Reele waardestijging van een paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RobertMF

Reele waardestijging van een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:14

Het afgelopen jaar ben ik op zoek geweest naar een paardje en heb alle mogelijke media, sites en handelsstallen wel gezien. Nu een jaar later ben ik aan het kijken voor een tweede paardje en tot mijn verbazing wordt mij een paardje aangeboden door een handellaar, wat een half jaar geleden bij een particulier voor een derde van de prijs werd aangeboden. Het paard blijkt pas een maand onder het zadel te zijn, dus hij kan nog niet de sterren van de hemel lopen.

Nu is mijn vraag; is het reeel dat de waarde van een 3 jarige in een halfjaar van 4500euro naar 15000euro stijgt?
En wat ik mij dan afvraag; heb ik destijds een super koop gemist, of worden de prijzen op deze manier omhoog gedreven?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:17

Je kan vragen wat je wil, je moet het er ook nog maar voor zien te krijgen...

BigOne

Re: Reele waardestijging van een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:20

Paard heeft twee prijzen, de slachtprijs en wat een gek er voor geeft. Je kijkt bij een handelaar en die gaat natuurlijk niet zo laag als een particulier zitten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:21

Particulier en handelaar is ook wereld van verschil natuurlijk.
Handelaar moet er ook aan verdienen en al z'n onkosten (inrijden, doorrijden, voer, stalling) eruit halen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:22

Denk dat de vraag, zoals jij die stelt, onmogelijk te beantwoorden is. Misschien vroeg de particulier te weinig, misschien vraagt de handelaar te veel. Zonder het paard te zien en de afstamming te weten is er al geen prijskaartje aan te plakken.

Handelaar moet natuurlijk wel verdienen en een niet zadelmak paard is minder waard dan een wel zadelmak paard.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:29

Dispar_Vulgo schreef:
Handelaar moet er ook aan verdienen en al z'n onkosten (inrijden, doorrijden, voer, stalling) eruit halen.

En die particulier (die we nu even de fokker zullen noemen), hoeft er niet aan te verdienen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:35

hoogendroog schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

En die particulier (die we nu even de fokker zullen noemen), hoeft er niet aan te verdienen?

Omstandigheden genoeg waardoor je er snel 1 of meerdere kwijt moet. Inrijden kost tijd en geld, als dat er niet is en er moet ruimte komen/geld op tafel, kan de fokker er voor kiezen het dier aan een handelaar verkopen. Mits het dier gezond is zal de handelaar die investering wel aandurven. Prijs zal dan inderdaad wel oplopen, want er moet eerst een stuk tijd=geld in voordat het dier zodanig ingereden is dat hij verkoopklaar is (mits handelaar goede naam heeft en wil houden).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:39

The_Stig schreef:
Je kan vragen wat je wil, je moet het er ook nog maar voor zien te krijgen...

Zo is het maar net
bigone schreef:
Paard heeft twee prijzen, de slachtprijs en wat een gek er voor geeft. Je kijkt bij een handelaar en die gaat natuurlijk niet zo laag als een particulier zitten.

Zijn ook genoeg particulieren die denken dat er gouden hoefijzers onder zitten hoor
Percy schreef:
Handelaar moet natuurlijk wel verdienen en een niet zadelmak paard is minder waard dan een wel zadelmak paard.

Mee eens.

Het zal een beetje een combinatie van factoren zijn, particulier met hele nette vraagprijs, handelaar met misschien een beetje optimistische vraagprijs. Of hij/zij houdt er al rekening mee dat het paard niet in een paar dagen weg is en tegen de tijd van verkoop al wat verder doorgereden is. Mocht er snel een belangstellende zijn is het makkelijker om de prijs in de onderhandeling wat te verlagen dan om over een maand de vraagprijs te verhogen.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 25-02-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:39

hoogendroog schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ik begrijp dat een handelaar er aan moet verdienen, maar 10000euro in een krap half jaartje? Ik weet niet wat jullie kosten zijn per maand voor jullie paard, maar dat red ik echt niet.

Dus wat eigenlijk gesteld wordt dat de meerwaarde van dit paard dus alleen maar door de kosten van de handelaar ontstaan zijn. Nogmaals; het paardje is een maand onder het zadel...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:42

De waardestijging zit 'm vaak vooral in de entourage van de handelaar... daar betaal je voor. Dus mensen ga weer gewoon de boer op, ga bij fokkers kijken en kopen!

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:43

hoogendroog schreef:
De waardestijging zit 'm vaak vooral in de entourage van de handelaar... daar betaal je voor. Dus mensen ga weer gewoon de boer op, ga bij fokkers kijken en kopen!

Dat was ook een beetje mijn gevoel :-)

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:47

Tja een half jaar valt nog mee, ik heb ze gezien die in 2 weken tijd 2x zo duur werden.... Tja dan ben je als koper net te laat. Een paard heeft idd maar 1 prijs en dat is de slachtprijs en daarnaast alles wat een gek ervoor geeft. Geloof maar dat de meeste handels/trainingsstallen die paarden van fokkers verkopen daar zo 5000 euro of meer tussen steken. Tja kijk goed naar de kwaliteit en bepaal wat je er zelf voor over hebt. Dat is het enige waar je je aan vast kunt houden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:52

Dan ben je als koper niet te laat, dan ben je als koper gewoon dom en eigenwijs gebleken. Een fokker verkoopt pas aan een handelaar als ie vaak al een tijdje heeft geprobeerd een paard aan de man te brengen. Er komen veel kijkers die 6 keer willen komen en uiteindelijk het paard toch maar niet kopen, ze willen bijv. liever geen wit linkerachtervoetje. Drie weken later staat het zelfde paard bij handelaar X op stal. De fokker heeft 'm onder de waarde verkocht aan hem. Zelfde veeleisende koper komt bij X op stal en valt voor dat prachtige koppie, met nog steeds dat witte linkerachtervoetje. Paard kost inmiddels het dubbele... oh denkt de koper, da's vast een heel goeie! En koopt hetzelfde paard voor het dubbele.....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:55

Een 2jarige van 1500,- kan niet uit (uitgaande van een dekking die 800,- heeft gekost). Dus dat kan de koop van je leven zijn geweest.
Als je gaat tellen is het heel normaal dat een 3jarige zadelmak 4500,- kost (rijpaard met papier enz). Dan heb je nog niks extra betaald en mag je blij zijn als je uit de kosten bent (als je hem als fokker zelf opgezet hebt).

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:55

hoogendroog schreef:
Dan ben je als koper niet te laat, dan ben je als koper gewoon dom en eigenwijs gebleken. Een fokker verkoopt pas aan een handelaar als ie vaak al een tijdje heeft geprobeerd een paard aan de man te brengen. Er komen veel kijkers die 6 keer willen komen en uiteindelijk het paard toch maar niet kopen, ze willen bijv. liever geen wit linkerachtervoetje. Drie weken later staat het zelfde paard bij handelaar X op stal. De fokker heeft 'm onder de waarde verkocht aan hem. Zelfde veeleisende koper komt bij X op stal en valt voor dat prachtige koppie, met nog steeds dat witte linkerachtervoetje. Paard kost inmiddels het dubbele... oh denkt de koper, da's vast een heel goeie! En koopt hetzelfde paard voor het dubbele.....

Wil me zelf niet als dom of eigenwijs betitelen :P heb het paardje toen niet gekocht en zal hem zeker nu ook niet kopen. Maar ik kwam hem weer tegen in mijn zoektocht naar een tweede :-)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:58

Ik refereerde aan de post van Ankie2013. Het komt er gewoon op neer dat men bij een handelaar vaak geneigd is meer te betalen.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 25-02-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:00

Haha, het voorbeeld wat ik heb gehad ging over 2 paarden, de ene was binnen 1 week verkocht en de andere heeft 3 weken te koop gestaan. Beide zijn daarna binnen 2 weken naar het buitenland verkocht, handel is handel en wie er oog voor heeft kan dus snel geld verdienen.... Maar idd soms is het leuren en loopt het anders.....

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:03

Tsjah, de oud eigenaar moest het paard misschien met spoed kwijt voor een drastische prijsvermindering?
Maar het lijkt me inderdaad ook sterk dat dit paard zo sterk verhoogd is in prijs. Beetje vreemd!
Maar goed, misschien als je een leuk bod doet ze ook toehappen.

Werd me een palomino merrietje aangeboden, eigenaar vroeg 8500 euro. Ik lachte en zei jij gelooft in sprookjes, je haalt ze al makkelijk voor minder uit. Prijs ineens 4000 incl transport. Dus ik bedoel maar, ze proberen allemaal ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:21

RobertMF schreef:
Ik begrijp dat een handelaar er aan moet verdienen, maar 10000euro in een krap half jaartje? Ik weet niet wat jullie kosten zijn per maand voor jullie paard, maar dat red ik echt niet.

Dus wat eigenlijk gesteld wordt dat de meerwaarde van dit paard dus alleen maar door de kosten van de handelaar ontstaan zijn. Nogmaals; het paardje is een maand onder het zadel...

Je weet niet wat hij ervoor vangt.
Daarnaast, op sommige verdienen ze minder (of zelfs helemaal niets en kost soms een paard dik geld).
Als je alle kosten rekent (salarissen, stalling, training, DA, keuring, hoefsmid ed) lopen de kosten snel op.

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:36

Brainless schreef:
RobertMF schreef:

Je weet niet wat hij ervoor vangt.
Daarnaast, op sommige verdienen ze minder (of zelfs helemaal niets en kost soms een paard dik geld).
Als je alle kosten rekent (salarissen, stalling, training, DA, keuring, hoefsmid ed) lopen de kosten snel op.

Dat rekensommetje heb ik ook gemaakt, maar met deze kosten ( op het doortrainen na) is het paard er niet beter op gaan lopen. Vandaar dat ik ook in dit geval constateer dat dus de prijsverhoging alleen maar tot stand zijn gekomen door de kosten en niet door de kwaliteit van het paard :-)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:11

Lijkt mij een voordeel dat je weet wat het paard een half jaar geleden gekost heeft.
Persoonlijk zou ik (als het paard mij aan zou staan) een bod uitbrengen en dan afwachten.

De meningen over wat een paard waard is verschillen nogal.
De verkoper mag vragen wat hij wil, of dat nu reëel is of niet.
Ik denk dat de vraag of deze waardestijging reëel is daarom ook niet erg relevant is.

Als de verkoper niet wil zakken en je vindt het teveel geld dan zijn er gelukkig nog genoeg andere paarden te koop.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:57

Het is ook maar de vraag hoe lang dat paard een stal bezet heeft gehouden bij de handelaar. Zolang er een paard in staat kan er geen ander paard bij. Iedereen die iets weet over verkoop in het algemeen weet hoe belangrijk omzet/omloop snelheid is. Het geld wat het paard gekost heeft zit in dat paard en dat geld staat in feite "stil".

Stel: je koopt voor 4500 euro een paard. Die 4500 euro is van de rekening af en kan nergens anders voor gebruikt worden. Paard staat in een stal en wordt daarmee inventaris. Waar dat paard staat kan geen andere "inventaris" staan waarmee verdient kan worden. Verder wordt er geld in dat paard gestopt waardoor hij een steeds hogere kostprijs krijgt. Hoe langer hij daar staat hoe meer hij gaat kosten. Dan moet dat paard ook nog eens inkomen gaan opleveren. Als hij zes maanden bij de handelaar staat moet dat inkomen over die zes maanden verspreid worden.
Kostenplaatje wordt op die manier toch echt wel hoger dan puur onderhoud paard.

Ik wil niet zeggen dat dit het verschil kan verklaren maar dat kan tevens aan andere omstandigheden liggen. Als iemand een paard snel kwijt moet drukt dat de prijs uiteraard. Een jong paard bij een handelaar waarmee gewerkt wordt gaat in waarde stijgen.

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:00

Percy schreef:
Het is ook maar de vraag hoe lang dat paard een stal bezet heeft gehouden bij de handelaar. Zolang er een paard in staat kan er geen ander paard bij. Iedereen die iets weet over verkoop in het algemeen weet hoe belangrijk omzet/omloop snelheid is. Het geld wat het paard gekost heeft zit in dat paard en dat geld staat in feite "stil".

Stel: je koopt voor 4500 euro een paard. Die 4500 euro is van de rekening af en kan nergens anders voor gebruikt worden. Paard staat in een stal en wordt daarmee inventaris. Waar dat paard staat kan geen andere "inventaris" staan waarmee verdient kan worden. Verder wordt er geld in dat paard gestopt waardoor hij een steeds hogere kostprijs krijgt. Hoe langer hij daar staat hoe meer hij gaat kosten. Dan moet dat paard ook nog eens inkomen gaan opleveren. Als hij zes maanden bij de handelaar staat moet dat inkomen over die zes maanden verspreid worden.
Kostenplaatje wordt op die manier toch echt wel hoger dan puur onderhoud paard.

Ik wil niet zeggen dat dit het verschil kan verklaren maar dat kan tevens aan andere omstandigheden liggen. Als iemand een paard snel kwijt moet drukt dat de prijs uiteraard. Een jong paard bij een handelaar waarmee gewerkt wordt gaat in waarde stijgen.

Dank voor je toelichting :-) Maar al met al is een waardestijging dus niet altijd per definitie toe te schrijven aan de verbeterde kwaliteiten van het paard..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:55

Een waardestijging is altijd toe te schrijven aan verbeterde kwaliteit maar een prijsstijging is dat niet altijd. Daar zit een verschil in.
Je plakt een prijs op een paard waarbij de de kwaliteit en de kosten mee laat bepalen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:24

hoogendroog schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ik vind een particulier geen fokker hoor :+
Particulier vind ik iemand die voor zijn hobby een paard er op na houdt (vaak geen eigen stal heeft) en dat dus niet doet om z'n brood ermee te verdienen.
Verdien je wel je brood ermee (fokker, handelaar, manege, etc), dan ben je een zakelijke verkoper naar mijn idee:)

Staat los van de discussie of je er geld aan hoeft te verdienen als particulier