pony in 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

pony in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:51

Morgen gaan we naar een 1,5 paards trailer kijken om onze pony in te vervoeren. Maar in een 1,5 paards trailer zit geen tussenschot (in ieder geval in de trailers die ik tot nu toe heb gezien). Er zit wel een balk achterin en voorin. Kan ik de pony daar zo in vast zetten en rijden of is het toch aan te raden er een soort van tussenschot of buis in te maken. We hoeven niet ver iedere keer, maar liefst toch zo veilig mogelijk :j

PBA_

Re: pony in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:59

Een anderhalfs paard trailer is bedoeld voor een paard (of pony). Je hoeft er dus geen schot in te zetten. Ik vraag me alleen af of jullie verder weten hoe een paard te vervoeren hoe je de vraag stelt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:07

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Is het een hele kleine pony, maatje shetlander? Een grotere maat pony, bijv. 1.40 past juist mooi in een 1,5 paards trailer. Pony niet aan de balk vastmaken maar aan de touwen met musketonhaken die in de meeste trailers voorin hangen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:09

Juist zo zonder schot staan ze vaak steviger doordat ze breed kunnen gaan staan en om kunnen stappen in scherpe bochten.

Er zit sowieso nooit een schot in een 1,5 paardstrailer omdat die ook maar bedoeld is voor 1 dier.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:46

Dank jullie voor de antwoorden. En nee, we hebben de pony pas en nog geen ervaring met het vervoer van de pony. We kunnen met onze vragen ook op de manege terecht, maar ik vind het fijn om dingen ook zelf uit te zoeken. Vandaar dat ik hier dus wat vragen stel. Ben blij met de antwoorden. Kan ik zeker wat mee. Weer extra punten om op te letten als we naar de trailer gaan kijken (vastzet haken voorin, buis voor en achter) naast de technische zaken. Thnks

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:46

Het lijkt mij verstandig dan even met de manege eigenaar te praten en dat deze je uitlegt waar je je paard vast zet en hoe te laden, de do' en dont's zeg maar. Bijvoorbeel eerst paard op de trailer dan de achterstang vastdoen en daarna pas vastmaken aan de voorkant. Eruit juist eerst losmaken en dan de stang los.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:50

Heb je verder wel genoeg verstand en ervaring voor een eigen paard ?
Niet gemeen bedoeld, maar hoe je de vraag steld?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 23:30

eldora1 schreef:
Heb je verder wel genoeg verstand en ervaring voor een eigen paard ?
Niet gemeen bedoeld, maar hoe je de vraag steld?

Stelt

Hoe iets gesteld wordt wil niet altijd iets zeggen over iemands kunde. Ja, ik vraag me iets af en stel een vraag. Ik ben namelijk erg leergierig ingesteld. Maar ik kan je verzekeren dat deze pony door genoeg ervaring en kunde wordt omringd.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:40

mijn merrie ( Brede fjord van 1.47) past net in onze 1.5 trailer volgens de dierenarts staat ze er super in..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:46

Als je zo weinig verstand van trailers hebt zou ik toch een ervaren iemand meenemen als je gaat kijken. Een 1,5 paards trailer komt namelijk nooit met tussenschot en voor en achter stang heeft elke trailer en moet elke trailer ook hebben. Maar prima dat je dat vraagt, das geen probleem.
Maar denk eraan dat er 100en trailers met rotte bodems, slecht onderstel of weet ik t wat voor mankementen te koop staan die je niet zomaar ziet. Zeker als je niet weet waar je op moet letten en soms weet de huidige eigenaar ook niet van het probleem. En die trailers zijn levensgevaarlijk voor je paard.
Of nog beter, laat de trailer voor de definitieve koop keuren bij een goed trailer bedrijf.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:47

Let ook op de juiste hoogte van de stangen voor de pony, als het een kleine pony is kan het zijn dat de stang te hoog zit en dan kan de pony eronder komen (voor of achter)

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 21:11

cissy schreef:
Let ook op de juiste hoogte van de stangen voor de pony, als het een kleine pony is kan het zijn dat de stang te hoog zit en dan kan de pony eronder komen (voor of achter)
.

Thnks!

We zoeken nog even verder, helaas was de trailer die wij op het oog hadden niet in orde :-(. Heb veel aan de tips, dus bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:17

Een 1,5paards trailer bestaat heel soms wel met tussenschot zodat je twee kleine pony's kunt vervoeren.
Als je bij een trailer gaat kijken, kijk dan ook of zeker de achterstang lager kan dan voor een paard.
In mijn trailer heb ik deze gelijk verlaagd, gezien ik maar D-pony's heb.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:27

Ik vervoer mijn 2 shetlanders af en toe ook in de trailer. Ze staan dan altijd los, omdat de stangen te hoog zijn om ze aan vast te maken. Gaat prima in een 1,5 paardstrailer...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:43

Als je nog niet zoveel verstand hebt van trailers zou ik zeker iemand meenemen die er verstand van heeft. Hoeveel trailers er aangeboden worden waar later pas uit blijkt dat ze niet in orde zijn en zelfs levensgevaarlijk kunnen zijn.. Verder is het altijd fijn om iemand extra's bij te hebben. Hoe meer mensen, hoe meer mankementen er gezien kunnen worden.

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:13

een tip van mij voor laden (en vooral uitladen) de uitsteekseltjes aan de laadklep! als je pony met een been ernaast glijd kan die zich daar lelijk aan openhalen, wij doen altijd iemand naast de laadklep die de pony iets kan 'sturen' bij zn achterbenen zodat die netjes op de klep blijft.
ik bedoel de ringetjes waar je de haken doorheen doet (geen idee hoe die heten) aan de achterkant dus. :)