Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:40

Zoals de titel al zegt hebben wij een merrie gekocht die dragend zou zijn.

Wij hebben de da de merrie laten nakijken en de merrie blijkt niet vol..

wat zijn onze rechten?? moet de verkoper de merrie terug nemen of hebben wij gewoon pech..

Cassidy

Re: Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:41

Heb je iets op papier? Koopcontract? Staat daar iets in van een dracht?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:43

er is inderdaad een koopcontract waarin staat dat het een drachtige fokmerrie betreft dragend van hengst ....
voor bedrag x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:44

Dan zou ik even contact opnement met de verkoper dat merrie niet drachtig blijkt te zijn en afwachten wat hij zegt. Misschien krijg je gedeelte terug, misschien mag hij de dekking herhalen (als je dat nog zou willen). Is de merrie gekocht van een particulier of handelaar?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-02-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:44

misschien heeft ze het vruchtje verworpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:45

Lisaterburg schreef:

Daar ga ik sowieso van uit, denk niet dat de verkoper met opzet de boel belazerd.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:50

Cassidy schreef:
Dan zou ik even contact opnement met de verkoper dat merrie niet drachtig blijkt te zijn en afwachten wat hij zegt. Misschien krijg je gedeelte terug, misschien mag hij de dekking herhalen (als je dat nog zou willen). Is de merrie gekocht van een particulier of handelaar?

contact gehad met verkoper, die wil niet onderhandelen.
merrie is particulier gekocht.
merrie zou in mei moeten bevallen..

hij verschuilt zicht achter het feit dat wij haar hadden moeten nakijken voor we haar mee namen..
ze leek ook echt dragend dus geen vragen bij gesteld, da was toevallig aanwezig en blijkt dus toch niet vol

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:52

Cassidy schreef:
Lisaterburg schreef:

Daar ga ik sowieso van uit, denk niet dat de verkoper met opzet de boel belazerd.

dat denk ik ook niet maar ik zou haar willen terug brengen of een passende compensatie maar hij geeft niet thuis dus ik wil weten of ik daar recht op heb of niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:53

Nogmaals, heb je gekocht van een particulier of van een handelaar?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:54

Dat schrijft TS net, particulier.

Lastig TS... zou zo ook niet weten wat je kunt doen. Rechtsbijstand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:56

Ik weet de wetgeving in Belgie niet. Is de merrie in Belgie gekocht of in Nederland?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:56

Zo te lezen particulier! Eventueel rechtsbijstand contacten voor eventuele tips? Als het op papier staat heb je toch meer rechten lijkt me!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:57

Wanneer heb je haar gekocht?
Ze is dus vorig jaar juni gedekt.

Sinds wanneer hadden jullie het idee dat ze leeg was?

Mijn eigen merrie heeft paar jaar terug ook nadat ze gewoon drachtig was, in de herfst/winter verworpen, niets van gevonden, maar toen was ze ook leeg.

Je zou dus zeker moeten weten of ze dragend was bij koop.
Toen daarop laten controleren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:57

Is er bij de aankoop nog gesproken over levendveulengarantie, eventuele nieuwe dekkingen en wat er gedaan zou worden als het veulen niet levensvatbaar zou zijn?

Heb je de merrie gekocht omdat je de merrie wilde of omdat je het veulen wilde?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:04

Sjolvir schreef:
Wanneer heb je haar gekocht?
Ze is dus vorig jaar juni gedekt.

Sinds wanneer hadden jullie het idee dat ze leeg was?

Mijn eigen merrie heeft paar jaar terug ook nadat ze gewoon drachtig was, in de herfst/winter verworpen, niets van gevonden, maar toen was ze ook leeg.

Je zou dus zeker moeten weten of ze dragend was bij koop.
Toen daarop laten controleren?

de merrie is nu 9 dagen gelden gekocht..
gisteren laten scannen en bleek niet vol.
we hebben haar niet laten scannen bij de koop ze zag er echt wel drachtig uit. da was toevallig op stal en laten controleren maar bleek dus niet zo

Cassidy schreef:
Is er bij de aankoop nog gesproken over levendveulengarantie, eventuele nieuwe dekkingen en wat er gedaan zou worden als het veulen niet levensvatbaar zou zijn?

Heb je de merrie gekocht omdat je de merrie wilde of omdat je het veulen wilde?

de merrie is via ki gedekt man had rietjes gekocht en heeft die door eigen da laten insemineren.
dus geloof niet dat hij enige garanties had..

Wij hebben de merrie gekocht zowel voor veulen als merrie en daar ook voor betaald..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:05

Is de dracht na inseminatie bevestigd?

En ik kan me niet voorstellen dat iemand rietjes koopt zonder levendveulengarantie. Ook niet als inseminatie door eigen DA gedaan wordt. Misschien wel even handig om dat na te vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:07

Oke, maar er drachtig uitzien is iets wat zo ongeveer niet bestaat.
Kan je gruwelijk mee nat gaan.
Altijd laten checken als je een paard koopt om het veulen en ervoor betaald.

Bij vorige eigenaar paard wel drachtig bevonden (anders dan kijkend naar de buitenkant)?
Kan namelijk 2 kanten op, 1 hij wist niet dat ze leeg was, 2 hij heeft jullie bewust beduveld.

Wel balen voor je dat ze nu leeg blijkt.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:20

Cassidy schreef:
Is de dracht na inseminatie bevestigd?

En ik kan me niet voorstellen dat iemand rietjes koopt zonder levendveulengarantie. Ook niet als inseminatie door eigen DA gedaan wordt. Misschien wel even handig om dat na te vragen.

Dracht is bevestigd. door da op ik geloof 3 maanden daarna niet meer laten scannen.
ik heb contact gehad met die man waar de rietjes van komen,
blijkt dat die man dus 12 rietjes daar heeft overgenomen zonder enige garantie..

ohh wat voel ik me toch een idioot..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:22

In het contract staat toch dat ze drachtig is? Daar kun je veel mee hoor. Paard komt niet overeen met wat er staat omschreven in het contract. Dus hij geeft of een deel van het geld terug, of hij neemt de merrie terug. Eventueel een advocaat, voor 100 euro kan je al veel bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:23

Je bent idd je zorgplicht niet helemaal nagekomen en ik denk dat de verkoper dat ook donders goed weet. En hij is goed dom beziggeweest om rietjes te kopen zonder garantie. Of hij heeft er meerdere paarden mee geinsemineerd, in de hoop dat er een drachtig werd en de rest gewoon mee kon liften.

Ik zou even contact opnemen met een goede advocaat op paardengebied. Nogmaals ik weet de rechten niet als koper in Belgie, maar daar kan een advocaat je meer over vertellen.

Als de merrie verder naar je zin is, houden. Ook al heb je betaald voor twee paarden. Als de merrie wel was bevallen maar het veulen niet levensvatbaar was geweest, dan had je nog zonder gestaan. En ook je merrie had kunnen overlijden bij de bevalling. Had je beide niet meer gehad.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:42

na mijn weten heb je geen recht...
Aangezien jij de merrie niet hebt laten checken voor af.
je hebt het koop contract getekend en daarbij ingestemd dat je een drachtige merrie hebt gekocht.

dan is dus wettelijk de miskraam gekomen terwijl de merrie onder jou hoede was.

je kan dus niks doen ben ik bang...

heb je de merrie gekocht voor het paard zelf of voor het veulen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:44

baszo17 schreef:
heb je de merrie gekocht voor het paard zelf of voor het veulen...

Voor beide zo te lezen. Iig heeft ts de merrie en kan dezelfde combi nogmaals maken, als ze dat zou willen. En dan duidelijke afspraken maken als merrie verwerpt of veulen niet levensvatbaar blijkt.

Fokken is gokken...maar probeer zo veel mogelijk risico's af te dekken.

En ik zou de merrie verzekeren. En mocht je toch nog willen dekken, de vrucht erbij.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:49

Qua wat je rechten zijn kan ik je niet helpen. Ik lees echter hier iets in de trant van "raar dat er geen (levend?) veulen garantie is.
Zo raar is dat niet, het levend veulen garantie is vrij zeldzaam (al komt het nu wat meer terug door de crisis, zodat mensen toch dekken), wat wel voorkomt is een lager dek bedrag indien de merrie op 1/10 niet drachtig is.
Als je rietjes koopt heb je helemaal geen garantie. Bij een aantal hengsten kan je een dekking kopen of "losse rietjes" als je voor de rietjes kiest ben je, indien je DA goed kan insemineren en je merrie makkelijk drachtig wordt een stuk goedkoper uit, echter heb je dan geen recht op korting etc indien de merrie op 1/10 niet drachtig is.

Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat je een merrie koopt die drachtig zou zijn, en deze daar dan niet bij een aankoop keuring op laat controleren. Zeker als je oa de keuze voor de merrie hebt gemaakt vanwege het veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:56

Als ik een dekking wil, dan wil ik levendveulengarantie. Helemaal met KI heb ik de ervaring gemaakt dat niet iedere merrie daar even makkelijk drachtig mee wordt, en het zou even wat worden als ik honderden Euro's uitgeef aan rietjes en dierenartsbegeleiding en dan nog zonder paard kom te staan.

De dekkingen die ik heb genomen waren dekkingen uit Nederland. Met gekoeld sperma. Op het moment dat je KI gaat dekken heb je echter de keuze uit hengsten wereldwijd, en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om voor duizenden Euro's zaad uit Amerika te laten overkomen zonder ook maar levendveulengarantie te krijgen of op zijn minst kans op een rebreed als de merrie leeg blijkt te blijven. Kun je de dekking altijd nog op een andere merrie proberen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:03

Cassidy schreef:
Als ik een dekking wil, dan wil ik levendveulengarantie. Helemaal met KI heb ik de ervaring gemaakt dat niet iedere merrie daar even makkelijk drachtig mee wordt, en het zou even wat worden als ik honderden Euro's uitgeef aan rietjes en dierenartsbegeleiding en dan nog zonder paard kom te staan.

De dekkingen die ik heb genomen waren dekkingen uit Nederland. Met gekoeld sperma. Op het moment dat je KI gaat dekken heb je echter de keuze uit hengsten wereldwijd, en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om voor duizenden Euro's zaad uit Amerika te laten overkomen zonder ook maar levendveulengarantie te krijgen of op zijn minst kans op een rebreed als de merrie leeg blijkt te blijven. Kun je de dekking altijd nog op een andere merrie proberen.

hier wordt het vaak zonder die bewijzen enz volstrekt zeker als je zoveel rietjes in een keer neemt zoals deze man dus gedaan heeft.
wat voor die man waarschijnlijk voordeliger aangezien hij meerdere merrie`s had.

ik kreeg net een sms dat hij er over ging denken dat ik mss wel een van zijn rietjes kon krijgen..
maar nog eens nadrukkelijk erbij dat ik niet had voldaan aan mijn onderzoeksplicht en hij mij dus niks schuldig was