Laarzen onbruikbaar; wat is mijn recht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Laarzen onbruikbaar; wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:18

Begin dit jaar kocht ik een paar laarzen van een (zover ik weet) goed merk. Normale prijs ruim € 300,- dus je verwacht dan ook kwaliteit. Winkel ging er mee stoppen dus flink korting gehad.

Hartstikke blij mee natuurlijk en zuinig op geweest, eerst mn oude laarzen afgedragen in de blub. Voorjaar de nieuwe gaan dragen, zomer op luchtige gympies muv koelere/nattere dagen. Al met al gewoon zuinig geweest op mn dure laarzen en ze goed verzorgd.

Laatst had ik ze aan en gierende pijn in mn voet. Na een paar keer geconcludeerd dat het toch echt niet aan mij lag; in de binnenkant van de neus zit een enorme rand die mn tenen dus gewoon afknelt.

Dus contact opgenomen met fabrikant en laarzen opgestuurd. Die belden me half oktober met de mededeling dat ze niet wisten wat de oorzaak was, maar ze wilden ze wel vergoeden voor me, of ik de bon kon mailen.

Zo gezegd, zo gedaan. Nu belden ze net dat ze de laarzen in 2011 hebben geleverd aan de winkel en dat dat een probleem was (maar wat heb ík daar mee te maken??). Overigens heeft ze gezegd dat het geen enkel probleem was dat ik ze had gekocht met korting. Volgens hun is het leer uitgedroogd (ik heb gewone laarzen staan, al 7 jaar, waar ik minder zuinig op ben die nog perfect zijn...) maar om me tegemoet te komen willen ze me wel korting geven op een nieuw paar laarzen.

Ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan. Een nieuw paar laarzen hoeft echt niet per se, maar maken ofzo was toch wel zo netjes geweest. In ieder geval van de zotte om nu alsnog flink neer te moeten leggen om goede laarzen te hebben terwijl ik dit paar nauwelijks heb gebruikt (en dat is ook te zien er aan dat er niet veel op is gelopen).

Ik heb zojuist contact gehad met het juridisch loket, ze bellen morgen terug. Maar ik vroeg me af wat anderen voor ervaring hebben met soortgelijke situaties? Iemand enig idee wat ik kan (verwachten)?

Ik baal er gewoon van. Mn goedkope EJ-laarsjes heb ik 2 jaar met plezier op rondgebanjerd door de blub en al. Investeer je in dure laarzen (met korting of niet, blijft duurder dan ej) en binnen no time kun je er niks meer mee. Intussen loop ik op mn gympies en kom ik elke dag met gympies vol zand en water thuis :+

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:23

Hmm in principe zijn zulke rijlaarzen wel enkel voor paard te rijden en dien je ze nadien meteen weer uit te doen (ik loop er soms ook nog hele tijd mee rond hoor :D) van welk merk zijn deze?

amyz

Re: Laarzen onbruikbaar; wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:26

Het gaat om stallaarzen van Mongo. Echt heel duidelijk geen type rijlaars in ieder geval, anders had ik je idd direct gelijk gegeven hoor :D
Mijn paarden zijn nog niet ohz dus rijlaarzen heb ik nog even niks aan :+

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:27

ow! wist helemaal niet dat er zo dure laarzen bestonden! :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:31

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:35

Ik dacht dat over het algemeen de aankoopdatum het begin van je garantieperiode is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:39

lizy29 schreef:
Ik dacht dat over het algemeen de aankoopdatum het begin van je garantieperiode is.

Twijfel ik niet aan, winkelier kan natuurlijk niet controleren of ze bij mij écht 3 maanden in de kast hebben gestaan :P

Punt is alleen dat dat volgens mij is bij de winkel zelf, en dat die sowieso niet meer bestaat.... Ik weet dus niet hoe dat zit bij de fabrikant, meneer van juridisch loket moest dit ook uitzoeken... Vandaar dat ik me afvraag of er mensen zijn die misschien ervaring hebben in soortgelijke situatie :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:42

Als een duur product wat lang mee moet gaan, zoals rijlaarzen, na een paar maanden stuk zijn, lijkt het mij dat dat nog binnen je garantie valt?
Ik lees er mss overheen, maar wat is de garantietermijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:43

Winkel gestopt.

Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De garantievoorwaarden bepalen waar u aanspraak op kunt maken. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet ten opzichte van een fabrikant. U hebt het product immers niet bij hem gekocht. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten  doen op coulance. Dat wil zeggen proberen hem bereid te vinden om nog iets voor u te doen. Maar hij is dit dan niet verplicht. 

Dit is een deel van de tekst, de rest vind je hier: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011- ... rantie-weg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:44

Daar heb je een goed punt... Zal eens gaan spitten bij ze, nog niet eens aan gedacht! Bedankt!
Ze had het er telefonisch wel over dat ze ''binnen een jaar'' niet moeilijk doen zeg maar. Weet niet meer precies hoe ze het zei maar ze had het duidelijk over een jaar. Daar val ik nog ruim binnen natuurlijk.

Edit; Boras bedankt! Ga even lezen :)
Laatst bijgewerkt door amyz op 30-10-13 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:44

jeetje wat zonde zeg, dat zijn toch wel mooie laarzen waar je een tijd mee moet doen
aangezien ze nu dus gewoon nog te koop zijn lijkt het mij dat die fabrikant wel meer moeite voor je kan doen dan korting op een paar nieuwe...
geen ervaring mee verder maar ik zou ook zeker niet tevreden zijn zo...succes!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:45

Je hebt ze begin dit jaar gekocht en nu pas aangedaan.....
Begrijp ik dat goed.
Meestal heb je 1 jaar garantie op fabrieksfouten.
Dus de vraag is of dit onder fabrieksfout valt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:48

Nee, niet helemaal haha. Begin dit jaar gekocht, rond april pas gaan dragen en niet heel intensief. In de zomer ook niet veel gedragen, nu september weer uit de kast gehaald zeg maar. Is meer om aan te geven dat ze echt niet veel gedragen zijn, juridisch is het denk ik verder niet erg interessant..

Ze wekken de indruk ook niet de moeite doen het uit te zoeken helaas. Ik kan me indenken dat ze verkeerd gebruik niet gaan vergoeden, zou ook onzin zijn natuurlijk. Maar zij zeggen nu uitdroging (omdat ze in 2011 zijn geleverd) maar daar heb ik natuurlijk weinig mee te maken...
Sowieso hadden ze in eerste instantie aangegeven de laarzen te vergoeden, ik weet niet of dat nog relevant is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:53

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Of je ouders indien je nog thuiswonend bent? Dan zou ik die eens inschakelen. Is toch te zot voor woorden hoe makkelijk de fabriek hier onderuit probeert te komen...

Heb je zwart op wit dat ze ze eerst wel wilden vergoeden?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:55

Heb idd rechtsbijstand :j Nu eerst via juridisch loket en anders gaat die ook zeker ingeschakeld worden. Fijn dat wij niet de enigen zijn die het van de zotte vinden zoals er mee om wordt gegaan in ieder geval!

Helaas niet, was telefonisch.. Leert je maar weer; bevestiging vragen via mail. Ze had ook echt ''alleen nog even het bonnetje nodig'', was geen sprake van dat ze dat eerst wilden zien om te kunnen oordelen.
Zij gooien het nu ook echt op dat 2011 leveren, heel apart.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:34

Dat de fabriek ze in 2011 aan de ruitersportzaak heeft geleverd heb jij volgens mij niets mee van doen. Jouw fabrieksgarantie gaat in op de datum dat je ze koopt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:00

Ja hoor, dat is zo. Fabrieksgarantie gaat in ná koop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:07

Helaas heb je hier in "pech".
Je moet voor garantie bij de verkoper zijn (en deze is gestopt).
Je hebt alleen recht op fabrieksgarantie als je deze ook bij de koop hebt gekregen (dan heb je een apart fabrieksgarantiebewijs bij het product gekregen).
Heb je dat niet, dan hoeven ze dit ook niet te leveren.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011- ... rantie-weg
Citaat:
Winkel gestopt. Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De garantievoorwaarden bepalen waar u aanspraak op kunt maken. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet ten opzichte van een fabrikant. U hebt het product immers niet bij hem gekocht. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten doen op coulance. Dat wil zeggen proberen hem bereid te vinden om nog iets voor u te doen. Maar hij is dit dan niet verplicht.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 20:17

Bedankt iedereen in elk geval voor de informatie, geeft toch een beetje een ''heads up''. :)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:34

Even een vraag,heb jij contact gehad met mongo in Lochem.
Zoja als je er niet uitkomt wil je mij dan een pb doen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:59

Ik dacht dat dat bij zulke dure producten wel het geval was, dat je er fab.garantie bij kreeg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:06

Zojuist weer contact gehad met het juridisch loket, idd gewoon vette pech.
De fabrieksgarantie ga ik sowieso nog achteraan, maar voor de rest ben je dus gewoon screwed als een winkel niet meer bestaat (zoals hier idd al was aangehaald).

Dus mooi de laatste keer dat ik zulke producten koop in een opheffingsuitverkoop. -O-

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:17

Waarom ben je niet gewoon terug gegaan naar de winkel maar direct naar de fabrikant gegaan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:19

Omdat de winkel niet meer bestaat, was opheffingsuitverkoop :) Dat is nu ook juist het probleem...

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:13

:(