Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

.Meganyr schreef:Ik rijd een bedrijfswagen, een Citroën Berlingo.
Ding kost weinig en is redelijk zuinig. Hij mag 1100 kilo trekken en ik heb daar speciaal mijn trailer op uitgezocht. Er hangt een 1,5 paards Weijer trailer achter die is teruggekeurd op 1088 kilo, met een paard van 500 kilo (Fjord). En er kan nog een baaltje hooi mee.
Doordat de auto vrij licht is wil hij heuvelop nog wel eens teruglopen in snelheid maar door de lange wielbasis van de bus voelt het niet onstabiel of onveilig.
.
.Meganyr schreef:Dat gebrek aan vermogen geef ik zeker toe. Ik heb de auto gekregen dus er was niet veel keus.
Het teruglopen is van 90 naar 85 over een stuk van honderden meters, dus het is niet dat we compleet stilvallen. Is het echt steil dan gaan we gewoon even terug naar de vierde versnelling en lukt het prima.
Weijer trailers zijn best licht, hij is voor het terugkeuren gewoon op de weegbrug geweest dus het gewicht klopt echt. Ik ga ervan uit dat als het voor de wet mag, het een veilige combi is. Ik neem toch aan dat er met redelijk wat marge gerekend wordt. De noodrem gaat ook, dat is getest.
Natuurlijk, het is niet de beste combi, maar het gaat en het mag. Dan kies ik voor op stap kunnen. Ik heb combinaties gereden met 'gewone' autootjes die veel onstabieler voelden.
Tessebes schreef:Volkswagen Caddy 1.9 TDI voor een anderhalfpaards? Een transporter vind ik net teveel "bus".
Mijn weijer is op papier ook 550kg. Een citroen Berlingo is wel echt minimaal qua vermogen, ik rij zelf met gelijkwaardig, maar dan met een lager eigen gewicht.
Ik vind http://www.caravantrekker.nl ook een prettige site om te vergelijken. Daarmee heb ik wel wat auto's uitgesloten.