Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:40

Ok, ik hoor veel verschillende dingen dus hierbij de vraag.

Ik was vanochtend met mijn paard op de terugweg van een buitenrit. Op een zandpad met een fietspad ernaast komt er een tractor van achteren aangereden en 1 van voren. Ze rijden overduidelijk te hard. Ze willen elkaar passeren en dat naast mij. Mijn paard loopt achteruit, bijna de sloot in, zij rijden door. Mijn paard springt de sloot in en gaat vervolgens door het prikkeldraad, schrikt hier zelf godzijdank van en springt weer terug de sloot in en weer het pad op. Beide tractoren rijden meteen door.

Schade: Paard kreupel, veearts erbij geweest, metacam en boxrust: 100 euro
Spiksplinter nieuwe rijlaarzen kapot, voor de 10e keer aan: 500 euro

Politie zegt dat dit een civiele zaak is, van anderen hoor ik dat dit dus gewoon doorrijden na een ongeval is.

Wie o wie kan mij vertellen wat mijn rechten zijn?

( ik ben zelf al bezig met verzekering e.d. )

Jamiefris

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:42

Wow heftig. Geen verstand van de zaken. Maar hoor graag wat er uit komt.
Sterkte met paard en jezelf !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:43

Tja ze hebben jou niet geraakt dus ik denk ook een civiele zaak.
Maar eerlijk en netjes is het niet!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:45

Is geen eenduidig antwoord op mogelijk. Het is jouw situatie schets, en die laat maar één kant van de zaak zien.
Drongen de tractoren je fysiek van de weg de sloot in, of schrok je paard en reageerde door van de weg de sloot in te springen? Je verhaal geeft de indruk van het laatste, en in dat geval klopt je titel niet, zou dan "ongeval door niet verkeersmak paard" moeten zijn.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:46

jeetje wat rot zeg voor jou en je paardje!
associaal van die jongens dat ze doorreden en ook nog met zo'n gevaarte te hard rijden bij een paard :(
Helaas kan ik je niet helpen, lees wel graag even mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:49

Kuggur schreef:
Is geen eenduidig antwoord op mogelijk. Het is jouw situatie schets, en die laat maar één kant van de zaak zien.
Drongen de tractoren je fysiek van de weg de sloot in, of schrok je paard en reageerde door van de weg de sloot in te springen? Je verhaal geeft de indruk van het laatste, en in dat geval klopt je titel niet, zou dan "ongeval door niet verkeersmak paard" moeten zijn.

Mijn paard kijkt in een normale situatie niet op van een tractor meer of minder. Dit was echter geen normale situatie. Deze heren reden punt 1. te hard, punt 2. zien ze het helemaal mis gaan en rijden ze nog harder door.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:51

Maar ze hebben je fysiek niet gedwongen die sloot in te gaan, door af te snijden, geen ruimte te laten? Dan is het inderdaad niet netjes van degenen die de trekkers reden, maar komt het toch door je paard die er van schrok, er bang van werd. Daar hebben zij in principe niks mee te maken. Als je op de fiets was geweest, was je niet in de sloot beland.

Edit: al vind ik het heel vervelend voor jou en je paard!!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:52

mischien weet je de loonbedrijf waar de tractoren vandaan komen? heb je mischien een naamsticker zien staan? Ik zal zoiezo als je dat weet even een belletje plegen naar de baas daar..Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:53

Ik had denk ik nog zo'n 50 cm over...

Ik ben druk opzoek naar het loonbedrijf, weet in ieder geval al van welk stuk grond ze afkwamen!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:57

Geen idee of je een rechtelijke poot hebt om op te staan, maar het is in ieder geval dubbel aso van de tractorchaufeurs. Eén dat ze elkaar met zo'n rot vaart passeren, twee dat ze niet stoppen als ze zien dat jij door hun toedoen in de problemen komt. Ik hoop dat je in ieder geval kunt achterhalen wie het waren, zodat ze toch echt weten dat dit niet kan. Veel succes!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:01

Was het een overzichtelijke weg, waar jij ook duidelijk zichtbaar was?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:02

Een "rotvaart" is ten eerste nogal subjectief, en ten tweede door de TS nooit te bewijzen.
Gerechtelijk geen poot om op te staan vrees ik.
Als de trekkerbestuurders je de mist in hebben zien gaan inderdaad niet zo netjes even te stoppen om te kijken of je in orde was.
Maar goed ik zou er in jouw plaats verder geen energie in steken, je zult er weinig mee bewerken je verhaal proberen te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:02

Jep, heel overzichtelijk zelfs!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:05

Heel lastig: ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en het was niet aan te tonen waar de schuld lag.
Sterker nog... Het loonbedrijf wou de schade van de oplegger op mij verhalen :+
(Let wel... Het ging om oude schade, want tegen een paardenbil aanrijden veroorzaakt niet die deuken met al roest erop). Die claim konden ze sowieso vergeten.
Helaas had ik ook geen poot om op te staan...
Dus schade zelf vergoeden.

Sterkte!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:09

Kuggur ben jij juridisch onderlegd of is dat gewoon je eigen visie?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:11

GamblersCup schreef:
Maar ze hebben je fysiek niet gedwongen die sloot in te gaan, door af te snijden, geen ruimte te laten? Dan is het inderdaad niet netjes van degenen die de trekkers reden, maar komt het toch door je paard die er van schrok, er bang van werd. Daar hebben zij in principe niks mee te maken. Als je op de fiets was geweest, was je niet in de sloot beland.

Edit: al vind ik het heel vervelend voor jou en je paard!!

Mee eens.
Wat vind jij 'te hard' voor een trekker? Helemaal op een zandweg kun je eigenlijk bijna niet 'te hard' rijden op een trekker.

Ben het eigenlijk wel eens met Kuggur.

Maar het blijft natuurlijk wel vervelend voor jou en je paard :j

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:53

Kuggur schreef:

Dat laatste vind ik wel een beetje kort door de bocht.. een ongeluk zit in een klein hoekje. Paard schrikt op een ongelukkige plek en is daardoor gelijk niet verkeersmak? dan kunnen we allemaal wel thuis blijven met onze paarden..

Ik ben later vandaag in dezelfde omgeving ook 2 tractoren tegengekomen en die reden behoorlijk hard. Ze hadden aanhangers met houtsnippers er in die ze een stukje verderop aan het storten waren, naast een weiland met koeien, tegenover het noorderbos. TS weet denk ik wel welke plek ik bedoel.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:54

Bambolina schreef:
Kuggur schreef:

Dat laatste vind ik wel een beetje kort door de bocht.. een ongeluk zit in een klein hoekje. Paard schrikt op een ongelukkige plek en is daardoor gelijk niet verkeersmak? dan kunnen we allemaal wel thuis blijven met onze paarden..
Als het om het weggetje gaat welke ik denk dat het is heb je inderdaad echt maar heel weinig ruimte over als daar 2 tractoren langs mekaar heen rijden.

Ik ben later vandaag in dezelfde omgeving ook 2 tractoren tegengekomen en die reden behoorlijk hard. Ze hadden aanhangers met houtsnippers er in die ze een stukje verderop aan het storten waren, naast een weiland met koeien, tegenover het noorderbos. TS weet denk ik wel welke plek ik bedoel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:02

Bambolina schreef:
dan kunnen we allemaal wel thuis blijven met onze paarden..

Als je dit soort dingen wilt voorkomen, inderdaad ja. Een ander is NIET verantwoordelijk wat jouw dier uitvreet op de openbare weg. En hoeft er in principe geen rekening mee te houden. Zou wel aardig zijn om er rekening mee te houden natuurlijk. Dat iemand met een dier, wat onvoorspelbaar is, de weg op wil prima, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Als die trekker je annrijdt, of je nou op de fiets of op een paard zit, dan kun je hem wat maken. Maar in deze situatie niet.

Uiteraard kun je m er op aanspreken, fatsoenlijk is het niet wat ze deden. Maar of ie er wat mee doet of überhaupt naar je wil luisteren is maar de vraag. Dat hoeft ie niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:44

GamblersCup schreef:
En hoeft er in principe geen rekening mee te houden.

Wat een onzin, iedereen dient juist rekening met elkaar te houden. Er kunnen kinderen rare manoeuvres maken, een hond of kat oversteken, een boom omvallen, dat noemt men anticiperen.
Bestuurders hadden best in kunnen schatten dat een paard kan schrikken en daarop in kunnen spelen, ik vind dat niet meer dan normaal en gelukkig de meeste weggebruikers met mij.
Ongelukken kunnen gebeuren maar zeer zeker ook voorkomen worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:57

Dat zeg ik toch, het zou fatsoenlijk zijn als ze het wel doen. Maar dat betekend niet dat ze MOETEN, volgens de wet. Niet iedereen kan inschatten wat een paard doet, mensen kunnen heel goed verwachten dat een paard normaal blijft doen met 50 cm ruimte.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:11

In de wet staat toch ook niet dat je je als een hork MAG gedragen? Staat wel meer niet in de wet. Dat zijn gewoon normen en waarden.
Iedere tractorchauffeur weet dat een paard makkelijk van hem kan schrikken. Kijk dat niet iedere wandelaar of fietser dat weet, desnoods automobilist, ok. Maar tractoren rijden in buitengebieden, daar waar ook paarden lopen. Die weten dat allemaal, alleen ze hebben niet allemaal zin daar rekening mee te houden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:17

IKbenEllen schreef:
GamblersCup schreef:
En hoeft er in principe geen rekening mee te houden.

Wat een onzin, iedereen dient juist rekening met elkaar te houden. Er kunnen kinderen rare manoeuvres maken, een hond of kat oversteken, een boom omvallen, dat noemt men anticiperen.
Bestuurders hadden best in kunnen schatten dat een paard kan schrikken en daarop in kunnen spelen, ik vind dat niet meer dan normaal en gelukkig de meeste weggebruikers met mij.
Ongelukken kunnen gebeuren maar zeer zeker ook voorkomen worden.

Tuurlijk, maar kinderen zijn bij de wet beschermd. Huisdieren (of het nu een hond, kat of paard is) zijn dat gewoon niet. Netjes? Nee, absoluut niet! Helemaal omdat ze zijn doorgereden, dat is geen fatsoen. Maar heb je een zaak, ik denk het niet...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:22

Dat heb ik ook niet gezegd, dat ze een zaak heeft. Ben totaal niet juridisch onderlegd, dus ik heb geen idee.
Maar ben dan benieuwd of degenen die zeggen dat ze geen zaak heeft wel juridische kennis hebben (en een heel mak paard :D )

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:26

civiele zaak...
ht klinkt echt gemeen maar het is nou eenmaal zo dat in het geval van niet aanrijden maar een paard dat schrikt dat je paard door jou onder controle gehouden had moeten worden.
als het waren is dit " het macht verliezen van het stuur'

zij hebben dan wel te hard gereden en raar ingehaald bij jou, ze hebben je niet geraakt.Het staat totaal los van jou en je paard ...