Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:46

marenmar85 schreef:
blijft onder het ledig gewicht van mijn auto

Lees even topic en/of wiki door, dit is vanaf 19-01-2013 niet meer van belang. Bepalend voor wel of niet E nodig is alleen de toegestane maximale massa van auto en aanhanger samen: komt dat wel of niet boven de 3500 kg uit.

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:21

3 jaar geleden hadden wij een stom rekenfoutje aan gewicht met trailer en auto. Moesten naar de kliniek in Emmeloord en net na de afsluitdijk stond daar een controle met politie in opleiding . Mochten niet meer verder rijden, dus trailer losgekoppeld, en me vader gehaald. Ik zelf was bij me pony gebleven maar wat was ik kwaad zeg, pony ziek en stonden we dan 2 a 3 uur te wachten langs de kant van de weg. Maar me pony bleef zo braaf, wat was ik trots op haar dat ze zo rustig bleef.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:15

JessicaChico schreef:
3 jaar geleden hadden wij een stom rekenfoutje aan gewicht met trailer en auto. Moesten naar de kliniek in Emmeloord en net na de afsluitdijk stond daar een controle met politie in opleiding . Mochten niet meer verder rijden, dus trailer losgekoppeld, en me vader gehaald. Ik zelf was bij me pony gebleven maar wat was ik kwaad zeg, pony ziek en stonden we dan 2 a 3 uur te wachten langs de kant van de weg. Maar me pony bleef zo braaf, wat was ik trots op haar dat ze zo rustig bleef.

Ehm, jullie hadden die rekenfout gemaakt!!
Voor politie die dwars ligt om het dwars liggen, dar zijn hele simpele oplossingen voor, maar als jij je spul niet op orde hebt, is dat jouw probleem. Die kwaadheid was dus vooral op jezelf gericht, mag ik hopen........

chikohaa

Berichten: 429
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 03:56

Ik rijd met een toegestane combinatie al meer dan 20 jaar zonder E rijbewijs.

Luis1991
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-03-12

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:58

Ik rijd zonder E rijbewijs, maar wil het nog wel een keer halen. Met 1 paard mag ik rijden met onze auto en trailer, maar je weet maar nooit. Wie weet komt er ooit een paard bij of een tweepaardstrailer!

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:23

ik zou dat dus niet doen, maar ik heb dan ook het geluk dat mijn vader een goede auto heeft en zijn e rijbewijs. maar ik zou liever mijn rijbewijs ervoor halen dan het risico lopen om gepakt te worden.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:25

wij rijden ook zonder E rijbewijs

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:27

ladyflame schreef:
ik zou dat dus niet doen, maar ik heb dan ook het geluk dat mijn vader een goede auto heeft en zijn e rijbewijs. maar ik zou liever mijn rijbewijs ervoor halen dan het risico lopen om gepakt te worden.

Als je een combi hebt die zonder E gereden mag worden is er niets aan de hand.

Heb je wel E nodig maar rij je toch zonder dan is die boete nog wel te overzien. Dat je niet verder mag rijden tot er een chauffeur met BE komt is vervelend maar ook nog wel te overzien. Ben je echter betrokken bij een ongeval en de verzekering doet moeilijk omdat je rijdt zonder geldig rijbewijs dan ben je pas echt de pineut.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:44

Rex_Rolfo schreef:
ladyflame schreef:
ik zou dat dus niet doen, maar ik heb dan ook het geluk dat mijn vader een goede auto heeft en zijn e rijbewijs. maar ik zou liever mijn rijbewijs ervoor halen dan het risico lopen om gepakt te worden.

Als je een combi hebt die zonder E gereden mag worden is er niets aan de hand.

Probleem daarbij is alleen dat er hele volksstammen zijn die niet in staat zijn de juiste rekensom te maken en daarmee denken dat ze goed zitten maar in werkelijkheid in overtreding zijn......

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:49

Gelukkig is het sinds januari een stuk eenvoudiger. En anders is er altijd Bokt nog. Even kenteken pb-en en dan reken ik wel even tmm auto + tmm aanhanger uit. Gewichten zijn via rdw.nl zo gevonden.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:14

Rex_Rolfo schreef:
Gelukkig is het sinds januari een stuk eenvoudiger. En anders is er altijd Bokt nog. Even kenteken pb-en en dan reken ik wel even tmm auto + tmm aanhanger uit. Gewichten zijn via rdw.nl zo gevonden.

Maar ik ga ze de kost niet geven die nog steeds denken dat het laadvermogen van de auto niet meedoet; lees alleen dit topic al terug hoe vaak dat fout gaat!!

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:25

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Gelukkig is het sinds januari een stuk eenvoudiger. En anders is er altijd Bokt nog. Even kenteken pb-en en dan reken ik wel even tmm auto + tmm aanhanger uit. Gewichten zijn via rdw.nl zo gevonden.

Maar ik ga ze de kost niet geven die nog steeds denken dat het laadvermogen van de auto niet meedoet; lees alleen dit topic al terug hoe vaak dat fout gaat!!


Ik heb ze er al diverse malen op laten afladen/afkoppelen/etc

En dan was ik de boeman, terwijl ik de regeltjes wel ken en niet zonder geldig rijbewijs met een combinatie met levende have de snelweg op ga...

wendyE
Berichten: 34
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: emmen

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:35

Ik heb speciaal voor het rijden met de trailer ooit mijn e rijbewijs gehaald. Vond het een prettig idee dat ik in geval v nood ook zo met iedere combinatie de weg op kon.

Percy

Berichten: 12083
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:51

Vraag me wel eens af in dit soort discussie's: gaat het nu om wat wettelijk mag of wat verantwoord is?

Natuurlijk moet iedereen zich aan de wet houden maar het is echt niet zo dat iemand met een E achter B verantwoord met een paard kan rijden.
Vereisten voor E zijn helemaal niet gebaseerd op het rijden met een trailer met daarin een levend wezen maar met een aanhanger.

Al die mensen die hun E cadeau kregen bij B hebben het zelf moeten uitzoeken en eerlijk gezegd denk ik dat als je die mensen naast de mensen zet die wel E apart hebben moeten halen niet dat er een verschil is.

Het gaat om verantwoording, gezond verstand maar vooral om anticiperen. Niets is belangrijker dan anticiperen en dat leer je niet in een cursus maar wel met ervaring en die ervaring kan je opdoen met een lege trailer.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:59

Ik rij sinds kort met de trailer met b rijbewijs. Mijn vader is goede chauffeur hij heeft me in het begin geholpen en is meerdere malen met een lege trailer meegereden. Nu rijd ik ook met paard erin. Ik rij met een auto van 1250kg. En een trailer met max laadvermogen van 1300 kg.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:15

lauwie schreef:
Ik rij sinds kort met de trailer met b rijbewijs. Mijn vader is goede chauffeur hij heeft me in het begin geholpen en is meerdere malen met een lege trailer meegereden. Nu rijd ik ook met paard erin. Ik rij met een auto van 1250kg. En een trailer met max laadvermogen van 1300 kg.


Mag je auto dat trekken dan? Met een gemiddeld paard en gemiddelde trailer hangt er al gauw 1200/1300 kilo aan je haak. Ik zou het niet durven, vind de auto Veel te licht. Ik rij zelf ook zonder E, maar mijn auto weegt bijna 1900 kilo. Trailer met pony ruim 1100 kilo. Volgens mij heb je niks te vertellen als zo'n combinatie aan de slinger gaat.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:31

Ik rijd ook met B rijbewijs en trailer erachter. Ik heb een Peugeot 406 ervoor en een totale massa van 1240 kilo achter de auto hangen. De auto mag Max 1300 kilo trekken maar ik heb wel(zelfs met tegenwind) vermogen over en wat betreft slingeren valt het ook zeker mee.

Zelf ben ik meerdere malen gecontroleerd met de trailer. Ik zie er jong uit en rijd alleen rond, dus begrijp dat ze mij van de weg halen. Maar meestal krijg ik complimenten over hoe fijn ik rijd en is alle papierwerk in orde.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:28

Jij mag het trekken. Net aan maar het mag. Wat ik me afvroeg Was of je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Ik zou het niet eens willen, maar mag het?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:32

Ik rijd ook zonder E rond :) Tweepaardstrailer teruggekeurd naar 1400 kilo. Golf 6 die 1400 kilo mag trekken en leeg 1261 kg weegt. Auto trekt en remt het met 2 vingers in zn neus. Ik laad voornamelijk mijn eigen minipaardjes maar ook 1 groot paard heeft ie geen enkel probleem mee. E-rijbewijs is erg duur en met deze combinatie heb ik het niet nodig. Heb geen grote paarden of enorme 4x4. Ik vind het best zo :)

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:22

mamamier schreef:
Jij mag het trekken. Net aan maar het mag. Wat ik me afvroeg Was of je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Ik zou het niet eens willen, maar mag het?

Yep, dat mag. Je mag trekken wat op je kenteken/trekhaak staat. Ik heb een auto van 1700kg die onder bepaalde voorwaarden zelfs 6000kg mag trekken, zowel technisch als op kenteken.


mamamier schreef:
Mag je auto dat trekken dan? Met een gemiddeld paard en gemiddelde trailer hangt er al gauw 1200/1300 kilo aan je haak. Ik zou het niet durven, vind de auto Veel te licht. Ik rij zelf ook zonder E, maar mijn auto weegt bijna 1900 kilo. Trailer met pony ruim 1100 kilo. Volgens mij heb je niks te vertellen als zo'n combinatie aan de slinger gaat.

Dan ben ik er vrij zeker van dat je in overtreding bent! De kans dat jouw combi op TMM's over 3500kg gaat is ongeveer 99%!

Daarnaast is gewicht inderdaad een factor, maar de rijstijl van de chauffeur doet een hoop om te voorkomen dat een combi aan de slinger gaat. ik heb met grote regelmaat met een dergelijke combi rondgereden en nooit problemen gehad met slingerende combi's. Kwestie van goed onderhouden spul hebben, fatsoenlijk rondrijden en goed opletten wat er om je heen gebeurt.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:37

Nee hoor. Ben niet in overtreding. Met bagage en drie personen zitten we rond de 3300 kilo.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:03

mamamier schreef:
Nee hoor. Ben niet in overtreding. Met bagage en drie personen zitten we rond de 3300 kilo.

Zal de wetgever en de rechter worst wezen wat het spul weegt, de TMM auto + TMM trailer zal onder de 3500kg moeten zijn; zo niet, ben je in overtreding. Gezien de cijfers die jij op opgeeft is de marge op z'n minst minimaal!

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:07

Ik ga toch met ikke mee hoor mamamier. Het gaat er om (pb me desnoods de kentekens van auto en aanhanger) wat bedoel jij met "de auto weegt"? Is dat leeggewicht dan zit je met 450 kg (schatting, kan ook meer zijn) laadvermogen op 2350 kg toegestande maximale massa. Trailer weegt ruim 1100 kg zeg je, maar wat is z'n TMM? Als dat 1200 kg is komt je op een totale toegestane massa van 3550 kg. Aangezien dat meer is 3500 heb je E achter B nodig !

Ook Sappos heeft het al over 'auto weegt leeg', dus de uitspraak van ikke wordt in een paar berichten dubbel bevestigd Afbeelding
ikke schreef:
Maar ik ga ze de kost niet geven die nog steeds denken dat het laadvermogen van de auto niet meedoet; lees alleen dit topic al terug hoe vaak dat fout gaat!!

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:11

ikke schreef:
Kwestie van goed onderhouden spul hebben, fatsoenlijk rondrijden en goed opletten wat er om je heen gebeurt.

Materiaal maakt idd veel uit. Onze huidige trailer is iets zwaarder dan de vorige, maar ook 25 jaar jonger. Dan merkt je toch dat de techniek niet stilgestaan heeft. En wat minder slijtage natuurlijk, met als resultaat dat de nieuwe echt veel fijner achter de wagen hangt. :)

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:36

Als je al een tijdje met trailer rijd heb je je rijbewijs zó op zak. En potverdorie wat was ik de eerste paar keren blij dat ik had leren rijden met een aanhanger. Ga met vertrouwen alleen op pad (of zonder paarden\aanhanger mensen haha) en heb geen moeite met parkeren op lastige plekjes op vreemde terreinen. Toch wel érg fijn hoor!!