Paard is niet te laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Paard is niet te laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:41

Ik heb sinds vandaag een trailer in mijn bezit, onze jonge haf is goed te laden maar mijn paard dus niet. Uren ben ik bezig, ik hoef met hem gelukkig nooit met de trailer weg maar een stukje bos lijkt me wel wat. Ooit een E book gedownlood waar van ik dacht dat het me echt kon helpen, maar helaas. Wie o wie heeft de gouden tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:44

Wat doet ie? En wat doe jij?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:46

Ik heb pas een stuk van Monty Roberts gelezen over trailerladen. Misschien dat dat je kan helpen? Hij heeft boeken, video's en instructeurs , dus altijd wel een manier om het te leren.
Als je dat niks vindt kun je ook clinics volgen, of cursussen hoe je je paard makkelijk in de trailer kan krijgen, volgens een manier dat bij jou past.

ponyparadijs

Re: Paard is niet te laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:48

Misschien is het een idee een persoonlijke hulp in te schakelen.
Op deze manier kunnen wij niet oordelen wat er mis gaat,
En waar het aan ligt al even min

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:49

Professionele hulp inschakelen, als het je na uren proberen en je inlezen nog niet lukt is iemand die weet hoe dit op te lossen is erbij halen een goede optie imo :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

Kijk eens op www.horsie.nl, Stella weet waar ze het over heeft en kan je misschien helpen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

Ik ga met mijn voorgangers mee. Waarschijnlijk doe je toch iets niet helemaal goed en dan kan alleen een ervaren professional je helpen. Ik heb zelf goede ervaringen met flo123 op bokt en Cissy werkt op de manier van Eddy Modde (waarschijnlijk van het ebook?).

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:53

Annemarie van der Toorn komt over een paar weken voor het paard van mijn kennisje. Die is ook niet te laden, maar bevriesd dan ook nog eens. Ben benieuwd. Kijk maar eens op haar site. Succes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:54

Ik kom aan lopen met hem en loop dan door, voor de klep weigert hij. Ik probeer het weer hij stapt op de laadklep, en springt er af aan de zijkant. Weer richting klep weer een paar passen er op en dan weer aan de zijkant er af springen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:55

Annemarie heb ik een keer mensen van gehad omdat hij geladen moest worden, een paar hoge hekken aan de zijkant en hup er zo in.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:55

Geen rijtechnische discussie. Verplaatst van RT-D naar TAO.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:58

Annemarie krijgt ieder paard de trailer in!
Heb wel eens een clinic van haar gezien, zei begint altijd met grondwerk.
"Jij heb controle over alle vier de benen van je paard."
Zoek eens op youtube voor filmpjes, en als het nog niet lukt, gewoon bellen ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:59

Okee ik ga eens kijken, ik wil het namelijk zelf doen gewoon omdat ik niet afhankelijk wil zijn van anderen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:02

Ik zou sowieso zorgen dat de trailer naast een muur geparkeerd staat, aan de andere kant iemand met een longeerlijn van de trailer recht naar achter? Zodat ie door een gangetje moet en er niet aan de zijkant naast kan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:02

Naja zelf doen wordt lastig als je niet weet wat er fout gaat. En die fout maak je zeer waarschijnlijk zelf :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:03

Als je het alleen wil doen, neem dan contact op met Esther de Vries, die kan je vast helpen.

Zij gebruikt geen hekken etc, ze leert je alleen te laden zonder dat je 5 mensen erbij nodig hebt.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:03

marleen_usar schreef:
Okee ik ga eens kijken, ik wil het namelijk zelf doen gewoon omdat ik niet afhankelijk wil zijn van anderen.

Je kunt ook leren hoe je het zelf moet doen zodat je het uiteindelijk probleemloos zelf kunt doen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:09

Waarom perse zelf doen? Als je paard eenmaal een paar keer met succes geladen is dan kun je het daarna ook prima zelf is mijn ervaring. Dan heb je veel profijt van een middagje hulp.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:09

Je kan ook wat mensen vragen om te kijken wat er fout gaat? Dan kun je daar verder aan werken.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:11

Paar passen naar voor en dan weer paar passen naar achter, op jouw aanwijzing natuurlijk!
Dit de hele tijd herhalen totdat je echt in de trailer sta.
Als je naar voor loopt en hem dan weer naar achter stuurt (wat hij niet verwacht, want meestal is het naar voren trekken tot hij erin staat) zal hij waarschijnlijk meer interesse hebben in de trailer, want waarom moet hij er de hele tijd weer van weg lopen?!

Met mijn paard was ik ook uren bezig en deze methode heeft me geholpen, en meerdere mensen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:11

Je leert dan om het zelf te doen.
Als je niet weet waar je mee bezig bent is de kans groot dat je het probleem alleen maar groter maakt!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:15

marleen_usar schreef:
Ik kom aan lopen met hem en loop dan door, voor de klep weigert hij. Ik probeer het weer hij stapt op de laadklep, en springt er af aan de zijkant. Weer richting klep weer een paar passen er op en dan weer aan de zijkant er af springen.

Je hebt al een groot voordeel doordat je paard niet de trailer op hoeft. Je kunt dus kleine stapjes nemen zonder dwang oid. Persoonlijk zou ik beginnen met zelf op de klep gaan staan, paard stukje wortel/brood geven en weer weglopen. Weer op de klep, wortel/brood weglopen. Volgende keer precies hetzelfde. Daarna iets verder naar binen zodat je paard 1 of 2 hoeven op de klep moet zetten. Stukje wortel of brood en weer een rondje lopen. Ook nu maar 2x doen, het makkelijkste zal na het werk zijn. Groot kans dat je paard na een keer of wat zegt "wat is dit voor een flauwekul, laat me nou eens gewoon die trailer inlopen" :)

En misschien zit ik ook wel fout, dat zie je vanzelf als de hele Bokt gemeenschap over me heen valt :+

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:24

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:29

Ik heb het idd ook eerst gedaan zoals rex_rolfo beschrijft. Voor mij was dit niet de uitkomst om een paard te krijgen die voortaan gewoon de trailer op ging. Dit is bij ieder paard natuurlijk anders, misschien werkt het bij jou wel maar mijn paard had iemand nodig die consequent was.
Met voer ging hij wel stukjes verder de trailer in maar daarna denderde hij er gewoon weer uit. Na een maand ging het dus nog alleen erom dat hij er ff in ging om het voer niet mis te lopen.
Toen heb ik de methode geleerd van voor en naar achter lopen en tadaa.. binnen 10 minuten stond meneer geladen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:30

Eenmaal voor de klep, niet meer wegdraaien en opnieuw aan komen lopen. Hou zijn hoofd in de richting van de trailer. Juist als je iedere keer weg draait om het opnieuw te proberen zul je hem er niet op krijgen. Zelf in de richting kijken waar je naartoe wil, je niet naar hem draaien. Om te voorkomen dat hij, als hij op de klep staat, scheef weg wil draaien, is het handig als je een lange zweep bij je hebt zodat je zijn achterhand de juiste richting in kunt sturen.

Al duurt het 3 uur, maakt niet uit. Niet opgeven tot hij erop staat en zeker niet weg laten draaien mrt het hoofd.