eigenlijk een Nederlands paspoort maar omdat ik een ruin heb en er niet mee fok.. nee mevr van het stamboek.. echt niet... _O- heb ik mijn paspoort opgestuurd naar het Belgische stamboek en die hebben hem op mijn naam gezet en netjes terug gestuurd.

Ik heb dus nog steeds een Belgisch paspoort.

Volgens mij was toendertijd de verklaring niet van toepassing omdat ik een particulier was.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:57

Marije_jiplover schreef:
Als men een organisatie die al 4,5 jaar niet meer zo heet, nog steeds bij de oude naam noemt, kan ik dat niet erg accuraat noemen.

Evenals de beschreven aanvraagprocedure, een fax wordt al heel lang niet meer gebruikt, dat is eerst opgevolgd door e-mail en nu door webforms.

Het is dus een feit dat de door jou aangehaalde informatie achterhaald is.

Dan kun jij vinden dat de informatie van de KNHS up to date is, maar de feiten bewijzen het tegendeel.

Wanneer definitieve export tussen België en Nederland vrij zou zijn, wat doet de NVWA dan op de paardenmarkten? (wekelijks vertrekken in Barneveld zo'n 50-100 paarden naar België, mét een gezondheidscertificaat, tijdens de jaarmarkten in Bemmel, Elst, Zuidlaren en Hedel is de NVWA ter plaatse voor exportcertificering, vanuit Elst en Hedel gaat het gros van de geëxporteerde paarden naar België, tevens zijn de vervoersteam actief tijdens de paardenmarkten om paarden die zonder gezondheidcertificaat op weg zijn richting de grens van de weg te plukken).

Dat doen ze vast omdat het niet nodig is volgens de regels, want dat houdt zo lekker stand in een rechtszaal, als er geprocedeerd wordt tegen een bekeuring ivm niet aanwezig zijn van een gezondheidscertificaat :n

Ben dan wel heel benieuwd naar een accurate link die mij het tegendeel bewijst. Wil hier niet mijn gelijk halen maar wil wel het eens helder en klaar hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:11

Toevallig gister een paard gekocht uit belgie.
Er was een gezondheidsverklaring nodig, kans op controle is klein maar het zou wel banketstaaf zijn als je er wel wordt uitgepikt.
Daarnaast moest ik voor de oude eigenaren tekenen voor uitschrijving uit belgische register.

En in dit geval verklaring voor die vogelgriep.