Op wedstrijd vallen van een particulier paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Op wedstrijd vallen van een particulier paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 20:09

N.a.v. een ongelukje wat vandaag op concours is gebeurd, vraag ik me serieus iets af.

Stel: je rijdt paarden voor een ander. Brengt ze uit op wedstrijd. En krijgt er eventueel voor betaald.
Maar nu:
Je bent op wedstrijd, met dat paard wat niet van jou is en je valt eraf. Of het nu tijdens het inspringen is of tijdens het parcours, maakt niet uit.
Maar je komt dus ten val, en valt zodanig dat er een ambulance moet komen. Je hebt iets gebroken.
Wie is er aansprakelijk? Op wie zijn verzekering gaat dit ongeluk worden opgenomen?
Op het slachtoffer omdat zij op het paard stapte en viel. Of op de eigenaar van het paard omdat hij de ruiter/amazone in dienst heeft genomen?

Amaris

Re: Op wedstrijd vallen van een particulier paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:10

De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:12

Als je als beroepsruiter rijdt moet je je hiervoor apart verzekeren. (althans in Belgie, ik twijfel nu over Nederland. Maar hier valt het onder bedrijfsongevallen.)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:15

Eigenaar van het paard is aansprakelijk, zelfde als verzorgers en bijrijders..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:27

Bedankt voor de reacties!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:22

Urielle schreef:
Als je als beroepsruiter rijdt moet je je hiervoor apart verzekeren. (althans in Belgie, ik twijfel nu over Nederland. Maar hier valt het onder bedrijfsongevallen.)

In Nederland is het voor zover ik weet ook zo dat je je als beroepsruiter apart zelf moet verzekeren.

Doe je het niet als beroeps (krijgt niet betaald etc.) dan is het dezelfde regeling als bij bijrijders / verzorgers. Verzekering van de eigenaar van het paard dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:00

Omdat dit meer een verzekeringvraag is dan specifieke wedstrijdvraag past dit topic beter op TAO.
WD-V => TAO

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:06

Ik heb daar idd een aparte verzekering ( voor eventuele letsels bij mezelf maar ook bij het paard). Hier in België is het idd aangeraden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:17

Als je er voor betaald krijgt een paard te rijden en dus professioneel bezig bent, hoor je je daar zelf voor verzekerd te hebben geloof ik.
Als het rijden niet professioneel gebeurt (bijrijder, verzorger etc.) is de eigenaar van het paard officieel aansprakelijk. Maar dat is allemaal een beetje wazig geregeld volgens mij...

Maar hoe zit dat dan met manege's die allemaal een bordje naast de ingang hebben, "Wij stellen ons niet aansprakelijk voor ongevallen binnen en buiten de manege" ?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:36

Nee hoor, je zorgverzekering betaalt dit allemaal gewoon.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:47

wat moet er vergoed worden?
ziektekosten/ambulance.rit zijn gewoon.voor.de.zorgverzekering..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:50

De eigenaar van het paard, tenzij het veroorzaakt is door iets op het terrein, dan kan je de terreineigenaar aansprakelijk stellen. Sommige maatschappijen willen dat je naast aansprakelijkheid een bijrijdersverzekering afsluit hiervoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:54

celano schreef:
Nee hoor, je zorgverzekering betaalt dit allemaal gewoon.

In mijn ziektenkostenverzekering zit wel een bepaling dat wanneer ik een sportactiviteit uitvoer op professionele basis (dus ook betaald rijden voor anderen) dit niet gedekt is. Daarom val ik ook uiteraard alleen van mijn eigen paard af, dat spreekt voor zich }>
(maar dat is dus een Belgische verzekering)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:33

Het maakt aardig wat uit of je betaald krijgt om een paard (en wat dan precies) te rijden of niet.

Kortweg: als je niet betaald krijgt is de bezitter (meestal eigenaar) aansprakelijk. Of deze ook volledige schadevergoedingsverplichting heeft is vraag 2, daar kom je bij het 'eigen schuld' vraagstuk van de berijder. Lees inderdaad FAQ TAO.

Krijgt de ruiter wel betaald, dan kan hij aangemerkt worden als de beroepsmatig gebruiker van het paard en is de aansprakelijkheid op de ruiter over gegaan. En jezelf aansprakelijk stellen dat kan dus niet.

Dit is wel een heeeeele korte samenvatting van een lastig vraagstuk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:45

Ik vind het zo aso dat mensen die het geluk hebben een verzorgpaardje te mogen rijden, zodra er een ongeluk gebeurd dat zij geld willen zien van de eigenaar van het paard. Je hebt zelf gevraagd/aangeboden om op dat paard te gaan zitten.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:50

Ik heb sinds vorig jaar een extra verzekering afgesloten om deze schade te dekken (dus wanneer iemand anders op mijn paard rijdt en hier schade aan overhoudt door een val o.i.d.).

Als je beroepsruiter bent lijkt het me inderdaad zo dat je je er apart voor zult moeten verzekeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:29

antje_vip schreef:
Ik vind het zo aso dat mensen die het geluk hebben een verzorgpaardje te mogen rijden, zodra er een ongeluk gebeurd dat zij geld willen zien van de eigenaar van het paard. Je hebt zelf gevraagd/aangeboden om op dat paard te gaan zitten.

Het is niet altijd van de mensen uit, de verzekeringsmaatschappijen leggen het nl. ook liever ergens anders weg :D

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:29

Urielle schreef:
antje_vip schreef:

Het is niet altijd van de mensen uit, de verzekeringsmaatschappijen leggen het nl. ook liever ergens anders weg :D

Wat ik me af vraag, komt dat ook echt voor dat een verzekering dan navraag doet van wie het paard is waar iemand van af is gevallen? Of dat een eigen paard, verzorgpaard, trainingspaard of manegepaard is?
Ik heb een paar keer naar de dokter moeten gaan na een incident met een paard, waarvan 1 keer zelf naar de spoedeisende hulp en 1 keer met behulp van een ambulance en beide keren werd er wel gevraagd hoe het kwam, maar heb ik nooit de vraag gekregen van wie het paard was die de schade veroorzaakt had..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:38

In de situatie die jullie schetsen is er geen blijvende schade, ik denk dat, dat een groot verschil maakt, bij blijvende schade is het niet meer voor de zorgverzekering.

En ik ben het absoluut niet met antje_vip eens.
Natuurlijk mag een verzorger blij zijn met het paard wat hij/zij aangeboden krijgt.
Maar dat wil niet zeggen dat ze meteen alle schuld op zich hoeven te nemen als er iets gebeurd.
De eigenaar heeft ook verantwoordelijkheden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:55

ais schreef:
Wat ik me af vraag, komt dat ook echt voor dat een verzekering dan navraag doet van wie het paard is waar iemand van af is gevallen? Of dat een eigen paard, verzorgpaard, trainingspaard of manegepaard is?
Ik heb een paar keer naar de dokter moeten gaan na een incident met een paard, waarvan 1 keer zelf naar de spoedeisende hulp en 1 keer met behulp van een ambulance en beide keren werd er wel gevraagd hoe het kwam, maar heb ik nooit de vraag gekregen van wie het paard was die de schade veroorzaakt had..

Zorgverzekeraars vragen daar wel degelijk naar :j . Dat kan soms even duren, maar in de regel krijg je een formulier dat je moet invullen. De zorgverzekeraar stuurt vervolgens een aansprakelijkstelling naar de aansprakelijke partij.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:18

LDRD schreef:
ais schreef:

Zorgverzekeraars vragen daar wel degelijk naar :j . Dat kan soms even duren, maar in de regel krijg je een formulier dat je moet invullen. De zorgverzekeraar stuurt vervolgens een aansprakelijkstelling naar de aansprakelijke partij.

Wie krijgt dat formulier dan? De patient of het ziekenhuis/de behandelend arts?
Ik heb namelijk zelf nooit iets ontvangen van de zorgverzekeraar.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:36

Ik wou dit ook doen (dressuur gewijs dan). Maar hier in België is er een rare wetgeving rond. Ik heb dit nagevraagd bij onze advocaat toen.

Ben je beroepsruiter moet je jezelf verzekeren. Vanaf dat jij betaald word om te rijden ben jij beroeps ruiter.

Nu ik weet ook dat dit veel in het zwart gedaan word. In dit geval komt het op jou eigen verzekering. Jij bent op het paard gestapt, de eigenaar heeft jou niet gedwongen. Vanaf dat een dier onder jou toezicht komt zijn de gevolgen voor jou als er iets gebeurt naar aanleiding wat dit dier doet.

bv: paarden van een vriendin die hier stonden waren uitgebroken. Dit was voor onze verzekering, wij hadden toezicht over deze dieren.
Buurvrouw was met hond van een vriendin gaan wandelen. Deze hond beet, niks ernstig, is ook geen klacht ingediend. Maar als dat verhaal een staartje had gekregen was het voor de buurvrouw.

of iets wat nog het meest op deze situatie lijkt: Mijn moeder had voor mij als 8 jarige een 2,5 jarige merrie gekocht. Toen deze 3,5 werd heeft een kennis van ons die zadelmak gemaakt. Omdat zij (zogezegd) ervaring had met moeilijke paarden en met inrijden. Nu viel dat meisje uiteindelijk. Nu beweerde die ouders dat ze haar rug had gebroken (het was gekneusd). En dat wij alle ziekenhuiskosten moeten betalen. Dus wij dit aan de verzekering willen aangeven. Verzekering betaalde niet. Dit was voor het meisje dat vrijwillig op dit paard gekropen was. Wij hebben onze verantwoordelijkheden genomen. En dokters kosten betaald. Ziekenhuis was helemaal niet nodig geweest, dus dit hebben wij dan ook niet betaald...

Dus grof gezegd: In België is het sowieso voor je eigen rekening.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:45

In België is het echt niet duur om jezelf te verzekeren voor ongevallen, als je bv lid wordt van VLP, dan kan je voor 10 euro extra per jaar jezelf al laten verzekeren voor het individueel beoefenen van de paardensport, los van de clubactiviteiten, dus ook buiten VLP-activiteiten. Daar twijfel ik zelf geen enkel jaar over, die 10 euro betaal ik dan met plezier en ik ben gerust, op eender welk paard ik kruip :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:53

Izzy19 schreef:
In België is het echt niet duur om jezelf te verzekeren voor ongevallen, als je bv lid wordt van VLP, dan kan je voor 10 euro extra per jaar jezelf al laten verzekeren voor het individueel beoefenen van de paardensport, los van de clubactiviteiten, dus ook buiten VLP-activiteiten. Daar twijfel ik zelf geen enkel jaar over, die 10 euro betaal ik dan met plezier en ik ben gerust, op eender welk paard ik kruip :)

Ik ben LRV lid geworden dit jaar en via daar ook verzekerd, maar volgens mij geldt dat alleen met mijn LRV paard bij LRV activiteiten (wie vertelde mij nou pas dat ik zelfs als ik ben wezen jureren en ik blijf op wedstrijd nog even hangen om te kijken en er gebeurt wat dat ik niet gedekt meer ben, want ik ben alleen gedekt voor jureren en directe terugreis?)
Stel ik ga met een beste klap van de hengst af dan ben ik volgens mij niet gedekt door welke verzekering dan ook. (ik heb geen verzekering als prof. ruiter)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:54

Citaat:

Vind ik een goede vraag inderdaad. Ik zie dat LDRD al antwoord gegeven heeft. Maar ik heb dit ook nog nooit meegemaakt dat er naar gevraagd is wie z'n paard het was. Maar dat waren relatief kleine dingen. Dat is misschien de moeite niet geweest voor hun.