Te klein te kort; Ergo is mijn paard nou zo groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Te klein te kort; Ergo is mijn paard nou zo groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 23:42

Zelf heb ik geen trailer, als het zo voorkomt dan is er altijd wel een stalgenoot die me wil rijden, naar de veearts bijvoorbeeld. Of huur ik een paardentaxi, om op vakantie te gaan bijvoorbeeld.
Er is één probleem. Mijn paard is slecht 1.75 hoog, maar hij heeft ooit eens zijn kop gestoten toen hij een trailer in wilde lopen. Daar heeft hij lering uit getrokken en daarom doet hij (om goed te kunnen zien of er geen obstakels zijn) zijn hoofd zo hoog mogelijk als hij een trailer in moet. Niet handig, maar met een worteltje en wat list lukt het best om hem zijn hoofd omlaag te laten doen.
Dan loopt hij met wat moeite de trailer op.
Maar dan komt het volgende probleem. Ocho is blijkbaar heel erg lang. De stang er achter doen gaat niet. Als er iets aan zijn billen komt dendert hij met halstertouwen en al de trailer weer uit en dan krijgen we hem er ECHT niet meer op
Al met al zit ik me af te vragen wat ik kan doen om hem weer vertrouwen te laten krijgen.... Als ik nou zelf een trailer zou hebben dan kon ik misschien een grotere kopen, maar een trailer achter een P107 gaat hem niet worden. Ik wil ook helemaal geen trailer zelf hebben.. Maar wat dan om hem voor te bereiden op een eventueel volgend trailer ritje..

kleinvosje

Re: Te klein te kort; Ergo is mijn paard nou zo groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:46

Vragen of je de trailer van een stalgenoot mag gebruiken, en dan veel, heel veel oefenen. Van te voren al wachtoefeningen doen. Met vier staanders en twee balken de smalle trailer simuleren, en dan oefenen met iets erachter doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 23:49

Ja het oefenen is het probleem niet, de trailers zijn te klein!!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:50

vrachtwagentje huren , die zijn in de regel hoger!

oh en de grootste 2 paards Ifor Williams is extra hoog en lang
Laatst bijgewerkt door spatter op 09-01-14 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:50

Toch kijken naar een ruimere trailer, de volgende keer dat je er eentje nodig hebt. Toen iemand laatst ook onze trailer geleend heeft om te oefenen met haar paard dat moeilijk te laden was, bleek op het allerlaatst dat er gewoon niet genoeg plaats was voor het paard om de achterstang te sluiten. Het paard stond dan zo opgesloten klem dat ie compleet in de paniek schoot als ie de stang al achter de billen voelde. In een ander merk trailer had dit paard er geen last van. Die was iets langer. De moeite waard dus om de ruimte op te meten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:51

Als hij op de trailer staat dan eerst de klep dicht en dan de stang er achter doen. Altijd lastig deze problemen maar ze weten er ook wel misbruik van te maken. Hij raakt verder niet in paniek ofzo als er gereden word en komt hij ook gewoon niet bezweet van de trailer af?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:51

mrie schreef:

Uit jouw woorden maak ik op dat hij achteruit dendert zodra hij de stang voelt. Dat heeft in mijn ogen te maken met meer oefenen, hij heeft te accepteren dat die stang daar zit. Als dat betekent dat hij echt opgesloten staat tussen de stangen, dan is dat zo. Hij heeft niet naar achteren te denderen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:56

kleinvosje schreef:
mrie schreef:

Uit jouw woorden maak ik op dat hij achteruit dendert zodra hij de stang voelt. Dat heeft in mijn ogen te maken met meer oefenen, hij heeft te accepteren dat die stang daar zit. Als dat betekent dat hij echt opgesloten staat tussen de stangen, dan is dat zo. Hij heeft niet naar achteren te denderen.

Want je kunt een paard echt leren een instinctmatige reactie te negeren die vanzelf komt opzetten als hij met zijn borst tegen een voorstang staat, met zijn kont tegen een stand in een hokkie dat ook nog eens hartstikke laag is. Kortom helemaal opgesloten. Logisch...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:57

Ja, ik ben van mening dat dat kan ja. Bewijs staat bij mij op stal...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:01

Ik heb dat zelfde probleem een beetje.

Veel oefenen met erop lopen en gewoon staan, paard is ontspannen genoeg om zijn giraffe nek normaal te houden. Maar wil die stang dicht, zit zijn borst tegen de voor stang en zijn billen tegen de achterstang.
Ik vind dat een hele grote uitdaging voor een paard, instinctief gezien...

Hij loopt er zo in, maar die stang dicht en weg rijden ben ik nog niet gekomen met een normale trailer, zit ook deels in mijn hoofd, vind het een rot idee en ben als de dood dat hij in paniek raakt.

Het ziet er vrij simpel uit als je zo'n pony erop loopt en je nog een meter ruimte over hebt om die stang erin te hangen, huppekee.
Ik denk wel dat het kan, als maar past, dat hij dan tegen stangen aan staat is voor het ene paard denk ik moeilijker te accepteren dan de ander, maar denk wel dat je ze met geduld zo ver krijgt.
Of je het wil is een tweede, liever écht een ruime trailer.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 10-01-14 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:07

Kleinvosje:

Ik ben van mening dat als een paard een slechte gewoonte heeft aangeleerd door een slechte ervaring met een trailer je juist moet vermijden dit nog een keer te herhalen. Paard doet niet moeilijk op een grote trailer, maar wel op een te kleine trailer, waarom ga je hem dan alsnog in een te kleine trailer willen proppen? Hoe onlogisch. Daar creëer je gigantische problemen mee. Pak een paar keer een goede ruime trailer, oefen daarmee en daarna heb je een paard dat weer vrede heeft met het idee trailer, zonder onnodig trauma.

Ik ben ook van de no-nonsens aanpak, maar ik ga het probleem niet onnodig opzoeken, alleen maar om iets naar mezelf of naar anderen te moeten bewijzen. Als je geluk hebt pikken ze het na tig keren, en als je pech hebt gaat het paard nooit meer met rust van het erf af. Of heb je hem eens over de voorstang hangen. Zoals ik al zei, als je geluk hebt pikken ze het, als je pech hebt zoeken ze wel een weg naar buiten. En dan kun je wel zeggen 'herhalen, oefenen'. Maar één keer onhandig van de trailer af kan nare gevolgen hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:10

Ik zeg ook niet dat het met harde hand moet, of binnen twee dagen wel goed gaat, maar het wel iets wat ze moeten leren. Het maar af en toe doen gaat weinig effect hebben. Als je geen trailer hebt om het te oefenen, zul je dus iets moeten maken om het na te bootsen. Niet alleen de zijkanten, maar ook de voorstang en achterstang.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:13

Dat laatste is een goed idee, wellicht met een verplaatsbare stang. Vervolgens de comfortzone opzoeken. Kijken tot waar het goed gaat. Doorgaan of de comfortzone als minimummaat van een trailer nemen. Persoonlijk zou ik toch voor het laatste gaan, waarom moeilijk als het makkelijk kan in dit geval.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:14

Dat is ook wat ik eerder al schreef hoor!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:19

Klopt, en daar ging ik ook op in. Echter ben ik nog steeds van mening dat hier een ruimere trailer kiezen een veel makkelijkere oplossing is, en daar blijf ik ook bij. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 00:48

Ook ik ben het helemaal met jullie eens. Het is niet voor niks dat ik voor wil bereiden. Het probleem is dus alleen dat ik afhankelijk ben van... Hmm daar moet dus maar eens een oplossing voor bedacht worden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:56

Ik denk dat je met wat creatief zijn al een heel eind komt.
Gewoon in de bak wat opzetten met hindernismateriaal waar hij tussen moet, voor een balk, achter een balk en maar in en uit lopen.
Zo kun je ook lage doorgangen oefenen zodat hij daar meer vertrouwd mee raakt en later beide tegelijk.
Ben het met eerdere reactie's eens dat dit gewoon te leren is en dat het achteruit denderen niet geaccepteerd moet worden. (is bovendien heel gevaarlijk)

En idd even trailers meten, 1,75 is groot en als ze dan ook nog lang zijn, dan kom je in de problemen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:13

Alles wat je zelf al geoefend hebt met bijv hindernissen is altijd mooi mee genomen, maar daardoor zal hij indd niet ineens wel passen als de trailer gewoon echt te klein is. Ik ben zelf errug voor de angel load trailers waar de paarden diagonaal in staan. Die zijn toch een stuk ruimer en voor het paard ook veel fijner zijn evenwicht te bewaren tijdens het rijden. Maar die heb ik dan helaas nog niet in nederland gezien. Blijft dus toch lastig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:41

Naar mijn idee zijn er verschillende zaken van belang: vervoer je hem in een anderhalfpaards trailer ( dan kunnen ze vaak wel wat schuin staan, of wijd met hun achterbenen) of in een tweepaards ( dan is het een idee om een lange stang erbij aan te schaffen en het schot schuin te zetten). Nu snap ik dat je geen eigen trailer hebt, maar als je regelmatig dezelfde trailer kan lenen is dat een overweging waard. Verder kan het ook nog zo zijn dat hij zijn evenwicht niet goed kan bewaren als je gaat rijden als hij zo opgesloten staat en er daarom gelijk uitdendert als hij de stang voelt. Dat kan je dan alleen oplossen door de ruimte waarin hij kan staan groter te maken.
Overigens zijn er ook heel wat kleinere paarden die niet ver genoeg naar voren gaan staan die eruit racen als ze de stang achter zich voelen ( of horen dat je hem dichtdoet). Dat is dan inderdaad een kwestie van zien dat je kan oefenen, daarvoor zijn hier al een aantal suggesties gegeven.
In Nederland zijn wel van diverse merken van die drie-paards trailer te koop waarin ze schuin vervoerd worden, maar daar heeft TS niets aan denk ik.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:45

Lara_Silver schreef:
kleinvosje schreef:

Want je kunt een paard echt leren een instinctmatige reactie te negeren die vanzelf komt opzetten als hij met zijn borst tegen een voorstang staat, met zijn kont tegen een stand in een hokkie dat ook nog eens hartstikke laag is. Kortom helemaal opgesloten. Logisch...

Of de stang nu 10 cm van de kont af zit, of tegen de kont aan, helemaal opgesloten is een paard in een trailer toch.. En dat moet hij nu eenmaal leren!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:42

Ben er maar zeker van dat voor een aantal paarden die 10 cm een wereld van verschil maakt. Dat moet hij niet 'nu eenmaal leren', hij moet niets, en als hij dat eens op een gevaarlijke manier duidelijk maakt heb je opeens geen paard meer, omdat het 'moest'.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 22:29

Ik ben het met je eens Lara, het is niet iets wat hij maar gewoon moet leren. Er is veel wat hij maar gewoon moet leren of doen omdat tie nou eenmaal paard is. Maar dit paard wat altijd ZO cool is geeft hier wel heel duidelijk zijn onvermogen aan en dus moet ik of ik nou wel of wel nadenken en op zoek naar een andere methode of manier dan dat ik het tot nu toe gedaan heb.
Ik dank jullie allemaal voor het meedenken...