Je paard te lease aanbieden...ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Je paard te lease aanbieden...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:08

Ik heb geprobeerd te zoeken,maar volgens mij bestaat hier nog geen duidelijk topic over.
Alleen over de ervaring van een paard leasen.

Wegens op korte tijd veranderde privéomstandigheden ben ik genoodzaakt een keuze te gaan maken over mijn paarden.
Op dit moment heb ik twee paarden en zal ik een qua tijd en volledige financiën niet meer datgeen kunnen bieden wat ze nodig heeft.
Omdat ik op kort termijn (helaas) ook moet beslissen is het allemaal nog niet zo gemakkelijk..
Ik heb gedacht aan verkoop maar vind dit behoorlijk definitief.
Daarom was ik eraan het denken om haar aan iemand te verleasen (als dat een woord is).

Het is een behoorlijk talentvol sportpaard wat een dik half jaar onder het zadel is.
Mijn intentie is om een gemotiveerde ruiter te zoeken die haar wilt leasen voor een onbepaalde tijd.
De persoon wil ik dan volle stallingsgeld laten betalen, maar dan zal het paard minimaal 5x tot misschien wel volledige week tot diegene zijn beschikking staat. Lesgeld + wedstrijden (indien gewenst) zijn ook voor de rekening van de andere partij. Wel wil ik degene verplichten les te nemen, want dat vind ik wel belangrijk met dit paard.
Hoefsmid/DA zijn voor mijn rekening.
Grote spullen,zoals dekens,zadels,hoofdstellen mag ook gebruikt worden.
En verder heb ik nog niet meteen nagedacht.

Wat is jullie ervaring met het verleasen van je paard?
En welke tips willen jullie mij meegeven?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:57

Ik denk dat het lastig gaat worden ik begrijp dat het een jong paard is waar je iemand voor nodig hebt met veel ervaring !!! De meesten die paarden willen verzorgen/leasen zijn toch van het slag penny meisjes

Het is dan natuurlijk zo dat je veel tijd energie in een jong paard stopt en het paard ook beter maakt en het nooit van jezelf wordt normaal moet je ervoor betalen om je paard te laten trainen En nu zouden ze dan moeten betalen om jou paard te mogen trainen

Ik denk dat er te veel penny meisjes ipv serieuze ruiters op zullen reageren

Elles

Re: Je paard te lease aanbieden...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:11

PP >> TAO

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 23:14

Dank *\o/*

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:16

Ik zou dit paard nooit leasen, aangezien je het volle stallingsgeld moet betalen. Voor onder de 70 zijn er al leuke paarden te vinden als je goed zoekt. Dus ik denk dat het lastig zal worden een serieuze ruiter te vinden die dit bedrag wil betalen, en die ook de tijd heeft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:16

Toen ik zwanger was heb ik mijn paard mee gegeven aan iemand die er Deurne mee wilde doen.
Wat een domper, ik zal nooit meer een ander mijn paard mee geven!
Of ik doe het zelf, of het paard wordt verkocht, maar voor mij nooit meer zo'n constructie met derden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:19

lastige constructie tenzij je heel goedkoop gestald staat. Zou het zelf nooit leasen, zeker niet als het niet eens de volle week is en ik wel de volle pond betaal + verplichte leskosten (a hoeveel euro per maand???)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:21

Heeft een vriendin van mij is gedaan beestje bleef op dezelfde stal staan .. degene die hem leasde heeft hem waarschijnlijk flink over belast of een of andere rare smak gemaakt buiten ,, dier geblesseerd is nooit meer goed gekomen

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:26

mmh hier zou mijn voorkeur in ieder geval al niet naar uitgaan omdat ik zou opdraaien voor de volledige stallingskosten. (kan je net zo goed een eigen paard aanschaffen)
ook vind ik het apart dat je lessen VERPLICHT maar die moet ze dan ook wel nog zelf betalen. prima dat je ze verplicht maar laat haar dan die kosten niet hoeven te betalen of je moet het lessen niet verplichten en bijv, zelf les geven met het rijden als dat mogelijk is.

ik zou zelf een gedeelte van je stalling's geld vragen. en duidelijke afspraken maken over hoe en waarmee er met welke spullen omgegaan mag worden. (stel er gaat iets kapot bijv.)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:28

Ook ik heb ooit voor een soortgelijke keuze gestaan. Mijn dilemma was tijdsgebrek. Gelukkig heb ik toen iemand gevonden die mijn paard graag wilde leasen en dezelfde verwachtingen van het paard had als ik (recreatie). Zij heeft eerst een maand 'proeftijd' gehad, zodat we aan elkaar konden wennen. Daarna hebben we beiden een contract ondertekend. Zij betaalde enkel maandelijkse stalling en mocht dan vrij gebruik maken van het harnachement. Kosten voor hoefsmid, tandarts, ostheopaat, dierenarts, ed hoefde zij niet te betalen. Het eerste half jaar stond ze bij mij op stal. Daarna vroeg ze of ze het paard dichterbij bij huis mocht zetten en heeft ze haar van ons overgenomen.

Ik denk dat verleasen voor jou een goede optie zal zijn, mits je de goede leaser treft. En dat is het moeilijkste. Een contract, hoewel niets rechtsgeldig is zonder tussenkomst van een notaris, kan ik je zeker aanraden, al is het maar om wederzijdse verwachtingen op papier te hebben staan.
Mocht de leaser het paard willen verhuizen wat dan? Of als het paard een blessure oploopt tijdens training/wedstrijd wat dan? Mag de leaser zomaar nieuwe spullen kopen en het bij jouw paard gebruiken? Mag de leaser zelf een instructrice uitzoeken? Wat als de leaser niet aan jouw verwachtingen voldoet of afspraken niet nakomt?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:31

Ik vind trouwens het leasen van een paard tegen stallingskosten lang niet hetzelfde als een eigen paard. Bij leasen heb je veel minder verantwoordelijkheid. Uiteraard blijf je wel verantwoordelijk voor je eigen handelen bij jouw leasepaard, maar als je het rijden beu bent, stop je ermee (even bot gezegd). Daarbij, als het paard wat mankeert, is eigenaar eindverantwoordelijk. Althans, dat is mijn ervaring.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:45

noviceh schreef:
Ik vind trouwens het leasen van een paard tegen stallingskosten lang niet hetzelfde als een eigen paard. Bij leasen heb je veel minder verantwoordelijkheid. Uiteraard blijf je wel verantwoordelijk voor je eigen handelen bij jouw leasepaard, maar als je het rijden beu bent, stop je ermee (even bot gezegd). Daarbij, als het paard wat mankeert, is eigenaar eindverantwoordelijk. Althans, dat is mijn ervaring.

ik vind niet dat de leaser dan minder verantwoordelijkheid heeft. hij/zei zal net zo verantwoordelijk met het paard om moeten gaan als de eigenaar.je werkt toch met een levend dier.
en klopt de leaser heeft geen kosten aan hoesmid ect, maar wat kost het stal geld dan? is dat 100 p/m of 300 p/m.
en wat als het paard kreupel is geworden door de leaser doordat diegene er bijv, veel te veel mee heeft gedaan of te rare dingen heeft uitgehaald wat het paard niet aankan. wie draait er dan voor de kosten op?
ik zou dit soort dingen dan van te voren wel duidelijk afspreken.

ik zie al bij je vorige post dat je ook al veel dingen aangeeft waar ts aan moet denken! sorry :)

ik vind het een lastige situatie en zou denk ik iemand zoeken die ik ken waarbij ik weet hoe diegene omgaat met mijn paard en spullen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:51

Als eigenaar blijf je ten alle tijden aansprakelijk voor je paard. En als er iets met het paard gebeurd zit de eigenaar met de brokken. Weet waar je aan begint!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:53

noviceh schreef:

Maar iemand met minder verantwoordelijkheden zoekt TS volgens mij niet ;)
Die zoekt (zoals ik het opvat) een professionele ruiter die les volgt, eventueel wedstrijden rijdt en het paard als het zijne beschouwd (financieel en verantwoordelijk), maar dat nooit wordt...

Ik zou daar niet snel aan beginnen, want als 'goede' ruiter besteed je dan veel tijd aan het verbeteren van een jong paard (wat absoluut in waarde vermeerderd als jij het straks op 7-8 jarige leeftijd op M/Z niveau kan verkopen), waar ik als ruiter alleen maar geld in stop.

ElodieElvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:39

Je hebt mensen die de aanschaf van een paard moeilijk op kunnen brengen, maar wel een eigen paard willen.. Daar zou het ideaal voor zijn..

Nu weet ik dat ze bij ons op stal een aantal paarden op een constructie hebben dat de paarden door 2 aparte partijen geleased kunnen worden, die samen dan vaste dagen afspreken en elkaar als backup hebben..

Eigenlijk werkt dat erg goed, zo hebben ze de helft van de kosten van een paard, maar wel hun eigen paard.. Wel hebben ze daar een contract voor ondertekend met duidelijke regels en een opzegtermijn erin..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:46

Dispar_Vulgo schreef:
noviceh schreef:

Maar iemand met minder verantwoordelijkheden zoekt TS volgens mij niet ;)
Die zoekt (zoals ik het opvat) een professionele ruiter die les volgt, eventueel wedstrijden rijdt en het paard als het zijne beschouwd (financieel en verantwoordelijk), maar dat nooit wordt...

Ik zou daar niet snel aan beginnen, want als 'goede' ruiter besteed je dan veel tijd aan het verbeteren van een jong paard (wat absoluut in waarde vermeerderd als jij het straks op 7-8 jarige leeftijd op M/Z niveau kan verkopen), waar ik als ruiter alleen maar geld in stop.

Hier ben ik het mee eens. Het lastige is, het kan inderdaad erg geschikt zijn voor mensen die zelf geen paard willen/kunnen kopen, maar de leaser stopt er een hoop geld in met het risico dat het paard straks onder zijn/haar neus verkocht wordt of dat het contract om een andere reden wordt beëindigd.. Dat zou ik dan persoonlijk zonde van mijn geld vinden :o Ook omdat die persoon het volledige stalgeld betaalt voor minstens 5 dagen (vind ik gek, waarom dan niet de hele week?) en ook nog eens verplicht les moet volgen op eigen kosten. Persoonlijk vind ik dat er een stuk meer vrijheid zou mogen staan tegenover dat geld :)

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:49

Zelf heb ik tot begin dit jaar een paard geleast, ik betaalde hiervoor halve stalling €112,50 per maand. En daar ging ook nog lesgeld overheen. Dus was ong. €160 per maand kwijt.

De tip die ik je wil meegeven is dat je je paard niet laat verplaatsen en dat je de eerste paar keer gaat kijken hoe de ruiter rijd en een minimum leeftijd aangeven.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:16

Ik vind als je niet meer kan dragen om 2 paarden te houden, die situaties ontstaan bij dit moment bij veel mensen, dat je dan een andere keuze moet maken en een paard moet verkopen. Je hebt al een enorme luxe positie dat je 2 paarden hebt! En als je dan wel weer kan betalen er heus wel een ander paard voorbij komt. Beiden is niet makkelijk: Leaser vinden niet en verkopen ook niet nu.

En snap je wel dat je ze niet kwijt wil hoor! Je hebt toch een band met je paard! En wil in de toekomst ook zelf weer meer met je paard gaan doen. Maar een goede leaser die eerlijk is en netjes blijft betalen al die tijd dat jij het niet kan en daar overheen ook nog eis les moet blijven volgen en het paard niet mag verplaatsen van de stal waar hij nu staat. Een aardig pittig lijstje. Het zal niet makkelijk zijn om daar een passende leaser te vinden die je dan ook kan vertrouwen zonder eind datum met jou paard te blijven omgaan. Denk dat je dan toch tegen wissels aan gaat lopen. En of je paard er dan beter van wordt? En weet niet of je zelf kan zien hoe ze omgaan met je paard?

Mijn eerste zwangerschap is het paard op de stal blijven staan waar ik al stond en hoefde de persoon die verzorgde tijdens die periode helemaal niet te betalen. En had min of meer een eind datum bepaald zodat de mensen ook wisten waar neer het ongeveer zou stoppen. Ook had ik gezegd dat ik daarna misschien gevoelig bleef om dagen te delen met mezelf. Omdat je leven toch veranderd met een kind. Helaas heb ik toen 3 ruiters op zijn rug gehad en op het einde van mijn zwangerschap nog met een dikke buik mijn paard af staan bouwen in training aan longeerlijn om hem dan maar stil te zetten omdat ik na 3 ruiters mijn portie gehad had van verantwoordelijkheid van mensen. EN mijn paard is daar echt slechter van geworden helaas.

Ik heb mijn paard bij mijn 2de zwangerschap mee gegeven aan een vriendin. Die had heel kort daarvoor haar eigen paard die ze 15 jaar gehad had verloren en was niet toe aan een nieuw eigen paard. Maar om dan op de manege te gaan rijden vond ze ook niet zn goed idee. En toevallig viel dat dus samen met mijn 2de zwangerschap dat ik dacht..als ze wil mag ze mijn paard rijden tijdens mijn zwangerschap en hoef ik hem niet stil te zetten. Zij heeft toen op eigen verzoek een deel van de stalling betaald en haar eigen lessen en de rest was voor mijn rekening, maar dat hoefde eigenlijk niet van mij zelf omdat ik al blij was haar een plezier te kunnen doen. Paard is toen wel verplaatst naar stalling van haar. OMdat ze niet dichtbij mijn huis woonde. En zij verwachte niets van mijn paard en moest ook wennen aan een heel ander paard dan dat ze zelf had. Daardoor kon ze wel haar gevoel bepalen voor een eventuele opvolging van haar eigen paard. En ze heeft keurig en goed voor mijn paard gezorgd. Ook hier was toen een eind datum bekend zodat zij mooi daarvoor een ander paard kon gaan kijken. En we hebben ze letterlijk omgewisseld die dag van verhuis;) Ik was onwijs blij met haar zorg. Heb een rustige zwangerschap gehad. Dus zo kan het ook! Maar het is wel goed zoeken!

En dit was een goede vriendin en niet een onbekende die je alleen leert kennen tijdens lease en dus niet weet hoe ze met je paard omgaan als je er niet bij bent;

Maar volledige lease...dan is het bijna eigen paard houden en dat doen veel mensen die twijfelen of ze eigen paard aan kunnen. En als het dan werkt bij jou paard:) Gaan ze vaak zoeken naar een eigen paard en ben je ze weer kwijt! EN staat je weer voor een dilemma met nieuwe leaser vinden en onder tussen de kosten dragen weer. Daarnaast als paard kapot gaat haken leasers vaak ook af want ze kunnen tenslotte niet rijden en dat is zonde geld. Opzegtermijn door en jij zit met een kapot paard en kosten extra. Goed over na denken. En zeker met contract doen dan.

En verantwoordelijkheid vind ik hetzelfde hoor het is een levend dier. Misschien juist omdat ze kosten mee dragen dat ze dan wat netter zijn met je paard en spullen maar het hoeft niet omdat ze betalen kunnen ze ook denken..rijden zal ik! Eigen paard of niet verantwoordelijkheid moeten ze hebben. Kan ik vandaag wel buitenrijden of niet...moeten ze toch toe in staat zijn. En wil jij dat wel mag dat. Mijn vriendin vroeg dat zelf nog netjes..en ik dacht je hebt 15 jaar zelf een paard gehad..acht je wel in staat te kiezen;) Maar dat is omdat je de persoon kent en weet dat ze paard heeft gehad lange tijd;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 22-01-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:22

Geen ervaring met het verleasen van een paard, maar juist als leaser. Per toeval liep ik een geweldig leuk paardje tegen het lijf, die ook nog eens te koop stond. Helaas studeer ik op het moment nog en kan ik op zich wel wat betalen maar heb ik geen buffer achter de hand voor onverwachte kosten.
Na wat overleg is de huidige constructie tot stand gekomen: ik betaal iets minder dan het stalgeld, en heb wel mijn eigen spullen voor het paard. Daarnaast loopt hij af en toe een lesje omdat ik niet alle dagen kan komen ivm reistijd. Mijn plan is om het paardje wel te kopen zodra ik af studeer, dus qua verantwoordelijkheid ben ik er wel serieus mee bezig ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:24

DGL, jouw situatie lijkt me dan inderdaad het meest ideaal. Het zou natuurlijk perfect zijn als TS iemand kan vinden die het paard wil leasen met het uitzicht op overkopen op een later tijdstip :) Alleen kan het dan best een zoektocht worden naar iemand die én op zoek is naar dat paard, én in de buurt woont, én open staat voor een dergelijke constructie. Proberen kan natuurlijk altijd TS :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:34

Ik lease ook een paard en heb het paard 7 dagen in de week tot mijn beschikking.
Ik betaal een deel van het stalgeld maar hierbij wel de hoefsmid kosten en alles wat ik verder nodig heb.
Zijn eigenaresse woont in het buitenland.

Helaas heb ik het ook een paar keer verkeerd zien gaan.
Als jij je paard door een ander laat rijden en diegene zet hem op een andere plek ga dan regelmatig bij het paard kijken ook een keer onverwachts en haal ook de dekens eraf. Helaas komt het ook voor dat paarden tegenwoordig amper te eten krijgen of op zo een manier gereden worden dat je haren er omhoog van komen.

Je zegt dat je paard talent heeft vaak kom je dan toch bij ruiters die jou paard best willen rijden maar dat jij zelf het stalgeld moet betalen.

Je kan ook iemand proberen te zoeken waarvan het paard geblesseerd is en diegene wil toch graag de sport in. En dus jou paard wilt gaan rijden.

Zet verder duidelijke afspraken op papier.
Dat heb ik zelf niet gedaan en soms loop ik toch tegen dingen aan of bepaalde kosten aan.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:58

Ik denk ook dat het makkelijker is na het verhaal van DGL, om je paard te verkopen aan iemand die je al kent en ook het paard kent, dan dat je je paard ineens aan een wild vreemd iemand verkoopt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:09

Daarnaast heb je ook nog altijd het aspect dat je het paard niet wil verkopen omdat het zo definitief is, maar wel voor onbepaalde tijd wil verleasen.

Persoonlijk denk ik dat je met een dergelijk eisen lijstje een constructie krijgt waarbij de leaser het liefst een eigen paard zou willen maar daar bewust niet voor kiest om wat voor reden.

Toch draag je dan al véél meer (financiële) verantwoordelijkheid vergeleken dan enkel bijrijden etc.
Dan zou ik het niet leuk vinden als de eigenaar het paard toch weer overneemt als het diegene weer uitkomt... Je hebt er dan toch al zoveel inzitten, dan wil je daar ook mee verder lijkt me.
Diegene zit dan niet te wachten op de optie: dan koop je hem maar over, want dat is bewust geen optie.

Ik weet niet aan wat voor onbepaald termijn jij zit te denken en of je plannen hebt om het paard op een gegeven moment wel weer zelf op te pakken?

Ik denk dat je met deze eisen overal tussenvalt... De financiële kant weegt te zwaar op tegen het feit dat je als leaser nog altijd niet de eigenaar bent en dus op ieder moment, kort door de bocht, opzij geschoven kan worden.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-01-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:11

linnie050 schreef:
Je kan ook iemand proberen te zoeken waarvan het paard geblesseerd is en diegene wil toch graag de sport in. En dus jou paard wilt gaan rijden.

Enige grote heikelpunt hieraan is dat TS graag volle stalgeld betaald wil hebben...
Voor iemand met een geblesseerd paard zijn is het financiële verhaal vaak al bijzonder onprettig.

Baksteen703

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:20

Ik denk dat het nog wel eens vrij lastig zou kunnen worden om een lessee te vinden voor je paardje, aangezien je de volledige stallingskosten eruit wil halen.

Zelf zou ik ook niet snel een paard leasen waar ik de volledige stalling moet betalen, want dan zou ik liever zelf een paardje proberen te kopen.