Welke bedrijfsauto voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Welke bedrijfsauto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:17

Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke bedrijfsauto qua wegenbelasting (diesel) om een trailer mee te trekken. Wie heeft ervaring met een trailer achter een bedrijfsauto?
Ik zit te denken aan een VW transporter, die zou dan voor mijn 2 prds kunnen, of misschien een kleinere en dan een 1 prds trailer aanschaffen.

cissy

Re: Welke bedrijfsauto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:37

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:39

Ja, ik heb een topic BEDRIJFS auto's geopend, omdat dat topic eigenlijk alleen over personenauto's/terreinwagens gaat. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:17

nee hoor, wordt regelmatig over bedrijfsauto's gepraat, bijna alle busjes die genoemd worden zijn vaak op grijs en ook heel veel auto's zijn te koop op grijs.
Ik had een Vito bijvoorbeeld en heb nu een Korando, worden beide in dat andere topic genoemd :D

Zoek binnen het topic maar eens op grijs kenteken: [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2. (deze link is al gesorteerd met zoeken op grijs kenteken)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:47

Thanx! Een nadeeltje; het is alleen niet echt recent, posts van 2011. Er is e.a. veranderd belastingtechnisch ook. Vind dit topic dus nog steeds relevant.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:54

belastingtechnisch is er toch niks veranderd wat betreft bedrijfsauto? Zolang jij een KVK nr en BTW nr hebt maakt het voor de MRB niks uit en krijg je gewoon grijs kenteken tarief. Auto hoeft niet perse op het bedrijf te staan, je moet alleen wel minimaal 10% bedrijfsmatige km's maken.

Jij vraagt ook alleen maar om de auto's niet om de regeltjes en auto's worden er genoeg genoemd.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:02

Een transporter is een goede zeer degelijke bus die ook nog fijn rijdt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 00:08

Is een transporter goed te doen met de trailer? Niet lastig dat hij zo lang is en heb je voldoende zicht? Hoe zuinig is hij qua brandstof verbruik? :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:29

wat is , buiten het trekken van een trailer, het doel van de bedrijfswagen, waar word deze voor ingezet(wat moet er dus minimaal inpassen)
wat heb je zelf t liefst, 1 of 2 paards?
mijn vriend heeft voor zijn bedrijf een Peugeot 307 2.0 HDI Commercial 66KW(90PK)
hele vlugge auto ondanks dat ie behoorlijk vol zit met zn werkspullen(min,500kg)
die mag 1500 kg trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 02:46

Tja, waar ga je hem nog meer voor gebruiken en wat is je budget?

Wij hebben vaak een Transporter mee gehad van mijn man zijn werk en het rijdt erg fijn voor een trailer. Maar er zijn heel veel soorten transporters.
Enkele cabine kort, dubbele kort, je hebt de lange...

En een T3 is heel anders dan bijv een T5.

Wij hebben ook weleens een Crafter mee gehad, maar dat is echt een groot ding.

Mijn man heeft ook 2 USA pick up's gehad en dat rijdt ook heel makkelijk. Ze zuipen, dus veel hebben een grote lpg tank of diesel.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:06

Ik rijd een bedrijfswagen, een Citroën Berlingo.

Ding kost weinig en is redelijk zuinig. Hij mag 1100 kilo trekken en ik heb daar speciaal mijn trailer op uitgezocht. Er hangt een 1,5 paards Weijer trailer achter die is teruggekeurd op 1088 kilo, met een paard van 500 kilo (Fjord). En er kan nog een baaltje hooi mee ;).

Doordat de auto vrij licht is wil hij heuvelop nog wel eens teruglopen in snelheid maar door de lange wielbasis van de bus voelt het niet onstabiel of onveilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:13

Meganyr schreef:
Ik rijd een bedrijfswagen, een Citroën Berlingo.

Ding kost weinig en is redelijk zuinig. Hij mag 1100 kilo trekken en ik heb daar speciaal mijn trailer op uitgezocht. Er hangt een 1,5 paards Weijer trailer achter die is teruggekeurd op 1088 kilo, met een paard van 500 kilo (Fjord). En er kan nog een baaltje hooi mee ;).

Doordat de auto vrij licht is wil hij heuvelop nog wel eens teruglopen in snelheid maar door de lange wielbasis van de bus voelt het niet onstabiel of onveilig.

Dat teruglopen in snelheid heeft niks met het gewicht te maken maar alles met het oeverloze gebrek aan vermogen! Je had ook die versie met die dikke turbodiesel moeten nemen........

Daarnaast, 1088kg trailer minus 500kg Fjord geeft 588kg eigen gewicht. Ik ben nog nooit een trailer tegen gekomen met zo'n laag eigen gewicht...........
Kortom: aan alle kanten een ik-wil-wel-maar-het-kan-niet-combi

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:03

Dat gebrek aan vermogen geef ik zeker toe. Ik heb de auto gekregen dus er was niet veel keus ;).

Het teruglopen is van 90 naar 85 over een stuk van honderden meters, dus het is niet dat we compleet stilvallen. Is het echt steil dan gaan we gewoon even terug naar de vierde versnelling en lukt het prima.

Weijer trailers zijn best licht, hij is voor het terugkeuren gewoon op de weegbrug geweest dus het gewicht klopt echt. Ik ga ervan uit dat als het voor de wet mag, het een veilige combi is. Ik neem toch aan dat er met redelijk wat marge gerekend wordt. De noodrem gaat ook, dat is getest :).

Natuurlijk, het is niet de beste combi, maar het gaat en het mag. Dan kies ik voor op stap kunnen. Ik heb combinaties gereden met 'gewone' autootjes die veel onstabieler voelden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:27

Meganyr schreef:
Dat gebrek aan vermogen geef ik zeker toe. Ik heb de auto gekregen dus er was niet veel keus ;).

Het teruglopen is van 90 naar 85 over een stuk van honderden meters, dus het is niet dat we compleet stilvallen. Is het echt steil dan gaan we gewoon even terug naar de vierde versnelling en lukt het prima.

Weijer trailers zijn best licht, hij is voor het terugkeuren gewoon op de weegbrug geweest dus het gewicht klopt echt. Ik ga ervan uit dat als het voor de wet mag, het een veilige combi is. Ik neem toch aan dat er met redelijk wat marge gerekend wordt. De noodrem gaat ook, dat is getest :).

Natuurlijk, het is niet de beste combi, maar het gaat en het mag. Dan kies ik voor op stap kunnen. Ik heb combinaties gereden met 'gewone' autootjes die veel onstabieler voelden.

Nee, maar het is wel het verschil tussen meerijden met het verkeer of een obstakel vormen voor die 35ton goederen die opeens in je laadklep hangt.

Veiligheid zit maar voor een klein deel in de techniek; 90% van de veiligheid zit tussen jouw oren in de vorm van de kennis die je hebt van je combi, je verkeersinzicht en je anticipatievermogen.

ik heb een kleine vrachtwagen, zeker niet overgemotoriseerd, en zelfs met dat gebakje heb ik regelmatig last van niet vooruit te branden 'Ollanders die aan 75km/h een helling nemen, domweg omdat ze het vermogen niet hebben om die overmaatse caravan omhoog te sleuren. Over paardentrailers zal ik verder maar zwijgen..........

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:41

Volkswagen Caddy 1.9 TDI voor een anderhalfpaards? Een transporter vind ik net teveel "bus".

Mijn weijer is op papier ook 550kg. Een citroen Berlingo is wel echt minimaal qua vermogen, ik rij zelf met gelijkwaardig, maar dan met een lager eigen gewicht.

Ik vind www.caravantrekker.nl ook een prettige site om te vergelijken. Daarmee heb ik wel wat auto's uitgesloten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:11

Tessebes schreef:
Volkswagen Caddy 1.9 TDI voor een anderhalfpaards? Een transporter vind ik net teveel "bus".

Mijn weijer is op papier ook 550kg. Een citroen Berlingo is wel echt minimaal qua vermogen, ik rij zelf met gelijkwaardig, maar dan met een lager eigen gewicht.

Ik vind http://www.caravantrekker.nl ook een prettige site om te vergelijken. Daarmee heb ik wel wat auto's uitgesloten.

Ehm, die site gaat om te beginnen al uit van een incomplete lijst. Wat oudere auto's staan er niet in of op z'n minst een incomplete lijst. Voor caravans doen ze het niet veel beter en van paardentrailers hebben ze al helemaal geen kaas gegeten. Een volle tweepaardstrailer weegt in de praktijk echt die 2 ton en niet de 1800kg die de site suggereerd!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:18

Paardentrailers stonden er in mijn zoektijd nog niet op. Ik heb gewoon een gelijkwaardig wegende caravan gekozen, voor elke oplossing is een probleem...