Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt
ktink
Geplaatst: 24-01-14 16:59
Wat voer je (krachtvoer, ruwvoer, aanvullingen)? Hoe staat ze gestald? Komt ze buiten en hoeveel? Krijgt ze medicatie voor cushing? Wat doe je verder met haar? Rij je op haar?
MarshaAldo
Geplaatst: 24-01-14 17:00
Bij ons heeft ook een paardje cushing maar krijgt daar medicijnen voor. Geef jij wel medicijnen?
tandarts ook al laten kijken naar haar gebit? Misschien ander voer bijvoeren speciaal voor oudere paarden? Brood is niet echt best voer en sla zit ook niet veel voedingsstoffen in.
Ik heb ook een cushing paard dat niet aan de medicatie kan. (Paard flipt door op alles wat ietwat medisch ruikt en wil dan dagenlang niet meer in de buurt komen). Mijn ervaring is dat bietenpulp niet werkt voor het verdikken en enkel buikvulling is. Luzerne vind ik ietsje meer effect hebben.
Momenteel geef ik ook monnikspeper in de vorm van provarium breeding. Er zijn mensen die hier erg tevreden van zijn. Ik ben er pas mee begonnen dus kan ook nog niet zeggen of het aanslaat. Ik moet wel zeggen dat het klinkt alsof jouw paard er erger aan toe is als de mijne, en ik stap echt niet meer op mijn paard.. Zeker die stijve benen en wegglijden zijn erg herkenbaar, dat kan echt niet aangenaam zijn voor het paard tijdens het rijden.
Ik zou ook even goed naar zijn tanden laten kijken we hebben een manege pony gehad met slechte tanden biks nat maken hooi ook is het wat minder stekelig Toen kon hij weer lekker eten
Maar ja dat weg glijden met der achterbenen is natuurlijk niet goed ! Wat voor werk doe je er nog mee ? Is dat een rustig bosritje of een uur rijden ?
Kijk kritisch naar je paardje en overleg met de dierenarts De ene mens werkt tot zijn 80 ste en een bouwvakker is met 50 al op
Nymbous
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-14 19:22
.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Verder vraag ik me af of ze pergolide heeft gehad of prascend? of je ook de alternatieven al geprobeerd hebt zoals de monnikspeper en de magnesium. Eigenlijk denk ik dat jouw paard nog wel een heel eind op te knappen is, en dat ze nu al te lang door loopt zonder op haar afgestemde verzorging.
Het vele drinken doet mij denken aan insulineresistentie, om dat te behandelen is het belangrijk om je voerbeleid aan te passen. Is ze getest op cushing en insulineresistentie?
Haar gewicht en stijf lopen kan daar ook goed vandaan komen.
Ik kan maar één ding bedenken en dat is: Laat haar gaan. Ga niet zitten modderen met haar. Wat ik zo lees in je OP is ze op. Het gaat niet meer. Doffe ogen zeggen genoeg. Laat haar gaan...
dendola
Geplaatst: 24-01-14 20:14
Je geeft aan niet egoïstisch te willen zijn maar rijd er nog wel op, ondanks dat ze stijf is en amper bespiering heeft.... dat vind ik een beetje tegenstrijdig. Kan me ook niet voorstellen dat het nog plezierig rijd.
20 jaar is een mooie leeftijd, maar rondlopen met maagzweren lijkt mij geen pretje. Wij hebben er een moeten laten gaan door cushing op 18 jarige leeftijd. Ik sta nog steeds achter die beslissing en als ik jouw verhaal zo lees zou ik die keuze in dit geval ook maken.
Nymbous
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-14 20:22
.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Nymbous
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-14 20:23
.
dendola
Geplaatst: 24-01-14 20:25
Ons paard was bij ons geboren en had een prachtig leven gehad, door de cushing kwam de ene complicatie na de andere en had ze veel last van insuline resistentie. Wij hebben er toen voor gekozen om het paard niet verder af te laten takelen en koste wat kost bij ons te houden. Dat zou dan puur voor ons geweest zijn om geen afscheid te willen nemen. We konden terug kijken op 18 pracht jaren, waarom zou daar dan nog een paar jaar achteraan geplakt moeten worden met ellende en een hoop getob..
Nymbous
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-14 20:28
.
SheeNegro
Geplaatst: 24-01-14 20:41
Als een homeopatisch middel niet werkt, laat haar gaan.. Je wilt niet dat dierbare lijden.