[Info] Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

[Info] Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:28

Het is ons opgevallen dat er regelmatig een topic wordt geopend met de vraag of een bepaalde combinatie de weg op mag met het rijbewijs dat de bestuurder heeft.
Om wat meer overzicht op Transport, Afspraken en Overige te hebben, hebben we besloten om een centraal topic te openen voor deze vragen.
Voor snelle antwoorden op vragen kun je uiteraard de FAQ TAO doorlezen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:09

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 07:17

Centrale topics worden niet in sticky's (bovenaan een lijst) geplaatst. Nieuwe topics over dit onderwerp zullen gesloten worden met een link naar dit topic.

De link die je plaatste is niet van een oud centraal topic over hetzelfde onderwerp, dat topic gaat namelijk over een ander onderwerp. Het kan wel zo zijn dat daar ook vragen in zijn gesteld over dit onderwerp.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:11

De FAQ TAO is volgens mij niet meer up-to-date ;)
Bij B rijbewijs is losgelaten dat de auto zwaarder moet zijn dan de totale maximum massa van aanhanger. Het totaal van 3500 geldt nog steeds en de auto moet t natuurlijk wel mogen trekken (en of het verstandig is, is misschien ook ander verhaal...) maar dat de auto verplicht zwaarder moet zijn dat de tmm van trailer is dus niet meer zo.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:49

grid schreef:
De FAQ TAO is volgens mij niet meer up-to-date ;)
Bij B rijbewijs is losgelaten dat de auto zwaarder moet zijn dan de totale maximum massa van aanhanger. Het totaal van 3500 geldt nog steeds en de auto moet t natuurlijk wel mogen trekken (en of het verstandig is, is misschien ook ander verhaal...) maar dat de auto verplicht zwaarder moet zijn dat de tmm van trailer is dus niet meer zo.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Ik heb begin van de maand een aangepaste versie van dat artikel naar Martine (moderator) gestuurd. C_arola, kun jij dan eens informeren naar de status?
Als jullie van mening zijnd dat er iets niet klopt, laat even weten, dan zoek ik dat even uit via de juridische dienst van de politie; ik heb daar contacten.

Als aanvulling even de relevante wetteksten, mede met dank aan Rex_Rolfo:

Technische regels voertuigen:
Artikel 5.18.18

Rijbewijs:
Artikel 15

C_arola

Re: [centraal]Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 13:23

De FAQ TAO gaat een deze dagen nog aangepast worden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:27

C_arola schreef:
De FAQ TAO gaat een deze dagen nog aangepast worden :)

Wellicht is het zinvol om bovengenoemde links naar de wetgeving er dan ook even bij te zetten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 13:38

Ik heb het achter de schermen laten weten :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:34

C_arola schreef:
De link die je plaatste is niet van een oud centraal topic over hetzelfde onderwerp, dat topic gaat namelijk over een ander onderwerp. Het kan wel zo zijn dat daar ook vragen in zijn gesteld over dit onderwerp.

Het gaat vaak over dezelfde strekking, welke auto mag voor de trailer, het draait bijna altijd op die vragen uit dus waarom zou het oude topic anders zijn?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:10

Het andere topic is geopend om te laten weten wat voor combinatieauto-trailer je hebt. Daar zijn uiteindelijk berichten in geplaatst welke combinaties met welk rijbewijs mogen maar dat is niet de opzet van het topic.
Door dit topic te openen hopen we het andere topic weer ontopic te krijgen en de vragen die hier gesteld horen te worden ook hier gepost te krijgen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:59

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:00

Op dit topic [TAO] mag ik nou wel of niet met een trailer rijden? onstond een discussie over het rijden met een B rijbewijs en een aanhanger die op papier zwaarder is dan de auto mag trekken. Mag dit met een B rijbewijs wel of niet? Hieronder een aantal voorbeelden om uit te leggen waar de discussie over gaat:

Auto heeft een ttm van van 1750kg en mag 1700kg trekken, aanhanger heeft een ttm van 1500 kg
Conclusie: mag met B rijbewijs, want totaal auto + aanhanger is onder 3500kg

Auto heeft een ttm van van 2250kg en mag 2000kg trekken, aanhanger heeft een ttm van 1750 kg
Conclusie: mag niet met B rijbewijs, want totaal auto + aanhanger is meer dan 3500kg

Tot zover geen probleem, maar wat als:
Auto heeft een ttm van van 1750kg en mag 1200kg trekken, aanhanger heeft een ttm van 1500 kg. Mag dit met een B rijbewijs?

De eerste regel is die van 3500kg. Op papier moet je hier onder blijven, anders mag je er hoe dan ook niet mee rijden. In dit geval is dit geen probleem, totaal is 3250kg

Maar dan, de auto mag een volle aanhanger niet trekken. Mag je dan met een B rijbewijs deze aanhanger rijden als deze tijdens de rit minder dan 1200kg weegt?

Op de bokt wiki en volgens een deel van de bokkers mag dit niet. Zij geven aan dit uit eerste hand te hebben van de politie. Echter een ander deel van bokt geeft aan dat dit wel mag, ook uit eerste hand van de politie. Wat is nu juist?

Onderstaande site, in tegenstelling tot de bokt wiki, aan dat dit wel is toegestaan (en ook zij geven aan navraag te hebben gedaan):
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php (laatste alinea)

Tot zover het feitelijke deel. Nu een minder onderbouwd stukje:
Ook ik heb het nagevraagd en gebleken is dat de politie het vaak zelf ook niet precies weet. Het rijbewijs gaat alleen over wat op papier mag.
Als je op papier over de 3500kg heen gaat, maar in de praktijk eronder blijft, mag dit niet.
Als je op papier onder de 3500kg blijft, mag je dit rijden. Wat de auto mag trekken, zegt niets over welk rijbewijs je nodig hebt, maar over of je overbeladen bent of niet. Dit zijn andere wetsartikelen. Als ik met een aanhanger rijd die te zwaar is voor mijn auto, dan kan ik daarvoor een bekeuring krijgen en waarschijnlijk ook een hoop gedoe met de verzekering als het mis gaat.
Als ik op papier onder de 3500kg blijf en met een lege aanhanger rijd (die zwaarder beladen mag worden dan de auto mag trekken), mag dit dus wel, zolang ik in de praktijk met de aanhanger maar onder het trekgewicht van de auto blijf. Indien ik wordt staande gehouden, moet het of aantoonbaar zijn (bij een lege aanhanger is dat wel duidelijk), of je moet naar een weegbrug om het te controleren.

Mijn doel is niet wederom de hele discussie overnieuw te doen. Ik ben alleen van mening dat het onjuist staat op de bokt wiki. Helaas heb ik geen wetsartikelen of jurisprudentie kunnen vinden die mijn visie onderbouwen. Ik hoop dat iemand anders wel wetsartikelen of jurisprudentie heeft die helderheid kunnen bieden over deze specifieke kwestie, zodat we dit onderbouwd op de juiste manier op de bokt wiki kunnen zetten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:31

Goede post. Ik heb een eerdere post van mezelf erbij gezocht met het betreffende artikel erin. De clou zit hem meteen in het eerste artikel 5.18.18.1: "de totale massa ...". Oftwel het leeggewicht van de aanhanger plus lading van dat moment.

Rex_Rolfo schreef:
Ook onder de 3500 kg moeten ze naar gewicht kijken. Als jouw trailer b.v. een MTM van 1200 kg heeft en je auto mag 1000 kg trekken moeten ze toch de weegschaal tevoorschijn halen om te bewijzen dat je niet boven die 1000 kg gaat. Of boven de 1200 als je een trekauto hebt die 1200 kg of meer mag trekken.

Nogmaals: rijbewijs en overbelading zijn twee totaal verschillende zaken.
Rijbewijs = mtm op papier
Overbelading = werkelijk gewicht.

Wetteksten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 29-11-2013
In deze tekst wordt gesproken van totale massa van de aanhanger, niet van maximaal toegestane massa.

Artikel 5.18.18
1.De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a.de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of

b.de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.

2.De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand. Indien het een gelede bus betreft, mag die last niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voorste deel van het motorvoertuig in beladen toestand.

3.De last onder de gestuurde as of assen, niet zijnde zelfsturende assen, van autonome aanhangwagens in beladen toestand, mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de aanhangwagen in beladen toestand.

4.De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.

5.Op onverharde wegen mag de last onder enig wiel van een voertuig niet meer dan 2.400 kg bedragen.

Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.

2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.

4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

Komt uit [TAO] 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:04

Rex, bedankt voor deze opheldering. :) Dan staat het toch verkeerd op de bokt wiki.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:11

Zal er wel overheen lezen. Het enige wat ik zo zie is dat TMM kleiner dan 3500 kg zou moeten zijn, maar het is kleiner of gelijk aan. Heb je toevallig een combi die exact op 3500 kg uitkomt mag die ook met B gereden worden. Voor een gecombineerde TMM van 3501 kg is wel E achter B nodig. [/spijkersoplaagwater]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:13

JosineS schreef:
Rex, bedankt voor deze opheldering. :) Dan staat het toch verkeerd op de bokt wiki.

Waar dan?
Ik heb de Wiki nog even bestudeerd maar ik kan geen fouten ontdekken. Er staan een paar dingen in die wellicht iets beter verwoordt hadden kunnen worden en ook een iets andere tekstopmaak zou de leesbaarheid wellicht ten goede komen, maar inhoudelijk kan ik echt geen fouten ontdekken.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:19

Sorry! Heb de wiki nog eens bestudeert en had een stukje verkeerd gelezen :o
De wiki klopt *\o/* _/-\o_ *\o/*

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:30

Deze website lijkt zo op het eerste oog aardig te kloppen: http://be.ter.net/ Misschien ook een goede link voor de wiki als de site werkelijk goed klopt?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:09

Ik heb even een vraagje over een combinatie van auto+trailer met een BE rijbewijs.
Wij zijn namelijk even op zoek naar een tijdelijke nood oplossing maar wij komen er niet uit. Het gaat eigenlijk vooral om de vraag of deze auto het gewicht überhaupt wel mag trekken.
Het gaat om de situatie waarin er 1 paard van 600 kilo in een 2-paards trailer staat.

Gegevens trailer:
F.1
Technische max. massa voertuig 2000 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 2000 kg
G
Massa rijklaar 700 kg
Massa ledig voertuig 700 kg

Gegevens auto:
F.1
Technische max. massa voertuig 2140 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 2140 kg
G
Massa rijklaar 1585 kg
Massa ledig voertuig 1485 kg
O.1
Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Wie o wie weet het antwoord?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:49

Kim_Asterix schreef:
Ik heb even een vraagje over een combinatie van auto+trailer met een BE rijbewijs.
Wij zijn namelijk even op zoek naar een tijdelijke nood oplossing maar wij komen er niet uit. Het gaat eigenlijk vooral om de vraag of deze auto het gewicht überhaupt wel mag trekken.
Het gaat om de situatie waarin er 1 paard van 600 kilo in een 2-paards trailer staat.

Gegevens trailer:
F.1
Technische max. massa voertuig 2000 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 2000 kg
G
Massa rijklaar 700 kg
Massa ledig voertuig 700 kg

Gegevens auto:
F.1
Technische max. massa voertuig 2140 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 2140 kg
G
Massa rijklaar 1585 kg
Massa ledig voertuig 1485 kg
O.1
Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Wie o wie weet het antwoord?

Met B-E rijbewijs mag je met deze combinatie rijden.
Artikel 5.18.18

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:57

Simpel: de werkelijke massa aan de haak mag niet meer dan 1500 kg zijn (tweepaardtrailer is altijd geremde aanhangwagen). Aangezien 700 + 600 komt op 1300 kg mag dat.

De addertjes onder het gras:
- is het gewicht van de lege trailer wel 700 kg? Door mat, tussenschot en eventuele zadelkamer kan dat (flink) hoger zijn.
- kogeldruk, staat op de trekhaak hoeveel dit mag zijn, bij een 'gewone' auto vaak 75 kg. Ik heb begrepen dat dit om de werkelijke druk gaat, dus na te wegen met paard op de trailer.
- de trekhaak zelf, soms komt het voor dat een bepaald model trekhaak minder mag trekken dan de auto zou mogen.