Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Maar aan de andere kant... Ik heb staleigenaren mee gemaakt, die ik er echt niet mee zou vertrouwen... Laat ik het zo zeggen, dan had ik nu geen paspoort meer gehad 
xSlvna schreef:Die krijgt die al ongeveer 3, 4 jaar niet.![]()
Het paard is officieel niet van mij, dus ook niet mijn taak om dat te regelen.
ruitje schreef:xSlvna schreef:Ik hoefde het niet eens toen ik op een 4 sterren FNRS manege pensioenstal stond... Mijn paard heeft geeneens een paspoort
Ohja, daar waar je wel een extra ster krijgt voor aparte toiletten maar niet voor weidegang![]()

Amaris schreef:Ergens wel logisch: iedereen met vee moet kunnen aantonen hoe het zit met de gezondheid/entingen van dit vee. Gaat mij niet vertellen dat de gemiddelde koeienboer deze admin niet op orde heeft.
Dus ook wel logisch dat een paardenhouder (lees pensionhouder) dit ook moet kunnen aantonen. De enige adminstratie bij een paard is het paspoort, dus ik snap het eigenlijk wel dat die admin bij het dier aanwezig moet zijn.
Bij mijn bijrijdpaard ligt het paspoort gewoon in de stalkast en omdat de stalhouder bij de sleutel kan, kunnen ze hier dus altijd bij.
Citaat:In artikel 13 van de Verordening (EG) nr. 504/2008 is opgenomen dat het paspoort te allen tijden het paard moet vergezellen.
Er zijn een paar uitzonderingen op die regel:
1. paard bevindt zich in een stal of wei en houder kan paspoort direct tonen
2. paard wordt lopend verplaatst naar plek in nabijheid van het bedrijf in de lidstaat en document kan binnen 3 uur worden getoond
3. tijdens verweiden van paarden; document kan op bedrijf van vertrek worden getoond.
4. zogende veulens aan de voet van de moeder
5. tijdens een training of test die onderdeel uitmaakt van een wedstrijd
6. ingeval van een noodsituatie t.a.v. het paard of het bedrijf waar het paard gehouden wordt
Ingeval een paard in een pensionstal verblijft, dient het paspoort dus inderdaad op stal aanwezig te zijn.
De NVWA beschikt niet over formulieren waarin afspraken tussen de houder van een paard en de eigenaar van een stal worden vastgelegd. Dit zijn private afspraken waar de NVWA geen rol noch verantwoordelijkheid in heeft.