Pony trekt tussenschot los in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tomorrow123

Berichten: 49
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Heinkenszand

Pony trekt tussenschot los in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 10:07

Hallo allemaal,

Met onze twee C-pony's rijden we al 2 jaar overal heen met de trailer. Gaat altijd goed en ze lopen er allebei ook zo in. Maar van de week ging het ineens zo fout.

We gebruiken altijd een tweepaards-trailer en tijdens het rijden viel het tussenschot tot vier keer toe om. Met als resultaat twee springende, trappende pony's in de trailer. Elke keer hebben we het tussenschot weer goed vastgezet en gecontroleerd of de stangen goed vast zaten, ja! Aan het tussenschot getrokken en geduwd om te controleren of het vast stond, ja! Maar toch schoot het weer los.

Zelf denken we dat één van onze pony's met haar kont onder de stang ging en zo het tussenschot uit de gaten in de vloer wipte. Maar nog nooit eerder gehad en al helemaal niet vier keer op een stukje van vijf kilometer. Nogmaals, het ging twee jaar lang goed, nooit problemen gehad met laden of tijdens het rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of komt dit bekend voor? En klinkt deze rede waarschijnlijk of denken jullie dat hier iets anders achter zit? En wat kan ik hier tegen doen? Mijn pony staat namelijk te koop en ik wil haar wel trailermak mee kunnen geven.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pony trekt tussenschot los in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:21

als het goed is zit er bij de klepkant een randje aan het schot waar de klep op rust als die dicht zit, dan zou het schot niet opgetild kunnen worden, Ook zijn er borgingspinnen voor aan de voorkant, net naar gelang wel soort trailer je hebt. Je zou anders het schot kunnen laten aanpassen bij een trailerdealer.

Wat je pony betreft, als je een camera op zou kunnen hangen in de trailer dan kun je zien wat er gebeurt. Zetten jullie de pony's altijd op dezelfde plek als je op stap gaat dan zou je eens kunnen proberen om de pony's van plek te laten ruilen. Is de stang wel op ponyhoogte ipv op paardenhoogte, dan zouden ze makkelijker onder de stang kunnen komen als die te hoog zit.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:06

Meestal zit er ook een soort van borging aan de voorste stang die in de vloer gaat. Als je het tussenschot los maakt en weer terug wil zetten moet je het als het ware er in draaien. Beetje moeilijk uit te leggen zo maar je snapt misschien wat ik bedoel.

Verder moeten de borst- en bilstangen geborgd zijn met een borgpen, zoals cissy zegt. Dit is over het algemeen maar een klein, dun pennetje en ik maak wel eens mee dat het paard deze gewoon kapot krijgt. Je zou dan een dikkere borgpen kunnen gebruiken.

Ik zou je adviseren om bij een erkend aanhangwagenbedrijf langs te gaan zodat zij e.e.a. kunnen controleren.