Hoogte boete paspoort

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoogte boete paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:30

Weet iemand hoe hoog de boete is die je (stalhouder) krijgt als het paspoort van het paard niet bij het paard aanwezig is? Op de site van de overheid kan ik alleen vinden dat er een boete is, maar niet hoe hoog deze is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:14

Ik heb gehoord dat de eerste boete 700 euro per paard is en komen ze daarna weer controleren en is het paspoort nog niet aanwezig wordt het verdubbeld naar 1400 euro per paard.
Ik heb het gehoord dus kan niet met zekerheid zeggen dat de bedragen kloppen.

Mydelia

Re: Hoogte boete paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:22

Zo dan

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:35

Hoorde die bedragen ook maar niet de staleigenaar krijgt hem volgens mij maar eigenaar van het paard. Toch?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:38

Ik vraag het me nu even af... Is het niet alleen met vervoeren dat je iets nodig hebt? :S

(Bij sommige staleigenaren durf ik makkelijk mijn papieren achter te laten, maar heb er ook een paar gehad waarbij ik het NOOIT zou doen :S )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:38

De staleigenaar krijgt idd de boete, maar ik kan je op een briefje geven dat ie hem doorspelen naar hun klanten,

Lianne: nee, het paspoort moet altijd bij het paard ijn...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:39

Ik hoefde het niet eens toen ik op een 4 sterren FNRS manege pensioenstal stond... Mijn paard heeft geeneens een paspoort :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:40

Ligt eraan van wie het de keus is dat de paspoorten niet op stal aanwezig zijn denk ik.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:40

xSlvna schreef:
Ik hoefde het niet eens toen ik op een 4 sterren FNRS manege pensioenstal stond... Mijn paard heeft geeneens een paspoort :+

Daar zou ik mee oppassen, ze zijn op het moment zeer actief met controleren.. :=

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:41

xSlvna schreef:

dat zou ik maar eens regelen dan :)*
waar worden z'n entingen etc dan in bij gehouden, het is nu toch al een aantal jaar verplicht.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:42

Ik dacht echt dat het voor noodgevallen was, stel ze moeten hem opeens naar een kliniek brengen omdat ie weet-ik-veel-wat-heeft...

Op zich wel logisch dat het paspoort bij het paard moet zijn ;) Maar aan de andere kant... Ik heb staleigenaren mee gemaakt, die ik er echt niet mee zou vertrouwen... Laat ik het zo zeggen, dan had ik nu geen paspoort meer gehad ;)

Als ze ingeënt worden gaan de paspoorten naar stal...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:43

Die krijgt die al ongeveer 3, 4 jaar niet. :')

Het paard is officieel niet van mij, dus ook niet mijn taak om dat te regelen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:45

De hoogte van de boete die genoemd wordt verschild. Het Openbaar Ministerie bepaalt de hoogte van de boete adhv het proces verbaal van de NVWA. In een brief van de FNRS wordt gesproken over €250,-. In dit topic staat ook veel info.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:48

Geen idee hoe hoog die boete is.. Maar paarden zijn tegenwoordig toch allemaal gechipt? Dan staan ze toch eigenlijk al 'geregisteerd'? En hoe zit t als je paard op een stuk land staat met een schuilstal, en je dus geen stalhouder hebt/plek om paspoort veilig op te bergen?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:49

xSlvna schreef:
Die krijgt die al ongeveer 3, 4 jaar niet. :')

Het paard is officieel niet van mij, dus ook niet mijn taak om dat te regelen.

tja als het jouw paard niet is heb je er idd niets over te zeggen.
vind het wel vreemd dat een paard op een **** manege staat (wat duurder zal zijn dan bij de boer) en niet de kosten uit wil geven aan een tetanus injectie, dat wil je nl echt niet mee maken dat je paard dat krijgt.
het zou misschien ook kunnen zijn dat ze wel een paspoort heeft maar jij hier niet van op de hoogte bent aangezien je niet de eigenaar bent??

ze zijn idd aardig aan het controleren hier in de buurt, hier nog nieten maar mogen ze gerust komen, allesnetjes bij elkaar in een map dus geen probleem :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:49

xSlvna schreef:

Ohja, daar waar je wel een extra ster krijgt voor aparte toiletten maar niet voor weidegang :')

In het andere topic was iemand beboet voor 750 :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:53

ruitje schreef:
xSlvna schreef:

Ohja, daar waar je wel een extra ster krijgt voor aparte toiletten maar niet voor weidegang :')

Precies zoiets. En Probabeest, ik heb alles in de hand (écht alles, inclusief stalling, DA, TA, Osteo bla bla) in handen, en het paspoort is echt niet aanwezig, ik heb de eigenaar moeten vertellen dat het dier uberhaubt gechipt was, dit wist ze niet.
Overigens is **** stal kunnen betalen en een tetanus niet WILLEN betalen een groot verschil en een andere discussie, het ging erom dat de stalbaas mij nooit om een paspoort heeft gevraagd, enkel de boer waar het paard nu sinds 2 maanden staat wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:53

xSlvna schreef:

Het paspoort moet aanwezig zijn op laste van de nVWA, het gaat om medicatie controle.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:54

Staleigenaren kunnen het wel doorspelen naar de eigenaren van de paarden, maar als die weigeren te betalen dan zal de staleigenaar het dus echt zelf moeten doen. Als ik een pensionstal had zou ik, gezien de controles die er nu zijn en de boetes die er worden uitgedeeld, eisen dat het paspoort wordt ingeleverd. Niet inleveren...andere stal zoeken. Als stalhouder blijf je verantwoordelijk dus als er een controle komt kan jij opdraaien voor de kosten...

Wij hebben ze ook allemaal netjes ingeleverd, ze liggen goed veilig opgeborgen :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:13

xSlvna, heb je ook helemaal gelijk in, maar je paard is dus wel gechipt? dan zou het paspoort dus wel ergens moeten zijn.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:43

belachelijk hoor

ze zouden de chips beter kunnen gebruiken inclusief dataopslag van de dierenarts

hoeven ze alleen maar te scannen en per nummer kunnen ze de geschiedenis nalopen

heb helaas zelf ook paspoort moeten afgeven 2 weken geleden hierom
maar heb zelf nog de stamboompapieren waarin er staat dat ik de eigenaar ben

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:04

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:07

Ergens wel logisch: iedereen met vee moet kunnen aantonen hoe het zit met de gezondheid/entingen van dit vee. Gaat mij niet vertellen dat de gemiddelde koeienboer deze admin niet op orde heeft.

Dus ook wel logisch dat een paardenhouder (lees pensionhouder) dit ook moet kunnen aantonen. De enige adminstratie bij een paard is het paspoort, dus ik snap het eigenlijk wel dat die admin bij het dier aanwezig moet zijn.

Bij mijn bijrijdpaard ligt het paspoort gewoon in de stalkast en omdat de stalhouder bij de sleutel kan, kunnen ze hier dus altijd bij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:09

Het hoeft niet altijd met geld besparen te maken dat ze niet laten enten.
Een vriendin van mij laat haar pony ook niet enten, maar meer omdat hij er iedere keer heel ziek van word.
Dus in overleg met de da besloten dat niet enten voor hem beter is. Maar nu heeft zij hem wel aan huis staan en komt nauwelijks van het erf af.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn paspoort ook thuis heb liggen nu ik eraan denk :o
Na het enten automatisch weer mee naar huis genomen, terwijl deze wel in mijn kast lag hihi

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:23

Amaris schreef:
Ergens wel logisch: iedereen met vee moet kunnen aantonen hoe het zit met de gezondheid/entingen van dit vee. Gaat mij niet vertellen dat de gemiddelde koeienboer deze admin niet op orde heeft.

Dus ook wel logisch dat een paardenhouder (lees pensionhouder) dit ook moet kunnen aantonen. De enige adminstratie bij een paard is het paspoort, dus ik snap het eigenlijk wel dat die admin bij het dier aanwezig moet zijn.

Bij mijn bijrijdpaard ligt het paspoort gewoon in de stalkast en omdat de stalhouder bij de sleutel kan, kunnen ze hier dus altijd bij.

Nou, dat de pensionhouder is houder van het paard is daar ben ik nog niet zo zeker van (volgens hun eigen regels). Dit is namelijk wat ik op een vraag van mij aan hen terug heb gehad aan regelgeving:

Citaat:
In artikel 13 van de Verordening (EG) nr. 504/2008 is opgenomen dat het paspoort te allen tijden het paard moet vergezellen.
Er zijn een paar uitzonderingen op die regel:
1. paard bevindt zich in een stal of wei en houder kan paspoort direct tonen
2. paard wordt lopend verplaatst naar plek in nabijheid van het bedrijf in de lidstaat en document kan binnen 3 uur worden getoond
3. tijdens verweiden van paarden; document kan op bedrijf van vertrek worden getoond.
4. zogende veulens aan de voet van de moeder
5. tijdens een training of test die onderdeel uitmaakt van een wedstrijd
6. ingeval van een noodsituatie t.a.v. het paard of het bedrijf waar het paard gehouden wordt

Ingeval een paard in een pensionstal verblijft, dient het paspoort dus inderdaad op stal aanwezig te zijn.

De NVWA beschikt niet over formulieren waarin afspraken tussen de houder van een paard en de eigenaar van een stal worden vastgelegd. Dit zijn private afspraken waar de NVWA geen rol noch verantwoordelijkheid in heeft.

Als je de dikgedrukte stukken leest ben je dus als eigenaar de houder van het paard (veel logischer ook), en moet díe het paspoort kunnen tonen...