Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:01

troi schreef:
Dan zou je wel echt bijzonder stom zijn, het kan je je rijbewijs dus ook B, kosten..

Maar goed, dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die het doen. Ben wel benieuwd eigenlijk..


Hoe kom je daar nou bij?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:01

Ik rijd sowieso niet met een aanhanger, durf het niet. Ja, rijden gaat wel maar achteruit rijden is een ander verhaal dus nee bedankt!
Wie weet volg ik ooit eens een cursus :)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:03

Ceriadwen schreef:
Ik vind het altijd in de categorie idioot passen (met het bijbehorende getik met wijsvinger tegen het voorhoofd) als mensen paarden gaan vervoeren zonder hun E. Dat het wettelijk in sommige situaties is toegestaan komt omdat de wet in algemene zin niet voorziet, dus dat er geen rekening gehouden wordt dat er een minderheid (en gelukkig een grote) is die met levende have achter een auto zich op de weg begeeft.

Wat mij betreft zouden ze de standaard zo moeten maken dat iedereen die een levend dier in een aanhanger vervoert E achter B moet hebben.

Daarnaast denk ik dat er een E plus zou moeten gelden voor levende have.

Mensen denken veel te licht over het vervoeren van vee/paarden op de weg. Ik persoonlijk vind geen geld geen reden.


Je kan wel vanalles vinden (dat de lucht groen is, dat het gras blauw is enz enz). Maar volgens de wet, en de technische specificaties van mijn auto en trailer rij ik met een veilige combinatie. Ik heb nog een paar lesjes genomen om het wat tips mee te krijgen. Dus ik zie niet in waarom ik idoot ben, als ik geen zin heb om 100-en €'s uit te geven aan een examen dat ik niet nodig heb.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:04

Ik heb 10 jaar zonder E rijbewijs gereden (dat mocht), onlangs mijn E gehaald omdat ik er tijd en geld voor had en na 3 uurtjes les cum laude geslaagd met de complimenten van de examinator over mijn rijstijl en omdat hij vond dat ik zo ontzettend goed met een trailer kon rijden. Dus ja... neem van mij aan dat ik dat rijden niet in die 3 uurtjes voorafgaand aan mijn examen, heb geleerd hoor... Ik kon prima rijden zonder, tis puur uit praktisch oogpunt dat ik nu rij met.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:05

Keet schreef:
Ceriadwen schreef:
Wat mij betreft zouden ze de standaard zo moeten maken dat iedereen die een levend dier in een aanhanger vervoert E achter B moet hebben.



Wat mij betreft alle mensen die een aanhanger aan hun trekhaak vastmaken. Kom zulke idiote en gevaarlijke dingen tegen...


Vooral die mensen die 1x per jaar hun caravan achter de auto knopen. :=
En verder nooit met aanhanger rijden.

Ik heb een paar keer met een (lege) trailer gereden, dat vaak met iemand erbij, om al een beetje gevoel te krijgen om met aanhanger te rijden.
Daarna met een dagcursus opgegaan voor mijn E achter B.
Ik had veel geluk en heb dit rijbewijs gekregen van de fokker van mijn paard.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:07

_Mellanie schreef:
Moratoetje schreef:
Alsof iedereen met een E weet hoe je met een trailer geladen met een paard of een ander levend wezen moet rijden |o

Je leert rijden met een lege aanhanger. Ik heb zelf een paar jaar terug een proefles genomen om te kijken of ik aanmerking kwam voor een verkorte cursus (1 dag), helaas kreeg ik net voor de cursus een auto-ongeluk en is het daarna er nooit meer van gekomen.



een lege aanhanger ? bij mij zat er toch wel een bepaalde gewicht wat verplicht is.
En toen ik examen had werd mij netjes gevraagd waar ik het voor wou gebruiken, in eerste instantie vond de examinator me te voorzichtig, maar snapte dat ik me dit zelf had aangeleerd vanwege een levend dier in de trailer ;)


Ja precies, er moest geloof ik minimaal iets van rond de 800kg in de aanhanger liggen/staan. Bij mij was hetzelfde verhaal ik was ook wat voorzichtig op mijn examen en toen ik zei dat ik met paarden zou gaan rijden was er begrip voor van de examinator.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:07

Ik heb er laatst een discussie met iemand van de politie over gehad en die gaf aan dat het grote gros dus helemaal niet met de combinatie mag rijden met alleen B.

Ik zou het nog eens specifiek navragen hoe het ook alweer zit. Maar volgens mij kwam het erop neer dat ik niet met mijn paard met een trailer mocht rijden.......

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:07

Ik heb hem gehaald.
En nee, je leert er niet mee met een levend gewicht rijden (de 'last' was hier in Belgie een paar houten balken en 4 banden :') ) , maar als er nu een idioot tegen m'n wagen rijd ben ik wel verzekerd.
Anders stel dat er schade is aan auto (zware jeep) + trailer (2paards) en paard is ook gekwetst van 't ongeval wordt het wel een erg duur grapje.
Rijbewijs heeft me €800.- gekost denk ik maar het is het waard.

En het geeft vooral voldoening als ik met extra grote Ford Transit op de baan ben + kar voor grote warmeluchtballon.
Vaak zijn er mannen die niet geloven dat een vrouw daarmee kan rijden. Als ze dan het roze papiertje zien en beaming van de crew dat ik een van de beste teamleden ben... Zo hard de kosten waard :)

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:08

Ik rijd zonder e-rijbewijs maar met een legale combinatie. Heb wel eerst "les" gehad van mijn man. Ervaren vrachtwagen chauffeur en ervaren paardentrekker. Het is namelijk nogal een verschil of je les krijgt in het rijden met een aanhanger of het rijden met levende have achter je auto. Reguliere lessen voldoen nmi echt niet genoeg. Dus een paar honderd euro uitgeven aan een (in mijn geval) onnodig papiertje en dan nog met niet geleerd hebben wat het betekent om een paard achter je auto te hebben? Noem mij maar idioot dan maar ik ga wel wat anders leuks doen voor dat geld.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:09

kiki1976 schreef:
Ik heb er laatst een discussie met iemand van de politie over gehad en die gaf aan dat het grote gros dus helemaal niet met de combinatie mag rijden met alleen B.

Ik zou het nog eens specifiek navragen hoe het ook alweer zit. Maar volgens mij kwam het erop neer dat ik niet met mijn paard met een trailer mocht rijden.......


Mja ik heb 10 jaar als verkeersagent gewerkt en weet dat er best een hoop mogelijk is. Je moet er gewoon een (uiteraard niet TE) zware auto voor zetten en een (desnoods teruggekeurde) niet te zware trailer achter hangen. Dan kan het al snel...

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:10

Mijn auto weegt dus meer dan het maximaal laadvermogen van de trailer. In totaal weegt de combi minder dan 3500 kilo. Dan mag je zonder e rijden. De regels zijn versoepeld in januari maar Hoe precies weet ik niet.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:10

Optiwolk schreef:
Ik heb hem gehaald.
En nee, je leert er niet mee met een levend gewicht rijden (de 'last' was hier in Belgie een paar houten balken en 4 banden :') ) , maar als er nu een idioot tegen m'n wagen rijd ben ik wel verzekerd.
Anders stel dat er schade is aan auto (zware jeep) + trailer (2paards) en paard is ook gekwetst van 't ongeval wordt het wel een erg duur grapje.
Rijbewijs heeft me €800.- gekost denk ik maar het is het waard.

En het geeft vooral voldoening als ik met extra grote Ford Transit op de baan ben + kar voor grote warmeluchtballon.
Vaak zijn er mannen die niet geloven dat een vrouw daarmee kan rijden. Als ze dan het roze papiertje zien en beaming van de crew dat ik een van de beste teamleden ben... Zo hard de kosten waard :)


Ik was iets meer dan 200 euro kwijt via vakantieveilingen.nl

* TIP *

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:11

Ceriadwen schreef:
Brainless schreef:
Omdat het niet hoeft?!
Ik ga ook geen brommerrijbewijs halen omdat ik dat niet hoef te doen.

rij je ook op een brommer dan?

Als het zo uitkomt wel, (fiets met hulpmotor).
Ook al eens gereden met een brommobiel en mijn man heeft er oren naar er 1 aan te schaffen voor hier in de buurt.

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:23

@Suelza: helaas bestaat zoiets niet in België :)

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:27

Optiwolk schreef:
@Suelza: helaas bestaat zoiets niet in België :)


Oh dat is jmmer!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:49

Ik bedoel geen lege aanhanger....maar zonder bewegende lading. Dood gewicht is heel anders dan levend gewicht.

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:52

Het is het plan van regering om volgend jaar geen E rijbewijs meer te hoeven halen... Maar moet wel zoveel jaar ervaring kunnen hebben.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:01

Als je dan verplicht 2 uur met karretje moet rijden oid vind ik het een top idee. Zo veel mensen die niet snappen dat ik met Grand Cherrokee en trailer niet even de bocht af kan snijden en niet door beton kan rijden.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:43

Verona2000 schreef:
Het is het plan van regering om volgend jaar geen E rijbewijs meer te hoeven halen... Maar moet wel zoveel jaar ervaring kunnen hebben.


Dat gaan ze er niet door krijgen volgend jaar hoor. ze hebben al met pijn en moeite begin dit jaar de regels gewijzigd. Een wetswijziging is er echt niet zomaar even doorgedrukt...

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:45

Ik snap niet waarom het niet goed is voor me auto ? Ik mag 1200 kg trekken, op papier is de trailer geladen 1150 kg en als je het helemaal rekent zal het op plusminus 1100 kg komen. De auto kan niet voor niks 1200 kg trekken ?

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:52

Knuppel in het hoenderhok; mijn vorige bijrijdpaard transporteerde ik geregeld naar de clubles 2km verderop, met een 2p trailer achter een berlingootje. Ahum...
Kwam eenmaal politie tegen, als die me had aangehouden was ik goed de klos geweest; auto, trailer en paard niet van mij en ook voor alle drie geen papieren bij me.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:03

Ik heb eerst wat lessen genomen. Ook goed geoefend met een lege aanhanger. Daarna heb ik met trailer gereden met B. De combinatie viel onder B rijbewijs. Ik ga nog voor E. Dat is een goede tip, Suelza, ik ga eens kijken op de website. Het kwam gewoon zo uit dat ik een paar keer zou moeten gaan rijden, en ik heb al jaren B. Als je maar goed oplet wat je doet, en voorzichtig rijd. Maar dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:08

TrendyLover schreef:
Matsje schreef:
Wie oh wie weet antwoord op deze vraag:

Mijn auto weegt 1345 kg(massa rijklaar) en mag 13oo trekken (geremd). Trailer weegt 600 kg. Uit mijn hoofd mag deze trailer max 1300 kg laden (Is dit normaal bij een 1,5 paards trailer van 600 kg?).

Kom ik dan uit op een B of BE rijbewijs? Even voor de geode orde, mijn vader (BE) rijdt de trailer maar ik ben benieuwd of ik hier zelf mee mag rijden. Ik kom er op de link die hierboven staat vermeld niet uit.

Bedankt!


quote schreef:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.


Volgens mij zou jij met deze combinatie mogen rijden.
600+1.300 = 1.900 +1.345 = 3.245

Begin januari word ik 18, en ik ben vorige week geslaagd voor mijn B rijbewijs.
Ik wil eerst een aantal maanden 'leeg' oefenen en daarna voor mijn +E. Gewoon omdat ik vind dat je moet weten wat je doet en iemand die hier verstand van heeft dit kan examineren.

Fout!
Sinds 19-01-2013 is het lege gewicht van de trekkende auto niet meer van belang. Het enige wat telt is dat de toegestane maximale massa (TMM) van de auto plus TMM van de aanhanger niet meer is dan 3500 kg.

Kan hier wel wat speculaties doen over wat de TMM van de auto en van de trailer zou kunnen zijn maar dat doe ik maar niet.

quintolover schreef:
Matsje : ik denk dat jou trailer geladen 1300 kg is ? Want anders zit je zowat op een gewicht van een tweepaardstrailer. Dan mag jou auto het dus trekken, tegenwoordig zeggen ze dat het totaalgewicht niet uitmaakt zolang jou auto jet maar mag trekken, en je niet boven de 3500 kg uit komt. Maar ik heb mijn trailer terug laten keuren daar ik zonder e rijbewijs rijd. Mijn auto is 1160 leeg en mijn trailer 520 leeg en nu 1150 geladen. Mijn auto mag 1200 kg trekken en rijd zo dus legaal.


Ook hier weer lege gewichten en wat de auto zou mogen trekken, is niet van belang zolang we het alleen over rijbewijs hebben. Lijkt er wel op dat de combi normaal is wat 1160 kg + laadvermogen auto (=tmm auto) plus 1150 blijft waarschijnlijk onder de 3500 kg.

Kijk ook in TAO, daar lopen diverse trailer, rijbewijs en belading onderwerpen.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:14

Ik vind dat iedereen die überhaupt met een aanhanger wil rijden een E zou moeten hebben. Nu zegt iedereen hier dat ze 'Oh zo goed kunnen rijden' maar dat zeggen ook de mensen die ik capriolen op de weg uit zie halen. (Hier zitten helaas ook mensen bij met wel een E-rijbewijs maar die knopen 1x per jaar een caravan erachter maar hebben geen idee hoelang ze zijn)

Ze zouden schade maken aan mijn auto.. Moet er niet aan denken aangezien ze niet verzekerd zijn.
Snap niet dat als je 'toch zo goed' rijd je niet even je E kunt halen bij een CBR-examinator. Je kon toch ook je B halen ?

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:17

Examenvrees??? Financieen??? Tijd????