2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:41

Nee was met BE.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:43

kleinvosje schreef:
Nee was met BE.


Dan, nogmaals, lülden ze uit hun nek en kenden ze de regels niet.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:43

kleinvosje schreef:
Ja, maar deze auto mag 1700 trekken. De trailer + laadvermogen komt op 2000, die getallen komen niet overeen. Daarom dus terugkeuren naar 1680 kilo. Een agent kijkt niet naar wat erin zit, maar wat er op papier staat.

De oom agent die mij op papieren afrekend, krijgt per ommegaande een claim op persoonlijke titel van mijn advokaat!!!

Zolang het FEITELIJKE GEWICHT van de beladen trailer niet boven de 1700kg komt die de auto mag trekken EN de auto de DAADWERKELIJKE vertikale last onder de koppeling mag hebben, is TS legaal bezig!

Iedereen die iets anders beweerd, zwamt uit z'n nek en moet eerst maar eens de wet erop bestuderen: http://www.overheid.nl/wetten succes........

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:44

Dat is jouw mening dan, niet de mijne.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:47


Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:47

kleinvosje schreef:
Dat is jouw mening dan, niet de mijne.


Nee, dat is de wet :D

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:48

ikke schreef:
Zolang het FEITELIJKE GEWICHT van de beladen trailer niet boven de 1700kg komt die de auto mag trekken EN de auto de DAADWERKELIJKE vertikale last onder de koppeling mag hebben, is TS legaal bezig!

Iedereen die iets anders beweerd, zwamt uit z'n nek en moet eerst maar eens de wet erop bestuderen: http://www.overheid.nl/wetten succes........


Waar staat het dan?

Ik kan alleen onderstaande vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
En daar maak ik uit op dat het om maximaal toegestane massa gaat

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:51

Dispar_Vulgo schreef:
Waar staat het dan?


Citaat:
Rijbewijs B
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:
iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto
een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.


Of, voor BE ná jan 2013: je mag alleen onder voorwaarden boven de 7 ton treingewicht komen. Voor BE van vóór januari: alles mag, als de auto het maar kan.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-11-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:53

Dispar_Vulgo schreef:
ikke schreef:
Zolang het FEITELIJKE GEWICHT van de beladen trailer niet boven de 1700kg komt die de auto mag trekken EN de auto de DAADWERKELIJKE vertikale last onder de koppeling mag hebben, is TS legaal bezig!

Iedereen die iets anders beweerd, zwamt uit z'n nek en moet eerst maar eens de wet erop bestuderen: http://www.overheid.nl/wetten succes........


Waar staat het dan?

Ik kan alleen onderstaande vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
En daar maak ik uit op dat het om maximaal toegestane massa gaat

Sorry, maar dan kun je dus gewoon NIET LEZEN!!!

overheid op site schreef:
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald

Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:
iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.

Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Dit staat nota-bene LETTERLIJK in je eigen lijk!!!!
Hoe duidelijk wil je het hebben?? Waar staan die restricties die iedereen hier zo graag aanhangt?!?!

Voor degenen die dit jaar hun B-E rijbewijs hebben gehaald, is alleen veranderd dat de TMM auto + TMM aanhanger max 7000kg is.
Die regel is heel simpel te verklaren, aanhangers die zwaarder zijn dan 3500kg vereisen zeer strenge aanpassingen en verplichtingen en voor auto's boven 3500kg TMM is een C- of D-rijbewijs vereist.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-11-13 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:54

Denk aan je hart ikke :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:04

Wow kan het even relax :')

Leeggewicht + laadvermogen
Laadvermogen is naar mijn idee toch echt in TS haar geval die 2000-750kg.

Er staat nergens in dat stukje dat het om het feitelijke gewicht gaat

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 19:14

DV; leeggewicht 750 dan is laadvermogen 1250. Trailer mag (voor zichzelf) max 2000 totaal wegen.
Auto mag 1700 trekken

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:17

Ik zou gewoon even de RDW morgen bellen als ik jou was. Die moeten het enige echte juiste antwoord weten

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:34

Ik dacht even dat ik het wel snapte, volgens mij nog steeds wel. Maar jemig, wat een ingewikkeld gedoe.

Dat je van een paar regels tekst helemaal van slag kan raken. 8)7

Ik dacht het versimpeld uit te kunnen leggen; Bij B niet zwaarder in totaal dan 3500kg en kijken ze op papier wat je mag trekken. Niet wat er in staat. Dus al is het een lege trailer, als het meer is dan 3500kg wat je totaal kán zijn krijg je een boete. En ze kijken naar gewicht van de auto + trailer + toegestane massa van de trailer.
En bij BE kijken ze ín de trailer bij twijfel. De combinatie van TS met 2p-trailer en auto die 'maar' 1700kg mag trekken en is gevuld met 1 paard, mag de auto het gewoon trekken omdat het niet meer is dan de auto trekken kan.

Of kijken ze bij BE nou alleen maar dat je niet meer dan 7000kg weegt in totaal? En kan je dus in principe een hele lichte auto met zware trailer er achter hangen (niet dat het verstandig is voor de auto!) zonder problemen te krijgen van Oom Agent.

Algemeen bekend dat agenten niks weten van dit soort wetten. Maar hoe vaak wordt je aangehouden? Misschien alleen als je je niet aan de snelheid houdt of echt opvalt?
Dus klein autootje met zware trailer?

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:39

Dispar_Vulgo schreef:
Wow kan het even relax :')

Leeggewicht + laadvermogen
Laadvermogen is naar mijn idee toch echt in TS haar geval die 2000-750kg.

Er staat nergens in dat stukje dat het om het feitelijke gewicht gaat


Daar gaat het ook niet om. Je mag met B of BE een bepaald maximum trekken. Dat is je maximale grens qua rijbewijs.
Wat je auto mág trekken is je daadwerkelijke grens in de praktijk. Die is los van je rijbewijs. Sinds januari.

Dus: met je rijbewijs BE oude stijl mag je álles er achter hangen - mits je auto het kan (en mits je auto niet zwaarder is dan 3,5 ton - ook in oude stijl betekent een auto van boven de 3,5 ton dat je C nodig hebt)
Met BE nieuwe stijl mag je alles trekken míts je combi theoretisch niet zwaarder is dan 3,5 ton auto + 3,5 ton aanhanger = 7 ton totaal. Als-ie dat praktisch niet is, is het goed.
Met B mag je álles trekken zolang je trein theoretisch niet meer dan 3,5 ton weegt. Als dat praktisch niet zo is, is het goed.
Met B+ is die grens 4.250 kg.

Wat je auto kan trekken staat domweg los van je rijbewijs.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:48

Ja, een mag-deze-trailer-achter-mijn-auto topic *\o/*

Alweer -O-
[TAO] Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

In de eerste reactie wordt al meteen over rijbewijs begonnen wat absoluut niet ter zake doet. Bij een tweepaardstrailer kom je op misschien een hele enkele uitzondering na op een MTM van meer dan 3500 kg en is dus E achter B nodig.

Blijft over mag die 2000 kg MTM trailer achter een auto die 1700 mag trekken? Ja, zolang trailer + inhoud maar niet boven de 1700 kg uitkomt en de kogeldruk klopt. Oftwel Ibbel en ikke hebben helemaal gelijk _/-\o_

Dat agenten en rdw het soms ook niet weten zegt meer over hun dan over wat wettelijk is toegestaan.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:11

Dankje rex rolfo. Dat dacht ik dus al.

Dus bij deze combi mag gewoon zowel bij B als BE rijbewijs (hebben we dat ook meteen gehad :+)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:22

Waarom zou deze combi alleen met B mogen? Kan me niet voorstellen dat er een auto is met een MTM van max 1500 kg die toch 1750 mag trekken. Met 1750 kg verwacht ik een stevige SUV of busje oid, die dingen hebben als snel een mtm van 2500 kg of meer. Kom je dus met de trailer op 4,5 ton of meer, no way dat dat met alleen B mag.

/of hap ik nu veel te enthousiast ? :+

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:24

Uh... Haha

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:56

Ga met Ikke, ibbel en rex-rolfo mee!! Achter be mag je alles aanhangen zolang je maar niet boven het gewicht komt wat auto mag trekken.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:27

Shenanigans schreef:
Ik dacht even dat ik het wel snapte, volgens mij nog steeds wel. Maar jemig, wat een ingewikkeld gedoe.

Dat je van een paar regels tekst helemaal van slag kan raken. 8)7

Ik dacht het versimpeld uit te kunnen leggen; Bij B niet zwaarder in totaal dan 3500kg en kijken ze op papier wat je mag trekken. Niet wat er in staat. Dus al is het een lege trailer, als het meer is dan 3500kg wat je totaal kán zijn krijg je een boete. En ze kijken naar gewicht van de auto + trailer + toegestane massa van de trailer.
En bij BE kijken ze ín de trailer bij twijfel. De combinatie van TS met 2p-trailer en auto die 'maar' 1700kg mag trekken en is gevuld met 1 paard, mag de auto het gewoon trekken omdat het niet meer is dan de auto trekken kan.

Of kijken ze bij BE nou alleen maar dat je niet meer dan 7000kg weegt in totaal? En kan je dus in principe een hele lichte auto met zware trailer er achter hangen (niet dat het verstandig is voor de auto!) zonder problemen te krijgen van Oom Agent.

Algemeen bekend dat agenten niks weten van dit soort wetten. Maar hoe vaak wordt je aangehouden? Misschien alleen als je je niet aan de snelheid houdt of echt opvalt?
Dus klein autootje met zware trailer?

Oef, wat maak jij het jezelf moeilijk!

Er gelden ALTIJD twee regels:
Regel 1: De auto moet het FEITELIJK gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken.

Regel 2: Het rijbewijs moet kloppen bij de combinatie.

Hoe het rijbewijs in elkaar steekt, daar voorziet art 15 reglement rijbewijzen in:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 28-11-2013

Met name lid E en lid J is hier van belang!

arjanbo
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-13

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:51

Maar waar staat nou in die wettekst het verhaal over maximum gewicht van de aanhanger en het feitelijk gewicht wat gewogen moet worden? Dat is nou net het punt wat ik nergens officieel kan vinden.
Oftewel, dat als je aangehouden wordt met een BE rijbewijs ze je eerst op een weegschaal moeten zetten voordat ze je kunnen beboeten.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:56

arjanbo schreef:
Maar waar staat nou in die wettekst het verhaal over maximum gewicht van de aanhanger en het feitelijk gewicht wat gewogen moet worden? Dat is nou net het punt wat ik nergens officieel kan vinden.
Oftewel, dat als je aangehouden wordt met een BE rijbewijs ze je eerst op een weegschaal moeten zetten voordat ze je kunnen beboeten.

Het rijbewijs heeft niks met werkelijke gewichten uit te staan! De wet zegt dat je B-E rijbewijs nodig hebt om met een aanhanger te mogen rijden waar je op grond van B- of B+ rijbewijs NIET mee mag rijden.

Vervolgens zegt de wet (de wegenverkeerswet) dat een voertuig geen aanhanger mag voortbewegen die zwaarder IS dan op grond van het afgegeven voertuigdokumentvoortbewogen mag worden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:33

En er zijn genoeg auto's die meer mogen trekken dan ze zelf wegen... Meestal zijn dat 4x4s enkele busjes en enkele personenauto's.
Volgens mij haddn wij een opel omega die 1550 kg woog maar 1750 of 1800 kg mocht trekken. ik reed er in met b rijbewijs en 1,5 paards trailer en met 2 pony's in 2 paards met BE rijbewijs. maar dat was jaaaaaaaren voor de nieuwe regels.

Bij twijfel laten meten is altijd verstandig als je zeker weet dat je goed zit. dan heb je bewijs als je een boete aan wilt vechten. mijn BE- rijinstructeur had ook een weegbrief bij de papieren zitten. Dat scheelt veel vervelende discussies en tijd bij controle. maar goed. die reed altijd met dezelfde belading natuurlijk ;)

Nieuwere auto's mogen overigens vaak minder trekken dan oudere auto's. de eisen zijn nu strenger en ze worden voor een lager trekgewicht goedgekeurd dan vroeger.

arjanbo
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:43

ikke schreef:
Vervolgens zegt de wet (de wegenverkeerswet) dat een voertuig geen aanhanger mag voortbewegen die zwaarder IS dan op grond van het afgegeven voertuigdokumentvoortbewogen mag worden.


Maar dat kan ik dus niet vinden in de weg en verkeerswet. Heb je daar een artikelnummer van? Het kan zijn dat ik er totaal overheen lees hoor maar juist dit ene regeltje is nou de regel waar altijd discussie over is. Dus als je daar een artikel-nummer bij hebt is de discussie dichtgetimmerd.