Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:37

Rex_Rolfo schreef:
Ik ga toch met ikke mee hoor mamamier. Het gaat er om (pb me desnoods de kentekens van auto en aanhanger) wat bedoel jij met "de auto weegt"? Is dat leeggewicht dan zit je met 450 kg (schatting, kan ook meer zijn) laadvermogen op 2350 kg toegestande maximale massa. Trailer weegt ruim 1100 kg zeg je, maar wat is z'n TMM? Als dat 1200 kg is komt je op een totale toegestane massa van 3550 kg. Aangezien dat meer is 3500 heb je E achter B nodig !

Ook Sappos heeft het al over 'auto weegt leeg', dus de uitspraak van ikke wordt in een paar berichten dubbel bevestigd [ Afbeelding ]
ikke schreef:
Maar ik ga ze de kost niet geven die nog steeds denken dat het laadvermogen van de auto niet meedoet; lees alleen dit topic al terug hoe vaak dat fout gaat!!


Tmm trailer is 1160 kilo. Tmm van de combi komt daardoor op 3490 kilo.

Wat ik me afvroeg Was of het mogelijk is dat je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Mijn auto mag dat namelijk niet. Dat Was mijn vraag. Maar blijkbaar mag dat, weer wat geleerd.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:37

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Kwestie van goed onderhouden spul hebben, fatsoenlijk rondrijden en goed opletten wat er om je heen gebeurt.

Materiaal maakt idd veel uit. Onze huidige trailer is iets zwaarder dan de vorige, maar ook 25 jaar jonger. Dan merkt je toch dat de techniek niet stilgestaan heeft. En wat minder slijtage natuurlijk, met als resultaat dat de nieuwe echt veel fijner achter de wagen hangt. :)

Ja, dat maakt uit. Ik heb een klein caravannetje van ruim 20 jaar oud en daar heb ik nieuwe rubbers in de torsie-assen laten persen en een setje nieuwe schokbrekers eronder. Ik dacht dat ik best een goed rijdend caravannetje had tot die tijd.............


mamamier schreef:
Tmm trailer is 1160 kilo. Tmm van de combi komt daardoor op 3490 kilo.

Wat ik me afvroeg Was of het mogelijk is dat je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Mijn auto mag dat namelijk niet. Dat Was mijn vraag. Maar blijkbaar mag dat, weer wat geleerd.

Dan hoop ik voor je dat je paard zo licht is dat de geladen trailer daadwerkelijk onder 1160kg blijft.
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-12-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:41

Silviabol schreef:
Als je al een tijdje met trailer rijd heb je je rijbewijs zó op zak. En potverdorie wat was ik de eerste paar keren blij dat ik had leren rijden met een aanhanger. Ga met vertrouwen alleen op pad (of zonder paarden\aanhanger mensen haha) en heb geen moeite met parkeren op lastige plekjes op vreemde terreinen. Toch wel érg fijn hoor!!


Nogmaals, dat geld geef ik liever aan wat anders uit als het niet hoeft. En nogmaals, les heb ik gehad hoor. Alleen niet bij een rijschool. Maar van manlief die meer ervaring heeft met grote combinaties (ce) en met het rijden met levende have. Daar leer je imo meer van.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:46

Jij zegt de auto weegt al 1900 kilo. Leeg of mtm op papier? Hier auto ledig 1261, trekvermogen 1400
Mtm auto 1800 nog iets, mtm trailer 1400 = < 3300 kilo = b rijbewijs :)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:50

Ik rij alleen met een lege trailer :) Zodra mijn paard erin staat dan laat ik liever iemand rijden die de ervaring al heeft. Ik begin het nu pas te leren en het zal wel goed gaan als ik het doe maar ik wil dat mijn paard toch een fijn ritje heeft dus oefen nog even door. Rij trouwens alleen cobinaties die mogen dus als het al niet mag dan zou ik het ook niet doen.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:48

mamamier schreef:
Tmm trailer is 1160 kilo. Tmm van de combi komt daardoor op 3490 kilo.

Wat ik me afvroeg Was of het mogelijk is dat je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Mijn auto mag dat namelijk niet. Dat Was mijn vraag. Maar blijkbaar mag dat, weer wat geleerd.

Dan hoop ik voor je dat je paard zo licht is dat de geladen trailer daadwerkelijk onder 1160kg blijft.[/quote]

Dat mag ik hopen ja. Trailer weegt leeg 560 of 580. Weet ik even niet uit mijn hoofd. We hebben een d-pony. Zodra hij meer dan 600 kilo zou wegen hoeft hij niet eens meer in de trailer want dan zou hij geen fatsoenlijk parcourtje meer kunnen springen haha.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:02

weet iemand of het mogelijk is om een "speciaal" examen te doen met BE net zoals bij B als je heel veel last hebt van examen stress?
Mijn B rijbewijs halen was een HEL heeft me klauwen vol met geld gekost, dan ga je op gegeven moment voor staatsexamen, iedereen om je heen zegt "nou met staatsexamen haal je het echt wel, als je het daarbij niet haalt dan kan je echt niet auto rijden"
Dat heb ik dus ook 2x mogen doen. En niet omdat ik niet kon Autorijden, maar omdat ik zodra er een examinator naast zit volledig dicht klap. Ik zie/ hoor / kan niks meer.
Mijn laaste B examen ben ik uit de auto moeten stappen omdat ik door de stress mijn benen niet meer voelde en ging hyperventileren.
pilletjes, bach bloesem enz... alles geprobeerd hielp niet.

Onder tussen met goede moed aan BE begonnen, al twee keer op geweest. twee keer gezakt. Toen maar opgegeven omdat het zoveel geld koste. Maar ik zou het in 2014 heel graag nog eens proberen. Ik kan prima rijden met trailer, ook achteruit, rij nu in combi die met B mag, maar het is toch fijn om ook met twee paarden legaal de weg op te mogen zodat ik met straks zelf een twee paardstrailer kan kopen en dan met twee paarden op wds kan ofzo

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:24

Denk dat je met die vraag naar het CBR moet gaan :) Ik heb het met pillen van de dokter gehaald, de tweede keer :)

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:52

mamamier schreef:
mamamier schreef:
Tmm trailer is 1160 kilo. Tmm van de combi komt daardoor op 3490 kilo.

Wat ik me afvroeg Was of het mogelijk is dat je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Mijn auto mag dat namelijk niet. Dat Was mijn vraag. Maar blijkbaar mag dat, weer wat geleerd.

Dan hoop ik voor je dat je paard zo licht is dat de geladen trailer daadwerkelijk onder 1160kg blijft.


Dat mag ik hopen ja. Trailer weegt leeg 560 of 580. Weet ik even niet uit mijn hoofd. We hebben een d-pony. Zodra hij meer dan 600 kilo zou wegen hoeft hij niet eens meer in de trailer want dan zou hij geen fatsoenlijk parcourtje meer kunnen springen haha.[/quote]
Dan hoop ik wel voor je dat die trailer niet per abuis ietsje meer weegt dan waar jij vanuit gaat; 700kg of zo......

Weet je, het maakt mij niet uit, het zijn jouw centen, jouw paard en jouw probleem als het mis gaat; maar er is hier al eens meer geklaagd over dat agenten zo vervelend zijn omdat ze zelf uiteindelijk hun zooi niet voor elkaar hadden!

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:00

ikke schreef:
mamamier schreef:
Tmm trailer is 1160 kilo. Tmm van de combi komt daardoor op 3490 kilo.

Wat ik me afvroeg Was of het mogelijk is dat je meer mag trekken dan dat je auto zelf weegt. Mijn auto mag dat namelijk niet. Dat Was mijn vraag. Maar blijkbaar mag dat, weer wat geleerd.

Dan hoop ik voor je dat je paard zo licht is dat de geladen trailer daadwerkelijk onder 1160kg blijft.


Dat mag ik hopen ja. Trailer weegt leeg 560 of 580. Weet ik even niet uit mijn hoofd. We hebben een d-pony. Zodra hij meer dan 600 kilo zou wegen hoeft hij niet eens meer in de trailer want dan zou hij geen fatsoenlijk parcourtje meer kunnen springen haha.[/quote]
Dan hoop ik wel voor je dat die trailer niet per abuis ietsje meer weegt dan waar jij vanuit gaat; 700kg of zo......

Weet je, het maakt mij niet uit, het zijn jouw centen, jouw paard en jouw probleem als het mis gaat; maar er is hier al eens meer geklaagd over dat agenten zo vervelend zijn omdat ze zelf uiteindelijk hun zooi niet voor elkaar hadden![/quote]

ten eerste heb ik geen zooi. Ten tweede hebben we alles uitgezocht en hebben we ook al eens op de weegbrug gestaan om te kijken of de gewichten overeen komen met de papieren. Ten derde ben jij niet de enige die snapt Hoe het werkt. Mijn man is al jaren vrachtwagen chauffeur en kent de regeltjes. We blijven zeer krap onder de 3500 kilo op papier en in het echt ruim eronder. Ten vierde is het Heel fijn dat je mensen wilt helpen maar ik vroeg nergens om Hulp. Ik stelde een vraag over iemands combinatie. Gewoon omdat ik niet wist hoe dat zat.
Laatst bijgewerkt door mamamier op 13-12-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:06

mamamier schreef:
ten eerste heb ik geen zooi. Ten tweede hebben we alles uitgezocht en hebben we ook al eens op de weegbrug gestaan om te kijken of de gewichten overeen komen met de papieren. Ten derde ben jij niet de enige die snapt Hoe het werkt. Mijn man is al jaren vrachtwagen chauffeur en kent de regeltjes. We blijven zeer krap onder de 3500 kilo op papier en in het echt ruim eronder. Ten vierde is het Heel fijn dat je mensen wilt helpen maar ik vroeg nergens om Hulp. Ik stelde een vraag over iemands combinatie. Gewoon omdat ik niet wist hoe dat zat.

Mag ik het een beetje apart vinden dat je alles uitgezocht hebt, een vent hebt die de regels kent maar je dus blijkbaar niet weet dat een auto mag trekken wat op papier (en trekhaak) staat?
Ergens ben je dan toch vergeten iets uit te zoeken.........

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:13

Dat weet ik wel. Ik wist alleen niet dat imo zulke lichte auto's meer dan hun eigen gewicht mogen trekken. Even lezen voordat je oordeelt graag. Natuurlijk weet ik waar je kan vinden wat je auto mag trekken, dat Was ook mijn vraag niet. Ik kan nou eenmaal niet Door de computer heen de kentekenpapieren van een wildvreemde bokker lezen.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:06

Ik denk dat Ikke ook vooral zo reageert omdat er meerdere mensen meelezen en de materie al lastig zat is om te begrijpen. Je gaf de indruk dat de hele combi te zwaar was maar nu met uitleg kan het inderdaad net.

Je wil niet weten hoeveel topics er nl over deze regels al niet geschreven zijn en elke keer komen er weer allerlei toeters en bellen bij en snappen mensen nog steeds niet hoe het werkt. :+ Terwijl er speciaal een sticky voor geschreven is die blijkbaar niet gelezen wordt (of maar de helft).
Er rijden helaas nog steeds teveel wannabee-combinaties en net-niet-combinaties rond dus veel herhalen zal nog steeds nodig zijn :)

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:45

cissy schreef:
Ik denk dat Ikke ook vooral zo reageert omdat er meerdere mensen meelezen en de materie al lastig zat is om te begrijpen. Je gaf de indruk dat de hele combi te zwaar was maar nu met uitleg kan het inderdaad net.

Je wil niet weten hoeveel topics er nl over deze regels al niet geschreven zijn en elke keer komen er weer allerlei toeters en bellen bij en snappen mensen nog steeds niet hoe het werkt. :+ Terwijl er speciaal een sticky voor geschreven is die blijkbaar niet gelezen wordt (of maar de helft).
Er rijden helaas nog steeds teveel wannabee-combinaties en net-niet-combinaties rond dus veel herhalen zal nog steeds nodig zijn :)


ben ik helemaal met je eens. Ik zie soms mensen op een wedstrijd of op de weg.... Ik ken alleen mijn eigen combinatie en Was nieuwsgierig naar die lichtere combinatie. Gewoon om te weten hoe dat zit. Wie weet komt er in de toekomst een andere auto of trailer. Dan wordt het allemaal weer anders.
Nu rijd ik ook met een briefje in de auto voor het geval dat ik het niet meer weet hoor. Haha! Daarop staat de tmm van de combi op en de hoogte van de trailer. Wij moeten nog wel eens van die "ken net" tunneltjes onderdoor. Moet ik altijd even spieken Hoe hoog Ik ook alweer ben...

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:02

mamamier schreef:
Nu rijd ik ook met een briefje in de auto voor het geval dat ik het niet meer weet hoor. Haha! Daarop staat de tmm van de combi op en de hoogte van de trailer. Wij moeten nog wel eens van die "ken net" tunneltjes onderdoor. Moet ik altijd even spieken Hoe hoog Ik ook alweer ben...

Slim :)

zou toch banketstaaf zijn als je na zo'n tunneltje ineens met een cabrio-trailer rijdt :+

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:47

Rex_Rolfo schreef:
mamamier schreef:
Nu rijd ik ook met een briefje in de auto voor het geval dat ik het niet meer weet hoor. Haha! Daarop staat de tmm van de combi op en de hoogte van de trailer. Wij moeten nog wel eens van die "ken net" tunneltjes onderdoor. Moet ik altijd even spieken Hoe hoog Ik ook alweer ben...

Slim :)

zou toch banketstaaf zijn als je na zo'n tunneltje ineens met een cabrio-trailer rijdt :+