Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:37

Om het even bot te brengen, mijn stalhouder is een lompe boer.

8 maanden terug heb ik mijn huidige pony bij hem gestald. 70 euro kale stal huur, prima prijs en heel redelijk, je hebt niks bijzonders en het is zeker geen 5 sterren stal maar het is lekker rustig en ik heb s'zomers veel weidegang en ik wil ook eigenlijk niet weg.

Nu is dit het probleem, ik heb dus 8 maanden terug een gesprek gehad met die man om de nodige afspraken qua financien te maken, dus de betaling van het stalgeld, de regels op stal en dergelijke.
Nu kreeg ik 2 weken terug een telefoontje dat ik nooit betaald zou hebben.
Even de boel uitgezocht en nu blijkt dus dat meneer me het verkeerde rekening nummer gegeven heeft.

Allemaal leuk en aardig maar dit betekend wel dat ik bijna 600 euro heb over gemaakt naar een wildvreemde, en uiteraard wil de stalhouder geld zien.

Nu zit het me nogal dwars omdat ik dus de dupe ben van zijn fout, geld kwijt ben, en hij me natuurlijk kan dwarsbomen omdat het zijn stal is.

Weet iemand wat mijn rechten zijn in zo een situatie, ik heb overigens nooit iets getekend

AdnerB

Re: Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:39

geld proberen terug te krijgen en het aan de boer waar je staat betalen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:39

ik zou eerst even contact maken met je bank :) misschien dat zij de rekeninghouder kunnen contacteren. vind het vrij aso als mensen het geld gewoon houden....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:40

Oh jeetje wat een moeilijke kwestie! Heb jij ergens zwart op wit staan dat hij jou een fout rekening nummer heeft gegeven? Bijvoorbeeld een soort reglement of iets dergelijks? Ook stom van de boer dat hij dat niet checkt iedere maand, en stom van jou dat je het niet even hebt nagevraagd.

Je kunt overigens naar de bank gaan, je kunt dat geld laten storneren. Want diegenen wat het geld ontvangen heeft en zijn mond heeft gehouden is ook strafbaar.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:40

Ja maar is zo iemand verplicht je je geld terug te storten?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:41

Als je kan aantonen dat de stalhouder het verkeerde nummer heeft gegeven zou je kunnen vragen of hij geduld wil hebben totdat de 600 euro terug is.
Als hij dat niet wil, dan zal je toch het geld al moeten overmaken. Vraag desnoods om een betalingsregeling.

Verder gelijk jouw bank inschakelen met de vraag of ze het de ontvangen willen aanschrijven om het geld terug te storten.

Overigens van alle partijen wel slecht dat er niet eerder aan de bel is getrokken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:41

niet verplicht nee helaas./..maar je kan het altijd proberen

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:42

Mijn punt is dus dat ik het raar vind dat ik er pas na 8 maanden achter moet komen, want ik hoor niks en ik betaal elke maand dus ik ga er van uit dat het goed zit

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:43

Dit wordt een onverschuldigde betaling genoemd. Degene die je geld heeft ontvangen is als je hem/haar verzoekt inderdaad verplicht het terug te storten. Google maar eens op onverschuldigde betaling, staan veel tips te lezen!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:44

Ik had zijn gegevens opgeschreven maar ik heb de boel direct opgeslagen bij mijn ing account zodat ik het rekening nummer niet kwijt zou raken

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:45

Barron schreef:
Dit wordt een onverschuldigde betaling genoemd. Degene die je geld heeft ontvangen is als je hem/haar verzoekt inderdaad verplicht het terug te storten. Google maar eens op onverschuldigde betaling, staan veel tips te lezen!

Bedankt ga ik morgen mee aan de slag

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:45

KimD schreef:
Oh jeetje wat een moeilijke kwestie! Heb jij ergens zwart op wit staan dat hij jou een fout rekening nummer heeft gegeven? Bijvoorbeeld een soort reglement of iets dergelijks? Ook stom van de boer dat hij dat niet checkt iedere maand, en stom van jou dat je het niet even hebt nagevraagd.

Je kunt overigens naar de bank gaan, je kunt dat geld laten storneren. Want diegenen wat het geld ontvangen heeft en zijn mond heeft gehouden is ook strafbaar.

Storneren kan alleen als het een automatisch incasso is. Als je zelf de opdracht geeft is dathelaas niet mogelijk en kan je alleen de ontvanger contacteren en hopen dat zij zo vriendelijk zijn het geld terug te storten.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:45

vreemd...je moet toch altijd een naam EN nummer doorgeven aan de bank....dit horen ze te controleren, als dat niet klopt voert mijn bank iig de opdracht niet uit
ik zou toch eens te rade gaan bij je bank :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:47

Barron schreef:

Inderdaad.

Daarnaast zit je bank ook fout. Bankrekeningnummer en naam rekeninghouder horen overeen te komen. Het zou wel heel toevallig zijn als die rekening op naam staat van iemand die precies dezelfde naam heeft als je boer.

Ik zou morgen meteen je bank even aan de tand voelen!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:48

Volgens mij klopt wat witchking zegt. Ik heb laatst via marktplaats een aankoop geprobeerd te doen, maar de naam die ik invoerde klopte niet bij het rekeningnummer bij het overmaken van het geld. Geld is toen ook tot 3 keer toe teruggestort op mijn rekening door de bank zelf (het rekeningnummer klopte overigens wel, alleen de naam dus niet).

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:51

witchking schreef:
vreemd...je moet toch altijd een naam EN nummer doorgeven aan de bank....dit horen ze te controleren, als dat niet klopt voert mijn bank iig de opdracht niet uit

Wilde ik net zeggen. Zie dat TS ook bij de ING zit en als de combi naam/rek nr niet klopt wordt de betaalopdracht niet verwerkt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:53

Ik ga morgen maar een paar uur uittrekken voor dit gedoe ing kennende :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:53

Nynke1 schreef:
witchking schreef:

Wilde ik net zeggen. Zie dat TS ook bij de ING zit en als de combi naam/rek nr niet klopt wordt de betaalopdracht niet verwerkt.

Ook niet altijd, want als ik met mijn ING rekening geld overmaak naar de Rabobank (bijvoorbeeld) krijg ik ook geen melding als ik de naam niet 100% goed schrijf, zoals bij overschrijvingen naar ING rekeningen wel het geval is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:53

Nynke1 schreef:
witchking schreef:

Volgens mij is dit alleen als de tegen rekeninghouder bij de ING zit.

Vervelende kwestie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:55

Kirsha schreef:
Nynke1 schreef:

Ook niet altijd, want als ik met mijn ING rekening geld overmaak naar de Rabobank (bijvoorbeeld) krijg ik ook geen melding als ik de naam niet 100% goed schrijf, zoals bij overschrijvingen naar ING rekeningen wel het geval is.

Dat klopt, maar wat jij beschrijft geldt voor het versturen van de betaalopdracht. De daadwerkelijke betaling (die wordt uitgevoerd door de bank nadat jij daar opdracht voor hebt gegeven) zou niet mogen worden uitgevoerd als de gegevens niet kloppen.
Dus de betaling van ING naar de bank waar de rekeninghouder de rekening heeft kan niet worden uitgevoerd als de naam rekeninghouder niet klopt. Dat staat los van de betaalopdracht die TS op haar computertje of telefoontje doet.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:57

Dat is niet altijd zo. Ik heb ook ING en alleen als ik naar een giro nummer (banknr van ING) overmaak controleren ze over gironr en naam overeenkomen.
Ik heb in het verleden ook wel eens over gemaakt naar bijv. Rabobank en daarbij werd het niet gecontroleerd. Ik heb zelfs bij het veld naam wel eens niks ingevuld en alsnog werd mijn opdracht verstuurd.

Edit ziet nu dat al meer dit hebben gemeld :D

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:58

Dat naam en rekeningnummer overeen moeten komen word niet bij alle banken gecontroleerd,(is je eigen verantwoording bij internetbankieren)maar wel een lompe boer om het pas na 8 maanden te melden dat hij geen geld heeft gehad.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:04

Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor kloppende gegevens, dus ook naar waar je geld naar overmaakt, of naam en rekeningnummer matchen is echt geen 100% controle op, daar ben je zelf verantwoordelijk voor dat je je bank zaken goed op orde hebt.

Ts jij kan er niks aan doen, stalhouder heeft het verkeerde rekening nummer gegeven. bank bellen of ze contact willen opnemen met de verkeerde ontvanger

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:08

Het is ook wel een beetje raar dat de staleigenaar zich pas na 8 maanden onbetaalde huur meld...
Normaal kijk je dat toch even maandelijks na.
Hopelijk komt alles nog in orde voor je en is de persoon die de centen ontvangen heeft zo eerlijk om ze terug te storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:14

kan het niet zo zijn dat de boer het wel ontvangt aangezien je van niemand anders iets hoort (goh elke maand 70 euro extra zou mij echt wel opvallen)..