Toen bereikte ons namelijk via via, de boodschap dat de gemeente problemen zou hebben met de balen kuilgras die we al sinds 10 jaar op een perceel weiland leggen na inwikkelen.
De afgelopen 7 jaar hebben deze balen aan de weg gelegen, we gebruiken het weiland alleen (deels) in het weideseizoen voor beweiding maar primair is het gebruik gericht op het winnen van ons ruwvoer.
Nu ben ik meteen gaan bellen zodra we hiervan te weten kwamen. Het verhaal gaat als volgt: omdat wij geen agrariërs zijn, zouden we eigenlijk deze grond al helemaal niet mogen gebruiken. Want dat mogen volgens de redenering van de gemeente alleen agrariërs. Op dit weiland ligt de functie agrarisch.
Maar ze 'gedogen' het weiden van paarden op ons 'hobbyweiland'. Alleen, omdat we hobbyisten zijn, mag kuilgras daar niet liggen. Als we agrariërs waren geweest, had het wel gemogen...
Nou vind ik deze hele redenering nogal krom, ten eerste zegt het bestemmingsplan iets over het gewenste gebruik van de gronden, of dat gebruik dan voor eigen gebruik en niet commercieel is of voor een inkomen, lijkt mij buiten de invloedssfeer van een gemeente liggen. In feite is iedereen binnen deze gemeente die agrarisch bestemde grond gebruikt voor agrarische doeleinden, maar niet als agrarier, dus in overtreding. Dat lijkt mij straf.
Ten tweede heb ik nooit gehoord van dergelijke wetgeving, maar ja dat kwam volgens de ambtenaar omdat alleen deze gemeente dat in het bestemmingsplan heeft staan. Maar een bestemmingsplan is toch ondergeschikt aan landelijke wetgeving?
Nou kan ik het bestemmingsplan niet lezen, zit op slot, maar in de bijbepalingen heb ik wel degelijk gevonden dat deze gemeente 'agrarisch bedrijf' en 'het agrarisch bedrijf' door elkaar gebruikt. En dat betekent iets anders.
Als ik de tekst uit het plan heb zal ik het plaatsen, maar mijn vraag: zelf invulling geven aan zoiets in een bestemmingsplan, hoe rechtsgeldig is dat? Doen meer gemeentes dit?
En hoever mag een gemeente gaan in de invulling van een algemeen artikel als het gaat om omzetting in naar expliciete regeltjes?
P.S: dit verhaal gaat niet over de gemeente waar wij wonen.