Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:50

Alle busjes kun je met klep bestellen ja, zo ook met 2 schuifdeuren. Maar dan moet je hem wel nieuw kopen.. ;)

Bedankt voor de ideeen in ieder geval! :)

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:54

J_Onne schreef:
Alle busjes kun je met klep bestellen ja, zo ook met 2 schuifdeuren. Maar dan moet je hem wel nieuw kopen.. ;)

Bedankt voor de ideeen in ieder geval! :)

Correctie: hoe meer eisen, hoe lastiger het zoeken wordt, maar ze zijn er gewoon tweedehands.

Ik zou me meer druk maken om laadvermogens dan om verkrijgbaarheid van uitvoeringen.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:00

Onze hoefsmid heeft ook een busje, die heeft ie 2de hands gekocht. Tis een renault trafic.
Volgens mij heeft hij er veder niet veel aangedaan en was het gewoon een goede auto. Veder heeft hij alles er in zitten wat hij nodig heeft....

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:00

onze smid heeft een Vito, vind hij erg handig.... er komt bij onze stal ook een jonge smid met een lijkenwagen... (wel een beetje gepimpt) 't is misschien een beetje luguber maar hij heeft een hoop ruimte!
ken deze smid trouwens niet.... stond zelf ook ff raar te kijken toen hij het erf op kwam rijden...

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:52

Mijn vriend is hoefsmid voor gewoon rijpaarden, pony's maar ook voor trekpaarden en gebruikt daarbij een mobiele stravalje. Dan is een aanhanger achter je auto voor gereedschap e.d. ziz al geen optie meer!

Hij heeft een Ford Transit met een zwaar verenpakket eronder. Mag zo'n 1750kg laden daardoor!
Zijn voorraad neemt hij niet compleet mee, maar wel de ijzers die hij het meest gebruikt en veel verschillende maten.
Aambeeld weegt al snel 75kg dus das echt niet zo even te tillen uit je kofferbak of caddy zonder werkbank.

Heb wel een aantal foto's van zijn inrichting:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 20-11-13 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:54

Mijn smid rijdt in een grote jeep met een aanhanger erachter.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:06

Mooie bus Cindyrella..moet stiekem we lachen, de indelingen zijn ook bijna overal hetzelfde he, oventje links, ladekastjes eronder :P
Wat leuk dat je die opleiding doet!
Mijn vriend is ook smid en begon ook gewoon klein hoor, als eerste met een peugoet partner, maar toen breidde zijn klantenkring zo snel uit, dat dat wagentje het gewicht niet meer trok :P
Overgestapt op VW transporter, toen nog een T3 geloof ik. Erg fijne bus...en nu een T5..met idd een klep en schuifdeur..klep ideaal om enigzinds droog te staan.
Dus eerst een jaartje of 2 jaartjes rijden in een bestelautootje is goed te doen hoor, lekker sparen en dan uitbreiden. Nadeel is wel, je hebt de wens 1300kg te mogen trekken en dat gaat m niet worden met een dergelijk bestelautootje..dan kom je al snel op VW uit denk ik?

Wil je wel als tip meegeven, stel je gaat dit werk full time doen, dus zonder loondienstwerk erbij..kijk dan toch nar een diesel. De stallen liggen soms ver uit elkaar, je rijd van ene klant naar andere klant..je wilt niet weten wat hier per maand er al uitgaat aan diesel en reistijd..laat staan dat hij de bus op benzine had gereden..dat weegt niet op tegen de hogere belastingkosten als je op diesel rijd.
Hoe wij het belastingtechnisch exact geregeld hebben weet ik eigenlijk niet?! Dat regelt de boekhouder allemaal..wij hebben geen kilometerregistratie, wel aftrekposten bij onderhoud en btw van de diesel, maar rijden er ook gewoon privé mee..was sprake van in 2009 bij aanschaf, dat het half half was geregeld..maar hoe dat nu geregeld is, geen idee eigenlijk :P (we betalen wel jaarlijks een fiks bedrag aan de belasting als eigen bijdrage)..

Dus mocht je toch een budget hebben, 2e hands een VW ttransporter, toch op diesel..of een andere bus..raad ik dat wel aan ;)
Succes en veel plezier.

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:13

Klopt inderdaad wat Amy77 zegt, om te beginnen is een bestelautootje nog wel te doen... Maar das dan meer voor bekappen.... Zou het zonde van het geld vinden als je in een 2e hands autootje een hele inrichting maakt en later toch over moet naar groter.

Diesel zou ik ook aanraden, want ookal is je planning km technisch nog zo goed. Het komt altijd voor dat mensen je bellen ivm een probleem ijzer los, hoefzweer, of wat dan ook en je helemaal van je route moet afwijken. Je kunt wel ongeveer uitrekenen bij hoeveel km een diesel voordeliger wordt!

Succes!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:20

J_Onne schreef:
Inmiddels ben ik al anderhalf jaar bezig met de opleiding tot hoefsmid en stilletjes aan ben ik een beetje aan het rondkijken voor een auto.
Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer..!

Ik zoek een auto die ruim genoeg is om alle spullen in kwijt te kunnen, zoals een oven, aambeeld, smeedspullen en een voorraadje ijzers. Ook moet er tzt plaats zijn voor een boormachine en eventueel ook een tapmachine. Daarnaast moet de auto voorzien zijn van een trekhaak en minimaal 1300 kilo kunnen trekken, wat het maximale laadvermogen van mijn trailer is. E rijbewijs is aanwezig, dus dat is verder geen probleem.

Ik denk dat ik het beste een auto op benzine kan nemen, aangezien ik zeker de eerste tijd nog niet zakelijk wil gaan rijden, maar prive.
En om het allemaal nog moeilijker te maken: ik ben op zoek naar een tweedehands auto, en heb niet zo'n heel ruim budget.

Ik ben dus op zoek naar een auto die kan voldoen aan de eisen, met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ook nog eens zo zuinig mogelijk rijdt.

Wie o wie heeft dé tip?!

Alvast bedankt!

Misschien is het handig als je je fiscaal eens laat informeren mbt benzine of diesel. Diesel is sowieso goedkoper als je kilometers maakt. Daarnaast heeft een diesel veel meer kracht voor dat gewicht dat jij mee moet slepen. Als je een grijs kenteken auto zakelijk rijdt dan heb je de lage wegenbelasting.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:23

Nou idd, over het gewicht wat je dagelijks met je meesleurt mag niet 'te licht' gedacht worden, hihi..
Een 'kofferbaksmid' zou je denken dat de kosten wat gereduceerd worden, maar in de praktijk blijkt dat toch anders ;)

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:26

Volkswagen transsporter, de beste 'busjes' die er zijn!!
Hebben er nu een stuk of 6 rondrijden, wil niets anders meer!

( caddy's zijn te klein, menig smid begint daarmee en heeft al gauw spijt dat die niet meteen
voor een juiste bus is gegaan qua ruimte )

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:14

Amy77 schreef:
Mooie bus Cindyrella..moet stiekem we lachen, de indelingen zijn ook bijna overal hetzelfde he, oventje links, ladekastjes eronder :P


Haha ja ik zag de inrichting, die is hier ook het zelfde, voorraad ligt in de garage opgeslagen, heeft wel van alle maten een aantal setjes mee, deze vult hij elke ochtend voor vertrek opnieuw aan. Echter de kunstof "íjzers" heeft hij niet op voorraad, die besteld hij per klant.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Welke auto geschikt voor hoefsmeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:00

ja denk dat dit express zo is voor rechtshandige :P
Hier ook hoor, kunststof besteld hij ook per klant..althans, plakbeslag..

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:10


smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:20

Leen_ schreef:
Die van ons heeft een citroen berlingo. Maar hoe en wat weet ik niet precies.
Edit: hij beslaat wel enkel koud, dus ik denk dat hij dan minder materiaal nodig heeft?

Hier zijn wat ideetjes voor inrichting:
http://www.autoapotheke.de/nl/ausbaubei ... ufschmied/

Lijkt me niet, hij moet toch alsnog het ijzer verwarmen om te bewerken?

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:23

smurffie schreef:
Leen_ schreef:
Die van ons heeft een citroen berlingo. Maar hoe en wat weet ik niet precies.
Edit: hij beslaat wel enkel koud, dus ik denk dat hij dan minder materiaal nodig heeft?

Hier zijn wat ideetjes voor inrichting:
http://www.autoapotheke.de/nl/ausbaubei ... ufschmied/

Lijkt me niet, hij moet toch alsnog het ijzer verwarmen om te bewerken?

Nee bij koud beslaan wordt er gewoon een koud ijzer op een aambeeld gelegd en daar slaan ze op. Wordt niet verwarmd.
Ook de hoefsmid op de stal waar ik in de leer ben beslaat koud, hij heeft dan weer wel een grotere bus (maar ik denk dat hij ook warm beslaat, maar dat ze ervoor kiezen om koud te laten beslaan).