Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:01

simodi schreef:
Dat is dan misschien het beste.
Maar heel vaak panieren paarden die altijd buiten staan juist als je ze die ene avond opsluit en alles potdicht doet. Wennen ze niet al aan het carbid omdat ze al dagen ervoor beginnen met knallen?


Tja ze zijn nu ook best wat angstig maar komen dan wel de stal inrennen. Maar rennen er ook weer uit haha. Vorig jaar zat ik gewoon bij ze in de stal met lekkere hapjes en dat ging goed. Maar dat was 1 per box, zal ik nu t kleintje erbij in zetten? Wordt ze daar rustiger van of juist meer in paniek. En wat voor maat moet n box hebben willen er twee samen in staan? Als daar een WET voor is, heeft de beste controleur toch niets te zeuren?!

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:08

Heel vreemde wetgeving, wordt steeds gekker! Kuddedieren scheiden die al tijden bijeen staan, wil de motivatie van de hoogteverschillen ook wel weten..

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:29

chantaaah schreef:
Op dit moment besloten dat voor de rechter komen een hele dure grap kan worden. Ponys worden nu wel in andere boxen geplaats maar met zicht op elkaar.. Niet de ideale oplossing maar wel een oplossing die het proberen waard is. Als zei een reden hebben waarom het op een bepaalde regel wet of beleid van toepassing is heb je feitelijk al verloren is wat ik van de mensen in mijn omgeving hoor. Ik ga nog steeds wel naar de informatiebijeenkomst omdat ik het precies wil weten, maar winnen ga ik naar alle waarschijnlijkheid niet..

Je hebt er recht op te weten welk wetsartikel je overtreedt door je twee pony's met verschillende schofthoogten in 1 box te stallen.
Vraag dus waar je (zwart op wit!) de tekst uit wet, besluit, reglement of richtlijn waarin dat verbod te is te lezen!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:37

Er is geen wet die dit beschrijft. Dus echt maak je niet druk en laat staan.
Laat die kwibus die is geweest maar zwart op wit zien welke wetsregel hij handhaaft.
Dat kan hij niet.

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:39

Ik ben het met je eens, little_king! :j

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:47

Tjonge jonge, dit is echt weer zo'n regel die de plank volledig mis slaat.
En dan de voorwaarden............... hebben ze echt niks beters te doen.
Als nou eens werk gaan maken van echt dierenleed.

Ts hopelijk wennen je pony's verder snel.
Wat zijn eigenlijk de consequenties als je ze bij elkaar laat staan??

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:53

Jesito het is geen regel.
Gewoon laten staan, ze hoeven niet te wennen alleen te staan.
Die vent kan zeggen wat hij wil, een eigen mening hebben wat hij wil maar er is geen wet die beschrijft wat de maat van een stal moet zijn en al helemaal geen wet die verbied dat 2 paarden bij elkaar mogen staan ongeacht schofthoogte.
Bij elke bedrijfsmatige dierhouderij zijn wettelijke regels voor stalafmetingen en hoeveel licht en lucht en noem maar op, behalve bij de paardensector.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:56

Het wordt steeds gekker. Eerst die muts die op tv beweerd bij de rijdende rechter dat je paarden gerust mag slaan omdat ze zo'n dikke huid hebben dat ze toch niks voelen. En nou dit weer.
Maar als je een Pedo club hebt dan mogen ze daar wettelijk niks tegen doen.

Zouden die lui allemaal niks beters te doen hebben?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:31

little_king schreef:
Er is geen wet die dit beschrijft. Dus echt maak je niet druk en laat staan.
Laat die kwibus die is geweest maar zwart op wit zien welke wetsregel hij handhaaft.
Dat kan hij niet.

Precies!

chantaaah schreef:
Op dit moment besloten dat voor de rechter komen een hele dure grap kan worden. Ponys worden nu wel in andere boxen geplaats maar met zicht op elkaar.. Niet de ideale oplossing maar wel een oplossing die het proberen waard is. Als zei een reden hebben waarom het op een bepaalde regel wet of beleid van toepassing is heb je feitelijk al verloren is wat ik van de mensen in mijn omgeving hoor. Ik ga nog steeds wel naar de informatiebijeenkomst omdat ik het precies wil weten, maar winnen ga ik naar alle waarschijnlijkheid niet..

Je moet het ook niet voor laten komen; je moet naar je rechtsbijstand stappen en via hun advocaat die kerel aanspreken op basis van welke wetgeving er gehandhaafd wordt, zoals Little_king ook schrijft.
Die club mag af en toe best eens wat tegengas krijgen, dat niet elke gedachtekronkel van elke keurmeester zomaar opgevolgd worden. Dat ze zich realiseren dat er meer mensen zijn die de regels kennen en erop kunnen laten aanspreken!

Oh, enne, mocht men hier meelezen, kom nooit bij ons op stal met dergelijke onzin, wij hebben een jurist als stalgenoot }:) }:) }:)

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:41

Ik denk zelf dat TS een beetje overdrijft. Heb nog nooit meegemaakt dat de AID of wie ook hier bezwaar tegen maakt, mits de stal groot genoeg is zoals eerder gezegd. Als je al een waarschuwing krijgt wordt er ook bij gezegd waarom ze vinden dat de stalling op het moment niet goed is.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:56

Het enige wat ik kan bedenken, waarom het in jouw geval niet mag, is datde box teklein zou zijn voor twee dieren. Dan komt dierenwelzijn in gevaar. Maar verder? Heel apart !

JustJuul_

Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-12

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:24

Ts overdrijft zeker niet. Ons is verteld dat de pony's uit elkaar moeten, zonder reden oid. En als ze niet uit elkaar gehaald worden krijgt ze een (hoge) boete. Er zijn verschillende mails gestuurd met vragen maar nog geen antwoord gekregen. In stal kunnen ze beide tegelijk liggen, dus het is ruim genoeg.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:34

Pffff echt hmmm ik heb 2 minishet veulens bij 2 grote tinkers staan. Hmmmm dat zal dan ook wel niet mogen. Ik zeg laat ze maar komen. Wat sneu zeg dit.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:02

Jullie worden opgelicht door de manege eigenaar! Die wil gewoon 2 boxen verhuren!

chantaaah
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 03:23

De manege eigenaar heeft al gezegd dat ik de ponys bij elkaar mag laten staan, punt is alleen dat de boete ook direct naar mij gaat, hier staan naar alle waarschijnlijkheid alleen geen vaste bedragen voor en zouden bepaald worden door de officier van justitie. 9 januari zal de nvwa uitleg komen geven en ik verwacht dan ook wel dat ze het een en ander zwart op wit hebben staan zodat precies duidelijk word waarom en welke wet of regelgeving, is dit niet het geval neem ik zeker contact op met de nationale ombudsman. Een rechtsbijstands verzekering heb ik helaas niet dus daar kan ik niet bij terecht.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 04:49

Wat raar zeg. Hoe groot is de stal als ik vragen mag.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:05

nouja wat is dit nu weer. nederland is bezig on te zorgen dat paarden etc genoeg ruimte hebben in een stal, metingen mogen niet te klein zijn, en nu geven ze aan dat er wel 2 paarden in mogen maar niet deze combi...mmm gaat er bij mij niet in. Ik hoop voor je dat dit zo voorbij kabbelt en er niets aan de hand is!

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:44

chantaaah schreef:
Op dit moment besloten dat voor de rechter komen een hele dure grap kan worden. Ponys worden nu wel in andere boxen geplaats maar met zicht op elkaar.. Niet de ideale oplossing maar wel een oplossing die het proberen waard is. Als zei een reden hebben waarom het op een bepaalde regel wet of beleid van toepassing is heb je feitelijk al verloren is wat ik van de mensen in mijn omgeving hoor. Ik ga nog steeds wel naar de informatiebijeenkomst omdat ik het precies wil weten, maar winnen ga ik naar alle waarschijnlijkheid niet..


Bij de vwa zijn ze zelf ook niet allemaal zo scherp hoor. Heb ook wel eens wat met hun aan de hand gehad en kreeg ook drie keer een andere uitleg.

Maar goed 9 januari komt iemand uitleg geven. Vraag goed waar het om gaat en of de regel voor particulier of beroeps geld.
Verder zou ik de sectorraad eens benaderen misschien dat zij jou kunnen adviseren van hoe en wat. Wellicht pakken ze het op omdat het een dingetje is wat op papier werkt maar in de praktijk niet altijd. En de partij van de dieren. Dit lijkt me echt iets voor ze.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:05

Dat vind ik raar. Vaak zijn de Shetlanders diegenen die zich goed kunnen verdedigen.
Ik heb het ook thuis, en het gaat perfect. Hoewel de e pony vaak op zijn donder krijgt, maar er is nog nooit iets vreemds gebeurt en ze zijn er helemaal happy mee.

Het zou fijn zijn dat ze die regels individueel toepassen, elke situatie is anders. Maarja, probeer ze dat maar eens duidelijk te maken.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:46

chantaaah schreef:
De manege eigenaar heeft al gezegd dat ik de ponys bij elkaar mag laten staan, punt is alleen dat de boete ook direct naar mij gaat, hier staan naar alle waarschijnlijkheid alleen geen vaste bedragen voor en zouden bepaald worden door de officier van justitie. 9 januari zal de nvwa uitleg komen geven en ik verwacht dan ook wel dat ze het een en ander zwart op wit hebben staan zodat precies duidelijk word waarom en welke wet of regelgeving, is dit niet het geval neem ik zeker contact op met de nationale ombudsman. Een rechtsbijstands verzekering heb ik helaas niet dus daar kan ik niet bij terecht.

Nah, dan weet je nu gelijk waarom je die per direct af moet sluiten (ook al heeft dat voor dit geval geen nut meer)!!
Daarnaast hebben DAS en ARAG (de twee grootste in NL) en wellicht andere ook, tegenwoordig ook andere vormen van accute hulp tegen betaalbare tarieven. Lijkt me op z'n minst nuttig om daar eens naar te informeren.
Je wil niet weten hoe sommige van die gasten als een blad aan een boom omdraaien op het moment dat ze een jurist tegenover zich krijgen!

Ik heb ooit eens een geintje aan de hand gehad waarbij die glasheldere club met veel bombarie verhaal meende te moeten komen halen over een schade-gevalletje. Ik heb ze vriendelijk doorverwezen naar mijn rechtsbijstand en nog geen week, en een getuigenverklaring, later kwam er een berichtje van de rechtsbijstand dat de claim was afgewezen en dat de verzekeraar zich daarbij neer had gelegd.
Dit hele grapje heeft me precies twee brieven en twee telefoontjes gekost!

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:49

Weet wel TS, dat als je ze nu apart hebt staan, je dan de 9de januari ook geen weerwoord kan bieden in de zin van "ze zijn niet gewend apart te staan, ze breken het kot af, ze gillen naar elkaar", als daar dan twee brave pony'tjes in hun eigen stalletjes staan.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:10


Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:29

Wat ontzettend vreemd. Als de stal te klein is voor 2 dieren snap ik het nog enigszins. (stalafmetingen zijn nog niet genoemd?)

Maar in Nederland zijn we steeds meer bezig met welzijn. 1 van de welzijnseisen voor paarden is sociaal contact...
Als 2 dieren, ongeacht hun maat, het prima naar hun zin hebben samen, is het van de zotte om ze uit elkaar te halen.
"Iedereen" moppert en foetert over paarden die nooit sociaal contact hebben. Maar hebben ze het wel, vrij intensief, dan mag het ineens niet. En inderdaad, vanaf welk vloeroppervlak mag het dan we? Een grote groepsstal? een kleine paddock? Een grote wei?

Ik sta ondertussen om verschillende redenen op een andere plek. Maar mijn paard van 1.58 m (Lusitano) heeft in een ruime stal (+/- 3 x 4,5) samen gestaan met een shet van iets meer dan een meter. Die 2 deden alles samen. In de wei met nog een paar andere paarden zocht de shet altijd mijn paard op als er door de andere te ruig gespeeld werd, Ging hij half onder de buik van de mijne staan. Ze aten samen van de zelfde hoop voer, nooit een probleem geweest. Nu stonden ze ook niet veel op stal, hooguit een keer een nacht, of met heel slecht uur een paar uurtjes overdag.

In diezelfde stal heeft mijn paard ook wel met een haflinger samen gestaan. Dat was qua ruimte aan de krappe kant, dat wel. Maar ging wat betreft gedrag naar elkaar prima. Ook dat was niet hele dagen, maar met slecht weer een deel van de dag of nacht.

(Er was daar een wei/paddock/inloopstal. de inloopstal was te klein voor alle 5 de paarden samen, en met echt prutweer stonden er dan 2 of 3 in de paddock/inloopstal, en 2 of 3 op stal. Naast de inloopstal van ong 3x4 was en dus die ene stal waar er soms 2 ingingen van ong 3x4,5mtr en 1 klein boxje van 3 x 2 waar soms een shet in kon. Alle paarden stonden in ieder geval een deel van de dag in de inloopstal met paddock, zodat ze in ieder geval allemaal een poos los konden bewegen.)


De voorkeurscombinatie voor 2 paarden in 1 stal was eigenlijk altijd die van mij met de shet of een haf.
Als mijn paard met de shet samen stond hadden ze ook de ruimte en het vertrouwen om alletwee te gaan liggen, vlak naast elkaar.

Het ging hier dus om paarden van verschillende eigenaren, die het overigens allemaal prima vonden dat het zo ging. Het werkte gewoon echt prettig voor de paarden. Mocht ik ooit weer de keus hebben voor een ruime stal, maar dna samen met een andere pony, zou ik er zo weer voor gaan. (Uiteraard alleen als de dieren het onderling goed kunnen vinden)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 22-12-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:30

En zelfs al staan ze in een te kleine stal dan kan die instantie nog niks, want ook stalafmetingen zijn geen wet alleen een aanbeveling.

chantaaah
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 14:31

Ponys zijn dus vanaf vandaag gescheiden, bedoeling was dat ze elkaar kunnen zien vanuit stal maar de kleine heeft een grote angst voor hekjes ( waarschijnlijk bij de paddock een ontmoeting gehad met het schrikdraad) en staat dus achterin dr stal.. Hierdoor ziet de grote dr niet en is er dus paniek, is aan het gillen gegaan en loopt tegen de staldeur aan te duwen.. Kleine blijft overigens vrij rustig..