Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:32

Oeh dus ik ben een idioot?
Ik vervoer al jaren paarden zonder E.

Met E leer je ook niet (altijd) te rijden alsof je een paard vervoert.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:33

Ik zou altijd de auto van de staleigenaresse mogen lenen om met 2-paards trailer paard erin te schuiven en een bosritje te gaan maken. Het is 3 minuten met de auto, maar ik vind het veeeeel te link. Ik heb alleen een B en moet nog E ooit eens gaan halen. Ik durf het niet aan om zonder E op pad te gaan.

Matsje

Berichten: 1476
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:35

Volgens mij gaat dit topic niet over wie een idioot is en wie niet. Ik zie ook mensen die blijkbaar door de dokter goedgekeurd worden om te mogen autorijden die ik persoonlijk levensgevaarlijk vind. Andere discussie lijkt mij.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:36

Brainless schreef:
Oeh dus ik ben een idioot?
Ik vervoer al jaren paarden zonder E.

Met E leer je ook niet (altijd) te rijden alsof je een paard vervoert.

Waarom haal je niet je E? heb je daar een hartgrondige reden voor? Wat is er mis met jouw aanhangerrijskills te laten testen door een CBR examinator?

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:37

Omdat het niet hoeft?!
Ik ga ook geen brommerrijbewijs halen omdat ik dat niet hoef te doen.

brenda36

Berichten: 372
Geregistreerd: 12-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:37

Matsje schreef:
Wie oh wie weet antwoord op deze vraag:

Mijn auto weegt 1345 kg(massa rijklaar) en mag 13oo trekken (geremd). Trailer weegt 600 kg. Uit mijn hoofd mag deze trailer max 1300 kg laden (Is dit normaal bij een 1,5 paards trailer van 600 kg?).

Kom ik dan uit op een B of BE rijbewijs? Even voor de geode orde, mijn vader (BE) rijdt de trailer maar ik ben benieuwd of ik hier zelf mee mag rijden. Ik kom er op de link die hierboven staat vermeld niet uit.

Bedankt!


quote schreef:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.


Volgens mij zou jij met deze combinatie mogen rijden.
600+1.300 = 1.900 +1.345 = 3.245

Begin januari word ik 18, en ik ben vorige week geslaagd voor mijn B rijbewijs.
Ik wil eerst een aantal maanden 'leeg' oefenen en daarna voor mijn +E. Gewoon omdat ik vind dat je moet weten wat je doet en iemand die hier verstand van heeft dit kan examineren.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:38

Ik heb zonder gereden met mijn 1-shets trailer toen ik net m'n rijbewijs had, was onder de 750 kg dus met B toegestaan. Toen wel snel gaan lessen voor m'n E waar ik nu al jaren mee rij.

Jaren met een combi gereden waarbij het niet nodig was, maar wil gewoon goed voorbereid op pad gaan en geen gezeur kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:39

Brainless schreef:
Oeh dus ik ben een idioot?
Ik vervoer al jaren paarden zonder E.

Met E leer je ook niet (altijd) te rijden alsof je een paard vervoert.



Nou ja je ava en nickname...


Nee zonder grappen, vind het zeer onverstandig. Als er iets gebeurd ben je wel echt serieus de sjaak, dan kost het ook wel ietsje meer dan het examen voor je E-rijbewijs.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:40

Bizzybijtje schreef:
Brainless schreef:
Oeh dus ik ben een idioot?
Ik vervoer al jaren paarden zonder E.

Met E leer je ook niet (altijd) te rijden alsof je een paard vervoert.



Nou ja je ava en nickname...


Nee zonder grappen, vind het zeer onverstandig. Als er iets gebeurd ben je wel echt serieus de sjaak, dan kost het ook wel ietsje meer dan het examen voor je E-rijbewijs.

Ik ben niet de sjaak, ik mag met mijn combinatie gewoon (wettelijk) rijden en ben gewoon verzekerd.

Anoniem

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:42

Ik doel ook niet specifiek op jou Brainless :)

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:42

Ik rij mijn trailer met E. Maar dat komt omdat het een 2-paardstrailer is en ik er altijd met zware auto's/bus voor reed en dus over de 2500 kg kom. Daarnaast vond ik het wel fijn om zelf wat lessen gehad te hebben zodat ik wist waar ik mee bezig was. Instructeur heeft me toen ook fijne tips gegeven toen ik zei dat ik met trailer wilde gaan rijden.

Als het toegestaan is om zonder te rijden dan vind ik dat de keus van iedereen zelf. Het is nooit weg om wat lessen te krijgen. Maar sommige mensen zijn van nature al handig met een aanhanger en die hebben het minder nodig dan iemand die er geen gevoel voor heeft. Zelf heb ik voor het lessen al met mijn pa geoefend en dat ging ook prima, maar ik wilde het puur voor mijn eigen zelfvertrouwen halen. Mijn paardjes zijn me erg dierbaar en ik vertrouwde mezelf anders niet genoeg om met ze te gaan rijden (zit tussen de oren, i know).

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:42

Brainless schreef:
Omdat het niet hoeft?!
Ik ga ook geen brommerrijbewijs halen omdat ik dat niet hoef te doen.

rij je ook op een brommer dan?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:43

Brainless schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nee zonder grappen, vind het zeer onverstandig. Als er iets gebeurd ben je wel echt serieus de sjaak, dan kost het ook wel ietsje meer dan het examen voor je E-rijbewijs.

Ik ben niet de sjaak, ik mag met mijn combinatie gewoon (wettelijk) rijden en ben gewoon verzekerd.
Daar ging dit topic toch niet om?
marleen_usar schreef:
Klopt, maar stel het mag niet zou je het dan doen? Neem je het risico.



Ik ben een keer plinten 2 dorpen verderop gaan halen toen ik mn BE nog niet had, verder niet. Zo'n moeite is het niet om het even te halen. Moet er niet aan denken dat er of andere malloot niet uit zn doppen kijkt en dat ik dan flink de sjaak ben omdat ik zonder rijbewijs rij. Daarnaast ben ik van mening dat geen een fatsoenlijk combinatie onder die grens van het B-rijbewijs blijft.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 02-12-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:44

Je rijdt ook niet met de auto zonder B ( althans de meeste mensen niet).

Als je een BE nodig hebt voor je combi moet je die gewoon halen.

Hier zouden ze veel strenger op moeten controleren.
Ik heb nog geen enkele keer mijn rijbewijs moeten tonen.

Bij de lessen heb ik niks geleerd dat nuttig is voor het vervoer van levende dieren.

Heb ondertussen ook vakbekwaamheid voor het vervoer van paarden. Omdat die mogelijk verplicht is in het buitenland richting wedstrijd.

Ik neem zulke 'stomme' risico's niet.
Beter safe than sorry denk ik dan.

Ik ben van België trouwens

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:45

Brainless schreef:
Omdat het niet hoeft?!
Ik ga ook geen brommerrijbewijs halen omdat ik dat niet hoef te doen.


Dus die combi zonder E mag gewoon. Dan is de opmerking van ceriadwen toch helemaal niet op jou van toepassing.

En dit topic voor zover ik kan lezen ook niet.

TS: misschien is titel aanpassen nog niet zo'n gek idee....

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:46

Matsje : ik denk dat jou trailer geladen 1300 kg is ? Want anders zit je zowat op een gewicht van een tweepaardstrailer. Dan mag jou auto het dus trekken, tegenwoordig zeggen ze dat het totaalgewicht niet uitmaakt zolang jou auto jet maar mag trekken, en je niet boven de 3500 kg uit komt. Maar ik heb mijn trailer terug laten keuren daar ik zonder e rijbewijs rijd. Mijn auto is 1160 leeg en mijn trailer 520 leeg en nu 1150 geladen. Mijn auto mag 1200 kg trekken en rijd zo dus legaal.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:48

Legaal, maar alles behalve comfortabel en veilig. Weet niet of je veel km's maakt, maar goed voor je auto is het ook niet.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:50

Ik zou het risico niet willen. Je hebt wel een levend dier achterin staan! plus dat je heel dik in de problemen zit bij de verzekering mocht je wel iets krijgen. En het hoeft niet jou schuld te zijn dat er iets gebeurt. Een ander kan ook jou raken, o.i.d.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:50

Voor een combinatie waarmee je wettelijk met een B mag rijden zou ik ook geen E gaan halen.

Ik zie er eerlijk gezegd weinig meerwaarde in, zoals het systeem nu is (in België). bij je E-rijbewijs leer je hier echt niet rijden alsof er een paard in de aanhanger zou staan...
Als ik een E haal is het enkel en alleen om in orde te zijn met de verzekering. Een trailer vervoeren en parkeren kan ik eigenlijk ook best zonder dat (dure) papiertje...

Moest het systeem veranderen (dus daadwerkelijk leren rijden met levend gewicht ipv dood gewicht) zou ik er wel zeker de meerwaarde van inzien. Maar dan mogen de kosten van mij ook best wat zakken..

Kenjiro

Berichten: 211
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:53

Nee, ik heb een paar maanden geleden mijn E gehaald via vakantieveilingen. Ik was in totaal nog geen 200 euro kwijt... is dus nog goedkoper dan die boete en nog veiliger ook.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:53

Ik heb een E rijbewijs, maar ik laat mijn vriend ook regelmatig rijden. Hij is een veel betere bestuurder als dat ik ben, met veel meer ervaring en handigheid in het voor en achteruit besturen van een aanhanger. Tevens doe ik dit wel met een combinatie waarbij volgens de huidige regels met B mag worden gereden.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:54

Ik heb ervoor gekozen om mijn E rijbewijs te halen. Sinds kort ben ik begonnen met wedstrijden te rijden en mijn vader gaat altijd met me mee. Maar ik vind het wel zo veilig dat als het nodig zou moeten zijn om zelf mijn rijbewijs te hebben.

Daarbij komt ook dat we een grote twee paardstrailer dus moest ik wel ;-) Ik kan die rijlessen iedereen aanbevelen.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:57

Alsof iedereen met een E weet hoe je met een trailer geladen met een paard of een ander levend wezen moet rijden |o

Je leert rijden met een lege aanhanger. Ik heb zelf een paar jaar terug een proefles genomen om te kijken of ik aanmerking kwam voor een verkorte cursus (1 dag), helaas kreeg ik net voor de cursus een auto-ongeluk en is het daarna er nooit meer van gekomen.

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:00

marleen_usar schreef:
De boete is 250 euro, daar kan je bijna je E voor halen.


Als je ongelukken maakt, ben je niet verzekerd.... Denk dat dat erger is dan '€250,-'.

Ik rij wel met trailer zonder E, gewoon weg omdat dat mag met de auto en trailer die we hebben.

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:00

Moratoetje schreef:
Alsof iedereen met een E weet hoe je met een trailer geladen met een paard of een ander levend wezen moet rijden |o

Je leert rijden met een lege aanhanger. Ik heb zelf een paar jaar terug een proefles genomen om te kijken of ik aanmerking kwam voor een verkorte cursus (1 dag), helaas kreeg ik net voor de cursus een auto-ongeluk en is het daarna er nooit meer van gekomen.



een lege aanhanger ? bij mij zat er toch wel een bepaalde gewicht wat verplicht is.
En toen ik examen had werd mij netjes gevraagd waar ik het voor wou gebruiken, in eerste instantie vond de examinator me te voorzichtig, maar snapte dat ik me dit zelf had aangeleerd vanwege een levend dier in de trailer ;)