Verzekeringsvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Funnygirl

Verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:02

Naar aanleiding van deze opmerking in een ander topic "Ook dit heb ik meegemaakt. Paard van mijn moeder en de 3 jarige van mij bleven ook in strijd. Mijn paard heeft een goede trap gekregen maar de verzekering van mijn moeder betaalde niks uit. Antwoord was dat we er zelf voor gekozen hebben om bij elkaar te staan. Staan dus nu ver uit elkaar en hebben nu hun eigen groep." Vraag ik mij nu af wat het verschil is tussen bovenstaande en iemand die vrijwillig op een paard van een ander stapt en hier vanaf dondert met schade en hier de verzekering voor aansprakelijk wil stellen. In het laatste geval wordt er nml hier op het forum altijd beweert dat de eigenaar van het dier aansprakelijk is en bij het paard in de wei werd er eigenlijk door de verzekeraar gezegd dat het eigen keus was en dus niet uitbetaald werd? Tenslotte staat er in de wet dat de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk is voor eigen gedragingen van het paard wat in beide gevallen het geval is.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:04

Daarom word er ook vaak geadviseerd om contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft een niet klakkeloos achter de mening van een paar bokkers aan te rennen, ik zie in dat soort topics wel vaker adviezen voorbijkomen waar ik mijn twijfels over heb.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:06

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:07

Bij mij is iemand zonder mijn toestemming op mijn paard gestapt en ik kreeg toch een behoorlijke claim (was zh opname) > 10.000,00 euro omdat zij op mijn paard zat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:42

@friesiszwart: iedereen kan claimen, maar heb jij / heeft de verzekering ook uitbetaald?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:28

het TS op welke verzekering wilde jullie het verhalen?
op de WA maar jij woont nog thuis?

dan is het inderdaad niet verzekerd. je kan namelijk niet iemand aansprakelijk stellen waar mee je in de zelfde adres woont.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 12:33

Nee het is niet mijn geval. Ik ben niet zo van de claim cultuur. Wat ik eigenlijk bedoel is hoe het mogelijk is dat een verzekering niet wil uitkeren ondanks dat er in de wet staat dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is voor schade gemaakt door het dier. In het door mij aangehaalde gedeelte heeft de verzekering niet uitgekeerd omdat het de eigen keus was van de mensen om de paarden bij elkaar te zetten. Iemand die op een paard van een ander doet dat toch ook. Er zijn dus verzekeringen die meten met twee maten en nu wil ik weten of dat mag/kan.

@ LDRD de FAQ TAO ken ik. Vandaar ook mijn vraag.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:40

Een verzekering betaald alleen uit bij een 'onzeker' ongeval.
Wanneer ik op jou paard zou stappen, is het niet zeker dat ik er vanaf zou vallen waardoor dat er ontzettend veel schade ontstaat dit omdat je ervanuit gaat dat het paard goed te berijden is.
Wanneer je 2 paarden bij elkaar in een weide zet, is het al vrijwel zeker dat ze elkaar kunnen trappen. De hoogte van de schade is en blijft dan wel onzeker. Maar dat paarden spelen en naar elkaar trappen dat is een zeker voorval. Bij deze is het dus niet ONZEKER geweest dat jou paard of dat van de ander ABSOLUUT NOOIT zou trappen.

Ik hoop dat ik het duidelijk voor je heb omschreven.
Staat het paard thuis of op een pensionstal oid?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:43

Lees dan nog de FAQ eens opnieuw, en kijk dan eens naar het verschil tussen aansprakelijkheid en het betalen van schadevergoeding. Het aansprakelijk zijn voor het paard en het betalen van schadevergoeding is dus niet 1 op 1 gelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:19

Anoeska schreef:
Lees dan nog de FAQ eens opnieuw, en kijk dan eens naar het verschil tussen aansprakelijkheid en het betalen van schadevergoeding. Het aansprakelijk zijn voor het paard en het betalen van schadevergoeding is dus niet 1 op 1 gelijk.

Inderdaad, even de FAQ even góed doorlezen en niet stoppen na de aansprakelijkheid, maar ook het gedeelte over 'eigen schuld' even lezen :j . Zijn er dan nog prangende vragen, laat maar horen.
En nog een advies, niet alle antwoorden serieus nemen. Helaas zijn de antwoorden op bokt over dit onderwerp niet altijd even betrouwbaar. Het is gewoon een heel lastig en geen zwart/wit onderwerp.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 17:50

Luitjes bedankt voor de verdere uitleg. Had hier even niet aan gedacht. Heb de FAQ al vaker doorgelezen voordat ik iemand vraag om op mijn paard te stappen. Zelf heb ik nml 7 paarden in de wei en zijn allemaal van mijzelf dus dat is geen probleem.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:06

Funnygirl schreef:
Tenslotte staat er in de wet dat de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk is voor eigen gedragingen van het paard wat in beide gevallen het geval is.

Hier zit eigenlijk de clou :j .
Dat je aansprakelijk bent hoeft niet gelijk te betekenen dat je ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt.

Bovendien oordelen rechters over het fenomeen 'eigen schuld' in letselzaken totaal anders dan in andere zaken.
Hoe groter het letsel en hoe groter de gevolgen daarvan voor een slachtoffer, des te minder snel zal een rechter 'eigen schuld' toerekenen aan een slachtoffer zelf.

Afijn, een nogal grijs gebied, dat hele aardige discussies kan opleveren :j .