Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Eveline

Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:42

Hallo bokkers,

Ik hoop van jullie wat advies te kunnen krijgen.

Het zit namelijk zo:
Ik studeer in Wageningen en zit doordeweeks van maandag tot vrijdag dus daar. Mijn paard staat in Roosendaal, die zie ik dus enkel in het weekend. Nu is dat op zich nog geen probleem, hij staat 24/7 buiten in de wei met vriendjes en komt in principe niks tekort. Toch vind ik het een beetje zonde dat hij doordeweeks een beetje staat te niksen. En ook omdat ik het toch een beetje duur vind (voor mij als student) om een paard enkel voor in het weekend te hebben, denk ik eraan om een bijrijder te zoeken die ook wil bijdragen in de kosten.

Nu ben ik helemaal niet thuis in het verzorg- en leasewereldje, dus ik heb geen idee hoeveel ik zou kunnen vragen als bijdrage.

Het gaat om een veelzijdige 8-jarige Fjord. Je mag er alles mee doen: poetsen, longeren, dressuren, springen, buitenrijden, eventueel zelfs wedstrijden. Oftewel: niets moet, alles mag, zolang het op een verantwoorde manier gebeurt.
Wij hebben op stal 2 buitenbakken, 1 kleine binnenbak, een longeerbak, een springwei en zeer goede uitrijmogelijkheden, dus alles is mogelijk.
Sowieso is hij doordeweeks (ma-vrij) beschikbaar, eventueel ook één dag in het weekend.
Wel vraag ik ook een bijdrage aan weideonderhoud. (zal bestaan uit een paar kruiwagens per week mesten)

Wat zou een goed bedrag zijn om te vragen voor het leasen?
Ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen, want ik heb echt geen idee.

Groetjes,
Eveline

xSogno

Re: Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:21

Ik zou tussen denk ik rond de 75 euro per maand vragen. Als het een wat jonger iemand is die het wel heel goed doet maar niet veel kan missen misschien 50. Iemand krijgt veel vrijheid en een goede faciliteit tot zijn beschikking, mag je best iets voor vragen :).

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:24

Voor zoveel dagen zou ik zelfs misschien wel 100 vragen. Mijn bijrijdster betaalde toen der tijd 75 per maand, voor 2 dagen in de week. Dan is het ook nog eens zo dat er bij jou een kleine binnenbak is voor in de winter :)

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:36

De helft van je stalling geld zou ik vragen. Je bied een paard aan voor 6dagen in de week. En ze krijgen alle vrijheid. Denk dat je met zon stalling die je nu beschrijft, niet aan de 200komt. Kost wel meer. Denk dat je dan wel heel schappelijk bent. Je bied een goed paard aan, en vele mogelijkheden. En dat mag ook wel wat kosten ben ik van mening. Maar heel veel succes, het is niet makkelijk een goede verzorgster te vinden.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:54

Inderdaad zat ik ook aan rond de EUR 100,00 te denken. De accomodatie is prima, door weer en wind kan er gereden worden. Je stelt, zoals ik uit je verhaal begrijp, je paard 5 dagen in de week beschikbaar.

Dan lijkt mij EUR 100,00 redelijk, of zoals hierboven wordt gezegd, de helft van jouw maandelijkse stalgeld, indien je inderdaad op een duurdere accomodatie staat.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:28

100 is wel redelijk allen het is de vraag of je er iemand voor kunt vinden.Ik zou het niet betalen voor paard van een ander. Paar tientjes meer heb ik m'n eigen paard voor. Denk dat het belangrijker is goed iemand te vinden die goed is voor je paard, maar als je iemand kunt vinden voor die prijs is dat super natuurlijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:30

Ik lease een paard en mag ook alles met hem doen.
Betaal 100 pm :)

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:37

Onze merrie wordt ook geleast wij vragen hiervoor €50,- p.m. en kan ze 3x in de week komen rijden.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:48

Nou voor een paar tientjes meer. Geloof me, heb je geen eigen paard. Jammer dat vele er zo over denken. Het zal mischien even zoeken zijn. Maar denk dat je dan wel eerder een serieuze verzorgster vind. Voor 5tientjes kan je je paard altijd nog laten aftrappen. En zoals je al zegt, hij vermaakt zich prima in de wei. En anders is er toch wel een vertrouwd stalgenootje die hem af en toe even mee wil pakken?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:57

Voor een paard tientjes meer staat mijn paard, dus jawel, niet doen alsof ik niet weet waarover ik praat :). En nee geen Da- kosten enzo meegrekend. Waarom is het jammer als iemand daar zo over denkt? Is iemand zijn goed recht lijkt me. Dat ik dat niet zou betalen voor een paard van een ander wil toch niet zeggen dat ik vind dat het niet mag, of dat het een onredelijk bedrag vind. Zeker voor wat ze bied is het 100,- euro een prima prijs, alleen moet je veel geluk hebben met iemand die het kan/wil betalen en ook goed is voor haar paardje. Alleen ik zou liever die 100 euro wat langer apart zetten en sparen voor m'n eigen paardje. Ik zou niet meer geven of vragen dan 75,- een ander meer of minder. Dat is haar vraag toch? Waarom is het "jammer" dat ik dat vind?

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 23:08

Bedankt voor alle reacties!

Ik vind zelf 100 euro ook wat aan de hoge kant, omdat dat nogal uit verhouding is met mijn stallingsprijs. (= 130 euro per maand)
Als mijn paard op een dure stalling zou staan, zou ik het denk ik wel een redelijke prijs vinden. Maar dan is het inderdaad nog maar de vraag of ik iemand ga vinden die bereid is 100 euro te betalen voor een paard wat niet van haar is.

Ik zat zelf eerder te denken aan 60 euro per maand. Ik denk dat dit wel een redelijk bedrag is voor alle mogelijkheden die er zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:11

Ik zou 50 euro een mooi bedrag vinden. Omdat er wel gemest moet worden en op een wei kun je daar best wel even mee bezig zijn.
De winter komt eraan, dus dan heb je vooral bij slecht weer alleen plezier aan een kleine binnenbak.

En voor een paar tientjes meer heb ik inderdaad een eigen paard :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 06:51

Als je bij een manege een paard huur ben je al snel 15 uur per uur kwijt. dus 100 euro in de maand is heel rieel. Je stallingsbedrag van 130,00 euro is dat all in? dan snap ik niet hoe de staleigenaar dit kan doen want dan legt hij dik geld bij lijkt mij. Ik betaal voor opfok al meer dan 130 euro voor een enter in de maand.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:06

Ik vind persoonlijk €100 euro ook heel veel! Zelf zou ik idd 50/60 euro vragen.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:15

Ik kon elke dag alles doen met mijn shet voor 60 euro(toen ze mn verzorg nog was, nu is t mn eigen). Ik mocht alles zelf beslissen onderhand.
Dit was natuurlijk redelijk goedkoop, dus als ik jou was zou ik zo'n 80 euro vragen, omdat ze toch ook moeten mesten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:17

Als je paard op een goed weiland staat en geen eigen stal heeft dus weinig stro verbruikt en evt alleen hooi, als bijvoeren in de winter en geen tot weinig krachvtoer gebruikt en het een DHZ stal is is 130 helemaal geen raar bedrag. Zeker als je buiten de randstad staat is het een prima prijs. Sommige mensen stoppen juist op de manege omdat het niet meer te betalen is en de die zullen eerder naar TS gaan. Ik vind het juist mooi dat je zo'n kans krijgt voor dat geld, super dat ze dat iemand gunt. (Wil niet zeggen dat meet vragen niet mag en dat er dan geen gunfactor is, voordat ik mensen over me heen krijg).

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:23

Waarom ik het jammer vind. Met alleen de stalling ben je er niet. Dat wil ik best wel even toelichten. Het is geen aanval. Begrijp het niet verkeerd. Ik bekijk het vanuit mijn eigen visie. Maar als ik zo lees wat voor stalling ze staat. Klinkt in mijn ogen als een dure stalling. 2buiten bakken, binnenbak. Spring wei. Goede uitrijmogelijkheden. Ik lees nu ook net pas dat ze 130 euro betaald. Mag ik vragen waar je staat? Want dan ben ik wel geintreseerd in die stalling voor mijn eigen manneke. Ik sta op Oudgastel. Ik betaal 285 per maand. En wij hebben die luxe niet. Hebben maar 1buitenbak. En nog niet eens goede uitrijmogelijkheden. Ik ben eigelijk ook nog verplicht om om de 8weken ijzers te zetten. Omdat we hier veel over de weg moeten. Willen we naar buiten. Een paard kost gewoon veel geld. Want met alleen je stalling, ben je er nog niet. En als je 6 dagen in de week mag rijden. Ik ga er vanuit dat je een paar jaar gaat studeren. Dus voor een langere tijd. Geen aanschafkosten. Geen DA kosten, hoefsmid, Inentingen. Je mag er mee op wedstrijd. Noem maar op. Gebruik van materiaal. Het is een jong paard. Dus vele mogelijkheden. Vind ik het helemaal niet zo gek zou je er meer voor vragen. Mijn nichtje verzorgt ook een paard. Die ze voor 5dagen in de week verzorgt. Poetsen, mesten, binnen en buiten zetten. En heeft ook niet de luxe van 2buiten bakken of een binnenbak. En betaald daar ook 125euro per maand voor. Ja ik vind dat helemaal niet zo gek. Hebben ze mischien ook wat meer verantwoordelijkheids gevoel. Maar dat ik mijn mening. En ik vind dat er vaak heel makkelijk over wordt gedacht. Maar nu ik je prijs zo lees. Denk ik dat er genoeg geintreseerd zullen zijn. Ik hoop echt dat je een goeie verzorgster vind. Want dat is niet makkelijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:29

Grappig: ik zou er juist geld voor vragen, als ik een paard reed, longeerde en de box uitmestte.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:29

Ik weet prima wat een paard kost, heb er zelf ook een. Je legt uit hoeveel een paard kost maar nog steeds niet waarom je het jammer vind? Waarom heeft iemand die 125 euro betaald meer verantwoordelijkheidsgevoel dan iemand die 50 euro betaald? Weet je wel hoeveel uur iemand van bijvoorbeeld 16 jaar met het minimumloon voor moet werken? Heb je als eigenaar niks mee te maken, dat snap ik ook wel, en nogmaals voor wat ze krijgt is het misschien ook wel niet zoveel alleen er zijn gewoon mensen di zelfs dat niet kunnen missen, of die het gewoonweg niet willen betalen voor een ander. Die krijgen een mooie kans bij mensen als TS! Waarom is dat jammer of zou iemand minder verantwoordelijkheidsgevoel hebben?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:33

Johanna59 schreef:
Grappig: ik zou er juist geld voor vragen, als ik een paard reed, longeerde en de box uitmestte.

Ik zou er geen geld voor vragen maar ik zou er zeer zeker geen geld voor betalen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:35

Johanna59 schreef:

Waarschijnlijk heb jij dan ook zelf een paard en bent niet aangewezen op het paard van iemand anders om te kunnen rijden ;)

@TS, helft van de stalling vind ik ook niet verkeerd.
Je hebt er immers zelf alle kosten en risico's aan.
En dan maar een dag in de week wat je zelf zou kunnen rijden.

Geen idee hoe gehecht je aan je paard bent, maar heb je wel al eens over verkopen nagedacht?
Afhankelijk van hoe lang je studie nog ging duren en deze situatie zou blijven voortbestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:39

Ik vind dat het ook ligt aan wat een bijrijder kan. Is het een goede dressuurruiter en kan die jou fjord echt 'trainen' naar een hoger niveau, desnoods met een instructrice?
Dan vind ik maar dat is persoonlijk dat je niet al te veel geld voor het leasen mag vragen.

Maar heb je een bijrijder die op hetzelfde niveau rijd, of onder jou niveau en gaat die lessen om jou paard te houden zoals hij nu loopt. Dan is het een ander verhaal...

Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Al vind ik het wel vreemd dat er bijna nooit naar het niveau van de ruiter word gekeken bij het bepalen van een bedrag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:41

50 euro vind ik gezien de faciliteiten een mooi bedrag en ook betaalbaar wat dat betreft. Want je moet inderdaad wel realistisch zijn, vraag je bijna net zoveel als de stalling dan is het onwaarschijnlijk dat je iemand aantrekt. Bovendien zoek je iemand die tijd heeft; grote kans dat het de studenten zijn die wel in de buurt wonen. Dus die hebben ook minder te besteden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:42

Zelf zou ik vooral heel blij zijn als ik een betrouwbaar iemand had gevonden, die kunnen nog best moeilijk te vinden zijn.
Je bent er zelf niet bij coor de week dus denk er goed over na..
Of je nu 50 of 100 vraagt, maakt uiteindelijk niet zoveel uit, als je paard maar wel in goede handen is!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:45

Lease zelf ook een Friese merrie en ik betaal 100,- per maand.
Mag er dan ook alles mee doen en zo vaak komen als ik wil.
Vond het eerst wat aan de hoge kant, maar ben er heel blij mee en beschouw het ook als een soort van mijn eigen paard. Niemand rijd er verder op (de eigenaresse rijd zelf niet) en mag er alles mee doen, ook op wedstrijd en buitenritten maken etc.
We hebben ook wel een binnenbak ter beschikking.
Vind 80,- á 100,- wel een redelijk bedrag, verwacht je ook dat die gene gaat lessen? Dan maakt dan miss nog wel verschil uit ook afhankelijk van hoeveel een privé les kost bij jullie