Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:42

Het is een situatie die nu al een aantal maanden loopt.

Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan. Ik woon naast een bospad waar vaak mensen langskomen. Een groot deel van de weide loopt langs dat pad. Dit is al 12 jaar zo en nooit anders geweest.

Nu is er een aantal maanden een mevrouw die haar hond los laat lopen langs de weide. Geen probleem natuurlijk, ware het niet dat de hond regelmatig achter mijn paarden aan zit. Mevrouw kan de hond niet de baas en begint te gillen. Met als gevolg dat één van ons naar buiten vliegt omdat we bang zijn dat er wat is gebeurt.

Mevrouw al een aantal keer aangesproken, van vriendelijk (wilt u misschien uw hond aanlijnen als je langs de weide loopt en uw hond niet onder controle kunt houden) naar dwingend (U moet toch echt uw hond aanlijnen als u langs komt!) naar boos (de volgende keer dat uw hond in de wei is, stuur ik mijn hond erop af). Maar niets helpt.
Laatst had ze pech dat mijn vriend met onze hond in de wei stond. Zij heeft tot nu toe nog nooit iets fout gedaan, maar heeft wel de hond uit de wei gejaagd. Ze bewaakte haar terrein.

Nu vraag ik mij dus af, stel dat er wat gebeurt. Stel dat mijn paarden de hond trappen, mijn hond haar hond bijt of, voor mij nog erger, haar hond mijn paarden bijt. Wie is dan aansprakelijk? Wat kan ik er aan doen?
Er lopen wel eens vaker honden in de wei, maar die snuffelen alleen maar. Zij rennen niet achter de paarden aan.
Dit jaar moeten/willen we het hek vernieuwen en ik zit er aan te denken om dan langs die kant een extra balk oid te plaatsen, zodat de hond er niet meer in kan. Maar het is toch van de zotte dat ik dat doe enkel en alleen voor die hond?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Topics die ik tegen kwam gingen voornamelijk wie aansprakelijk is als een paard een hond trapt tijdens een buitenrit. Ik heb het over eigen terrein.

Luca03

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:44

Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:45

Ik zou laag een stroomdraadje spannen om honden buiten te houden. Mijn paard is eens door 2 honden aangevallen, de eigenaar stond er gewoon bij te lachen. Toen ik naar de politie ging voor aangifte, kreeg ik te horen dat ze niets konden doen omdat ik de eigenaar geen aanvalscommando had horen geven. Dus ik zou geen enkel risico lopen en gewoon een laag draadje spannen.

friesiszwart

Zij is fout omdat zij haar hond los heeft en dat deze hond op verboden gebied is.

Persoonlijk zou een extra stroomdraad spannen zodat die vreemde hond niet meer in je land kan komen.

NYC2B

@luca3: Of de mensen moeten hun hond bij zich houden? vooral als het eigen terrein is.
Daarvoor hoef jij je omheining echt niet te veranderen..

Zo blijf je bezig natuurlijk :)

Kun je geen bordje neer hangen met pas op oid?
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 27-02-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:46

Inderdaad nog een lijntje onderdoor spannen :j Maar zij is fout. Denk alleen niet dat je er veel tegen kunt beginnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:47

Ik heb het meegemaakt; de eigenaar van de hond kreeg een flinke boete toen mijn paard werd gebeten en moest de dierenartskosten betalen en het had geen gevolgen voor mij; ook al had mijn paard de hond doodgetrapt.

De eigenaar van de hond heeft pech als de hond een trap krijgt; paard zit immers op eigen terrein.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-02-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:47

De vrouw echt flink aanspreken vind ik. En als de hond los in de wei loopt, en de paarden trappen hem, is het de schuld van de vrouw.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:48

Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

Maar aan de andere kant... Als jij je hond niet onder controle hebt vind ik dat jij je hond aangelijnd moet houden.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:49

Weet de vrouw ook dat zij aansprakelijk kan zijn als er iets met de hond of de paarden gebeurd? Misschien is dat een eye opener?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:49

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien is het slim om iets op je hek te hangen: let op, prive terrein.
Mocht er wat gebeuren voordat je bijv. je hek aanpast, en er komt gedoe, dan heb je je vast een beetje ingedekt.

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:51

zo een strook gaas er langs zetten kunnen honden er zeker niet in, en waarschuwingsborden miss dat ze zich dan iets bewust wordt dat ze fout zit

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:52

Ik zou haar uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn en dat zij daar de verantwoordelijkheid over heeft

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:54

Luca03 schreef:

nou ja?!

rare redenatie. Hond moet onder appel staan als die los is, dat is het enige wat moet zowel sociaal als juridisch.

TS, als je toch het hek gaat vervangen, doe het dan inderdaad zo dat die insluiperproof wordt.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:54

Luca03 schreef:

Dus zij moet extra kosten maken omdat mevrouw haar hond niet aanlijnt na het meerdere keren te vragen.

Als je paarden niet uitbreken zou ik het gewoon zo laten. Word de hond geraakt... sorry mevrouw prive terrein wilt u hem nu wel aanlijnen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:55

Toch is het wel verstandig om een extra lijn of plank te plaatsen... Mijn paard heeft wel beste wonden eraan overgehouden namelijk... -O-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:57

Een extra draad op hond-hoogte spannen met dusdanig stroom erop dat de hond zich de volgende keer 5 keer bedenkt voor hij eronder door kruipt. Dit met een waarschuwingsbord, zo dek je je (triest dat het moet) in voor boze eigenaren van honden die een optater gekregen hebben. De vrouw is absoluut foutief trouwens. De omheiningen zijn er voor om de paarden binnen te houden, doen ze dat, dan is hun taak vervuld.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:01

Inderdaad een laag stroomdraadje spannen en een bordje veboden toegang ophangen. Die kan je bij sommige tuincentra kopen. Er staat een artikel wetboek van strafrecht op. Maar of dat ook voor honden geldt?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:05

kimz_angel schreef:
Luca03 schreef:

Dus zij moet extra kosten maken omdat mevrouw haar hond niet aanlijnt na het meerdere keren te vragen.

Als je paarden niet uitbreken zou ik het gewoon zo laten. Word de hond geraakt... sorry mevrouw prive terrein wilt u hem nu wel aanlijnen ?

Als het paard gewond raakt dan zijn de kosten nog veel hoger dan die 30,- voor een extra draadje.

ElCamino

Natuurlijk is de dame in kwesti fout , maar wat heb je aan het gezeur ?
Gewoon een extra draadje op je omheining of andere aanpassing dat het niet meer kán gebeuren... het voorkomt een hoop ergernis, gezeur en ms wel dierenartskosten....

Patsab

Lara_Silver schreef:
Een extra draad op hond-hoogte spannen met dusdanig stroom erop dat de hond zich de volgende keer 5 keer bedenkt voor hij eronder door kruipt. Dit met een waarschuwingsbord, zo dek je je (triest dat het moet) in voor boze eigenaren van honden die een optater gekregen hebben. De vrouw is absoluut foutief trouwens. De omheiningen zijn er voor om de paarden binnen te houden, doen ze dat, dan is hun taak vervuld.

Zou ik ook doen, nadeel is dat de hond waarschijnlijk niet meer het land uit durft als hij een klap van het stroomdraad heeft gehad, maar dan leert mevrouw ook gelijk een goede les, en Hondlief zal het geen 2e keer meer wagen.

Ragdollcat

Vreselijk ergerlijk he en wat een vervelende vrouw.

Ik zou een flinke stroom zetten op de hoogte dat die hond ertegenaan komt als ie weer eens in jouw weiland wilt komen.

Meest handige en snelle oplossing, als het niet anders kan.

En als jouw paarden die hond trapt of jouw hond die hond grijpt, eigen schuld.

Want je had haar meerdere keren gewaarschuwd.

Liever dit dan dat je paarden opgejaagd wordt en of gebeten wordt door een wildvreemde loslopende honden.

In Amerika en Afrika schieten ze het gewoon zonder pardon dood.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:07

Och als het probleem daarna opgelost is zou ik het ervoor over hebben. 1x naar buiten helpen prima hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:12

Ik lees even mee.
Hier ook weleens last van.
Al denk ik dat de schuld/fout gewoon bij de eigenaar van de hond ligt. Als die haar hond bij houd is er niets aan de hand. Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Het bospad mag je daar je hond loslaten? Anders zou je sowieso eens door kunnen geven aan de boswachter zodat ze een boete krijgt voor een loslopende hond. Misschien dat het wat afschrikt.
Verder zou ik een laag draadje maken waar stroom op staat. Doen ze vaak maar 1x tegen de stroom aanlopen.

Mijn paard woont naast een zandpad waar ook veel mensen met de hond lopen.
Vooral de mensen van het plaatselijk asiel en hun gevolg kijken helemaal nergens naar.
Maar goed gelukkig zijn de paarden eerder kwaad op de hond(en) dan dat ze er voor op de loop zouden gaan. Maar het is en blijft vervelend mocht er wat gebeuren en hond of paard gewond raken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:20

Luca03 schreef:

lol, omgekeerde wereld. Moeten we alle weides dan maar gaan omheinen met 2 meter hoge muren? Zodat er geen honden meer naar binnen kunnen? Want ja, 1 meter omheiningen zijn te laag en dan vraag je erom dat honden er overheen springen. 1,50 kan een goede agility hond ook nog wel springen dus ja, dan maar 2 meter hoge muur, met eventueel nog een stroomdraad boven op voor de echte die-hard honden :+

Ja, en dat dan vooral voor weides van 2 hectare, kost geen drol die omheining dus dat kunnen al die weide eigenaren best missen :j Want als je een lage en toegankelijke omheining hebt die wel de paarden binnen houd maar de honden niet buiten houd, dan is het natuurlijk vragen om problemen :j honden eigenaren hebben absoluut geen toedracht hierbij...

:')

Nee even serieus. Als je idd toch al het hek zou vervangen zou ik aan de buitenkant van de weide een stroomdraad op hond hoogte doen met echt een flinke lading stroom. En een waarschuwingsbordje erbij.