2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:47

kleinvosje schreef:
Ja, maar deze auto mag 1700 trekken. De trailer + laadvermogen komt op 2000, die getallen komen niet overeen. Daarom dus terugkeuren naar 1680 kilo. Een agent kijkt niet naar wat erin zit, maar wat er op papier staat.


Fout, bij BE kijkt meneer de agent juist wel naar wat het daadwerkelijk weegt en niet zozeer naar wat het mag wegen.

Ik ben 2 maanden terug op examen geweest en heb mijn E rijbewijs gehaald en toen is mij dit herhaaldelijk verteld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:48

De rdw gaat uit van maximale laadvermogen, niet om het werkelijke gewicht!!! Rdw bepaalt, politie weet vaak ook de interpretatie van de wet niet precies.

Als je de rdw belt, je geeft je kentekens door dan weet je het zeker!!

Inderdaad als je boven de 3500 kl komt, dan kijken ze naar het gewicht en rijbewijs

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:18

Ook onder de 3500 kg moeten ze naar gewicht kijken. Als jouw trailer b.v. een MTM van 1200 kg heeft en je auto mag 1000 kg trekken moeten ze toch de weegschaal tevoorschijn halen om te bewijzen dat je niet boven die 1000 kg gaat. Of boven de 1200 als je een trekauto hebt die 1200 kg of meer mag trekken.

Nogmaals: rijbewijs en overbelading zijn twee totaal verschillende zaken.
Rijbewijs = mtm op papier
Overbelading = werkelijk gewicht.

Wetteksten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 29-11-2013
In deze tekst wordt gesproken van totale massa van de aanhanger, niet van maximaal toegestane massa.


Artikel 5.18.18
1.De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a.de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of

b.de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.

2.De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand. Indien het een gelede bus betreft, mag die last niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voorste deel van het motorvoertuig in beladen toestand.

3.De last onder de gestuurde as of assen, niet zijnde zelfsturende assen, van autonome aanhangwagens in beladen toestand, mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de aanhangwagen in beladen toestand.

4.De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.

5.Op onverharde wegen mag de last onder enig wiel van een voertuig niet meer dan 2.400 kg bedragen.

Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.

2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.

4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:20

>;) die 3500kg was toch verhoogd naar 4150 ofzoiets
Kan nergens vinden

Citaat:
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden

maar TS nee het mag niet in jouw geval

arjanbo
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:28

Rex_Rolfo schreef:
Knip

Wetteksten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 29-11-2013
In deze tekst wordt gesproken van totale massa van de aanhanger, niet van maximaal toegestane massa.


Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

knip


Kijk die zocht ik dus, hier staat het duidelijk in omschreven. Kleine nuance waardoor ik het niet kon vinden, het is geen wet maar een ministeriële regeling. (maakt verder niet uit maar helpt wel bij het zoeken)
Misschien een idee om dit in de FAQ en wiki toe te voegen? Dat voorkomt een hoop discussie in de toekomst

Wat ook niet onbelangrijk is:
4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

Dat heb ik dus met mijn auto. Op het kentekenbewijs staat niets terwijl op internet bij de RDW wel een gewicht staat. Maar ik mag dus geen aanhanger trekken!!!! Dus RDW bellen voor nieuwe papieren.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:40

arjanbo schreef:
ikke schreef:
Vervolgens zegt de wet (de wegenverkeerswet) dat een voertuig geen aanhanger mag voortbewegen die zwaarder IS dan op grond van het afgegeven voertuigdokumentvoortbewogen mag worden.


Maar dat kan ik dus niet vinden in de weg en verkeerswet. Heb je daar een artikelnummer van? Het kan zijn dat ik er totaal overheen lees hoor maar juist dit ene regeltje is nou de regel waar altijd discussie over is. Dus als je daar een artikel-nummer bij hebt is de discussie dichtgetimmerd.

Sorry!! Y;(

Ik zette je op het verkeerde been, het is inderdaad de regeling voertuigen die dit regelt. Zie de link van Rex_Rolfo hierboven.

@Arjanbo: Yep, als er niks op je kenteken staat, mag je geen aanhanger trekken, ongeacht wat er in het register van de RDW staat.
Dit is overigens vrij uitzonderlijk omdat al jarenlang die gegevens utomatisch gekoppeld zijn.

Ik heb de omgekeerde situatie: Auto heeft 3500kg trekgewicht op kenteken maar volgens de RDW mag ik niks trekken! Ik moet die gasten nog eens bijvegen..........

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:17

tita schreef:
>;) die 3500kg was toch verhoogd naar 4150 ofzoiets
Kan nergens vinden

Citaat:
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden

maar TS nee het mag niet in jouw geval


dit zijn de oude regels, dat is nou juist veranderd per januari.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:28

Er is inderdaad een uitzondering waarbij je met B rijbewijs boven de 3500 kg mag komen: bij een kleine aanhanger (MTM < 750 kg, dus witte plaat met nr van de auto ipv eigen kenteken). Stel auto heeft MTM 3450 kg, aanhanger 700 kg, dan is dat samen 4150 kg. Mag toch met alleen B gereden worden.

Ook hier natuurlijk uitkijken met overbelading: even een partijtje stoeptegels halen of wat wit zand voor de zandbak van de kids en je zit voor je het weet boven het laadvermogen van de aanhanger.

arjanbo
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:28

ikke schreef:
Sorry!! Y;(

Ik zette je op het verkeerde been, het is inderdaad de regeling voertuigen die dit regelt. Zie de link van Rex_Rolfo hierboven.

@Arjanbo: Yep, als er niks op je kenteken staat, mag je geen aanhanger trekken, ongeacht wat er in het register van de RDW staat.
Dit is overigens vrij uitzonderlijk omdat al jarenlang die gegevens utomatisch gekoppeld zijn.

Ik heb de omgekeerde situatie: Auto heeft 3500kg trekgewicht op kenteken maar volgens de RDW mag ik niks trekken! Ik moet die gasten nog eens bijvegen..........


Geen probleem :)
Het is me nu in ieder geval duidelijk. Heb eral een paar keer meer discussie over gehad, onder andere met een agent die een boete uit wilde delen. (en dat ook deed maar die is netjes kwijtgescholden)

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:19

kleinvosje schreef:
listiglistje schreef:
Ja bij BE rijbewijs :D


Dan ook niet, het max gewicht van trailer + laadvermogen is dan hoger dan wat de auto mag trekken, ook als de trailer niet volledig geladen is.

Dit klopt NIET. Bij BE rijbewijs telt het werkelijke gewicht van de trailer + lading. Bij alleen B telt
puur wat op de papieren staat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:27

Klopt, maar niet helemaal volledig. Ook bij B speelt het werkelijke gewicht een rol. Weliswaar niet voor het rijbewijs, maar wel of de auto de trailer/aanhanger met de belading op dat moment mag trekken.

Voorbeeld:
MTM auto = 2000 kg
MTM trailer = 1350 kg
samen 3350 kg dus mag met alleen B gereden worden.

Stel de auto mag geremd maximaal 1200 kg trekken. Dan nog mag je deze combinatie met alleen B rijden. Je moet er voor zorgen dat het werkelijke gewicht van trailer en belading niet boven de 1200 kg uitkomt, maar dat geldt ook voor een bestuurder met BE rijbewijs.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:39

Rex_Rolfo schreef:
Klopt, maar niet helemaal volledig. Ook bij B speelt het werkelijke gewicht een rol. Weliswaar niet voor het rijbewijs, maar wel of de auto de trailer/aanhanger met de belading op dat moment mag trekken.

Voorbeeld:
MTM auto = 2000 kg
MTM trailer = 1350 kg
samen 3350 kg dus mag met alleen B gereden worden.

Stel de auto mag geremd maximaal 1200 kg trekken. Dan nog mag je deze combinatie met alleen B rijden. Je moet er voor zorgen dat het werkelijke gewicht van trailer en belading niet boven de 1200 kg uitkomt, maar dat geldt ook voor een bestuurder met BE rijbewijs.

En toch ben je volgens mij niet bekeuringsvrij met zo'n combinatie omdat die 1350 kg ttm van de trailer hoger is dan de 1200 kg trekvermogen van de auto en omdat ze bij b-rijbewijs weer van de theoretische gewichten uit gaan en niet van de werkelijke gewichten.( toch blij dat ik BE heb en een auto die 3500 kg mag trekken)

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:51

Karreman schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Klopt, maar niet helemaal volledig. Ook bij B speelt het werkelijke gewicht een rol. Weliswaar niet voor het rijbewijs, maar wel of de auto de trailer/aanhanger met de belading op dat moment mag trekken.

Voorbeeld:
MTM auto = 2000 kg
MTM trailer = 1350 kg
samen 3350 kg dus mag met alleen B gereden worden.

Stel de auto mag geremd maximaal 1200 kg trekken. Dan nog mag je deze combinatie met alleen B rijden. Je moet er voor zorgen dat het werkelijke gewicht van trailer en belading niet boven de 1200 kg uitkomt, maar dat geldt ook voor een bestuurder met BE rijbewijs.

En toch ben je volgens mij niet bekeuringsvrij met zo'n combinatie omdat die 1350 kg ttm van de trailer hoger is dan de 1200 kg trekvermogen van de auto en omdat ze bij b-rijbewijs weer van de theoretische gewichten uit gaan en niet van de werkelijke gewichten.( toch blij dat ik BE heb en een auto die 3500 kg mag trekken)

En op basis van welke wetgeving wil je die bekeuring dan uitschrijven??

Er zijn twee plaatsen in het wetboek waar TMM een punt is:
1) B-rijbewijs,
2) Overbelading.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:54

Karreman, Rex_Rolfo heeft gelijk, je mag deze combi zo rijden. Die regel die jij noemt heeft nooit in die vorm bestaan, de regel dat de MTM trailer minder moest zijn dan het leeg gewicht auto is juist vervallen in januari dit jaar.
Er is nooit een regel geweest dat de MTM van trailer niet meer mocht zijn dan trekgewicht auto.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:04

cissy schreef:
Karreman, Rex_Rolfo heeft gelijk, je mag deze combi zo rijden. Die regel die jij noemt heeft nooit in die vorm bestaan, de regel dat de MTM trailer minder moest zijn dan het leeg gewicht auto is juist vervallen in januari dit jaar.
Er is nooit een regel geweest dat de MTM van trailer niet meer mocht zijn dan trekgewicht auto.

En waarom worden er dan zoveel trailers "teruggekeerd" ? Het gaat hier nog wel over b rijbewijs!

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:08

Karreman schreef:
cissy schreef:
Karreman, Rex_Rolfo heeft gelijk, je mag deze combi zo rijden. Die regel die jij noemt heeft nooit in die vorm bestaan, de regel dat de MTM trailer minder moest zijn dan het leeg gewicht auto is juist vervallen in januari dit jaar.
Er is nooit een regel geweest dat de MTM van trailer niet meer mocht zijn dan trekgewicht auto.

En waarom worden er dan zoveel trailers "teruggekeerd" ? Het gaat hier nog wel over b rijbewijs!

Omdat mensen niet op de hoogte zijn van de feitelijke regels, inkl veel trailerboeren?

Daarnaast heeft het, beperkt, nog steeds zin om terug te keuren, als je combi anders net over die 3500kg TMM gaat. Auto TMM 2000 met trailer TMM 1600kg mag niet op B-rijbewijs; keur je de trailer terug naar 1499kg, mag het wel met B-rijbewijs.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:19

Toegestane Maximale Massa, TMM. Je hebt gelijk ikke.

Voor de rest ook trouwens, zo mag ik nu niet met onze trailer rijden (geen E en de combi zit op iets van 3700 kg). Zouden we terugkeuren naar 1400 of 1350 kg mag ik er wel mee rijden. Maakt voor de maximale belading niet uit: zolang ie achter onze auto hangt mag ie sowieso niet meer wegen (werkelijk gewicht heb ik het dan over!) dan 1200 kg, of ik nu zou rijden of m'n vrouw die wel BE heeft. Onze auto mag namelijk niet meer trekken dan dat.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:29

Ik geloot echt dat Nederland een beetje te ingewikkeld voor mij word.En ook de discussies over dit onderwerp op dit forum gaan maar eindeloos door. Als de dealers je al verkeerd voorlichten , zou bromsnor het dan nog wel weten? Ik heb ooit eens her en der wat informatie opgevraagd over de maximale afmeting van ondeelbare lading. Stuk of 8 instanties aangeschreven { klpd, politie, rijschool, vrachtautorijschool etc) en ik kreeg gewoon 8 verschillende antwoorden!! Nogmaals, ben blij met mijn BE en mijn autootje dat 3500 kg mag trekken .Zit ik altijd goed.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:31

Karreman schreef:
Ik geloot echt dat Nederland een beetje te ingewikkeld voor mij word.En ook de discussies over dit onderwerp op dit forum gaan maar eindeloos door. Als de dealers je al verkeerd voorlichten , zou bromsnor het dan nog wel weten? Ik heb ooit eens her en der wat informatie opgevraagd over de maximale afmeting van ondeelbare lading. Stuk of 8 instanties aangeschreven { klpd, politie, rijschool, vrachtautorijschool etc) en ik kreeg gewoon 8 verschillende antwoorden!! Nogmaals, ben blij met mijn BE en mijn autootje dat 3500 kg mag trekken .Zit ik altijd goed.

Als je dit soort dingen wil weten, ga dan gewoon naar een politiebureau en vraag of je iemand van de juridische afdeling mag spreken. Die gasten denken niks, die pakken gewoon het wetboek en lezen je voor wat daar staat. Als je dat niet begrijpt, leggen ze je uit hoe je dat moet interpreteren.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:23

Ik heb een keer twee uur op het buro gezeten omdat ik de discussie op stal zat was over BE en ben gewoon gaan vragen hoe het zat.... ze wisten het daar ook niet, vandaar dat ik er twee uur zat :+

Voor de zekerheid heb ik van mijn oude rijbewijs een kopie gemaakt, toen stond die regel er nl nog helemaal op. Inmiddels is er dan een deel vervallen maar het blijft evengoed de juiste regel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 03:18

Ik neem aan dat als je je E hebt gehaald voor Januari 2013 en je moet hem vervangen, deze daarna dus nieuw E is? Of gaan ze een kleine aantekening maken dan dat je hem voor Januari 2013 hebt gehaald?

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:05

superpony schreef:
Ik neem aan dat als je je E hebt gehaald voor Januari 2013 en je moet hem vervangen, deze daarna dus nieuw E is? Of gaan ze een kleine aantekening maken dan dat je hem voor Januari 2013 hebt gehaald?

Klopt, zodra je je B-E rijbewijs vernieuwd, gelden ook voor jou de nieuwe regels.

Het enige wezenlijke verschil is de beperking van 7000kg treingewicht (= TMM auto + TMM trailer). In de praktijk veranderd er voor 95% van de mensen dus helemaal niks. Alleen degenen die met een B-E oplegger-combi rijden, moeten voor die tijd minimaal C1-E halen (of C-E natuurlijk).

MaritB

Berichten: 8637
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:09

kleinvosje schreef:
listiglistje schreef:
Ja bij BE rijbewijs :D


Dan ook niet, het max gewicht van trailer + laadvermogen is dan hoger dan wat de auto mag trekken, ook als de trailer niet volledig geladen is.


Dan gaat het om daadwerkelijk gewicht, dan mag het dus wel. Dit is altijd al zo geweest.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:12

Toevallig vorige week de RDW gebeld met soortgelijke vraag. En het mag! Wel gaven ze ook aan dat de politie zelfs vaak nog niet wist hoe of wat. Maar met een BE rijbewijs mag je met deze combi op pad.

silvia58

Berichten: 1832
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:19

Ibbel schreef:
kleinvosje schreef:
Ja, maar deze auto mag 1700 trekken. De trailer + laadvermogen komt op 2000, die getallen komen niet overeen. Daarom dus terugkeuren naar 1680 kilo. Een agent kijkt niet naar wat erin zit, maar wat er op papier staat.


Als jij er niet meer dan 1700 in heb staan mag dat. Echt, terugkeuren is onzin.



Wat kleinvosje zegt was een aantal jaren geleden ook echt zo !
Daarvoor hebben wij toen een auto gekocht die 2500 kg mocht trekken.
Op ons papier staat 2000 kg dus mocht ik met BE zonder probleem met 2 paarden rijden.

Heb nu een auto die 1800 mag trekken en rijd met dezelfde trailer met 1 paard erin, en dat is ongeveer
1500 kg en mag dit wel doen. Regels zijn inmiddels verandert en terugkeuren hoeft dus niet.
Veel personen auto's mogen maar 1300 of 1500 trekken en dan mag het dus niet. Of je trailer met paard moet 1495 wegen en de auto mag 1500 trekken.
Ook niet met BE rijbewijs.