Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:15

Ik vraag dit mij af hoe dit nu exact wettelijk geregeld is.

Stel:

Je kijkt op een dag in je weide/paddock en ziet er vreemde paarden staan.Er is geen berichtgeving aan het hek geplakt of in de bus gegooid.
Viavia kom je er achter dat er loslopende paarden zijn gevangen en door de politie bij jou zijn geparkeerd.

Er is schade ontstaan aan omheining,paarden en land.Eventueel de kosten voor de verzorging,DA kosten en weet ik het wat.

In princiepe is de eigenaar van de dieren verantwoordelijk voor de geleden schade en gemaakte kosten maar of deze dat ook gaat vergoeden kun je op zo'n moment alleen maar hopen.

Dat de dieren beter achter een gesloten omheining kan staan begrijp ik,alles beter dan op de openbare weg of snelweg maar hoe zit dit nu wettelijk.

Wat zijn je rechten en plichten en wat die van de politie....

Ik heb het dan niet over goed fatsoen en "normaal denkgedrag" maar puur de wet,rechten/plichten.

Brand los...het liefst wetsartikelen of eventueel advocatenzaken.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:23

Kán de politie dat zomaar? :=
Het eerste wat bij mij opkomt is dat het gewoon een manifeste schending van je grondrechten is :') (eigendom, privacy, ...)
Zou wel sterk zijn als ze zonder je toestemming gewoon een paar beesten op je erf droppen. :=

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:24

__Astrid schreef:
Kán de politie dat zomaar? :=
Het eerste wat bij mij opkomt is dat het gewoon een manifeste schending van je grondrechten is :') (eigendom, privacy, ...)
Zou wel sterk zijn als ze zonder je toestemming gewoon een paar beesten op je erf droppen. :=

dat gebeurd zo ongeveer dagelijks door de politie hoor :+

Amaris

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:25

Hier is al eens een heel topic over geweest... volgens mij was de uitkomst dat dit inderdaad kan, de eigenaresse van het betreffende weiland is daar toen nog flink achteraan gegaan...

Even zoeken of ik het nog kan vinden.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:26

Ik kan mij een ander topic herinneren over dit onderwerp, waarin inderdaad duidelijk werd dat de politie dat mag doen.. Ondanks dat ik het persoonlijk niet vind kunnen dat ze er bericht van geven (wat als er een hengst tussen je merries gezet wordt? Een paard een besmettelijke ziekte bij zich draag? Etc!), schijnt het dus inderdaad te mogen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:26

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:27

SERIEUS?
Wat een apenland hebben jullie? :=
Voor zover ik weet gebeurt dat hier echt nooit, honden/katten gaan meteen naar asiel en van andere dieren weet ik eigenlijk niet.
Loslopende paarden worden gesignaleerd en meestal is de eigenaar er dan wel al om die paarden terug te zetten?
Wat voor dieren planten ze dan gewoon neer in je wei?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:27

Ja de politie mag dat.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:28

Als ze de eigenaar niet zien, zetten ze de paarden in het land. Loslopende paarden kunnen namelijk gevaarlijke situaties opleveren op de openbare weg.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:29

Ja dat mag, het algemene belang gaat altijd boven het individuele belang.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:31

Ceriadwen schreef:

You wish, ooit al van grondrechten gehoord? 8)7

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:32

Oh haha, nu zie ik pas dat dit topic voortkomt uit het topic dat ik net gemeld heb. Lekker handig Amaris :Y)

__Astrid, en wat dan als de eigenaar eens NIET in de buurt is of gevonden kan worden? Wat moet de politie dan met paarden die op de weg lopen en een gevaar opleveren?

Ze moeten toch ergens naartoe, denk dat ze in Belgie ook niet gewoon laten lopen. :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:33

__Astrid schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee, leg eens uit :7

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:35

Ja dat mag....dat zijn niet de antwoorden die ik bedoel. Ik wil graag een wetsartikel of iets dergelijks zien waar dit in staat.Dat kan ik namelijk niet vinden.

Ceriadwen schreef:

Maar hoe zit het met het vervolg?Uit goed fatsoen lijkt het mij dat de eigenaar van het perceel in kennis gesteld zou moeten worden.Uit enkele verhalen die ik hier op bokt heb gelezen wordt dat niet gedaan.Ook naar de geleden schade kan de eigenaar fluiten...hoe zit het daar mee??

Amaris schreef:

Nee,hier was het door particulieren gedaan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:35

__Astrid schreef:
SERIEUS?
Wat een apenland hebben jullie? :=
Voor zover ik weet gebeurt dat hier echt nooit, honden/katten gaan meteen naar asiel en van andere dieren weet ik eigenlijk niet.
Loslopende paarden worden gesignaleerd en meestal is de eigenaar er dan wel al om die paarden terug te zetten?
Wat voor dieren planten ze dan gewoon neer in je wei?

Gebeurt ook in België hoor:
[VVDD] En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:36

__Astrid schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik ben geen Belg!

En ja, algemeen belang gaat altijd voor individueel belang.

@ Tinky Voor de schade dient de eigenaar op te draaien.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:38

Schade zal verzekering kwestie zijn vermoed ik zo.
Maar precies wat ceriadwen schrijft, dit mag omdat loslopende paarden gevaarlijk zijn voor andere.
Denk maar eens aan de ongelukken, vaak ernstig als er iemand op een paard rijd met de auto.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:39

Moeten ze de paarden soms los op de weg laten lopen, met alle gevolgen van dien?

Grondrechten? Lees je eerst 's even in wat dat zijn.. :))

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:39

Amaris schreef:
Oh haha, nu zie ik pas dat dit topic voortkomt uit het topic dat ik net gemeld heb. Lekker handig Amaris :Y)

__Astrid, en wat dan als de eigenaar eens NIET in de buurt is of gevonden kan worden? Wat moet de politie dan met paarden die op de weg lopen en een gevaar opleveren?

Ze moeten toch ergens naartoe, denk dat ze in Belgie ook niet gewoon laten lopen. :=

:D geeft niets...

Als de eigenaar niet gevonden kan worden,kun je op z'n minst een bericht op het hek achterlaten.
Er zijn zat instanties die dit ook kunnen...deurwaarders bv dus de politie moet dit ook kunnen.Briefje aan het hek evt in een stuk plastic als het regent :+

Ceriadwen...
Citaat:
@ Tinky Voor de schade dient de eigenaar op te draaien.

Ja en als die met de noorderzon vertrekt of het gewoon vertikt.

Jannepauli schreef:
Moeten ze de paarden soms los op de weg laten lopen, met alle gevolgen van dien?

De politie heeft zelf ook paardenvervoer...maar dat is niet wat ik bedoel...hoe zit het wettelijk
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 06-01-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:39

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:43

Katten meteen naar een asiel in Belgie? Ik heb een aantal jaar geleden in het bos in Belgie een nest katten gevonden. Waren daar gedumpt. Ik kon ze nergens naar toe brengen. Aangezien ik zelf 5 katten heb en met vakantie was en ons vakantiehuis niet zo groot is, zat ik dus wel met en groot probleem. We hebben heel wat telefoontjes gepleegd. Uiteindelijk hebben we ze zelf kunnen plaatsen, twee naar Nederland en 1 bij mensen daar. Maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:47

Joh, ELK land heeft grondrechten, je hebt toch een Grondwet?
Het hele doel van een Grondwet is een aantal rechten op te stellen waar de overheid niet zomaar inbreuk mag op plegen.
Algemeen belang gaat zéker niet altijd voor op het individueel belang, zou mag je bv. nooit onteigend worden zonder dat je een volledige schadevergoeding ontvangt.
(Dit is internationaal en nationaal verankerd)
En zo zijn er een hele resem van grondrechten waar de overheid toch wel rekening mee moet houden alvorens ze iets doen.
Het zou mooi zijn als niemand ineens geen grondrechten meer zou hebben, gaan we even 200 jaar terug in de tijd ofzo. :=

Ik zeg niet dat algemeen belang nooit voorgaat op individueel belang, want er zijn zat genoeg gevallen waar dat inderdaad wel zo is. Maar ook daar moet je wel rekening houden met je grondrechten hoor. ;)

Ik vind dit idd echt heel louche, volgens mij bestaat er zelfs geeneens een artikel waarop ze dit mogen doen. Zal wel iets vaag/algemeen zijn in de trand van "bevoegdheid tot het nemen van bewarende voorzorgen/middelen oid"

En verder komt het dan blijkbaar toch niet zo heel veel voor in België, zit al best lang in het "paardenmilieu" en ken genoeg mensen die hectaren met weides hebben, nog nooit wat van gehoord...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:49

Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:49

Jannepauli schreef:

Grondrechten? Lees je eerst 's even in wat dat zijn.. :))

Ik heb mijn cursus internationaal en Europees recht voor mijn neus, 500 blz.
Vorige jaar 400 blz staatsrecht gehad en een 14/20 gehaald, dus ik weet goed genoeg wat grondrechten zijn. ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:51

Astrid gezien jouw studie lijk me je wel geplaatst om ons de juiste Belgische situatie uit te klaren, gestaafd met de juiste wetsartikelen. Voor zover ik weet mag dit, ja, in geval van overmacht. Wat wil je dan dat de politie doet? De ganse nacht rondjes lopen met ontsnapte paarden aan de hand totdat de eigenaar opduikt? Of ze maar gewoon los laten lopen met alle gevaar van dien? Mag de brandweer dan ook niet over je erf om te blussen bij de buren? Dat zou wat zijn...