Transporbeschermers, wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Transporbeschermers, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:11

Sinds kort hebben wij een eigen trailer en ging ik mij toch wat afvragen. Waarom gebruiken mensen transportbeschermers, of waarom juist niet.

Ik heb met beide kanten ervaring en tot op heden gebruik ik geen transportbeschermers. Beide paarden staan rustig op de trailer, 1 heeft geen ijzers, de ander enkel voor. Dit komt ook omdat ik al een paar keer paarden uit de trailer heb zien klappen door een losse transportbeschermer die onder de voet kwam.

Graag hoor ik ook jullie meningen, om te kijken of ik bij mijn keuze blijf of eventueel toch tot aanschaf van transportbeschermers over ga.

zwieke

Re: Transporbeschermers, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:14

Ik gebruik mijn transportbeschermers vooral voor lange afstanden én zeker wanneer er meerdere paarden op de camion staan. Voor een kort ritje van zo'n dikke 5 minuten naar de piste doe ik haar enkel haar peesbeschermers aan. Ik heb liever toch iets rond hun benen, you never know dat ze ergens tegen tikken.

Toch ken ik ook mensen die niets aandoen... Is denk ik vooral wat jij als eigenaar zelf wilt en ervaren hebt.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:19

Is wat je zelf wilt. Ik doe het wel omdat ik hele fijne beschermers heb en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze afzakken. Wel al vaker meegemaakt dat ze te snel van de klep afwillen en er dan naast stappen. Daarom houd ik de beschermers om.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:23

Ik had bij mijn pony altijd beschermers om op de trailer (lage transportbeschermers). Ik deed ze vooral om voor het geval ze naast de klep zou komen (ze wilde bij het erop lopen er soms eerst langs lopen). Dus of ze nou 5 min of 3 uur op de trailer moest.. De klep op en af moeten ze altijd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:26

Nu moet ik wel zeggen, beide paarden gaan ook de trailer op en af zoals ik het graag zie. Lopen er perfect zonder twijfels op, eraf zijn ze voorzichtig, en ik zorg altijd dat ze de tijd nemen op de klep om eerst rond te kijken en er dus niet af rennen.

Snooki, wat voor beschermers gebruik jij? Ik zie namelijk zelden bij andere mensen dat de beschermers nog netjes zitten na vervoer, vandaar ook mijn twijfels.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:31

Ik weet niet welk merk ze zijn maar ze hebben kruislingse (schrijf je dat zo?) klittenband sluitingen
Maar hier op stal gebruikt iedereen beschermers en hebben er ook geen problemen mee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:34

Ik doe het niet. Boven liggen nog wel (gloednieuwe) transportbeschermers, omdat ik het eerst wel van plan was, maar ze zakken toch wat af en daarnaast passen ze niet lekker over de sokken van mn fries. Sindsdien gaat ze zonder beschermers mee. Ze is altijd vrij rustig, alleen als we stilstaan wil ze wel eens stampen. Volgens mij hebben transportbeschermers maar bitter weinig nut en brengen ze op hun beurt weer nieuwe risico's met zich mee.

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:37

Ik vervoer mijn pony zonder, puur omdat zij niks aan haar benen gewend is en zeker achter dan heel raar gaat lopen/springen en ik bang ben dat er dan juist ongelukken gaan gebeuren. Gaat tot nu altijd prima, ze is de makkelijkste niet met in- en uitladen en springt regelmatig naast de klep.
Zou ze het accepteren dan zou ik ze wel gebruiken omdat ik dat zelf fijner vind. Maarja.. Als m'n pony het niet wilt dan maar niet, zolang ze maar braaf blijft staan! :')

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:47

Wij gebruiken geen transportbeschermers. En als ik ze gebruik dan is het om te voorkomen dat de witte benen weer vies worden............. Toch vaak de ervaring dat ze afzakken en/of gaan draaien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:53

Hier eigenlijk ook enkel om de benen schoon te houden, en bij voorkeur niets. Zeker bij lange ritten niet, ervaring is dat ze rustiger staan zonder dan met (kriebelt, wordt warm). Ritjes zijn hier vaak ritten van 3 uur. Wij hebben nog nooit wonden of iets dergelijks gehad, en rijden al een 30 jaar zo rond, en hebben doorgaans 3 tot 8 pony's mee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:03

Bij mij zakken de beschermers naar beneden dus ik doe springschoenen om en beschermers die rondom zitten. Mijn ene paard is atactisch dus heeft soms moeite met balans, de ander wiebelt best wel tijdens de rit.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:04

ik gebruik altijd transportbeschermers. voornamelijk zodat paardje zich niet verwondt als hij van de klep afstapt. ze blijven altijd goed zitten, zijn van eskadron. ik zorg natuurlijk wel dat ze strak genoeg zitten zodat ze niet kunnen zakken.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:18

Ik doe ze altijd wel om, want mijn pony staat ook niet stabiel op de trailer, en met ernaast stappen of mocht er iets gebeuren altijd veiligheid.

Nog nooit last gehad van draaing of verzakking.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:22

Wij gebruiken geen transportbeschermers, maar gewoon de beenbescherming die ze met rijden ook om hebben. Heb wel al meerdere paarden niet zo stabiel zien staan op de trailer, dus ze krijgen hoge peeskappen met springschoenen (voor) om.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:22

Ik heb maar besloten om voortaan alles om te doen, aangezien ze een keer toen ze bijna in de trailer stond, ze alsnog naast de klep ging staan. Paard op d'r knieën. Gelukkig niks aan overgehouden.
En het is een schraper, staat niet stabiel, dus veiligheid van de benen voor alles hahah. Mijn transportbeschermers zakken en draaien niet. Gelukkig maar

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:26

Zag op fb een filmpje passeren van een trailerongeval, trailer op de kant.
Paard eruit geslepen door brandweer, was helemaal ingepakt, deken, hoge transportbeschermers. Paard had niks...

Ik vervoer mijn ook altijd zonder, zelfs voor 1000km en meer.
Maar nu begin ik weer te twijfelen.. Misschien kan je toch schade beperken door goed in te pakken..

Moeilijk!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 13:29

Kirrr, je weet natuurlijk niet hoe het was gegaan zonder bescherming.

Ik maak me vooral zorgen om het feit dat die beschermers zo snel zakken, draaien en zelfs door het paard los te krijgen zijn. Het ongeval wat ik mee heb gemaakt was echt heel haar, paard was zo in paniek door zijn half afgezakte beschermer dat hij door de stang is geklapt en van de klep af.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:30

Mijn paarden staan altijd zonder, als ze gewoon rustig op de trailer staan vind ik het onnodig.
Een vriendin van mij doet het wel omdat zij een keer een ongeluk had met haar paard uitladen.
Als je paardje gewoon rustig staan vind ik het overbodig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:33

Maar je paard mag 100 keer rustig staan en toch 1 keer onrustig zijn..

Zoals ik zei, ik vind het zelf ook heel moeilijk.
Vervoer al jaren zonder.. Ook naar Frankrijk etc. Nog nooit problemen gehad of wondjes.

Een paard dat zo panisch reageert door beschermers die wat vreemd hangen, zou ik idd geen bescherming aan doen.
Nu als je kan bandageren, deze zakken niet af als je weet hoe het moet.

Zou eerder dan adviseren van bellboots en bandages waarmee je de knie ook stukje doet.

Transportbeschermers gaan al snel zakken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:01

Kirrr schreef:
Zag op fb een filmpje passeren van een trailerongeval, trailer op de kant.
Paard eruit geslepen door brandweer, was helemaal ingepakt, deken, hoge transportbeschermers. Paard had niks...

Ik vervoer mijn ook altijd zonder, zelfs voor 1000km en meer.
Maar nu begin ik weer te twijfelen.. Misschien kan je toch schade beperken door goed in te pakken..

Moeilijk!

Hoe kwam die trailer op z'n kant te liggen??

Degenen die vanalles om hun paard knopen moeten het volgende eens bedenken: de wet schrijft voor dat er geen constructiedelen aanwezig mogen zijn die zodanig vorm gegeven of ontstaan zijn dat een paard zich eraan kan verwonden........

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:12

Ik heb een keer een paard gezien op wedstrijd die bij het van de klep aflopen zichzelf blesseerde. Ik weet niet precies wat er gebeurde, maar het paard had aan de zijkant zijn been openliggen. Waarschijnlijk had dit voorkomen kunnen worden door beschermers om te doen.

Ik vind transportbeschermers niet altijd even fijn, ze zakken vaak af. Ik heb daarom eigenlijk altijd beenbeschermers rondom en springschoenen voor. Vind dat zelf toch net even wat veiliger dan helemaal niks eromheen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:15

Die echte transportbeschermers vind ik maar enge dingen: vreselijk heet en glijden makkelijk af.
Mijn paard staat heel rustig op de trailer, toch doe ik hem wel bescherming om. Je weet maar nooit, soms zit een ongelukje of verstapping in een klein hoekje.

Mijn paard staat met peeskappen en springschoenen, voor en achter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:18

Peeskappen vind ik eigenlijk ook geen optie, dingen worden warm van binnen, plus dat bij mijn fries altijd haar sokken in de klit eronder vandaan komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:19

Rumpleteaser schreef:
Die echte transportbeschermers vind ik maar enge dingen: vreselijk heet en glijden makkelijk af.
Mijn paard staat heel rustig op de trailer, toch doe ik hem wel bescherming om. Je weet maar nooit, soms zit een ongelukje of verstapping in een klein hoekje.

Mijn paard staat met peeskappen en springschoenen, voor en achter.

EHm, die peeskappen zijn niet heet?

Bedenk dat er vanaf 45°C onomkeerbare schade aan de pezen ontstaat. Die temperatuur is sneller bereikt dan menigeen denkt omdat het om de temperatuur in de pees gaat, niet om de temp aan de buitenkant.........

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:22

Peeskapper zijn minder groot en de mijne beschermen alleen aan de achterzijde.
Dus inderdaad een stuk minder heet dan transportbeschermers.